10 στοιχεία – σοκ του παγκόσμιου χάρτη οδικής ασφάλειας
Η πανδημία του κορονοϊού έχει χαρακτηριστεί ως η μεγαλύτερη κρίση μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Όλοι ευελπιστούμε ωστόσο ότι θα βρεθούν σύντομα τα φάρμακα θεραπείας της και θα εξελιχθούν σε εύλογο χρονικό διάστημα αποτελεσματικά εμβόλια κατά του Covid-19. Δυστυχώς δεν έχουν βρεθεί έως σήμερα κατάλληλα φάρμακα και εμβόλια για την αντιμετώπιση μίας χρόνιας αιμορραγίας της ανθρωπότητας, που δεν είναι άλλη από τα τροχαία ατυχήματα.
Ακρως διαφωτιστική είναι η πιο πρόσφατη έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας σχετικά με την οδική ασφάλεια και τα τροχαία ατυχήματα, από την οποία ξεχωρίσαμε 10 στοιχεία – κλειδιά για την κατανόηση του προβλήματος.
1. Αριθμός θυμάτων
Κάθε χρόνο χάνονται κατά μέσο όρο 1,35 εκατ. ζωές στους δρόμους του πλανήτη μας εξαιτίας τροχαίων δυστυχημάτων. Επίσης τραυματίζονται σοβαρά 20 έως 50 εκατ. πολίτες, πολλοί από τους οποίους αποκομίζουν ως αποτέλεσμα μία μόνιμη αναπηρία.
2. Οικονομική αιμορραγία
Βεβαίως η αξία μίας ανθρώπινης ζωής είναι ανεκτίμητη. Όμως ο χαμός, ο τραυματισμός και η αναπηρία ενός ανθρώπου δεν προκαλούν μόνον οδύνη στους οικείους του, αλλά έχουν συνήθως και οικονομικές παρενέργειες στο κοινωνικό του περιβάλλον. Ετσι εκτιμάται, ότι τα τροχαία ατυχήματα κοστίζουν σε κάθε χώρα κατά μέσο όρο το 3% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος της (ΑΕΠ) ετησίως.
3. Οι χώρες με τα περισσότερα τροχαία
Πάνω από το 90% των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων καταγράφεται σε χώρες με χαμηλό έως μεσαίο κατά κεφαλή εισόδημα. Το μεγαλύτερο ποσοστό παρατηρείται στην Αφρική, ενώ ακόμη και στις ανεπτυγμένες χώρες είναι πιθανότερη η εμπλοκή πολιτών από τα χαμηλότερα κοινωνικοοικονομικά στρώματα σε ένα τροχαίο ατύχημα.
4. Ευάλωτες ηλικίες
Ιδιαίτερα ευάλωτες σε τροχαία δυστυχήματα είναι οι μικρότερες ηλικίες. Είναι χαρακτηριστικό, ότι τα θανατηφόρα τροχαία αποτελούν την υπ΄ αριθμό 1 αιτία θανάτου παγκοσμίως για παιδιά και νεαρά άτομα ηλικίας 5 έως 29 ετών.
5. Διακρίσεις ανά φύλο
Περισσότερο επικίνδυνοι αποδεικνύονται οι δρόμοι για τους άνδρες και μάλιστα από τις νεαρότερες ηλικίες. Το 73% των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα σε άτομα κάτω των 25 ετών αφορά άνδρες και αγόρια και είναι σχεδόν το τριπλάσιο ποσοστό σε σχέση με τις γυναίκες και τα κορίτσια.
6. Ο ρόλος της ταχύτητας
Η ταχύτητα κίνησης ενός οχήματος αποδεικνύεται καθοριστική στην οδική ασφάλεια. Υπολογίζεται ότι η αύξηση της ταχύτητας κατά 1% αυξάνει κατά 4% την πιθανότητα πρόκλησης θανατηφόρου δυστυχήματος. Ενας πεζός έχει 4,5 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να χάσει τη ζωή του σε μία σύγκρουση με ένα όχημα, αν αυτό κινείται με 65 χλμ./ώρα αντί 50 χλμ./ώρα! Στις πλευρικές συγκρούσεις, ο κίνδυνος θανάτου των επιβατών ανέρχεται σε 85% εφόσον γίνουν με 65 χλμ./ώρα.
7. Αλκοόλ και ναρκωτικές ουσίες
Ακόμη και η μικρή κατανάλωση αλκοόλ επηρεάζει τις οδηγικές μας ικανότητες, ενώ αυτό ισχύει σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό με ποσοστό αλκοόλης από 4 τοις χιλίοις και άνω στο αίμα μας. Για τις ναρκωτικές ουσίες, ακόμη και οι αμφεταμίνες πενταπλασιάζουν την πιθανότητα πρόκλησης ατυχήματος από τον λήπτη σε σχέση με έναν «καθαρό» οδηγό.
8. Το κράνος σώζει ζωές
Η σωστή χρήση κράνους από τους μοτοσικλετιστές μειώνει την πιθανότητα θανατηφόρου δυστυχήματος κατά 42% και την πιθανότητα κρανιακού τραυματισμού κατά 69%.
9. Απαραίτητη η ζώνη ασφαλείας
Ο οδηγός και ο συνοδηγός που φορούν ζώνη ασφαλείας έχουν 45-50% λιγότερες πιθανότητες να χάσουν τη ζωή τους σε ένα τροχαίο δυστύχημα, ενώ για τους πίσω επιβάτες ανέρχεται το συγκεκριμένο ποσοστό σε 25%. Επίσης τα παιδικά καθισματάκια μειώνουν τους θανάτους των μικρών επιβατών σε τροχαία δυστυχήματα κατά 60%.
10. Κινητό τηλέφωνο
Η απόσπαση προσοχής από το κινητό τηλέφωνο κατά την οδήγηση έχει εξελιχθεί σε μάστιγα. Οι οδηγοί που τηλεφωνούν στο τιμόνι εμπλέκονται τέσσερις φορές συχνότερα σε τροχαία ατυχήματα από όσους απέχουν από αυτή την επικίνδυνη συνήθεια, καθώς αντιδρούν πιο αργά, παρατηρούν καθυστερημένα τη σήμανση των δρόμων και δυσκολεύονται να παραμείνουν στη λωρίδα τους και να τηρήσουν τις αναγκαίες αποστάσεις ασφαλείας.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!