Ασφαλέστερα τα κάμπριο από τα «κλειστά» αυτοκίνητα!
Σε όλους αρέσουν οι βόλτες με κάμπριο αυτοκίνητα και ειδικά στη χώρα μας, μπορείς να περάσεις υπέροχα απλώς οδηγώντας σε μια πανέμορφη διαδρομή ένα απόγευμα ή βράδυ καλοκαιριού. Ωστόσο δεν είναι λίγοι εκείνοι που «φοβούνται» τα κάμπριο, λόγω του ότι στο μυαλό τους, είναι λιγότερο ασφαλή από τα «κλειστά» μοντέλα. Λέμε στο μυαλό τους γιατί, σύμφωνα με το αμερικανικό ινστιτούτο οδικής ασφάλειας IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), όλα είναι σχετικά.
Μελέτησαν λοιπόν πραγματικά ατυχήματα με σύγχρονα ανοιχτά και κλειστά μοντέλα από το 2014 έως και το 2018 στις ΗΠΑ και όχι υποθετικά στατιστικά στοιχεία, τα οποία οδήγησαν σε ενδιαφέροντα αποτελέσματα. Η πιθανότητα να σκοτωθεί κάποιος σε τρακάρισμα με κάμπριο αυτοκίνητο είναι 11% χαμηλότερη σε σχέση με ένα αντίστοιχο «κλειστό», ενώ η εμπλοκή κάμπριο μοντέλων σε ατυχήματα είναι μειωμένη κατά 6%.
Υπάρχουν κατηγορίες στα κάμπριο;
Αν κοιτάξετε στο δρόμο γύρω σας θα δείτε ότι υπάρχουν πολλά κάμπριο αυτοκίνητα που δεν έχουν μαλακή «κουκούλα» αλλά σκληρή αναδιπλούμενη οροφή, που ανοίγει και κλείνει με έναν υδραυλικό μηχανισμό. Συνήθως, η οροφή αποθηκεύεται στο πορτμπαγκάζ. Στα μοντέλα λοιπόν που έχουν τη σκληρή οροφή η πιθανότητα τραυματισμού (σε σχέση με ένα κλειστό κουπέ) είναι πιο χαμηλή κατά 10%, ενώ στα κάμπριο με τη μαλακή οροφή (κουκούλα) η πιθανότητα τραυματισμού σε ατύχημα είναι μικρότερη κατά 3%, σε σχέση με ένα κουπέ. Εντυπωσιακό!
Υπάρχει κι άλλη όψη στο νόμισμα
Τα κάμπριο βέβαια, ίσως και να κρύβουν ένα διαφορετικό κίνδυνο. Σε περίπτωση που η οροφή είναι κάτω τα στατιστικά αποδεικνύουν πως οι επιβάτες μπορούν να φύγουν από την καμπίνα σε περίπτωση τουμπαρίσματος. Άρα, αν το αυτοκίνητο ντελαπάρει, τότε οι επιβάτες ενός κάμπριο κατά 43% θα φύγουν από την καμπίνα! Το ποσοστό πάντως δεν είναι τόσο μεγαλύτερο σε σχέση με ένα κλειστό κουπέ, καθώς και αυτά σε περίπτωση «τούμπας», έχουν αντίστοιχο ποσοστό στο 35%! Η έρευνα δείχνει ότι από τους ανθρώπους που σκοτώθηκαν σε τρακάρισμα με κάμπριο, το 21% εκτινάχθηκαν από την καμπίνα, ενώ από εκείνους που σκοτώθηκαν με κουπέ μοντέλο, το 17% βγήκαν εκτός του αυτοκινήτου.
Η αιτιολογία
Σύμφωνα με το IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), υπάρχουν εξηγήσεις. Αρχικά, τα σύγχρονα κάμπριο είναι πολύ εξελιγμένα, με τελευταίας τεχνολογίας συστήματα ασφαλείας και πολλές ώρες μελέτης πριν βγουν στην παραγωγή. Επίσης, τα κάμπριο είναι πάντα λίγο πιο βαριά από τα αντίστοιχα κλειστά λόγω -κυρίως- των ενισχύσεων του πλαισίου. Οι κατασκευαστές «δένουν» πολύ καλύτερα το πάτωμα ενός κάμπριο αφού η έλλειψη οροφής δημιουργεί πρόβλημα ακαμψίας στο αμάξωμα, οπότε είναι και βαρύτερα και όπως αποδεικνύεται από τα crash tests, τα βαρύτερα αυτοκίνητα συμπεριφέρονται (συνήθως) καλύτερα στις δοκιμές πρόσκρουσης.
Επίσης, σύμφωνα με τον οργανισμό, ένας από τους λόγους είναι και η τιμή. Ένα κάμπριο κοστίζει περισσότερο από ένα κουπέ οπότε, υποθετικά, οι οδηγοί τους μπορεί να είναι μεγαλύτερης ηλικίας και να οδηγούν πιο προσεκτικά, πιο αργά και με λιγότερα ρίσκα. Η φιλοσοφία του κάμπριο έτσι κι αλλιώς, ταιριάζει καλύτερα με το cruising και όχι με την οριακή σπορ οδήγηση και τις υψηλές ταχύτητες. Τέλος, μη ξεχνάμε ότι ένα κάμπριο συνήθως δεν είναι το καθημερινό αυτοκίνητο κάποιου. Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες τα βγάζουν βόλτα σε ημέρες με ιδανικές συνθήκες για να απολαύσουν την οδήγηση και όχι στις μετακινήσεις ρουτίνας, όπου γίνονται και τα περισσότερα ατυχήματα. Οπότε, αποφεύγουν το βροχή, την ομίχλη και τις συνθήκες όπου στατιστικά, είναι πιο εύκολο να εμπλακείς σε τρακάρισμα. Όλα αυτά μαζί, ίσως να είναι και η απάντηση στο γιατί βγαίνουν πιο ασφαλή στα στοιχεία, συγκριτικά με τα κλειστά αυτοκίνητα.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!