Η ζώνη ασφαλείας σώζει κάθε επτά δευτερόλεπτα μία ζωή (vid)

Gazzetta team
Η ζώνη ασφαλείας σώζει κάθε επτά δευτερόλεπτα μία ζωή (vid)
Κανένα άλλο σύστημα προστασίας των επιβατών δεν είναι τόσο αποτελεσματικό όσο οι ζώνες ασφαλείας, των οποίων η χρησιμότητα είχε αμφισβητηθεί έντονα στην αρχή.

Η ζώνη ασφαλείας αποτελεί τον υπ’ αριθμόν Ένα σωτήρα ζωών για τους επιβάτες οχημάτων και έχει αποδειχθεί αποτελεσματικότερη και από τους αερόσακους. Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες και στατιστικές, κάθε επτά δευτερόλεπτα γλιτώνει μία ζωή χάρη στη χρήση της ζώνης ασφαλείας.

Ωστόσο μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ιστορία της ζώνης, που έμελλε να αλλάξει –προς το καλύτερο- τον ρου της αυτοκίνησης. Ας δούμε λοιπόν τις πιο σημαδιακές ημερομηνίες!

1902, η πρώτη ζώνη ασφαλείας

Η πρώτη ζώνη ασφαλείας τοποθετήθηκε σε ένα όχημα, το οποίο δεν διέθετε πινακίδες και άδεια κυκλοφορίας για δημόσιους δρόμους, καθώς επρόκειτο για το πρωτότυπο ‘’Baker Torpedo’’, που εξελίχθηκε ειδικά για να πετύχει νέα ρεκόρ ταχύτητας.

 

1903, η ζώνη ασφαλείας πέντε σημείων

Ένα χρόνο αργότερα και πιο συγκεκριμένα τον Μάιο του 1903, κατοχύρωσε ο Γάλλος Γκουστάβ – Ντεσιρέ Λεβό την πατέντα για μία ζώνη ασφαλείας τεσσάρων σημείων. Την ίδια χρονιά εξέλιξε ο Λουίς Ρενό τη ζώνη ασφαλείας πέντε σημείων.

1959, η καινοτόμα ζώνη ασφαλείας της Volvo

Η πραγματική καθιέρωση της ζώνης ασφαλείας άργησε αρκετά χρόνια και την χρωστάμε στον μηχανικό της Volvo, Νιλς Ίβαρ Μπόλιν. Ο Σουηδός μηχανικός εξέλιξε την πρώτη ζώνη ασφαλείας τριών σημείων, της οποίας τα δικαιώματα κατοχύρωσε η Volvo το 1959. Πρόκειται για τον τύπο ζώνης, που χρησιμοποιούμε ουσιαστικά μέχρι σήμερα στα αυτοκίνητά μας. Δύο χρόνια μετά το λανσάρισμα της συγκεκριμένης ζώνης ασφαλείας, εφοδιάζονταν με αυτήν το 77% των καινούριων Ι.Χ. που ταξινομούνταν στη Σουηδία!

1973, η Γαλλία πρόλαβε τη Γερμανία

Η Γαλλία ήταν η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα, που πρόβλεψε την υποχρεωτική χρήση της ζώνης ασφαλείας στα μπροστινά καθίσματα (εκτός πόλης!) το 1973 και ακολούθησε η Γερμανία το 1974. Η Σουηδία υποχρεώνει από το 1986 τη χρήση ζωνών ασφαλείας και πίσω, ενώ από το 1993 πρέπει να εφοδιάζονται όλα τα αυτοκίνητα, που ταξινομούνται στην Ευρώπη, με τέτοια συστήματα συγκράτησης του σώματος σε όλες τις θέσεις. Είναι χαρακτηριστικό, ότι μόνον όταν επιβλήθηκαν πρόστιμα για τη συγκεκριμένη παράβαση, άρχισαν να χρησιμοποιούν μαζικά οι Ευρωπαίοι πολίτες τις ζώνες ασφαλείας.

Οι αμφισβητήσεις

Στα μέσα της δεκαετίας του ’70 έγιναν πολλές συζητήσεις για τη χρησιμότητα του συγκεκριμένου συστήματος προστασίας των επιβατών. Κάποιοι ψυχολόγοι ισχυρίζονταν, ότι οι ζώνες προκαλούσαν αρνητικούς συνειρμούς στο μυαλό των επιβατών και φοβίες, ότι θα εμπλακούν σε κάποιο ατύχημα. Ακούγεται παράδοξο, όμως αρνούνταν εξαιτίας αυτού του φόβου, να φορέσουν ζώνη ασφαλείας, αν και θα τους προστάτευε αποτελεσματικά σε περίπτωση σύγκρουσης. Κάποιοι άλλοι υποστήριζαν, ότι ασφυκτιούν κάτω από τις ζώνες ασφαλείας και ότι ένιωθαν περιορισμένοι και ανήμποροι να αντιδράσουν σε κάποιο επερχόμενο ατύχημα.

70% λιγότεροι νεκροί

Η αλήθεια είναι βέβαια εντελώς διαφορετική. Οι ζώνες ασφαλείας έχουν μειώσει κατά περίπου 60% τον αριθμό των τραυματιών και κατά 70% τον αριθμό των νεκρών σε τροχαία δυστυχήματα. Μάλιστα, περίπου από το 2000 και μετά τυγχάνουν γενικής αποδοχής, καθώς είναι αυτόματες και ρυθμιζόμενες, οπότε δεν περιορίζουν τις κινήσεις του σώματος. Γι αυτό και οι ζώνες ασφαλείας θα παραμείνουν για πολλά χρόνια ακόμη ο απόλυτος σωτήρας ζωών και ένα από τα μεγαλύτερα success stories στην ιστορία της αυτοκινήτου.

Δείτε το σχετικό βίντεο της Γερμανικής Λέσχης Αυτοκινήτου ADAC με ελληνικούς υπότιτλους!

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!