Αρκεί μια παρεξήγηση… (vid)

Αρκεί μια παρεξήγηση… (vid)
Το Gazzetta παρακολούθησε το αριστούργημα του Άλφρεντ Χίτσκοκ «Στη σκιά των τεσσάρων γιγάντων».

Σκεφτείτε τα προϊόντα που δεν θα αγοράσετε ποτέ, τα μέρη που δεν θα επισκεφτείτε ποτέ και την εικόνα που δεν θα αποκτήσετε ποτέ. Κάντε την προβολή στο μυαλό σας, βγάλτε αναστεναγμό παραίτησης και μελαγχολίας και μετά ανοίξτε την τηλεόραση ή ένα περιοδικό. Τώρα δεν χρειάζεται να σκεφτείτε τίποτα. Όλα είναι εκεί! Το πανάκριβο κινητό σχεδόν ακουμπάει το σαλόνι σας. Το γραφικό νησί των Κυκλάδων σας υποδέχεται με χαρά και το αστραφτερό χαμόγελο του κομψού άντρα γίνεται δικό σας. Η εικόνα κάνει τα πάντα δυνατά, τα πάντα! Η ψευδαίσθηση είναι τόσο ισχυρή που νιώθεις το βελούδο στο σώμα σου, κι ας μην έχεις τίποτα βελούδινο στην γκαρνταρόμπα σου. Το γρήγορο αυτοκίνητο είναι προφυλαγμένο στο γκαράζ, κι ας πρέπει αύριο να πάρεις το λεωφορείο για να πας στη δουλειά. Θαυμάζεις την ατσαλάκωτη εικόνα στο γυαλί, όμως δεν τολμάς να πας στον καθρέφτη του μπάνιου σου. Και όμως… Η εικόνα μπορεί να σε κάνει από νάνο γίγαντα και από έναν συνηθισμένο ανθρωπάκο σε υπερκατάσκοπο των δύο ηπείρων! Αρκεί ένα καλά φτιαγμένο ψέμα και όλα γίνονται πιθανά. Κρατικά μυστικά αποκαλύπτονται, κρυμμένοι εχθροί και εσύ, ο απλός, ήσυχος, άνθρωπος, χωρίς να το καταλάβεις βρίσκεσαι «Στη σκιά των τεσσάρων γιγάντων». Ο ήλιος της αλήθειας μπορεί να περιμένει… Μέχρι τότε μη χάσετε την ευκαιρία να δείτε αυτή την ταινία του Άλφρεντ Χίτσκοκ.

Ανατρέποντας το επίμονο ψέμα


Ο Χίτσκοκ παίρνει την εικόνα του ατόμου, της κοινωνίας, του κόσμου και την κάνει διασκεδαστικό παιχνιδάκι στα χέρια του. Ο κεντρικός ήρωας είναι διαφημιστής. Φτιάχνει εικόνες για το ευρύ κοινό. Από το πουθενά κατηγορείται για κατάσκοπος, κάποιος δηλαδή που παραπλανά με την εικόνα του. Μέσα από μια σειρά παρεξηγήσεων θα γίνει πρωτοσέλιδο στις εφημερίδες ως δολοφόνος. Η σχέση του με τη συμπρωταγωνίστρια του θα ξεκινήσει από την εξωτερική ομορφιά. Οι δυνάμεις που κινούν τα νήματα την εικόνα τους φροντίζουν. Μία από τις φράσεις-κλειδιά του φιλμ είναι αυτή: Ο πόλεμος παραμένει κόλαση, κι ας είναι ψυχρός. Η περίοδος του «Ψυχρού Πολέμου» βασίστηκε και στην εικόνα. Ο ανταγωνισμός των υπερδυνάμεων -ΗΠΑ, ΕΣΣΔ- χρησιμοποίησε την τεχνολογία της εποχής για να ενισχύσει την προπαγάνδα και να επιβάλλει την εικόνα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η «κατάκτηση του διαστήματος». Ο Χίτσκοκ σε αυτή την ταινία θέλει δείξει ότι η δύναμη του φαίνεσθαι είναι τέτοια που μπορεί να εξαφανίσει την αδιαμεσολάβητη εικόνα, αυτό που πραγματικά είμαστε δηλαδή. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο σχολιάζει τις ερωτικές σχέσεις, τις πολιτικές, ακόμη και τις οικογενειακές. Βέβαια, δεν αφήνει τους ήρωες του να χαθούν στην ψεύτικη εικόνα. Είναι ανθεκτικοί, τολμηροί και αποφασισμένοι να ανατρέψουν το επίμονο ψέμα.

Καθοριστικό το κωμικό στοιχείο


Ένας διαφημιστής εκλαμβάνεται κατά λάθος ως διπλός κατάσκοπος. Αυτή είναι η βάση της ιστορίας, του σεναρίου του Έρνεστ Λέμαν. Το κείμενο στηρίζεται στην ανατροπή, στις συνεχόμενες παρεξηγήσεις… Όσο, όμως, εδραιώνεται το ψέμα, τόσο μεγαλώνει η αλήθεια που αποκαλύπτεται εντυπωσιακά στο τέλος. Το κωμικό στοιχείο είναι αυτό που ανεβάζει την ταινία σε άλλο επίπεδο. Την κάνει ακόμη πιο άμεση, ταιριάζει απόλυτα με τη σκέψη και την αντίληψη του Χίτσκοκ και φυσικά αγγίζει το κοινό. Η αντίδραση του πρωταγωνιστή -Ρον Θόρνχιλ- απέναντι στο παράλογο είναι απολαυστική. Η πραγματικότητα και η σοβαρότητα βρίσκουν το καλύτερο φίλτρο και η κάμερα είναι το τέλειο μέσο. Ο Χίτσκοκ ακολουθεί άψογα το σενάριο και ο ρυθμός του φιλμ δεν χαλαρώνει ούτε λεπτό. Τα μεγάλα του πλάνα γεμίζουν οθόνη, βλέμματα και μυαλό. Αξέχαστη η σκηνή που το ψεκαστικό αεροπλάνο κυνηγά τον Ρον Θόρνχιλ στα χωράφια. Η ερμηνεία του Κάρι Γκραντ δεσπόζει. Φτιάχνει έναν στιβαρό χαρακτήρα που κρατά καθετί ανθρώπινο και διαθέτει αληθινά ψυχαγωγική διάθεση. Οι Τζέιμς Μέισον, Μάρτιν Λάνταου δείχνουν την ήρεμη δύναμη τους, ενώ η Εύα Μαρί Σέιντ είναι η εύθραυστη γυναίκα που αρέσει στον Χίτσκοκ. Φυσικά, δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε το πολύ καλό μοντάζ του Τζορτζ Τομασίνι και τη φωτογραφία του Ρόμπερτς Μπερκς. Σε αυτή την ταινία ο Χίτσκοκ πήγε τον «Δεσμώτη του ιλίγγου» ένα βήμα πιο μπροστά.

@Photo credits: imdb