Ο Ζακ Κωστόπουλος «δεν πρόσεχε»: Αρνούνταν! (pics & vids)

- «Θα σε σκοτώσουμε π….η»
- «Περνούσαν εκατοντάδες, κανείς δεν αντέδρασε»
- «Μην κοιτάς από την άλλη»
- Η πρώτη επίθεση και η σύμπτωση
- Όταν έμαθε για τον HIV
- «Εσύ φταις που κόλλησες»
- «Με έκραζαν το πρωί και το βράδυ μου την έπεφταν»
- «Με το χιούμορ τα χάνει ο άλλος»
- «Οι αστυνομικοί γέλαγαν»
- «Να μην είμαι εγώ;»
Πέρασαν τρία χρόνια από την ανθρωποκτονία του Ζακ Κωστόπουλου και αν ανατρέξει κανείς σε παλαιότερα λεγόμενά του, σε συνεντεύξεις του, σε στιγμές που έζησε, αφενός θα διαπιστώσει πως τίποτα δεν έχει αλλάξει, αφετέρου και ίσως το πιο τρομακτικό, θα κατανοήσει πως ο Ζακ ίσως το περίμενε. Σα να το αψηφούσε. Όχι, όχι, πιο σωστό είναι σαν να μην ήθελε να κρύβεται. Ναι αυτό είναι. Δεν ήθελε να κρύβεται.
«Να προσέχω τι; Να μην είμαι ο εαυτός μου; Τι σημαίνει να προσέχω; Να μην προκαλώ; Να μην είμαι εγώ; Με αυτή την έννοια δε μπορώ να προσέχω! Αρνούμαι!». Δεν το έπαιζε άτρωτος. Φυσικά και φοβόταν. Είχε μάθει να τρέχει, έτρεχε γρήγορα, αλλά εκείνο το μεσημέρι της 21ης Σεπτεμβρίου το 2018, στην Ομόνοια, δεν πρόλαβε να τρέξει.
Τον ξυλοκόπησαν μέχρι θανάτου. Αρχικά ο ιδιοκτήτης και ένας άλλος, του καταστήματος που μπήκε, μετά οι αστυνομικοί που πήγαν στο σημείο.
«Την έχω γλιτώσει φθηνά. Έχω φάει κάτι κλωτσιές μόνο, κυρίως γιατί τρέχω γρήγορα», είχε δηλώσει στο VICE, αλλά εκείνο το μεσημέρι δεν την γλίτωσε φθηνά, βιώνοντας όλο το μένος, το μίσος, τον ρατσισμό…
Τον σκότωσαν δια άγριου ξυλοδαρμού…
«Θα σε σκοτώσουμε π….η»
Δεν ήταν η πρώτη φορά που δέχθηκε επίθεση: «Καθώς περπατούσα στο δρόμο, ήταν μια παρέα 4-5 άντρες που αρχικά άκουσα κάποιον να φωνάζει «Έλα δω ρε» και γύρισα το κεφάλι μου να κοιτάξω. Μόλις γυρίζω βλέπω κάποιον να μου φωνάζει «Θα σε σκοτώσουμε π….η» και μόλις το άκουσα άρχισα να τρέχω και ευτυχώς επειδή όταν είσαι σαν και μένα μαθαίνεις να τρέχεις γρήγορα και να ξεφεύγεις από τέτοιες καταστάσεις εάν χρειαστεί. Και έτσι κατάφερα να ξεφύγω και δεν έγινε σωματική επίθεση ή κάτι χειρότερο» είχε πει στην Μαρία Καμάνη για το 3pointmagazine.gr, τον Φλεβάρη του 2017.
«Περνούσαν εκατοντάδες, κανείς δεν αντέδρασε»
Μάρτυρας επιθέσεων είχε υπάρξει και σε φίλους του: «Μου έχει τύχει και Σάββατο βράδυ στο Γκάζι. Γινόταν χαμός από κόσμο. Ήμασταν 4 άτομα παρέα, φεύγαμε από ένα μαγαζί, ένας από τους φίλους μου έκανε ένα κοπλιμέντο σε έναν περαστικό κι εκείνος μας όρμηξε με την παρέα του» είχε πει στη Μάριον Παλιούρα: «Τον έναν τον είχαν ρίξει στο έδαφος και του έριχναν κλωτσιές. Περνούσαν εκατοντάδες κόσμου από δίπλα και δεν αντέδρασε κανείς. Αυτό είναι και το πιο απογοητευτικό».
«Μην κοιτάς από την άλλη»
Ποιο; «Επειδή οι φασίστες δε θα πάψουν να είναι φασίστες θα ήταν όταν βλέπεις να επιτίθενται σε κάποιον να μην κοιτάς από την άλλη. Δε λέω να παίξεις ξύλο γιατί ούτε εγώ το έχω με το ξύλο αλλά μπορείς να βάλεις μια φωνή. Να κάνεις κάτι, να αντιδράσεις με κάποιον τρόπο. Όμως σκεφτόμουν από όλους εσάς όταν το βλέπετε στο δρόμο, γιατί δεν κάνετε κάτι; Αύριο μπορεί να τύχει σε σένα, στο παιδί σου, στο φίλο σου και εκεί φαντάζομαι θα ήθελες κάποιος να είχε βοηθήσει».
Η πρώτη επίθεση και η σύμπτωση
Ο Ζακ ήταν Κωστόπουλος γεννήθηκε στην Αμερική το 1985 και ήρθε στην Ελλάδα 8 ετών. Από το Νιου Τζέρσεϊ έζησε σε ένα χωριό στην Ιτέα. Από μικρός κατάλαβε ότι ήταν διαφορετικός. Οι γονείς του τον ρωτούσαν γιατί δεν κάνει παρέα με άλλα αγόρια.
Δεν το «έθαψε», προτίμησε να ζει φυσιολογικά δείχνοντας αυτό που του άρεσε. Όσο «φυσιολογικό» και «ανεκτό» είναι αυτό.
«Ήρθα στην Αθήνα το 2004, έχω περπατήσει στην Αθήνα χέρι-χέρι με τον σύντροφό μου και είμαι εμφανώς γκέι και η πρώτη φορά που δέχτηκα επίθεση ήταν το 2012 όταν μπήκε η Χρυσή Αυγή στη Βουλή. Δεν το θεωρώ τυχαίο».
Όταν έμαθε για τον HIV
Ενεργοποιήθηκε με τον ακτιβισμό αλλά και με την HIV κοινότητα. Ήταν οροθετικός και όταν το έμαθε κοίταξε να ενημερωθεί σωστά αλλά και να ενημερώσει ο ίδιος. Και δεν το έμαθε με τον καλύτερο τρόπο: «Δεν ήταν οι συνηθισμένες συνθήκες κάτω από τις οποίες γίνεται μία διάγνωση γιατί έγινε στο στρατιωτικό νοσοκομείο με μία συμπεριφορά από τους γιατρούς όχι και τόσο αρμόζουσα. Ήταν μία κατάσταση, δηλαδή, όπου έπαιρναν παράλογα “μέτρα ασφαλείας”. Με πλησίαζαν μόνο φορώντας μάσκα λες και θα έμπαιναν σε χειρουργείο, ενώ αυτό δεν ενδείκνυται για κάποιον που έχει HIV καθώς δε μεταδίδεται ούτε με τον αέρα ούτε με το άγγιγμα και επίσης δεν έκαναν κάτι αντίστοιχο σε κανέναν άλλον ασθενή ακόμα και σε κάποιους που μπορεί να είχαν βήχα ή κάποια ίωση. Επειδή μιλάμε για γιατρούς δεν ξέρω κατά πόσο μπορεί να δικαιολογηθεί ως άγνοια».
«Εσύ φταις που κόλλησες»
Οροθετικός; Ακόμα ένας λόγος για ρατσισμό: «Γενικά υπάρχει απέναντι στους οροθετικούς πολλή κατηγόρεια ότι εσύ δεν πρόσεξες, εσύ έκανες κάτι λάθος εφόσον κόλλησες. Ακόμα και να μην ήταν από ατύχημα, μπορεί να έσπασε το προφυλακτικό, ακόμα και να μην φόρεσες μια φορά άνθρωπος είσαι, μπορεί να έκανες ένα λάθος ή μπορεί να έκρινες λάθος έναν άνθρωπο που εμπιστεύτηκες που δεν έπρεπε, δε σημαίνει ότι φταις, δε σημαίνει ότι πρέπει να κατηγορείσαι. Να δικαιολογείται με ένα «εντάξει μωρέ εφόσον έκανες και συ έτσι καλά να πάθεις».
«Με έκραζαν το πρωί και το βράδυ μου την έπεφταν»
Προσπαθώντας να απαντήσει ή μάλλον να ερμηνεύσει τον ρατσισμό και τις επιθέσεις που δέχτηκε, είχε πει: «Πολλοί το κάνουν γιατί νιώθουν ότι το να είναι ένας άντρας gay, μειώνει την εικόνα του τι σημαίνει να είσαι άντρας και τους ενοχλεί. Υπάρχουν ακόμα και άνθρωποι που είναι οι ίδιοι gay και επιτίθενται ανοιχτά σε άλλους gay για να κρύψουν τη δική τους ομοφυλοφιλία. Αυτό είναι ακόμα χειρότερο. Μου έχει τύχει μεγαλώνοντας, να δω ανθρώπους που ενώ το πρωί που περνούσα από το καφενείο με έκραζαν, τους πετύχαινα το βράδυ στο μπαρ μεθυσμένους, και μου την έπεφταν. Ο ίδιος άνθρωπος. Τόσο υποκριτικό».
«Με το χιούμορ τα χάνει ο άλλος»
Το ίσως οξύμωρο είναι πως περισσότερο ρατσισμό βίωνε ως Ζακ παρά ως Zackie Oh. Η Drag Queen που ντυνόταν, καθώς όπως είχε πει έτσι ένιωθε περισσότερη αυτοπεποίθηση: «Σε ένα αρνητικό σχόλιο που θα μου κάνουν θα απαντήσω με χιούμορ. Αν έχω πιεί ή έχω νεύρα δεν έχω χιούμορ και θα απαντήσω με τσαμπουκά. Πάντα όμως στο χιούμορ ο άλλος τα χάνει. Έχει τύχει ως Ζακ να είμαι μέσα στο λεωφορείο και να μου πουν κάτι. Αν τότε απαντήσεις με χιούμορ και κάνεις τους άλλους να γελάσουν και εις βάρος του τύπου που σε προσέβαλε, τότε θα νιώσει αυτός μειονεκτικά. Είναι πολύ καλό όπλο το χιούμορ, το έχω και συνήθως το χρησιμοποιώ».
«Οι αστυνομικοί γέλαγαν»
Μην ψάξετε για υποστήριξη από την αστυνομία κτλ. Δεν είναι μόνο ότι μιλάμε γι αυτούς που τον ξυλοκόπησαν άγρια και ευτυχώς υπήρξαν ερασιτεχνικά βίντεο από τον δολοφονικό ξυλοδαρμό. Ούτε ότι ο πρόεδρος των αστυνομικών υπαλλήλων Αθηνών Δημοσθένης Πάκος έλεγε στον Νίκο Χατζηνικολάου «αυτή είναι η πρακτική και σε όποιον αρέσει» ή ο γενικός γραμματέας των Ειδικών Φρουρών Στράτος Μαυροειδάκος δήλωνε: «Δεν θα πάει ο αστυνομικός με τριαντάφυλλο για να χειροπεδήσει κάποιον». Είναι και η αντιμετώπιση που είχε ο ίδιος οπ Ζακ…
«Πριν από χρόνια πήγα να το καταγγείλω στην αστυνομία και κατέληξα να δέχομαι ένα δεύτερο bullying στο τμήμα, πρώτον γιατί υπήρχαν κάποιοι που ψιλογελούσαν ή δεν το έπαιρναν στα σοβαρά, και δεύτερον γιατί ενώ είχα πει ότι μου επιτέθηκαν Έλληνες, προσπαθούσαν να με πείσουν ότι ήταν ξένοι, για να καταγράψουν ότι μου την έπεσαν ξένοι. Έπρεπε να επιμείνω πάρα πολύ γι’ αυτό. Σκέψου να πας να καταγγείλεις μία επίθεση που μόλις έχεις δεχτεί και να ζεις μια δεύτερη παράνοια του “όχι ήταν Έλληνες, μα όχι ήταν ξένοι”. Χρειάστηκε ό,τι αντοχές είχα για να το βγάλω πέρα ολο αυτό. Η διαφορά είναι ότι τώρα υπάρχει το τμήμα αντιμετώπισης ρατσιστικής βίας».
«Να μην είμαι εγώ;»
Ο Ζακ δεν ήθελε να κρύβεται. Δεν ήθελε να είναι κάποιος άλλος. Το είχε αρνηθεί. Το αρνείται. «Όταν μίλησα στην κοινότητα για την επίθεση που δέχτηκα κάποια άτομα με ρώτησαν εάν ήμουν βαμμένος ή «ήσουν in drag»; Αυτό έχει από πίσω ένα «προκάλεσες;». Γιατί πρέπει να το ρωτήσεις αυτό και τι σημασία έχει; Δηλαδή θα ήταν πιο δικαιολογημένο εάν έλεγα ότι ήμουν βαμμένος ή φορούσα περούκα; Αυτό δικαιολογεί μια επίθεση; Είναι αντίστοιχο με τις γυναίκες που βιάζονται και τις ρωτάνε τι φόραγες. Άλλο ένα παράδειγμα, ίσως πιο αθώο αλλά επίσης προβληματικό «Να προσέχεις». Έλαβα δεκάδες μηνύματα «Να προσέχεις». Να προσέχω τι; Να μην είμαι ο εαυτός μου; Τι σημαίνει να προσέχω; Να μην προκαλώ; Να μην είμαι εγώ; Με αυτή την έννοια δε μπορώ να προσέχω! Αρνούμαι!
George Best86
Φιλε μου Ζακ, να ξερεις ειχα στεναχωρηθει πολυ με την καταληξη σου. Πολλοι τοτε σου ειχαν αποδωσει ντροπιαστικους χαρακτηρισμους, αλλα στην ουσια τους ενοχλουσε που γεννηθηκες διαφορετικος. Προσωπικα, θα σε θυμαμαι με θλιψη επειδη εφυγες αδικα. Υπεροχο αρθρο, που δεν μας ενημερωνει ωστοσο για το κοσμηματοπωλειο και τον ιδιοκτητη του. Κανονικα θα επρεπε να ειναι εκεινος στη φυλακη κι ο κοσμος να μην ξαναψωνιζε απο εκεινο το μερος.
Panosound7
Ήταν δολοφονία; ΝΑΙ 100% Ο μαγαζάτορας μάλιστα και ενώ φαίνεται να μην υπάρχει ουσιαστικός κίνδυνος συνέχιζε να τον χτυπάει βάναυσα. Η αστυνομία ενήργησε σωστά; Σε καμία περίπτωση! Αυτόπτες μάρτυρες καταγγέλλουν μάλιστα ότι τον χτύπησαν και οι αστυνομικοί ενώ ουσιαστικά ήταν ανήμπορος. Όλοι αυτοί αξίζουν να τιμωρηθούν. Όμως πάλι όπως τότε και με αφορμή το άρθρο ρωτάω το εξής. Από πού προκύπτει ο ρατσισμός, η ομοφοβία και ο φασισμός; Πώς προκύπτουν αυτά τα κίνητρα;; Και σαν υπόθεση το παίρνω για χάρη της συζήτησης ότι ΟΛΟΙ οι εμπλεκόμενοι είναι φανατικοί χρυσαυγίτες. Πώς γνώριζαν ότι ο Ζακ Κωστόπουλος, δεν ήταν ετεροφυλόφιλος, ήταν τοξικομανής και φορέας του HIV; Φορούσε κάποια ταμπέλα επάνω του; Κλεισμένος σε ένα μαγαζί ήταν με καθημερινά ρούχα. Είναι προσβολή απέναντι στην μνήμη του αυτή η πολιτικοκοινωνική εκμετάλλευση από την πρώτη κιόλας στιγμή.
Lorem Ipsum
Ο ρατσισμος η ομοφοβια κι ο φασισμος προκυπτουν απο το οτι τετοιες συμπεριφορες, ειναι πλεον αποδεκτες προς μειονοτητες απο τη πλειοψηφια των Ελληνων - δυστυχως -. Αυτο φαινεται απο το γεγονος πως κανεις δεν αντεδρασε, οχι μονο οι δραστες (μαγαζι + αστυνομια), αλλα ακομα και απο την αντιδραση μετα το γεγονος σε αρθρα/social media. Το "πρεζακι", ο "γκεϊ" (μη πω αλλη λεξη που γραφοταν), ο "αναρχοαπλυτος" κ.ο.κ. Καπου μεσα τους πολλοι ειπαν "σιγα τι χασαμε" που πεθανε ενας αριστερος, μη ετεροφυλος κτλ.
Panosound7
Μα δεν αναιρεί το ένα το άλλο. Άλλο ο ρατσισμός και η ομοφοβία που όντως υπάρχει, καθώς φάνηκε όπως λες από τα άσχημα σχόλια μερικών ανεγκεφάλων και άλλο να αντιμετωπίζεται αυτή η στυγερή δολοφονία ως ρατσιστική ή ομοφοβική. Ξαναρωτάω φορούσε κάποια ταμπέλα πάνω του για το τι είναι; Δεν έχει σχέση για παράδειγμα με την δολοφονία Φύσσα που οι χρυσαυγίτες ήξεραν ακριβώς ποιόν σκότωναν και γιατί. Ήταν ξεκάθαρο το κίνητρο. Εδώ μιλάμε για δύο απάνθρωπους αλήτες και 2-3 εξίσου απάνθρωπους και ανεύθυνους αστυνομικούς. Το να το ανάγουμε από την επόμενη κι όλας ημέρα σε σύμβολο ομοφοβίας και ρατσισμού με διαδηλώσεις της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας με συνθήματα τύπου 'νοικοκυραιοι' θα σας ..., με επεισόδια από αναρχικούς και με βαρύγδουπες δηλώσεις ορισμένων δημοσιογράφων μέχρι και πολιτικών για φασισμό κλπ. είναι ασέβεια απέναντι στον θανόντα γιατί ουσιαστικά ο θάνατός του γίνεται πεδίο εκμετάλλευσης και πολιτικής προπαγάνδας. Οι δέκα αναγκέφαλοι που σχολίασαν άσχημα το παλικάρι δεν αποτελούν την πλειοψηφία της κοινωνίας. Μειοψηφία ήταν πάντα και εκεί θα μείνουν.
Mazo13
Κι επειδή δηλαδή διάβασες πολλά σχόλια από πουθενάδες που μισούν τη ζωή τους και όποιον άλλο βλέπουν τριγύρω που δεν είναι σαν τα μούτρα τους σημαίνει ότι η πλειοψηφία των Ελλήνων ανέχεται τέτοιες συμπεριφορές; Ναι, είναι πολλοί αυτοί και έχουν όλη τη μέρα μπροστά τους για να γράφουν στα social media, αυτό σημαίνει όμως ότι η πλειοψηφία των Ελλήνων ανέχεται τέτοια πράγματα; Σαν να μου λες ότι π.χ. ο Άρης ή ο ΟΦΗ επειδή έχουν χιλιάδες φίλους είναι και οι πιο λαοφιλείς ομάδες στην Ελλάδα και ποιος Παναθηναικός και Ολυμπιακός και ΑΕΚ και ΠΑΟΚ τώρα. Στο παράδειγμα προφανώς δεν παραλληλίζω σε τίποτα του φίλους των ομάδων αυτών με τους παραπάνω.
X MAN
Δηλαδή οι 500.000 ψήφοι στους νεοναζί ή τα πογκρόμ στα οποία εκτός από τον Κασιδιάρη συμμετείχαν και "ανθρωποι" της διπλανής πόρτας δε σου λένε κάτι; Και άλλα πολλά τα οποία συμβαίνουν παντού στη χώρα τα τελευταία 30 χρόνια (σε ΜΜΜ, χώρους δουλειάς, πλατείες κτλ) και για τα οποία δε χρειάζεται κάποιος να είναι τρομερά παρατηρητικός για να τα δει...
Gaius Julius Caesar
Οι 500.000 είναι με το ζόρι το 5% του πληθυσμού. Γενικά έχουν γίνει και έρευνες τις οποίες μπορείτε να ψάξετε στο ίντερνετ για να δείτε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων δεν έχει θέμα ούτε με τους ομοφυλόφιλους ούτε με τους μετανάστες.
X MAN
Σίγουρα όπως τα λες είναι... πρέπει να ζούμε σε άλλες χώρες, αλλά τι να κάνουμε, ο καθείς μπορεί να δει τι συμβαίνει και τι ισχύει. Όταν θέλει ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ να δει βέβαια...
Gaius Julius Caesar
Τα αποτελέσματα των ερευνών δεν χωράνε αμφιβολία. Ο καθένας μπορεί να κάνει ένα από γκουγκλαρισμα και να δει κατά πόσο είναι τόσο χάλια η ελληνική κοινωνία.
Ακροταιναρίτης
Ότι τώρα, ρε παιδί μου, εσύ πέφτεις από τα σύννεφα όταν διαβάζεις ότι ένα τεράστιο κομμάτι του πληθυσμού εμφορείται από ρατσιστικές - φασιστικές - ομοφοβικές πεποιθήσεις. Δεν το βλέπεις, δηλαδή, συνέχεις γύρω σου. Το χειρότερο δεν είναι αυτό. Το χειρότερο απ' όλα είναι η υποκρισία: άτομα τα οποία χλευάζουν - εξευτελίζουν - βιαιοπραγούν εις βάρος του διπλανού τους επειδή είναι διαφορετικός (προσοχή: "είναι" όχι "επέλεξε"), επικαλούνται το δημοκρατικό τους δικαίωμα να... εκφράζονται ελεύθερα. Αναρωτιέμαι πόσο θρασύς ή πόσο ηλίθιος (η και τα δύο) πρέπει να είναι κανείς, για να λειτουργεί κατ' αυτόν τον τρόπο.