Πόσο... πράσινα είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Gazzetta team
Πόσο... πράσινα είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Μια εμπεριστατωμένη έρευνα της Polestar, καταδεικνύει ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο απαιτεί 40% περισσότερη πρώτη ύλη για την κατασκευή του από ένα συμβατικό.

Η Polestar είναι η θυγατρική της Volvo που κατασκευάζει premium ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Έχει λοιπόν κάθε λόγο να υποστηρίζει τη χρήση τους. Ταυτόχρονα όμως, επιλέγει το δρόμο της διαφάνειας όσον αφορά το ενεργειακό τους αποτύπωμα, το οποίο δεν φαίνεται να είναι τόσο «αθώο», όσο θεωρείται.

Παρότι αποτελεί κοινή πεποίθηση ότι μπορούμε να επιτύχουμε ένα βιώσιμο μέλλον χωρίς εκπομπές ρύπων οδηγώντας απλώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η αλήθεια είναι πολύ πιο περίπλοκη. Και αυτή ακριβώς είναι ο λόγος που η Polestar αποφάσισε να ηγηθεί ενός κινήματος διαφάνειας σε ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία.

Το κυρίαρχο ζήτημα σήμερα αφορά τον έλεγχο της αλυσίδας εφοδιασμού κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων, για την αποφυγή παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των περιβαλλοντικών ζημιών από την εξόρυξη ορυκτών. Δευτερευόντως, η Polestar επιλέγει να επικοινωνήσει ανοιχτά τον πραγματικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο ολόκληρου του κύκλου ζωής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, από την παραγωγή έως το τέλος της ζωής τους.

Παρότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν παράγουν ρύπους κατά τη λειτουργία τους, απαιτούν τόνους πρώτων υλών και ενέργεια κατά τη διαδικασία κατασκευής τους. Η έρευνα της Polestar αποκαλύπτει το αποτύπωμα άνθρακα κατά τη διάρκειας ζωής όλων των νέων μοντέλων της, ξεκινώντας από το Polestar 2, με εντυπωσιακά ευρήματα.

 

Για τη σύγκριση του ίχνους CO2 του ηλεκτρικού Polestar 2, χρησιμοποιήθηκε ως συμβατικό μοντέλο αναφοράς το Volvo XC40 και συγκεκριμένα ο μέσος όρος κατανάλωσης και εκπομπών ρύπων των εκδόσεών του με κινητήρες βενζίνης. Τα δεδομένα εκπομπών για το XC40 βασίστηκαν στον κύκλο οδήγησης WLTP και ο μέσος όρος εκπομπής CO2 που προέκυψε είναι τα 163 γρ./χλμ.

Η αλήθεια σε νούμερα

Οι αριθμοί που θα δούμε στη συνέχεια αποκαλύπτουν ότι το Polestar 2 έχει χαμηλότερο αντίκτυπο στο κλίμα καθ 'όλη τη διάρκεια ζωής σε σχέση με το XC40, αλλά όχι μικρό. Και ότι τελικά απαιτούνται εκατοντάδες ή αρκετές δεκάδες χιλιόμετρα χρήσης, πριν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο εξισορροπήσει το μεγαλύτερο ενεργειακό αποτύπωμα της κατασκευής του σε σχέση με το συμβατικό.

Πιο συγκεκριμένα, το σύνολο των υλικών για την κατασκευή ενός συμβατικού Volvo XC40 ανέρχεται στους 14 τόνους, ενώ αυτό γα την κατασκευή του Polestar 2 και των μπαταριών του στους 24 τόνους. Είναι δηλαδή 40% μεγαλύτερο στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του, το συμβατικό Volvo XC40 θα καταναλώσει συνολικά 41 τόνους ορυκτά καύσιμα, ενώ το ηλεκτρικό Polestar 2 θα καταναλώσει ηλεκτρική ενέργεια η οποία ανάλογα με τον τρόπο που παράγεται, απαιτεί:

  • Σύμφωνα με το παγκόσμιο μείγμα παραγωγής: 23 τόνους ορυκτών καυσίμων.
  • Σύμφωνα με το ευρωπαϊκό μείγμα παραγωγής: 15 τόνους ορυκτών καυσίμων
  • Από αιολική ενέργεια: 0,4 τόνους ορυκτών καυσίμων

Το σημείο χρήσης από το οποίο το ηλεκτρικό Polestar 2 θα ξεκινήσει να έχει μικρότερο αποτύπωμα άνθρακα σε σχέση με το συμβατικό Volvo XC40 εκφράζεται σε χιλιόμετρα κίνησης και αποτυπώνεται στη συνέχεια, ανάλογα με το μείγμα παραγωγής ενέργειας:

  • Σύμφωνα με το παγκόσμιο μείγμα παραγωγής: 112.000 χλμ.
  • Σύμφωνα με το ευρωπαϊκό μείγμα παραγωγής: 78.000 χλμ.
  • Από αιολική ενέργεια: 50.000 χλμ

Εννοείται ότι σε χώρες που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια κυρίως μέσω της χρήσης ορυκτών καυσίμων το παραπάνω όριο χιλιομέτρων εξισορρόπησης του ενεργειακού αποτυπώματος αυξάνεται, ενώ σε όσες οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας κυριαρχούν, μειώνεται.

Όλα τα παραπάνω στοιχεία που πολύ σωστά παρέχει η Polestar και μπορείτε να διαβάσετε εδώ, είναι προφανώς ενδεικτικά και πιθανώς πολύ διαφορετικά, προς το χειρότερο ή το καλύτερο, ανάλογα με τις πρακτικές που ακολουθεί ο κάθε κατασκευαστής.

Ωστόσο για τους καταναλωτές είναι ζωτικής σημασίας η συμφωνία όλων των κατασκευαστών σε μια κοινά αποδεκτή μεθοδολογία μέτρησης του αποτυπώματος CO2 όλων των αυτοκινήτων κατά τον κύκλο ζωής τους και με βάση το πως παράγεται η ηλεκτρική ενέργεια στις χώρες που αυτά θα χρησιμοποιηθούν.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!