Ποια φυσικά υλικά «φυτρώνουν» στα σημερινά αυτοκίνητα

Gazzetta team
Ποια φυσικά υλικά «φυτρώνουν» στα σημερινά αυτοκίνητα
Περιβαλλοντικοί λόγοι στρέφουν τους κατασκευαστές σε νέες τεχνολογίες δημιουργίας φυσικών και ανακυκλωμένων υλικών, για τα διάφορα μέρη των αυτοκινήτων τους.

Μερικά χρόνια από σήμερα, σε ένα θερμοκήπιο στη Μανωλάδα Ηλείας, ένας αγρότης του μέλλοντος αντί για φράουλες καλλιεργεί... διακόπτες, μέρη από ταμπλό αυτοκινήτου και καλύμματα θόλων τροχών. Εντάξει, υπερβάλλουμε. Aλλά μην αμφιβάλλατε καθόλου, ότι πολλές πρώτες ύλες που σήμερα συνθέτουν διάφορα μέρη στα σύγχρονα αυτοκίνητα, προέρχονται από καλλιέργεια.

Ίνες κενάφ, φύλλα ευκαλύπτου, καφές, υπολείμματα από την κατεργασία ρυζιού, φλούδες ξηρών καρπών και πολλά ακόμα φυσικά προϊόντα ή υπο-προϊόντα, βρίσκονται ήδη μέσα στα αυτοκίνητα που οδηγούμε, αυτούσια ή ως προσμίξεις πολυμερών κυρίως υλικών.

 

Με στόχο να μειώσουν δραστικά τους ρύπους όχι μόνο από τη λειτουργία, αλλά κυρίως από την παραγωγή των αυτοκινήτων, οι κατασκευαστές αναζητούν τρόπους που θα κάνουν τα συνθετικά κυρίως μέρη των μοντέλων τους πιο εύκολα ανακυκλώσιμα, αλλά και λιγότερο επιβλαβή στη δημιουργία τους.

Τα φυσικά υλικά μπορούν να αναπαραχθούν, σε αντίθεση με τα ορυκτά καύσιμα από τα οποία προέρχονται συνήθως τα πλαστικά και πολυμερή υλικά. Επίσης απαιτούν πολύ λιγότερη ενέργεια για την παραγωγή τους και ανακυκλώνονται πανεύκολα, με ελάχιστη ενέργεια.

Στη συνέχεια σας παρουσιάζουμε τις πιο πρόσφατες εξελίξεις στη χρήση φυσικών και ανακυκλωμένων υλικών ανά κατασκευαστή, που σίγουρα θα σας εντυπωσιάσουν.

Audi

Η Audi, στη νέα γενιά του Α3, έχει δημιουργήσει επενδύσεις από ανακυκλωμένα πλαστικά. Συγκεκριμένα, τα υφάσματα που χρησιμοποιούνται στα καθίσματα του αυτοκινήτου έχουν κατασκευαστεί σε ποσοστό 89% από ανακυκλωμένο πλαστικό. Για κάθε κάθισμα χρησιμοποιήθηκαν 45 μπουκάλια νερού του 1,5 λίτρου. Από το ίδιο υλικό είναι και οι μοκέτες του δημοφιλούς μοντέλου. Για αυτές, βγαίνουν από τη ρυπογόνο κυκλοφορία 62 επιπλέον πλαστικά μπουκάλια.

BMW

Στο ηλεκτρικό i3, ιι ίνες του φυτού κενάφ χρησιμοποιούνται για την κατασκευή επενδύσεων στις πόρτες και το ταμπλό αντί συνθετικών υλικών. Οι πολτοποιημένες ίνες του παράγουν ένα υλικό σαν ξύλο, που είναι άριστο μονωτικό και απορροφά αποτελεσματικά την υγρασία. Φυσικό μαλλί χρησιμοποιείται στις επενδύσεις των καθισμάτων και των θυρών, ενώ φύλλα ευκαλύπτου, χωρίς χημική επεξεργασία, χρησιμοποιούνται σε επενδύσεις στο ταμπλό του αυτοκινήτου.

Citroen

Στα νεότερα μοντέλα της γαλλικής μάρκας, από τα 170 περίπου κιλά πολυμερών που περιλαμβάνονται σχεδόν το 11%, δηλαδή περίπου 19 κιλά, είναι κατασκευασμένα με οικολογικές μεθόδους και υλικά. Αυτά προέρχονται από ανακύκλωση, είναι φυσικά υλικά, όπως ξύλο και φυτικές ίνες ή βιο-υλικά, δηλαδή πολυμερή που παράγονται από ανανεώσιμες πηγές και δεν είναι παράγωγα πετροχημικών.

Οι φυσικές ίνες χρησιμοποιούνται για την κατασκευή αντικειμένων όπως η εταζέρα, η επένδυση του πορτμπαγκάζ, ή οι ταπετσαρίες στις πόρτες.

Fiat

Ήδη σε πολλά μοντέλα της Fiat μέρος των πλαστικών που χρησιμοποιούνται κατασκευάζονται από φυτικές ίνες, που προέρχονται από καλλιέργειες ή ακόμα και από τα μη βρώσιμα υπολείμματα που προκύπτουν από την επεξεργασία τροφών (π.χ. το κέλυφος από τα αμύγδαλα). Με αυτό τον τρόπο η παραγωγή υλικών όχι μόνο δεν επιβαρύνει το περιβάλλον, αλλά αντίθετα βοηθά στην ανακύκλωση υλικών που μέχρι σήμερα αντιμετωπίζονταν σαν απλά απορρίμματα.

Ford

Η αμερικανική εταιρεία ανακοίνωσε πρόσφατα ότι έχει εξελίξει μια διαδικασία κατασκευής πολυμερών υλικών για το ταμπλό των αυτοκινήτων τους, στα οποία χρησιμοποιεί απορρίμματα καφέ! Σύμφωνα με την Ford τα απορρίμματα καφέ σε συνδυασμό με πολυμερή (πλαστικά) έχουν ως αποτέλεσμα ένα υλικό που είναι 20% ελαφρύτερο από το αντίστοιχο πλαστικό. Παράλληλα έχει μεγαλύτερη αντοχή στις υψηλές θερμοκρασίες και η μορφοποίησή του στην διαδικασία παραγωγής απαιτεί περίπου 25% λιγότερη ενέργεια. Αν μάλιστα στον ήλιο αναδύει και άρωμα καφέ Arabica, τόσο το καλύτερο.

Peugeot

Η γαλλική μάρκα χρησιμοποιεί κατά μέσο όρο στα νέα της μοντέλα 30% του βάρους τους ανακυκλωμένα μέταλλα, πράσινα υλικά και βιο - πολυμερή. Πρόκειται για ανακυκλωμένα πλαστικά, φυσικά υφάσματα ή υλικά προερχόμενα από βιομάζα (πολυμερή που προέρχονται από ανανεώσιμες πηγές).

Ταυτόχρονα, η μάρκα δημιουργεί ανταλλακτικά με την ονομασία «Standard Exchange». Πρόκειται για ανταλλακτικά που έχουν ανακατασκευαστεί βάσει μίας εξαιρετικά αυστηρής διαδικασίας και συλλέγονται από αυτοκίνητα Peugeot που αποσύρονται. Τα συγκεκριμένα ανταλλακτικά συνοδεύονται από εργοστασιακή εγγύηση όπως ακριβώς και τα καινούργια ανταλλακτικά, είναι πολύ φθηνότερα και απαιτούν πολύ λιγότερη ενέργεια για την κατασκευή τους.

Renault

Η γαλλική μάρκα ανακτά όλα τα υλικά των παλαιών αυτοκινήτων και ανταλλακτικών και δημιουργεί ίνες πολυμερών υλικών που στη συνέχεια «ντύνουν» τα αυτοκίνητά της. Όπως μπορείτε να δείτε και στο video του ακολουθεί, πολλά μέρη των αυτοκινήτων που έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους, γίνονται επενδύσεις για το νέο ηλεκτρικό Renault ZOE, αλλά και πολλά ακόμα μοντέλα στη γκάμα της μάρκας.

Seat

Περισσότεροι από 700 εκατομμύρια τόνοι ρυζιού παράγονται παγκοσμίως κάθε χρόνο, με 20% από αυτό να είναι ο φλοιός. Έτσι, περίπου 140 εκατομμύρια τόνοι, φλοιού καταλήγουν στα σκουπίδια. Η ισπανική Seat, βλέποντας μια καλή πρώτη ύλη να χάνεται, ξεκίνησε μια πιλοτική δοκιμή για την παραγωγή ανταλλακτικών χρησιμοποιώντας φλοιού ρυζιού. Το υλικό που προκύπτει ονομάζεται Oryzite και χρησιμοποιείται ως υποκατάστατο πλαστικών προϊόντων. Οι πρώτες δοκιμές με το Oryzite περιλαμβάνουν διακοσμητικά στοιχεία σε ένα πρωτότυπο νέο Leon.

Skoda

Η τσέχικη μάρκα χρησιμοποιεί στα νεότερα μοντέλα της το Pinatex, ένα κλωστοϋφαντουργικό προϊόν κατασκευασμένο από ίνες φύλλων ανανά, ενώ τα χρώματα στο εσωτερικό προέρχονται από υφάσματα φτιαγμένα από σόγια ή καλαμπόκι. Σύντομα η Skoda θα κατασκευάζει επίσης υφάσματα καθισμάτων που περιλαμβάνουν υλικά από ανακυκλωμένα πλαστικά μπουκάλια.

Volvo

Σήμερα, το 5% των πλαστικών στα νέα μοντέλα της σουηδικής μάρκας προέρχονται από ανακύκλωση. Με χρονικό ορίζοντα το 2025 όμως, η Volvo θέτει ως στόχο το 25% των πλαστικών που θα χρησιμοποιεί κάθε αυτοκίνητό της να είναι κατασκευασμένα από ανακυκλώσιμα υλικά.

Στο πλαίσιο αυτό, παρουσίασε ένα XC60 plug-in hybrid στο οποίο αρκετά μέρη είναι κατασκευασμένα από… άχρηστα υλικά. Πιο συγκεκριμένα, το τούνελ της κεντρικής κονσόλας είναι από ανακυκλωμένα δίχτυα ψαρέματος και σχοινιά δεσίματος σκαφών. Οι μοκέτες όπως και οι ίνες των καθισμάτων, προέρχονται από πλαστικά μπουκάλια και ανακυκλωμένο μίγμα βαμβακιού, που ανακτήθηκε από πεταμένα ρούχα. Παράλληλα, το ηχομονωτικό υλικό που απαντάται κάτω από το χώρο του κινητήρα προέρχεται από ανακυκλωμένα καθίσματα αυτοκινήτων Volvo.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!