Maman: Tι συμβολίζει η γιγάντια αράχνη που βρίσκεται πλέον στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Maman: Tι συμβολίζει η γιγάντια αράχνη που βρίσκεται πλέον στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Με μια βόλτα στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος θα πέσεις πάνω σε ένα φουτουριστικό γλυπτό ύψους άνω των 10 μέτρων, που προκαλεί δέος, αλλά και φόβο.

Όταν είδα για πρώτη φορά τη φωτογραφία, που ανέβασε ένας φίλος στα social media από μια γιγάντια αράχνη στην Αθήνα, αρχικά «πάγωσα». Μου πήρε λίγα δευτερόλεπτα να συνειδητοποιήσω ότι δεν πρόκειται για κάποια σκηνή από ταινία επιστημονικής φαντασίας, αλλά για κάτι εντελώς πραγματικό, το οποίο μπορεί κανείς πλέον να συναντήσει με μια βόλτα στην Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ.

Μιλάμε φυσικά για το εμβληματικό έργο με τίτλο «Maman» της Γαλλίδας γλύπτριας, Λουίζ Ζοζεφίν Μπουρζουά, το οποίο έφτασε στη χώρα μας και βρίσκεται ήδη στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Το συγκεκριμένο γλυπτό, με ύψος πάνω από 10 μέτρα, θα εκτεθεί για επτά μήνες στον χώρο της Εσπλανάδας με ελεύθερη πρόσβαση στο κοινό και το φέρνουν ο Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και το ΚΠΙΣΝ, που συνεργάζονται για πρώτη φορά.

Πρόκειται για μια τεράστια μαύρη αράχνη, με λεπτά, αρθρωτά πόδια, η οποία προκαλεί δέος, αλλά και φόβο. Αποτελεί το πιο γνωστό έργο της Μπουρζουά και δημιουργήθηκε το 2000, ως πρώτη ανάθεση για το Turbine Hall της Tate Modern, ενώ στη συνέχεια χυτεύθηκε σε μπρούτζο, χάλυβα και μάρμαρο.

Η τέχνη της Γαλλίδας γλύπτριας, η οποία έζησε από το 1911 μέχρι και το 2010, ήταν έντονα επηρεασμένη από τα παιδικά της χρόνια, αλλά και τη σχέση της με τους γονείς της. Όπως έχει δηλώσει η ίδια δημιουργός, το «Maman» συμβολίζει τη μητέρα της, η οποία ύφαινε και αποκαθιστούσε ταπισερί. Έχοντας δέκα μαρμάρινα αυγά στην κοιλιά-κλωβό της, το γλυπτό υποδηλώνει τη μητρική προστασία, ωστόσο, με τα γιγάντια πόδια του θα μπορούσε να υποδηλώνει και την παγίδευση.

Οι αράχνες πάντα αποτελούσαν πηγή έμπνευσης για τη Μπουρζουά. Μπορεί το Maman να αποτελεί γλυπτό που την έκανε διάσημη παγκοσμίως, όμως, είχε ξεκινήσει τα πρώτα της σχέδια με αράχνες από τα τέλη της δεκαετίας του 1940 και τα συνέχισε για πάνω από 50 χρόνια. Μάλιστα, κατάφερε σε ηλικία 71 ετών να γίνει η πρώτη γυναίκα γλύπτρια της οποίας αναδρομική έκθεση φιλοξενήθηκε στο ΜοΜΑ το 1982.

Τα τελευταία χρόνια το Maman έχει φιλοξενηθεί σε διάφορα Μουσεία και πλατείες του κόσμου, όπως η Rockefeller Center Plaza της Νέας Υόρκης, το Hermitage της Αγίας Πετρούπολης, η Place Neuve της Γενεύης, αλλά και το Mori Art Museum του Τόκιο. Πλέον το βλέπουμε και στα μέρη μας.