Τα αμερικανικά καταδιωκτικά που σκοτώθηκαν 4 Έλληνες πιλότοι, στη Γερμανία τα έλεγαν «ιπτάμενα φέρετρα»
Ήταν Δεκέμβριος του 1962, όταν από την Ελλάδα στάλθηκαν 63 τεχνικοί αξιωματικοί και υπαξιωματικοί για να εκπαιδευτούν στα νέα αεροσκάφη που θα προμηθεύονταν η χώρα, τα καταδιωκτικά F-104 Starfighter ή άλλως πως «αστρομαχητές». Αεροσκάφη τα οποία θα εφοδίαζαν και τις πολεμικές αεροπορίες χωρών όπως η Νορβηγία, η Δανία, η Ισπανία και η Τουρκία.
Λίγους μήνες αργότερα στάλθηκαν στις ΗΠΑ ακόμα τέσσερις επισμηναγοί ούτως ώστε να εκπαιδευτούν για να γίνουν οι ίδιοι εκπαιδευτές. Ήταν οι Παναγιώτης Αναγνώστου, Πέτρος Μαρίνος, Χρήστος Ευσταθίου και Εμμανουήλ Παπαδημητρόπουλος.
Οι δύο παρτίδες παραλήφθηκαν το 1963 και το 1964. Στην στρατιωτική παρέλαση της 25ης Μαρτίου το 1964, έγινε και η πρώτη δημόσια εμφάνισή τους, με διελεύσεις πάνω από το Σύνταγμα και την Ομόνοια.
Ένα μήνα όμως αργότερα, όπως αναφέρει η «Μηχανή του Χρόνου» και συγκεκριμένα σαν σήμερα, 18 Απριλίου το 1964, το αεροσκάφος που είχε κάνει την πρώτη του εμφάνιση στην Αθήνα έπεσε κοντά στην Οινόη και σκοτώθηκαν οι δύο χειριστές του, οι Επισμηναγοί Παναγιώτης Αναγνώστου και Πέτρος Μαρίνος.
Στις 19 Ιουνίου το 1965 σκοτώθηκε στην Τανάγρα ο Υποσμηναγός Στυλιανός Νικολάου, ενώ ένα μήνα αργότερα και συγκεκριμένα στις 15 Ιουλίου, σημειώθηκε κι άλλο δυστύχημα, με τον αντισμήναρχο Χρήστο Ευσταθίου να χάνει τη ζωή του, ενώ βρισκόταν στην τελική φάση της προσέγγισης, με το 63-12704/FG-704 στην Τανάγρα.
Τα δυστυχήματα όμως δεν σταμάτησαν εκεί: Τον Δεκέμβριο του ’65 σημειώθηκε άλλη μία πτώση F-104G. Ήταν μέσα σε 19 μήνες η τέταρτη με τα νέου τύπου αεροπλάνα από την Αμερική.
Δυστυχήματα με τα νέα καταδιωκτικά είχαν συμβεί και στην Γερμανία, με το πρώτο αεροσκάφος να πέφτει στις 25 Ιανουαρίου το 1962 και να σκοτώνεται ο χειριστής του Λουτς Τιρκόβσκι. Ύστερα από αυτό το γεγονός, στη Γερμανία ονόμασαν τα F-104 Starfighter «ιπτάμενα φέρετρα». Συνολικά, σε διάστημα σχεδόν 23 χρόνων σε περίοδο ειρήνης σκοτώθηκαν 116 πιλότοι.
* Αρχική φωτογραφία από την ομάδα «Παλαιό Φάληρο Καλαμάκι Αναμνήσεις»
** Οι φωτογραφίες των πιλότων είναι από τη σελίδα του «Πανελλήνιου Συλλόγου Οικογενειών Πεσόντων Αεροπόρων»