Το έκτακτο σχέδιο της Ε.Ε για την ενέργεια: Τηλεργασία και φρένο στα ΙΧ τις Κυριακές
- Το σχέδιο έκτακτης ανάγκης της ΕΕ για πιθανό ενεργειακό μπλακάουτ
- Μειώνουν την κατανάλωση
- Φρένο σε ΙΧ, τηλεργασία, περιορισμοί στα ταξίδια
- Συνολικά οι δράσεις που εξετάζονται:
Ένα έκτακτο σχέδιο επεξεργάζεται η Κομισιόν, που έχει στόχο να διασφαλιστεί η ενεργειακή επάρκεια των νοικοκυριών και κομβικών δημοσίων υπηρεσιών, στο ενδεχόμενο ενεργειακού μπλακάουτ.
Το σενάριο ενός μπλακάουτ – και μάλιστα πιο σύντομα από ό,τι θα μπορούσε κανείς να φανταστεί – είναι αναμφίβολα υπαρκτό. Σε μια τέτοια περίπτωση δε, ο κίνδυνος να προκληθεί ένα πρωτόγνωρο και με απρόβλεπτες συνέπειες σοκ στις ευρωπαϊκές οικονομίες και κοινωνίες είναι εξαιρετικά μεγάλος.
Το σχέδιο έκτακτης ανάγκης της ΕΕ για πιθανό ενεργειακό μπλακάουτ
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της ισπανικής «El Pais», που παρουσιάζουν «ΤΑ ΝΕΑ», η ΕΕ επεξεργάζεται ένα έκτακτο σχέδιο σε περίπτωση ενεργειακού μπλακάουτ. Αυτό βασίζεται στον κανονισμό για την εφοδιαστική αλυσίδα που έχει τεθεί σε ασφάλεια από το 2017 και υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να επεκταθεί, εκτός από το φυσικό αέριο, και στο πετρέλαιο.
Η Κομισιόν ετοιμάζει και προτίθεται να παρουσιάσει στις 18 Μαΐου ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης για τις δράσεις που πρέπει να αναληφθούν στο επόμενο διάστημα. Ενα σχέδιο το οποίο καλύπτει, τουλάχιστον θεωρητικά, και την περίπτωση ενός μπλακάουτ στην εισροή ρωσικών υδρογονανθράκων στην ευρωπαϊκή αγορά και βασίζεται στον κανονισμό για την εφοδιαστική ασφάλεια, που έχει τεθεί σε ισχύ από το 2017 – μπορεί δε, υπό προϋποθέσεις, να επεκταθεί και στο πετρέλαιο, παρ’ ότι αφορά ονομαστικά το φυσικό αέριο.
Στόχος, όπως τονίζεται, είναι να διασφαλιστεί η ενεργειακή επάρκεια πρωτίστως για τα νοικοκυριά και τις ζωτικές δημόσιες υπηρεσίες, όπως επίσης και για εκείνους τους κλάδους της παραγωγής που έχουν ζωτική σημασία (όπως συνέβη και με τα πρώτα lockdown του 2020, αφότου ξέσπασε η πανδημία της Covid-19).
Ταυτόχρονα, οι Βρυξέλλες θα επιχειρήσουν να διασφαλίσουν ότι καμία χώρα της ΕΕ δεν θα αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι κάποιας άλλης, επειδή θα έχει πρόσβαση σε μεγαλύτερες ποσότητες πετρελαίου και φυσικού αερίου. Κάτι που σημαίνει, με τη σειρά του, ότι θα υπάρξει ένας μηχανισμός αναδιανομής ανάμεσα στα κράτη – μέλη, με ευθύνη της Κομισιόν, ο οποίος αρχικά προβλέπεται να λειτουργεί σε εθελοντική βάση και, εφόσον κριθεί αναγκαίο, να είναι υποχρεωτικός και να συνοδεύεται από τις ανάλογες ρήτρες.
Μειώνουν την κατανάλωση
Σε κάθε περίπτωση, παράλληλα με τις διεργασίες σε επίπεδο θεσμών, έχει ξεκινήσει και μια εκστρατεία προκειμένου να μειωθεί η κατανάλωση ενέργειας – τόσο από τους πολίτες όσο και από τα κράτη. Σε αυτή δε αξιοποιούνται και τα στοιχεία και οι μελέτες που παρέχει η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας, όπως φαίνεται και στον χάρτη.
«Κάθε κιλοβατώρα μετράει» είπε ο Γερμανός αντικαγκελάριος και υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, ο οποίος δημοσιοποίησε πρόσφατα μια σειρά κατευθυντήριες γραμμές για τη μείωση της κατανάλωσης. Παράλληλα, η κυβέρνηση του Βερολίνου αποφάσισε να μειώσει στα 9 ευρώ για το επόμενο τρίμηνο την τιμή της μηνιαίας κάρτας για τα δημόσια μέσα μεταφοράς, ώστε οι πολίτες να ενθαρρυνθούν να χρησιμοποιούν αυτά αντί των αυτοκινήτων τους.
Στην Ιταλία, επίσης, έχει τεθεί σε εφαρμογή από την κυβέρνηση του Μάριο Ντράγκι η «Επιχείρηση Θερμοστάτης», με την οποία ελπίζει να εξοικονομήσει 2.000 – 4.000 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως. Σύμφωνα με τα μέτρα που έχουν εγκριθεί για τα δημόσια κτίρια, δίνοντας ανάλογες συστάσεις και για τα ιδιωτικά, τον χειμώνα η θερμοκρασία δεν μπορεί να ρυθμίζεται πάνω από τους 19 βαθμούς Κελσίου, με μέγιστη απόκλιση δύο βαθμών. Οσο για το καλοκαίρι, δεν θα μπορεί οι θερμοστάτες να πέφτουν κάτω από τους 27 βαθμούς, με ανάλογη απόκλιση.
Ανάλογα μέτρα παίρνουν αυτή την περίοδο και άλλες χώρες της ΕΕ, όπως Γαλλία, Ολλανδία, Αυστρία και Πορτογαλία. Στην πρώτη, μάλιστα, τον Μάρτιο η κυβέρνηση είχε ζητήσει από τους πολίτες να συμμετέχουν στην προσπάθεια κατεβάζοντας τους θερμοστάτες στα σπίτια κατά έναν βαθμό – «αυτό ισοδυναμεί με 12-15 λιγότερα τάνκερ μεθανίου στα γαλλικά λιμάνια» είχε δηλώσει τότε η CEO του ενεργειακού ομίλου της Engie.
Φρένο σε ΙΧ, τηλεργασία, περιορισμοί στα ταξίδια
Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση ξεδιπλώνει σχέδιο σε δύο επίπεδα για την εξοικονόμηση ενέργειας και την επάρκεια της χώρας σε ρεύμα και φυσικό αέριο εν όψει του καλοκαιριού αλλά και του επόμενου χειμώνα.
Η απειλή Πούτιν για διακοπή της παροχής του φυσικού αερίου σε κράτη που θα αρνηθούν την πληρωμή των ποσοτήτων που αγοράζουν σε ρούβλια έχει σημάνει συναγερμό για την εφαρμογή έκτακτων μέτρων.
Έτσι, στον τομέα του περιορισμού της ενεργειακής κατανάλωσης η Ελλάδα θα ακολουθήσει το μοντέλο της Ιταλίας, περιορίζοντας την άσκοπη χρήση των κλιματιστικών αλλά και τη λειτουργία των φωτιστικών και των ηλεκτρικών συσκευών σε δημόσια κτίρια.
Πιο συγκεκριμένα, θα ζητείται η ρύθμιση των κλιματιστικών στους 26-27 βαθμούς Κελσίου το καλοκαίρι, ώστε να μην κατεβαίνει η θερμοκρασία κάτω από αυτό το όριο, και στους 19-20 βαθμούς τον χειμώνα. Τη συγκεκριμένη περίοδο η θερμοκρασία δεν θα υπερβαίνει το προαναφερόμενο επίπεδο.
Ανάμεσα σε άλλα, θα προχωρήσουν παρεμβάσεις για την αντικατάσταση λαμπτήρων με σύγχρονους ενεργειακά αποδοτικούς, ενώ θα είναι υποχρεωτικό και το σβήσιμο των φώτων μετά το τέλος κάθε εργασίας, όπου αυτά δεν είναι απαραίτητα. Αντίστοιχης κλίμακας σχέδιο είχε υλοποιηθεί και κατά την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, όταν το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα επάρκειας και ευστάθειας. Τότε μάλιστα είχαν οριστεί και υπεύθυνοι υπάλληλοι για την τήρηση των μέτρων εξοικονόμησης ενέργειας, τα οποία μάλιστα περιλάμβαναν ακόμα και το κλείσιμο των παραθύρων που ήταν άσκοπα ανοιχτά.
Συνολικά οι δράσεις που εξετάζονται:
- Τηλεργασία έως τρεις φορές την εβδομάδα μπορεί να οδηγήσει σε εξοικονόμηση 500.000 βαρελιών πετρελαίου. Μια ημέρα τηλεργασίας ισοδυναμεί με 170.000 λιγότερα βαρέλια πετρελαίου ημερησίως.
- Κοινή χρήση αυτοκινήτου με άλλους ανθρώπους και ήπια οικονομική ενίσχυση σημαίνει 470.000 λιγότερα βαρέλια.
- Μείωση ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους τουλάχιστον κατά 10 χιλιόμετρα ανά ώρα ισούται με 430.000 βαρέλια λιγότερα.
- Κυριακές χωρίς αυτοκίνητα στις πόλεις σημαίνει 380.000 βαρέλια λιγότερα, ενώ η χρήση μονών – ζυγών στις πόλεις εξοικονομεί 210.000 βαρέλια πετρέλαιο. Για εξοικονόμηση ενέργειας προτείνονται επίσης: περιορισμός του αριθμού των αεροπορικών ταξιδιών για επαγγελματικούς λόγους, χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και τρένων αντί για αεροπλάνα.