Η συνδεσιμότητα των αυτοκινήτων ανησυχεί τους Ελληνες οδηγούς
Η τάση των οχημάτων να είναι όλο και περισσότερο συνδεδεμένα, ανοίγει ένα μεγάλο κεφάλαιο προστασίας προσωπικών δεδομένων των οδηγών. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα προσφέρουν μια πλειάδα online δυνατοτήτων, από την πλοήγηση και την παροχή πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο μέχρι και τη δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας με το δίκτυο των επίσημων εμπόρων ή των συνεργείων του κατασκευαστή. Ταυτόχρονα, επικοινωνούν και μεταξύ τους.
Η ανεπίστρεπτη αυτή πορεία της αυτοκίνησης προς τα αυτόνομα κινούμενα οχήματα του μέλλοντος, απαιτεί την συνεχή εκπομπή και λήψη τεράστιου όγκου πληροφοριών, μεταξύ των οποίων και πολλές που αφορούν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα. Όπως για παράδειγμα βιομετρικά στοιχεία του οδηγού, ακριβής θέση, πορεία και ταχύτητα του οχήματος, αριθμός επιβατών κ.λ.π.
Όπως αποδεικνύει η ετήσια έρευνα της εταιρείας Ipsos με την επωνυμία Mobility Monitor σχετικά με τα «Δεδομένα οχημάτων και ιδιωτικό απόρρητο», η πλειονότητα των οδηγών ανησυχεί για το ποια δεδομένα συλλέγονται από τα οχήματα και σε ποιον ανήκουν.
Η Mobility Monitor είναι μια διεθνής έρευνα που πραγματοποιείται σε πάνω από 4.000 άτομα από 16 διαφορετικές χώρες και αφορά τα σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί και η αυτοκινητοβιομηχανία.
Τα ευρήματα
Η έρευνα κατέδειξε ότι τα δεδομένα που μοιράζονται τα αυτοκίνητα αποτελούν λόγο ανησυχίας για τους Έλληνες οδηγούς, καθώς το 66% (από το 53% του συνόλου των ερωτηθέντων) αναρωτιέται για το ποιος είναι κάτοχος των δεδομένων που συλλέγονται από τα οχήματά τους. Επιπλέον, το 62% (52% του συνόλου των ερωτηθέντων) ανησυχεί για τα προσωπικά δεδομένα που μπορούν ακόμη να βρίσκονται σε οχήματα κατά την επιστροφή ή την πώλησή τους, ενώ το 57% (49% του συνόλου των ερωτηθέντων) ανησυχεί για τη διαβίβαση των δεδομένων του σε τρίτους.
Η μεγάλη πλειονότητα των Ελλήνων ερωτηθέντων είναι διατεθειμένη να μοιραστεί δεδομένα ανώνυμα, εάν αυτά πρόκειται να βελτιώσουν την οδηγική εμπειρία. Αυτό ισχύει ακόμα περισσότερο εάν τα δεδομένα που πρόκειται να μοιραστούν έχουν σαν στόχο: μείωση του κόστους καυσίμων και συντήρησης (στην περίπτωση αυτή, το 79% των Ελλήνων ερωτηθέντων και το 70% συνολικά είναι πρόθυμο να τα μοιραστεί), μείωση των εκπομπών του οχήματος (77% στην Ελλάδα και 68% συνολικά) μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και του χρόνου διαδρομής (76% στην Ελλάδα και 70% συνολικά), ή βελτίωση της απόδοσης του οχήματος (71% στην Ελλάδα και 66% συνολικά).
Η ανωνυμία αποτελεί βασικό προαπαιτούμενο ώστε να μοιραστούν οι οδηγοί τα δεδομένα τους. Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, σχεδόν οι μισοί από τους ερωτηθέντες θα ήταν πρόθυμοι να μοιραστούν τα δεδομένα του οχήματος μόνο αν αυτό γινόταν ανώνυμα.
Αντικείμενο νομολογίας στην Ε.Ε.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το θέμα του διαμοιρασμού δεδομένων στην αυτοκίνηση έχει δημιουργήσει ένα μεγάλο προβληματισμό και στην Ε.Ε., όπου οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνεργάζονται με τους νομοθέτες ώστε να βρεθεί η ιδανική φόρμουλα ενημέρωσης των οδηγών σχετικά με το θέμα.
Ήδη, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων έχει δημιουργήσει ένα σχετικό portal στην αγγλική γλώσσα, το https://www.cardatafacts.eu/ , στο οποίο παρέχεται πολύ αναλυτική πληροφόρηση σχετικά με το θέμα. Ταυτόχρονα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοιμάζει σχετική νομοθεσία, ώστε να προστατευτεί ο κάθε κάτοχος αυτοκινήτου από πιθανή κακόβουλη χρήση των δεδομένων που θα παρέχει το αυτοκίνητό του.
Αν διερωτάστε σχετικά με τη δυνατότητα του οδηγού να μπλοκάρει τη μετάδοση δεδομένων από το αυτοκίνητο, αυτή είναι σήμερα εφικτή. Στο μέλλον όμως όπου τα αυτόνομα οχήματα θα αρχίσουν να κυκλοφορούν στους δρόμους, κανένα δεν θα είναι σε θέση να κινηθεί χωρίς να μοιράζεται στοιχεία.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!