Renault και Nissan μοιράζουν την τράπουλα της παγκόσμιας αγοράς
Ριζικές αλλαγές έρχονται στη συμμαχία Renault και Nissan, η οποία δημιουργήθηκε το 1999 και συμπληρώθηκε το 2016 από τη Mitsubishi. Η συγκεκριμένη ένωση βρισκόταν ήδη σε κρίση πριν την πανδημία του κορονοϊού, αποκορύφωμα της οποίας ήταν η σύλληψη –και αργότερα δραπέτευση- του ισχυρού της άνδρα, Κάρλος Γκον. Ήδη έχει ανακοινώσει η Nissan την απώλεια περίπου 12.500 θέσεων εργασίας παγκοσμίως, ενώ η Renault θα δεχθεί υπό όρους οικονομική ένεση 5 δισεκατομμυρίων ευρώ από τη γαλλική κυβέρνηση και θα προχωρήσει σε 15.000 απολύσεις προκειμένου να ορθοποδήσει.
Όλες αυτές οι δραστικές περικοπές δεν πρόκειται να έχουν ωστόσο κανένα αποτέλεσμα, αν δεν συνοδευτούν από μία ριζική αναδιάρθρωση του τρόπου λειτουργίας της συμμαχίας και της κατανομής ρόλων μεταξύ των εταίρων της. Αυτό γίνεται ήδη σε ένα βαθμό με την παραγωγή «δίδυμων μοντέλων», όπως τα Renault Clio και Nissan Micra, Renault Kadjar και Nissan Qashqai ή Renault Alaskan και Nissan Navara, τα οποία διαθέτουν περίπου κατά ένα τρίτο κοινά μέρη. Αυτό θα ενταθεί, ενώ ταυτόχρονα θα αποκτήσει κάθε μάρκα μία μεγαλύτερη αυτονομία, ώστε να είναι σε θέση να λειτουργεί ευέλικτα στις διάφορες αγορές.
Ηγέτης και ακόλουθος
Στο μέλλον το ποσοστό των κοινών μερών στα μοντέλα της Renault και της Nissan θα αυξηθεί περίπου στα δύο τρίτα, αλλά με απολύτως διακριτό το σχεδιαστικό προφίλ κάθε εταιρείας. Κάτι ανάλογο εφαρμόζει με επιτυχία ο όμιλος της Volkswagen, χρησιμοποιώντας πληθώρα ίδιων μερών π.χ. στα μοντέλα των SEAT, Skoda, Αudi και VW.
Πολύ σημαντική είναι και η αλλαγή προσέγγισης των αγορών, η οποία θα γίνεται πλέον με το δόγμα του ‘’Leader – Follower’’, δηλαδή του ηγέτη και του ακόλουθου. Αυτό σημαίνει ότι ανάλογα με την αγορά, η μία μάρκα θα είναι κυρίαρχη και η άλλη θα παίζει έναν πιο δευτερεύοντα ρόλο. Στο μέλλον θα χρησιμοποιεί επίσης το 80% των μοντέλων της Renault και της Nissan κοινά πατώματα, ενώ αυτή τη στιγμή ισχύει κάτι ανάλογο μόνον για το 40% της γκάμας τους.
Όλα τα μοντέλα ίδιας κατηγορίας θα παράγονται ανεξαρτήτως μάρκας στο ίδιο εργοστάσιο, πράγμα που σημαίνει ότι κάποιες μονάδες θα βάλουν λουκέτο, όπως συμβαίνει ήδη με εκείνη στη Βαρκελώνη της Ισπανίας. Σαφής διαχωρισμός θα γίνει και στον ρόλο κάθε μάρκας ανά κατηγορία. Η Renault θα έχει κυρίαρχο ρόλο στις μικρές και μικρομεσαίες κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένων των compact SUV και η Nissan στις μεγαλύτερες και στα μεγαλομεσαία SUV.
Ανάλογη πολιτική θα εφαρμοστεί και στην κατανομή ρόλων, όσον αφορά στις τεχνολογίες αιχμής. Η Nissan θα ηγηθεί του τομέα της αυτόνομης οδήγησης και των νέων πλατφόρμων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα με αυτονομίες έως 500 χλμ. με πρώτο δείγμα γραφής το μοντέλο Ariya, ενώ θα επιδιώξει να συμπιέσει το κόστος παραγωγής της μπαταρίας κάτω από το μαγικό όριο των 100 δολαρίων ανά κιλοβατώρα χωρητικότητας.
Η Renault θα αναλάβει με τη σειρά της τα ηλεκτρονικά συστήματα, τη συνδεσιμότητα και τους ηλεκτροκινητήρες, όπως επίσης τους συμβατικούς κινητήρες πετρελαίου και βενζίνης για τις μικρές και τις μικρομεσαίες κατηγορίες. Η συγκεκριμένη κατανομή ρόλων προβλέπεται να μειώσει το συνολικό κόστος εξέλιξης νέων μοντέλων για τις δύο μάρκες κατά περίπου 40%.
Κερασάκι στη νέα τούρτα θα αποτελέσει το μοίρασμα της παγκόσμιας αγοράς ανάμεσα στους δύο συμμάχους. Η Renault θα εξυπηρετεί μελλοντικά κατά πρώτο λόγο την Ευρώπη και τη Νότια Αμερική, όπου διαθέτει παραδοσιακά μεγάλη δύναμη και υψηλή αναγνωρισιμότητα, ενώ η Nissan θα επικεντρωθεί στη Βόρεια Αμερική, στην εγχώρια αγορά της Ιαπωνίας, τη Μέση Ανατολή, τη Νότια Αφρική και την Κίνα, όπου η Renault έχει περιορίσει δραστικά την παρουσία της. Να διευκρινίσουμε πάντως, ότι η Nissan θα παραμείνει σε κάθε περίπτωση στην Ευρώπη ως ακόλουθος της Renault και δεν πρόκειται να αποχωρήσει από τη Γηραιά Ήπειρο.
O ρόλος της Mitsubishi
Θολός παραμένει προς το παρόν ο ρόλος της Mitsubishi, που αποτελεί από το 2016 το νεότερο μέλος της γαλλοϊαπωνικής συμμαχίας. Η συγκεκριμένη μάρκα διαθέτει στη γκάμα της μόνον μοντέλα εξελιγμένα αποκλειστικά από την ίδια, άρα εδώ θα μπορούσε να υπάρξει τεράστιο όφελος με μία πολιτική κοινών μερών με τους άλλους δύο συμμάχους της. Επίσης είναι εξαιρετικά δημοφιλής στην Ωκεανία (Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία) και στη Νοτιοανατολική Ασία, ενώ διαθέτει υψηλή τεχνογνωσία στην Plug-in υβριδική τεχνολογία με κορυφαίο παράδειγμα το επιτυχημένο Mitsubishi PHEV.
Ωστόσο η συμμαχία είναι προφανές ότι ποντάρει στα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα και ασχολείται μόνον περιθωριακά με τα Plug-in υβριδικά. Ένα μεγάλο ερωτηματικό παραμένει σχετικά και με την παρουσία της Mitsubishi στην ευρωπαϊκή αγορά, όπου η ιαπωνική μάρκα είχε άνοδο τα τελευταία χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση οι εξελίξεις στη συμμαχία Renault – Nissan – Mitsubishi θα είναι ραγδαίες και δεν θα μας αφήσουν να πλήξουμε τα επόμενα χρόνια!
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!