Αποκαθηλώνεται ο «βασιλιάς» του fast food:Τα φαγητά που κερδίζουν τη «μάχη» από το σουβλάκι
Το σουβλάκι θεωρείται κατά πολλούς το εθνικό μας φαγητό. Το έδεσμα που έχει ταξιδέψει στα πέρατα της γης και έχει κάνει εκατομμύρια πολίτες να μιλούν για αυτό. Βέβαια όπως αποδεικνύεται οι Έλληνες έχουν αλλάξει καταναλωτικές συμπεριφορές και έχουν «γυρίσει την πλάτη» στο σουβλάκι.
Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στον Ελεύθερο Τύπο, έχουν την τάση να αγοράζουν φαγητό απ’ έξω. Πιο συγκεκριμένα την περίοδο 2020-2021, τα σνακ και τα σάντουιτς κατέγραψαν άνοδο κατά 13,5%. Ακολουθούν τα μπέργκερ με 6% άνοδο, ενώ η πίτσα σημείωσε 5% αύξηση.
Η εγχώρια αγορά εστίασης μέσω των οργανωμένων αλυσίδων καταστημάτων γρήγορης εξυπηρέτησης κατέγραψε ανοδική πορεία την περίοδο 2016-2019 με μέσο ετήσιο ρυθμό 5,2%, όπως αναφέρει η διευθύντρια Οικονομικών & Κλαδικών Μελετών της ICAP CRIF, Σταματίνα Παντελαίου.
Ωστόσο, η εμφάνιση του κορονοϊού από τα μέσα Μαρτίου του 2020 ανέτρεψε τη θετική πορεία των προηγούμενων ετών, καθώς τα lockdowns και οι περιορισμοί των μετακινήσεων κράτησαν κλειστά τα εστιατόρια για μεγάλο χρονικό διάστημα. Στο πλαίσιο αυτό, η συνολική αξία της αγοράς υποχώρησε σημαντικά κατά 18%.
Στη συνέχεια, με την άρση των περιοριστικών μέτρων και τη σταδιακή ομαλοποίηση της αγοράς από τα μέσα σχεδόν του 2021, αλλά και με την ανάκαμψη του τουρισμού, ο κλάδος άρχισε να ανακτά το χαμένο έδαφος. Έτσι, οι συνολικές πωλήσεις των αλυσίδων fast food αυξήθηκαν κατά 8,5% το 2021 σε σχέση με το 2020, χωρίς όμως να επιστρέφουν στα προ πανδημίας επίπεδα. Πάντως και για το 2022, και κόντρα στην ενεργειακή κρίση και την εκτόξευση του πληθωρισμού, εκτιμάται ότι η αγορά θα αυξηθεί περαιτέρω με ρυθμό της τάξεως του 6%.
Σχετικά με την κατανομή της αγοράς ανά κατηγορία καταστημάτων, το μεγαλύτερο ποσοστό στις συνολικές πωλήσεις του κλάδου καταλαμβάνει διαχρονικά η κατηγορία σνακ και σάντουιτς με το ποσοστό της να ανέρχεται στο 37,6%. Ακολουθεί η κατηγορία μπέργκερ με μερίδιο 27,4% και έπεται η πίτσα με ποσοστό 22,1%. Οι λοιπές αλυσίδες (καταστήματα που προσφέρουν είδη με βάση το κοτόπουλο, την κρέπα, τα ντόνατς κ.λπ.) ελέγχουν περίπου το 10% της αγοράς.