Χειροκίνητα σαζμάν: 10 λόγοι που «πεθαίνουν» (pics & vid)

Gazzetta team
Χειροκίνητα σαζμάν: 10 λόγοι που «πεθαίνουν» (pics & vid)
Μια ακόμα από τις μεγάλες αλλαγές που μας επιφυλάσσει η αυτοκίνηση είναι το κλείσιμο των χειροκίνητων σαζμάν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.

Θυμάστε τα καρμπιρατέρ και τα τσοκ; Τα παράθυρα με τους γρύλους; Τις ζάντες 12 και 13 ιντσών; Την πτυσσόμενη κεραία; Τους χειροκίνητους εξωτερικούς καθρέπτες; Μια ολόκληρη γενιά οδηγών δεν έχει γνωρίσει τίποτα από τα παραπάνω, ενώ σε λίγα χρόνια οι αντίστοιχες ερωτήσεις θα περιλαμβάνουν και τα χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων.

Η τεχνολογική εξέλιξη των αυτόματων συστημάτων μετάδοσης (κιβώτια διπλού συμπλέκτη τύπου DSG και συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης CVT), οι απαιτήσεις των αυστηρών προδιαγραφών ρύπων και η έλευση της ηλεκτροκίνησης, τείνουν να εξαφανίσουν τα χειροκίνητα κιβώτια από το χάρτη.

Οι τάσεις στις μεγάλες αγορές είναι υπέρ των αυτόματων κιβωτίων. Στις ΗΠΑ είναι το 95% των Ι.Χ. αυτόματα, στην Ιαπωνία είναι επίσης πάνω από το 90%. Στη Γερμανία είναι πλέον το ένα στα δύο αυτοκίνητα που πωλείται αυτόματο, ενώ πριν 20 χρόνια δεν ξεπερνούσε το ποσοστό τους το 20%. Μάλιστα στις μεγάλες κατηγορίες αυτοκινήτων το ποσοστό των ταξινομήσεων αυτόματων μοντέλων υπερβαίνει το 70% με ανοδικές τάσεις. Στην Κίνα, τέλος, έχει αυξηθεί το ποσοστό των αυτόματων Ι.Χ. από 35% πριν λίγα χρόνια σε σχεδόν 50% σήμερα.

Παρότι κάποιοι προτιμούν ακόμα το χειροκίνητο από το αυτόματο σαζμάν, οι 10 λόγοι που ακολουθούν εξηγούν ιδιαίτερα πειστικά γιατί σε μερικά χρόνια ακόμα και αυτοί, θα αναγκαστούν να υποκύψουν στις υπηρεσίες των αυτόματων κιβωτίων.

 

1. Καλύτερες επιδόσεις

Αυτόματα σαζμάν

Λόγω περισσότερων σχέσεων και ταχύτερων αλλαγών, πολλά μοντέλα με αυτόματο σαζμάν επιτυγχάνουν καλύτερες επιδόσεις από τα χειροκίνητα. Ταυτόχρονα, διαθέτουν και χειροκίνητη λειτουργία, οπότε καλύπτουν κάθε ανάγκη.

2. Απλώς δεν έχεις... επιλογή

Αυτόματα σαζμάν

Στο σύνολο σχεδόν των μεγάλων και πολυτελών αυτοκινήτων δεν προβλέπονται πλέον εκδόσεις με χειροκίνητα σαζμάν. Μάλιστα, τα αυτόματα με οκτώ και πλέον σχέσεις είναι κανόνας.

3. Τι να το κάνεις το σαζμάν, όταν έχεις ηλεκτροκινητήρα

Αυτόματα σαζμάν

Όλα τα ηλεκτρικά και τα μελλοντικά ρομποτικά αυτοκίνητα συνδυάζονται μόνον με αυτόματα σαζμάν. Άλλωστε πολλοί ηλεκτρικοί κινητήρες δεν χρειάζονται καν κιβώτιο ταχυτήτων.

4. Οι αυτοματισμοί χρειάζονται αυτόματα σαζμάν

Αυτόματα σαζμάν

Τα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, όπως π.χ. αυτά της διατήρησης σταθερής ταχύτητας στον αυτοκινητόδρομο με προδιαγραφές Stop and Go σε πυκνή κυκλοφορία, λειτουργούν ιδανικά μόνο σε συνδυασμό με αυτόματα σαζμάν.

5. Όσο μεγαλύτεροι οι οδηγοί τόσο καλύτερο το αυτόματο

Αυτόματα σαζμάν

Ο πληθυσμός σε παγκόσμιο επίπεδο γερνά και οι ηλικιακά μεγαλύτεροι εκτιμούν την άνεση των αυτόματων κιβωτίων ταχυτήτων. Επίσης οι αφόρητες συνθήκες κίνησης στις πόλεις, όπου διαβιώνει το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού, επιβάλλουν τη χρήση του αυτόματου σαζμάν.

6. Περισσότερες επιλογές, μείωση όγκου και βάρους

Αυτόματα σαζμάνΚιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων με ηλεκτρονικό έλεγχο.

Τα μηχανικά αυτόματα κιβώτια διπλού συμπλέκτη και τα CVT μπορούν να τοποθετηθούν πλέον ακόμα και σε μικρά αυτοκίνητα των κατηγοριών Α και Β, κάτι που στο παρελθόν ήταν αδύνατο με τα συμβατικά, ογκώδη και βαριά, αυτόματα κιβώτια με μετατροπέα ροπής.

7. Χαμηλότερο κόστος και μεγαλύτερη αξία

Αυτόματα σαζμάν

Η αύξηση της χρήσης των αυτόματων σαζμάν έφερε και τη σημαντική μείωση του κόστους τους. Έτσι, η απόκτησή τους είναι πλέον πολύ εύκολη, όπως και η απόσβεσή τους, λόγω μειωμένης κατανάλωσης. Ταυτόχρονα, ένα αυτόματο μοντέλο διαθέτει και υψηλότερη αξία μεταπώλησης.

8. Οικολογικές επιδόσεις

Αυτόματα σαζμάνΑυτόματο σαζμάν 10 σχέσεων

Τα αυτόματα σαζμάν των σύγχρονων αυτοκινήτων έχουν 6 - 10 σχέσεις. Ταυτόχρονα, με τον ηλεκτρονικό έλεγχό τους, συνδυάζονται ιδανικά με το προφίλ απόδοσης κάθε κινητήρα, με αποτέλεσμα να εξασφαλίζουν εξαιρετικές επιδόσεις και πολύ χαμηλή κατανάλωση.

9. Απαράμιλλη ευκολία

Αυτόματα σαζμάν

Όσοι έχουν οδηγήσει αυτόματο αυτοκίνητο, ειδικά μέσα στην πόλη, αδυνατούν πλέον να αντιληφθούν γιατί θα πρέπει να απασχολούν δεξί χέρι και αριστερό πόδι εκατοντάδες φορές στη διάρκεια ακόμα και της πιο μικρής διαδρομής, όπως ο οδηγός της παραπάνω εικόνας.

10. Αξιοπιστία

Αυτόματα σαζμάν

Διπλού συμπλέκτη, CVT ή κλασικά με μετατροπέα ροπής, όλα τα αυτόματα κιβώτια είναι πλέον εξαιρετικά αξιόπιστα στη λειτουργία τους. Το απλούστερο χειροκίνητο είναι πάντοτε πιο οικονομικό σε ενδεχόμενη επισκευή, ωστόσο υπάρχει πάντα η πιθανότητα κακής χρήσης ή λάθους εκ μέρους του οδηγού. Ένα “κουρεμένο” γρανάζι, σπασμένες φουρκέτες επιλογής ή καμένος συμπλέκτης είναι πολύ συχνότερα φαινόμενα στα χειροκίνητα, παρά στα αυτόματα σαζμάν.

Στη συνέχεια θυμόμαστε ένα απαράμιλλα έξυπνο διαφημιστικό φιλμ της Volkswagen, που αποδεικνύει παραστατικά το τεράστιο πλεονέκτημα των τότε πρωτοπόρων κιβωτίων διπλού συμπλέκτη DSG.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!