Kατέρρευσαν τα κέρδη των εταιρειών αυτοκινήτου
Η διακοπή της παραγωγής αυτοκινήτων, το κλείσιμο των εκθέσεων και η δραστική μείωση των πωλήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο είχε δραματικές επιπτώσεις στον κλάδο της αυτοκίνησης. Σύμφωνα λοιπόν με έρευνα της γνωστής εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων Ernst and Young (EY) μεταξύ των 17 μεγαλύτερων ομίλων αυτοκινήτου στον κόσμο μειώθηκε η συνολική κερδοφορία τους το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς κατά 58% και περιορίστηκε στα 7,5 δισεκατομμύρια ευρώ.
Παράλληλα είχαμε μείωση του κύκλου εργασιών τους κατά 9% και πτώση 21% στις πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων. Ωστόσο, την κατάσταση έσωσαν τα υψηλά αποθεματικά που διατηρούσαν οι αυτοκινητοβιομηχανίες για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, όπως ήταν αναμφίβολα η πανδημία του κορονοϊού. Είναι χαρακτηριστικό, ότι στα τέλη του πρώτου τριμήνου του 2020 ανερχόταν το συνολικό ύψος των αποθεματικών σε 207 δισεκατομμύρια ευρώ, δηλαδή 13% περισσότερο σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο.
Την υψηλότερη διαθέσιμη ρευστότητα εμφανίζει η Toyota με σχεδόν 35 δισεκατομμύρια ευρώ, ακολουθούμενη από τις Volkswagen με περίπου 28,5 δισεκατομμύρια ευρώ και General Motors με 24,4 δισεκατομμύρια ευρώ. Πάντως τα νούμερα του πρώτου τριμήνου μας δίνουν μόνον μία γεύση από τα χειρότερα που θα ακολουθήσουν το επόμενο τρίμηνο οπότε θα είναι περισσότερο εμφανείς οι αρνητικές επιπτώσεις από τον κορονοϊό. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά διευθυντικό στέλεχος της Ernst and Young, «το πρώτο τρίμηνο είδαμε μόνον τις αρχικές επιπτώσεις από την παγκόσμια πανδημία του Covic-19. Το δεύτερο τρίμηνο θα εξελιχθεί πολύ χειρότερα. Τότε θα περάσει η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία σε πολύ κόκκινους αριθμούς».
Το πρώτο τρίμηνο εμφάνισαν τέσσερις όμιλοι αυτοκινήτου αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα, στο δεύτερο θα συμβεί το ίδιο με την πλειοψηφία των επιχειρήσεων του κλάδου. Το στέλεχος της ΕΥ εκτιμά, ότι το πλήγμα θα είναι μεγαλύτερο σε εταιρείες αυτοκινήτων που δραστηριοποιούνται κυρίως στην Ευρώπη, όπου η πτώση των πωλήσεων ήταν δραματική.
Η BMW ήταν κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου του 2020 η εταιρεία αυτοκινήτου με τα μεγαλύτερα ποσοστά κερδοφορίας, που ανήλθαν σε 5,9%. Δεύτερη ήταν η Toyota με περιθώρια κέρδους στο 5,4% και τρίτη η Suzuki με 5,2%. Οι τέσσερις εταιρείες Tesla, BMW, Hyundai και General Motors ήταν οι μόνες που κατέγραψαν αύξηση κερδοφορίας στο πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, ενώ οι υπόλοιπες σημείωσαν πτώση σε διψήφια ποσοστά.
Η Τesla ήταν η μόνη αυτοκινητοβιομηχανία που αύξησε το ίδιο διάστημα τις πωλήσεις της και μάλιστα με ένα εντυπωσιακό ποσοστό γύρω στο 40%, ενώ η ίδια μάρκα σημείωσε και άνοδο τζίρου κατά 32%! Η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται πλέον σε μία δύσκολη φάση αποκατάστασης όλων αυτών των ζημιών, ενώ καλείται να επενδύσει τεράστια ποσά στις νέες τεχνολογίες. Αυτό θα εξαφανίσει από τον χάρτη της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας κάποιες μάρκες, ενώ οι υπόλοιποι όμιλοι θα υποχρεωθούν να συνεργαστούν πολύ στενότερα μεταξύ τους. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα κλείσουν αρκετά εργοστάσια αυτοκινήτου και θα αυξηθεί ο δείκτης ανεργίας στον κλάδο. Όλα αυτά προβλέπονταν να γίνουν την επόμενη δεκαετία, όμως ο κορονοϊός επιτάχυνε τις εξελίξεις και τα έφερε νωρίτερα.
Τη μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων αυτοκινήτων τους πρώτους τρεις μήνες του έτους εμφάνισε η Κίνα με ποσοστό 38%, στη Δυτική Ευρώπη είχαμε μείωση ταξινομήσεων κατά 28% και στις ΗΠΑ μόνον 15%. Το ευχάριστο είναι όμως, ότι η αγορά της Κίνας ανέκαμψε πολύ γρήγορα και έντονα. Ετσι ο Απρίλιος βρισκόταν μόνον λίγο χαμηλότερα συγκριτικά με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους όσον αφορά στις πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων, ενώ ο Μάιος ήταν μάλιστα και ελαφρά καλύτερος. Πρόκειται για μία εξέλιξη που ισοδυναμεί με το φιλί της ζωής για τη γερμανική οικονομία, καθώς ένα στα τρία οχήματα που παράγεται από γερμανικούς ομίλους αυτοκινήτου πωλήθηκε πέρυσι στην Κίνα.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!