Διαψεύδει ο Δήμος Αθηναίων την πρόταση για διόδια στην Αθήνα
Σε διάψευση της πρότασης περί τοποθέτησης διοδίων στην Αθήνα, προχώρησε με ανακοίνωσή του, ο Δήμος.
Αυτή αναφέρει χαρακτηριστικά: «Το σημερινό πρωτοσέλιδο της Εφημερίδας των Συντακτών μόνο απογοήτευση και έκπληξη προκαλεί για την επιμονή της σε μια ανέξοδη αντιπολίτευση εις βάρος της οικολογίας, της προόδου, της επιστήμης αλλά και της λογικής.
Βαθιά συντηρητικό και οπισθοδρομικό στην πράξη, κωφεύει στα κελεύσματα της επιστήμης, η οποία επισημαίνει τους κινδύνους της κλιματικής κρίσης και αρνείται την πρόοδο που συντελείται σε όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα και θέλει τις πόλεις να σχεδιάζονται γύρω από τον άνθρωπο και όχι το αυτοκίνητο, με μακρόπνοο όραμα που ξεπερνά τις θητείες των δημοτικών αρχών.
Είναι φανερό ότι η αριστερά της οικολογίας και της προόδου έχει δώσει τη θέση της στην αναχρονιστική και οπισθοδρομική λογική του «ναι αυτοί, όχι εμείς», χάνοντας έτσι την ιδεολογική μάχη με τον εαυτό της. Και είναι κρίμα, διότι η κοινωνία μάς χρειάζεται ενωμένους σε ένα τόσο μεγάλο θέμα. Με υπευθυνότητα σάς προτείνουμε να βρείτε άλλα θέματα για να μας εγκαλείτε -η βιωσιμότητα των πόλεων είναι πολύ σοβαρό θέμα για τα μικροπολιτικά σας παιχνίδια.
Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, στο οποίο αναφέρεται το δημοσίευμα της Εφημερίδας των Συντακτών δεν είναι δική μας εφεύρεση. Είναι θεσμική υποχρέωση όλων των Δήμων με πληθυσμό άνω των 30.000 κατοίκων και συνιστά προσαρμογή στα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Είναι ένα στρατηγικό όραμα και όχι μία μελέτη πολεοδομικού, κυκλοφοριακού, συγκοινωνιακού ή περιβαλλοντικού χαρακτήρα.
Προφανής η σκοπιμότητα του δημοσιεύματος, ωστόσο θα πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι ο Δήμος Αθηναίων:
•ΔΕΝ μελετά, δε συζητά, δε σχεδιάζει -και όλοι γνωρίζουν ότι- ΔΕ ΜΠΟΡΕΙ να βάλει διόδια στις εισόδους της πόλης. Δεν έχει ούτε τη βούληση, ούτε τη δικαιοδοσία.
•ΔΕΝ υπήρξε ποτέ ούτε ως σχέδιο ούτε ως σκέψη η αντιδρόμηση της Ακαδημίας ή η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου.
•ΔΕΝ υπάρχει κανένα θέμα επιστροφής του σχεδίου Rethink Athens.
Εξάλλου, απόψε, το Δημοτικό Συμβούλιο της Αθήνας καλείται να εγκρίνει την ανάπλαση της Πανεπιστημίου που βάσει σχεδίου (ήδη δημοσιευμένου) διατηρούνται και οι 4 λωρίδες κυκλοφορίας.
Επισημαίνεται, τέλος, ότι το ΣΒΑΚ της Αθήνας άρχισε να εκπονείται το καλοκαίρι του 2019, ενώ τον Ιανουάριο του 2020 (15/1) σε ανακοίνωση της Ανοιχτής Πόλης αναφέρεται ότι το Σχέδιο θέτει «ένα πλαίσιο ολιστικού και διεπιστημονικού σχεδιασμού της μετακίνησης πολιτών και εμπορευμάτων στην πόλη. Αν αξιοποιηθεί κατάλληλα, το ΣΒΑΚ ανοίγει το δρόμο για τολμηρές παρεμβάσεις, με επίκεντρο την ποιότητα ζωής και τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. (…) Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας δίνει μια ευκαιρία να εφαρμόσουμε δραστικές αλλαγές στο αστικό περιβάλλον, που να κινούνται σε μια κατεύθυνση θετική για την ποιότητα της ζωής όλων μας».
Στη σημερινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, ελπίζουμε η… δήθεν αποκάλυψη για το ΣΒΑΚ να μη χρησιμοποιηθεί ως άλλοθι από τις δημοτικές παρατάξεις, προκειμένου να αποσείσουν την ευθύνη έναντι των Αθηναίων να ταχθούν ξεκάθαρα υπέρ ή κατά του Σχεδίου ανάπλασης της Πανεπιστημίου».
Τα διόδια στην Αθήνα
Νωρίτερα είχε υπάρξει δημοσιεύματα που ανέφεραν οτι στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης που κατατέθηκε, υπάρχει το μέτρο 2.6: «Απόδοση μέρους του κόστους στους ιδιοκτήτες ΙΧ για την ανάπτυξη και λειτουργία της δημόσιας συγκοινωνία», όπου περιλαμβάνονται τα εξής...
«Το μέτρο περιλαμβάνει δράσεις με σκοπό την εύρεση πόρων για την αναβάθμιση του επιπέδου εξυπηρέτησης με δημόσια συγκοινωνία μέσα από την τιμολόγηση της χρήσης του ΙΧ, δηλαδή της εφαρμογής ο ρυπαίνων πληρώνει:
- Α) Επέκταση του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης, δηλαδή τιμολόγηση της στάθμευσης σε περιοχές που αντιμετωπίζουν πίεση στάθμευσης και είναι επιθυμητό να μειωθεί ο μέσος χρόνος στάθμευσης των οχημάτων.
- Β) Επιβολή τέλους στάθμευσης σε μεγάλες επιχειρήσεις χωρίς συμφωνία με τον ΟΑΣΑ για μαζική αγορά καρτών απεριορίστων διαδρομών και χωρίς σύστημα συλλογικής μετακίνησης των εργαζομένων, δηλαδή επιβολή ενός «περιβαλλοντικού τέλους» σε επιχειρήσεις που προσελκύουν ένα μεγάλο αριθμό εργαζομένων και δε δίνουν κίνητρα ώστε αυτοί να μην προσέρχονται στην εργασία τους με το ΙΧ.
- Γ) Ανάπτυξη αστικών διοδίων, δηλαδή τιμολόγηση της εισόδου με το ΙΧ στο κυκλοφοριακά φορτισμένο κέντρο της πόλης».
Μάλιστα, τεκμηριώνει την πρόταση, αναφέροντας: «Ο στόχος της τιμολόγησης της χρήσης ΙΧ για την εύρεση πόρων για την αναβάθμιση του συστήματος συλλογικών μετακινήσεων είναι διττός. Αφενός επιδιώκεται να αυξηθεί το κόστος χρήσης του ΙΧ, ώστε όσοι επιλέγουν αυτή τη λύση για την καθημερινή ή έκτακτη μετακίνησή τους να επωμίζονται και το πραγματικό κοινωνικό και περιβαλλοντικό κόστος της επιλογής τους και αφετέρου επιδιώκεται η δημιουργία ενός ταμείου, ώστε στη δύσκολη δημοσιονομική κατάσταση που διαμορφώνεται παγκοσμίως να υπάρχουν πόροι για την εφαρμογή των πολιτικών βιώσιμης κινητικότητας. Διεθνώς έχει αποδειχθεί ότι τα συστήματα συλλογικών μετακινήσεων δεν είναι οικονομικά ανταποδοτικά και πρέπει να υπάρχουν σταθεροί οικονομικοί πόροι για τη χρηματοδότησή τους».