Ένα «λεξικό» για τα σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα των αυτοκινήτων! (pics)
LDW, ACC, FCW και άλλα πολλά αρκτικόλεξα μπορεί να εμφανιστούν μπροστά μας όταν διαβάζουμε τη λίστα εξοπλισμού ενός νέου αυτοκινήτου. Αναφέρονται σε συστήματα ασφαλείας, σύμφωνοι, τι σημαίνουν όμως τελικά; Σε αυτές τις περιπτώσεις, μια μετάφραση των λέξεων δεν αρκεί.
Τα νέα αυτοκίνητα έχουν διάφορα περίπλοκα συστήματα που θέλουν εξήγηση και συνήθεια στην οδήγηση, όταν όμως ο οδηγός μάθει πως δουλεύουν και τα δει στην πράξη τότε εξοικειώνεται και μαθαίνει να οδηγεί έχοντάς τα ως σύμμαχο. Παρακάτω βλέπουμε τι σημαίνουν τα περισσότερα από αυτά, αναλυτικά, σε τυχαία σειρά.
Ενεργό Cruise Control
Το Adaptive Cruise Control ή πιο εύκολα, ενεργό Cruise Control, είναι η εξέλιξη του γνωστού σταθεροποιητή ταχύτητας (Cruise Control) που έχουμε εδώ και δεκαετίες στα αυτοκίνητά μας. Η διαφορά του είναι ότι αν, για παράδειγμα, το έχουμε ρυθμίσει στα 130 χλμ./ώρα και ο μπροστινός μας ταξιδεύει με 115 χλμ./ώρα, προσαρμόζει την ταχύτητα κίνησης αυτόματα χωρίς να απαιτεί κάποια ενέργεια από τον οδηγό. Αν το μπροστινό αυτοκίνητο επιταχύνει από τα 130 χλμ./ώρα και πάνω, τότε επιστρέφει στην ταχύτητα που είχαμε επιλέξει αρχικά, ενώ είναι αρκετά έξυπνο για να καταλάβει, πως όταν βγάζουμε αριστερό φλας θέλουμε να προσπεράσουμε και μας δίνει και πάλι την ταχύτητα των 130 χλμ./ώρα που είχαμε επιλέξει, χωρίς να χρειαστεί να πατήσουμε τίποτα εκτός του αριστερού μοχλού.
Ενεργά φώτα
Τα περισσότερα καινούργια αυτοκίνητα πλέον έχουν αυτόματη λειτουργία φώτων. Το πρωί είναι αυτόματα κλειστά, όταν βραδιάζει τα ανάβουν, όπως και όταν περνάμε μέσα από τούνελ ή βρέχει ή μπαίνουμε σε γκαράζ κλπ. Το Active High-Beam όμως είναι ένα ακόμη πιο χρήσιμο «εργαλείο»! Αναγνωρίζει τις συνθήκες φωτισμού και οδήγησης και σε περίπτωση που χρειάζεται, ανάβει τη μεγάλη σκάλα αυτόματα. Αν έχουμε μπροστά μας αυτοκίνητο, δεν την ανάβει και το ίδιο συμβαίνει αν έρχεται άλλο από το αντίθετο ρεύμα. Στην πράξη σχεδόν όλα τα συστήματα λειτουργούν υποδειγματικά και η μεγάλη σκάλα κλείνει ακαριαία μόλις φανεί αυτοκίνητο μπροστά ή απέναντί μας. Επίσης το Adaptive Headlights κάνει τη δέσμη των φώτων να ακολουθεί την πορεία που δείχνει το τιμόνι φωτίζοντας το εσωτερικό της στροφής. Κάποια συστήματα κατευθύνουν την κύρια δέσμη και κάποια άλλα ανάβουν βοηθητικές λάμπες Που γυρίζουν μαζί με το τιμόνι. Δεν αναφερόμαστε στη λειτουργία Cornering των προβολέων ομίχλης αλλά για ένα σύστημα μέσα στο ίδιο το εμπρός φανάρι.
Προειδοποίηση «νεκρής» γωνίας
Ένα από τα καλύτερα και πιο χρήσιμα συστήματα ασφαλείας. Ένα φωτάκι στον καθρέπτη, ανάβει όταν κινούμαστε σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας με πολλές λωρίδες και μας ενημερώνει για την ύπαρξη αυτοκινήτου στα δεξιά ή τα αριστερά μας. Στην πράξη αυτό που κάνει είναι να εξαλείφει τη «νεκρή» γωνία του εξωτερικού καθρέπτη μας. Αν βγάλουμε φλας για να αλλάξουμε λωρίδα ενώ είναι αναμμένο, άρα υπάρχει κάποιος εκεί, τότε αναβοσβήνει με γρήγορο ρυθμό για να μας κεντρίσει την προσοχή και μερικές φορές προειδοποιεί και ηχητικά.
Σύστημα προειδοποίησης και αποφυγής εμπρόσθιας σύγκρουσης
Στην πράξη, μιλάμε για δύο συστήματα. Το πρώτο ενημερώνει με ηχητικά και οπτικά σήματα τον οδηγό, αν πηγαίνει με μεγάλη ταχύτητα προς ένα σταθερό εμπόδιο (σταματημένο αυτοκίνητο εμπρός κλπ) και αν αυτός δεν αντιδράσει, το δεύτερο σύστημα αναλαμβάνει να φρενάρει αυτόματα το αυτοκίνητο για να αποφύγει το ατύχημα ή να περιορίσει τις συνέπειες αυτού. Πλέον αναγνωρίζονται και οι πεζοί και αναλαμβάνουν δράση αν «πεταχτεί» κάποιος από ένα τυφλό σημείο, ενώ έχει αρχίσει να χρησιμοποιείται και για την κίνηση με όπισθεν. Το πρώτο σύστημα δεν προϋποθέτει την ύπαρξη του δεύτερου, το δεύτερο σύστημα όμως, προϋποθέτει την ύπαρξη του πρώτου.
Συστήματα υποβοήθησης διατήρησης της λωρίδας κυκλοφορίας
Το Lane Departure Warning μας προειδοποιεί, όταν καταλαβαίνει ότι παρεκκλίνουμε της λωρίδας κυκλοφορίας χωρίς να χρησιμοποιήσουμε φλας. Μερικές φορές, ηχητικά, άλλες φορές με τρέμουλο στο τιμόνι ή και τα δύο. Υπάρχει και το Lane-Keep Assist που όχι απλά προειδοποιεί, αλλά διατηρεί αυτόματα και την πορεία του αυτοκινήτου μέσα στη λωρίδα, αν δεν χρησιμοποιηθεί το φλας. Μάλιστα το τιμόνι γίνεται πολύ σκληρό όταν φτάσουμε πολύ κοντά στο όριο της λωρίδας μας για να μας δείξει ότι έχουμε πλησιάσει στη δίπλα χωρίς προειδοποίηση.
Rear Cross-Traffic Alert
Άλλο ένα πολύ χρήσιμο σύστημα ασφαλείας στην καθημερινότητα, είναι αυτό. Αν έχουμε παρκάρει κάθετα (πάρκινγκ σούπερ μάρκετ, κάθετες θέσεις στο δρόμο, έξοδο από προσωπικό γκαράζ με όπισθεν κλπ), μας προειδοποιεί σε περίπτωση που ένα αυτοκίνητο κινείται στον κάθετο δρόμο και κινδυνεύει να πέσει πάνω μας αν συνεχίσουμε να βγαίνουμε. Το σύστημα αν δει ότι δεν... συγκινούμαστε και δεν πατάμε φρένο, το κάνει αυτόματα.
Διάφορα άλλα συστήματα ασφαλείας
Εκτός από τα παραπάνω, που είναι τα βασικότερα συστήματα, υπάρχουν κι άλλα που μπορεί να βρούμε σε ένα αυτοκίνητο. Σύστημα προβολής οδικών σημάτων στο καντράν, όπως όριο ταχύτητας ή προειδοποιητικές πινακίδες, κάμερα περιμετρικής θέασης για εύκολη διέλευση από στενά περάσματα ή παρκάρισμα σε δύσκολα σημεία, Speed Limiter για να μην ξεπερνάμε το όριο ταχύτητας που έχουμε θέσει και πολλά ακόμη, φτιάχνουν μια ολοκληρωμένη «ομπρέλα» συστημάτων. Κατά την άποψή μας όμως ο ρόλος τους είναι δευτερεύων και απλώς πλαισιώνουν τα υπόλοιπα συστήματα. Φυσικά δεν αναφερόμαστε σε συστήματα που έχουν σώσει ζωές μεν, αλλά βρίσκονται πολλά χρόνια στην αγορά δε, όπως το ABS, το ESP και άλλα.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!