3 φορές «καθαρότερη» η ηλεκτροκίνηση από το πετρέλαιο ή τη βενζίνη

Gazzetta team
3 φορές «καθαρότερη» η ηλεκτροκίνηση από το πετρέλαιο ή τη βενζίνη
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εκπέμπουν από την παραγωγή τους και σε όλη τη διάρκεια κύκλου της ζωής τους πολύ λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα σε σχέση με συμβατικά μοντέλα τα οποία εφοδιάζονται με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Κατά την κίνησή τους, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παράγουν μηδενικούς ρύπους. Αντίθετα, αυτά με κινητήρες εσωτερικής καύσης ή τα υβριδικά, μπορεί να παράγουν από 20 έως και κάποιες εκατοντάδες γραμμάρια CO2/χλμ., καθώς επίσης μονοξείδιο του άνθρακα, οξείδια του αζώτου, αιωρούμενα σωματίδια αιθάλης κ.λ.π.

Το παραπάνω γεγονός, ωστόσο, δεν αρκεί για να θεωρηθούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα “καθαρά”. Η ηλεκτρική ενέργεια η οποία χρειάζονται έχει σημαντικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα για την παραγωγή της, καθώς οι ανανεώσιμες πηγές παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας αποτελούν ένα πολύ μικρό ακόμα ποσοστό του συνόλου. Το 2016 ανερχόταν περίπου στο 24% σε παγκόσμιο επίπεδο -συμπεριλαμβανομένης και της υδροηλεκτρικής.

Ταυτόχρονα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαιτούν περισσότερη ενέργεια και στην παραγωγική τους διαδικασία, παρότι τα μηχανικά τους μέρη είναι πολύ λιγότερα. Υπεύθυνες γι' αυτό είναι οι μπαταρίες που απαιτούνται για την αποθήκευση της ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίες κυρίως παράγονται σε χώρες με χαμηλή διείσδυση ανανεώσιμων πηγών στο δίκτυό τους.

Σύγκριση με πολλές παραμέτρους

Για να έχει κανείς μια ολοκληρωμένη εικόνα σχετικά με το σύνολο του εκπεμπόμενου CO2 στη διάρκεια ζωής ενός αυτοκινήτου και να συγκρίνει πόσο πραγματικά καθαρό είναι ένα ηλεκτρικό σε σχέση με ένα συμβατικό, πρέπει να συλλέξει πολλές πληροφορίες: σε ποια χώρα αυτό κατασκευάστηκε και από ποιες πηγές προέρχεται η ενέργεια που χρησιμοποιήθηκε, σε ποια χώρα οδηγείται και από ποιες πηγές προέρχεται η ηλεκτρική ενέργεια, κατά πόσο μπορεί να ανακυκλωθεί κ.λ.π.

 

Το παραπάνω δύσκολο έργο υποστηρίζει ότι έφερε εις πέρας ο ευρωπαϊκός οργανισμός “Transport & Environment”, ο οποίος δημιούργησε ένα online εργαλείο σύγκρισης του αποτυπώματος CO2 για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σε σχέση με τα συμβατικά, που διαθέτουν κινητήρες βενζίνης και diesel.

Στην έρευνα έχουν ληφθεί υπόψη όλα τα πιθανά κριτήρια, όπως η ποσότητα CO2 που εκπέμπεται κατά την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ή την καύση καυσίμου, καθώς και τον αντίκτυπο του άνθρακα στην εξόρυξη πόρων για μπαταρίες ή την κατασκευή μονάδας παραγωγής ενέργειας.

Η ηλεκτροκίνηση δίνει τη λύση

Τα ευρήματα από αυτή την έρευνα είναι πραγματικά εντυπωσιακά και υπέρ των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Στην Ευρώπη, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εκπέμπουν, κατά μέσο όρο, σχεδόν 3 φορές λιγότερο CO2 από τα αντίστοιχα αυτοκίνητα βενζίνης ή ντίζελ σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής τους.

Το χειρότερο σενάριο

Πίνακας με το χειρότερο σενάριο για ένα ηλεκτρικό Ι.Χ.

Στη χειρότερη περίπτωση, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπαταρία που παράγεται στην Κίνα και κινείται στην Πολωνία, εξακολουθεί να εκπέμπει 22% λιγότερο CO2 από το ντίζελ και 28% λιγότερο από τη βενζίνη. Και στην καλύτερη περίπτωση, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπαταρία που παράγεται στη Σουηδία και οδηγείται στη Σουηδία, μπορεί να εκπέμπει 80% λιγότερο CO2 από το αντίστοιχο με κινητήρα ντίζελ και 81% λιγότερο από αυτό με κινητήρα βενζίνης.

Το καλύτερο σενάριο

To καλύτερο σενάριο για ένα ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο.

Φαίνεται επίσης ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μειώσουν τις εκπομπές CO2 τέσσερις φορές έως το 2030, χάρη στο γεγονός ότι το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ βασίζεται όλο και περισσότερο στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Αιολικό πάρκο στην Ελλάδα.

Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειώσουμε ότι η Ελλάδα, σύμφωνα με την έκθεση Renewables 2019 Global Status Report, συγκαταλέγεται στις 9 κορυφαίες χώρες παγκοσμίως που παράγουν περισσότερο από το 20% της ηλεκτρικής τους ενέργειας χρησιμοποιώντας φωτοβολταϊκά και ανεμογεννήτριες.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!