Mία δεκαετία για να συνέλθει ο κλάδος του αυτοκινήτου από τον κορονοϊό

Gazzetta team
Mία δεκαετία για να συνέλθει ο κλάδος του αυτοκινήτου από τον κορονοϊό
Ακόμη και με βάση αισιόδοξα σενάρια, ο κορονοϊός θα συρρικνώσει εφέτος δραματικά τις πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη και πιθανόν να φτάσουμε έως το 2030 ή και αργότερα, μέχρι να επανέλθουν στα επίπεδα του 2019!

H μία αυτοκινητοβιομηχανία μετά την άλλη ανακοινώνει το προσωρινό κλείσιμο των εργοστασίων της στην Ευρώπη λόγω της επιδημίας του κορονοϊού. Αυτό οφείλεται είτε στην έλλειψη τροφοδοσίας των μονάδων παραγωγής με τα αναγκαία εξαρτήματα και ανταλλακτικά είτε σε σχετικές απαγορεύσεις, που έχουν αποφασίσει οι κυβερνήσεις ορισμένων κρατών.

Το φαινόμενο αναμένεται να γενικευθεί σταδιακά, ενώ τις επόμενες εβδομάδες ή και μήνες αναμένεται ότι θα μειωθεί το ενδιαφέρον των πολιτών για να προχωρήσουν στην αγορά ενός καινούριου αυτοκινήτου. Λογικό βέβαια, καθώς σε τέτοιες περιόδους κρίσης αλλάζουν οι προτεραιότητες και ο μέσος πολίτης λειτουργεί συντηρητικά και επιφυλακτικά «επενδύοντας» σε είδη πρώτης ανάγκης, όπως τα τρόφιμα. Ετσι αναβάλλει επ’ αόριστον αγορές όπως του αυτοκινήτου, εκτός και αν χρειάζεται οπωσδήποτε ένα νέο επειδή π.χ. έπαθε μεγάλη βλάβη ή τρακάρισε το παλιό του.

Μείον 1,6 εκατ. πωλήσεις το 2020

Ποια θα είναι λοιπόν η πορεία της αγοράς αυτοκινήτου σε διεθνές επίπεδο με βάση την εκτίμηση της συνεχώς μειούμενης ζήτησης; Απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα δίνει ο Γερμανός Φέρντιναντ Ντουντενχόφερ, καθηγητής Οικονομίας Αυτοκινήτου του πανεπιστημίου του Ντούισμπουργκ και του Ινστιτούτου Καταναλωτικής Συμπεριφοράς του ελβετικού πανεπιστημίου του Σανκτ Γκάλεν.

O καθηγητής Φέρντιναντ Ντουντενχόφερ.

 

Σύμφωνα με τον Γερμανό αναλυτή, ακόμη και με βάση το αισιόδοξο σενάριο της επαναφοράς της ευρωπαϊκής οικονομίας μετά από μόλις τρεις μήνες στην κανονικότητα, θα έχουμε εφέτος στη Δυτική Ευρώπη (χώρες της ΕΕ συν Ελβετία, Νορβηγία και Ισλανδία) μία συνολική μείωση των πωλήσεων αυτοκινήτων κατά περίπου 11%. Αυτό ισοδυναμεί με γύρω στο 1.577.000 λιγότερες ταξινομήσεις καινούριων επιβατηγών μοντέλων σε σύγκριση με το 2019. Ωστόσο, ο Ντουντενχόφερ τονίζει ότι από τη συγκεκριμένη πτώση των πωλήσεων οφείλονται τα δύο τρία στον κορονοϊό και το υπόλοιπο ένα τρίτο στη στασιμότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας και σε σημάδια ύφεσης της αγοράς αυτοκινήτου, που είχαν γίνει ορατά πριν την επιδημία.

Οι γερμανικές μάρκες στο μάτι του κυκλώνα

Αν διαρκέσει περισσότερο η κρίση και απαιτηθεί πιο πολύς χρόνος για την αποκατάστασή της, τότε θα είναι οι παρενέργειες στον κλάδο του αυτοκινήτου ακόμη σοβαρότερες. Ωστόσο ο έγκριτος καθηγητής αποφεύγει να αναφερθεί σε συγκεκριμένα νούμερα. Ακόμη όμως και έτσι, εκτιμά ότι θα χρειαστεί να περάσει τουλάχιστον μία δεκαετία και να φτάσουμε στο 2030, μέχρι να επανέλθουν οι πανευρωπαϊκές πωλήσεις καινούριων Ι.Χ. στα επίπεδα του 2019.

To μεγαλύτερο πλήγμα θα δεχθούν οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Η κρίση θα χτυπήσει ιδιαίτερα τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, που είναι σταθερά προσανατολισμένες στην Ευρώπη. Είναι χαρακτηριστικό, ότι οι μάρκες Audi, BMW-Mini, Mercedes-Smart, Porsche και VW (εκτός Seat και Skoda) διαθέτουν περίπου το 35% της παραγωγής τους στην ευρωπαϊκή αγορά. Προφανώς τη μεγαλύτερη μείωση θα καταγράψει η ιταλική αγορά, καθώς η χώρα έχει πληγεί φρικτά από τον κορονοϊό και θα ακολουθήσει –από τις μεγάλες αγορές- η Γερμανία. Ο Ντουντενχόφερ υπολογίζει για το 2020 με μία πτώση περίπου 16,2% στις πωλήσεις καινούριων επιβατηγών μοντέλων στην Ιταλία και γύρω στο 14% για τη Γερμανία.

Να σημειώσουμε ότι η επιδημία του κορονοϊού «χτύπησε» μία πολύ ευαίσθητη περίοδο τη βιομηχανία του αυτοκινήτου, που βρισκόταν έτσι και αλλιώς σε δυσχερή θέση εξαιτίας του εμπορικού πολέμου από πλευράς των ΗΠΑ και του Ντόναλντ Τραμπ, αλλά και της μετάβασής της στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, που απαιτεί μεγάλες αναδιαρθρώσεις και τεράστιες επενδύσεις.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!