Τραγικό: Ο 50χρονος πνίγηκε στο αντιπλημμυρικό έργο που κατασκευάστηκε για να «σώσει» την Αγία Πελαγία από τις πλημμύρες
Οι λεπτομέρειες και τα νέα στοιχεία που έρχονται στο φως της δημοσιότητας από την τραγωδία στην Αγία Μαρίνα Κρήτης, με τον θάνατο δύο ανθρώπων από τις πλημμύρες είναι ανατριχιαστικές και σοκαριστικές. Ο 50χρονος Κωνσταντίνος Βεργάκης πνίγηκε στο αντιπλημμυρικό έργο που κατασκευάστηκε για να «σώσει» την Αγία Πελαγία από τις πλημμύρες, γνωρίζοντας όλοι ότι ο σημερινός δρόμος ήταν η κοίτη του άλλοτε ποταμού στην περιοχή. Ένα έργο που δημιουργήθηκε για να σώσει τη ζωή ανθρώπων από αυτά τα φαινόμενα αλλά έφερε τραγικά αποτελέσματα.
Όπως αναφέρει η NeaKriti, το όχημα έχει τουμπάρει στο αντιπλημμυρικό το οποίο τελικά πλημμύρισε και τον έπνιξε ενώ ζούσε τον απόλυτο τρόμο βλέποντας τη στάθμη του νερού να ανεβαίνει, να ζητά βοήθεια από το τηλέφωνο από τη σύζυγό του και στο τέλος να νεκρώνει το σήμα! Αναρωτιέται κάποιος τελικά… πόσο αντιπλημμυρικό ήταν το έργο.
Για όλα αυτά γράφει σχετικά ο Μιχάλης Δρετάκης από το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης για τις αυθαιρεσίες και την αποτελεσματικότητα του αντιπλημμυρικού της Αγίας Πελαγίας:
«Έχτισαν παντού στα γύρω πρανή, δεν υπήρχε πλέον χώμα να απορροφήσει νερό, όλο το “περίσσιο” συσσωρεύεται στην όποια διέξοδο, παλιό ρέμα. Το ποτάμι έγινε δρόμος, άσφαλτος και κόπηκε η όποια παλιά βλάστηση, αν θυμάμαι καλά είχε πλατάνια και πολλά καλάμια. Άρα δεν υπήρχε πλέον κάτι να συγκρατήσει την ορμή του νερού, αυτή πολλαπλασιάζεται χωρίς “εμπόδια”.
Ακριβώς στην εκβολή η διάμετρος περιορίζεται με χτίσιμο στις 2 πλευρές. Το παραπάνω νερό από τις όποιες ισχυρές βροχοπτώσεις μπαίνει εύκολα στα τουριστικά μαγαζιά. Το μεγάλο έργο, ή μάλλον η χοντρή πατάτα. Εγκιβωτισμός, εκβάθυνση εκβολής και τοιχίο και όλα αυτά λεγόμενα ως “αντιπλημμυρικό” έργο. Τι ακριβώς έκαναν με αυτό το έργο;
Πρόκειται για το άκρον άωτον της βλακείας. Συσσωρευμένης βλακείας σε κόσμο που άγεται και φέρεται από πολιτικές υποσχέσεις έργων που τελικά αποδίδει μόνο εργολαβικό όφελος και στην τοπική αυτοδιοίκηση αλλά και σε μέρος του επιστημονικού κόσμου που αντιμετωπίζει τέτοια έργα ως αναγκαία για την Πολιτική Προστασία! Μπούρδες τραγικές».
Μάλιστα σε ανάρτησή του ο Μιχάλης Δρετάκης δείχνει το αντιπλημμυρικό πριν.... πλημμυρίσει και γίνει ο υγρός τάφος του 50χρονου δηλαδή σε ημέρα που δεν είχε βρέξει. αναρωτιέται κάποιος τελικά… πόσο αντιπλημμυρικό ήταν το έργο!
Σε άλλο σημείο της ανάρτησής του ο κ. Δρετάκης αναφέρει:
«α) δεν έχουμε ακριβή στοιχεία πόσο έβρεξε το επίμαχο χρονικό διάστημα στην περιοχή αλλά οι δορυφόροι έδωσαν περίπου 120 χιλιοστά στη θαλάσσια περιοχή και άλλα τόσο ένας σταθμός ερασιτέχνη στην Παντάνασσα. Πιθανολογώ ότι δεν έπεσαν πάνω από 200mm στην περιοχή του κόλπου της Αγίας Πελαγίας το επίμαχο διάστημα, πιθανότατα ήταν λιγότερα.
Αυτό σημαίνει ότι δεν ήταν τόσο ακραίο το φαινόμενο όσο θέλουν να λέγεται ότι ήταν αλλά ήταν ένα ισχυρό φαινόμενο από αυτά που γίνονται σχετικά συχνά στην περιοχή (κάθε 3-5 χρόνια) και θα ξαναγίνουν.
Θα γίνουν σίγουρα και πολύ πιο ισχυρά φαινόμενα.
β) Θα πρέπει να γίνουν επεξηγήσεις για ποιο όγκο νερού έχει σχεδιαστεί το αντιπλημμυρικό, και γιατί αστόχησε εγκληματικά. Θεωρώ ότι φαινόμενα 50ετίας + που πρέπει να “βλέπουν” οι προδιαγραφές μελετών τέτοιων “έργων” στην περιοχή περιλαμβάνουν πιθανότητα για 300+mm στο ίδιο χρονικό διάστημα. Το ΑΒΑ ρεύμα στην περιοχή θα δώσει και θα ξαναδώσει τέτοια φαινόμενα, μάλιστα τα τελευταία χρόνια με την κλιματική κρίση - άνοδο θερμοκρασίας της θάλασσας βλέπουμε όλο και πιο συχνά τέτοια χαμηλά που δίνουν αυτό το ρεύμα. Αν το χαμηλό είχε πιο αργή πορεία - όπως συχνά συμβαίνει - οι καταιγίδες θα κρατούσαν περισσότερο χρόνο με πολλαπλάσιες συνέπειες.
γ) Η Αγία Πελαγία δεν έχει μέλλον όπως συνεχίζει να αναπτύσσεται. Πολιτικές γενναίες αποφάσεις για αυτά που γράφω στην προηγούμενη ανάρτηση δεν θα παρθούν. Τα ίδια ισχύουν φυσικά για τους κόλπους Λυγαριάς και Μαδέ
δ) το ανέκδοτο ΒΟΑΚ στην περιοχή, και η όλη παράκτια ζώνη (...) : Εδώ μιλάμε για σχιστολιθικά γκρεμνά, γεωλογικά η περιοχή είναι “ρευστή” με τα εδάφη σιγά σιγά να κυλούν προς τα κάτω. Έπρεπε κάθε δόμηση, κατασκευή δρόμου κ.λπ. να είχαν αποκλειστεί. Κάποια στιγμή θα δούμε τεράστιες κατολισθήσεις με τρομερές συνέπειες εκεί».