Η ανάγκη για ατσαλάκωτες ζωές
Η εικόνα του μέλλοντος δε λούζεται από φως και δροσερές στάλες βροχής. Τα χρόνια που περιμένουμε, που μας περιμένουν, τυλίγονται στην άρρωστη ομίχλη της τυραννικής εξέλιξης. Αν επιμένεις στην καλλιτεχνική σου φύση, τα χρώματα του αύριο είναι συγκεκριμένα: το στιλπνό γκρι του μετάλλου, το μαύρο που «κλέβει» λίγο από το λευκό της μέρας, το πορτοκαλί των τεχνητών φωτισμών και το κόκκινο του αίματος. Οι τεχνολογικές εξελίξεις, η πανδημία που ζήσαμε, οι επιβαλλόμενοι εγκλεισμοί, οι στενοί κορσέδες των Συμφώνων Σταθερότητας, οδηγούν σε έρημες χώρες, πεντακάθαρα, πανύψηλα, μα άδεια κτίρια, σε πληκτρολόγηση συναισθημάτων, ανολοκλήρωτων παθημάτων και ανοιχτών τραυμάτων. Δημιουργείται μια δυστοπία με θεμέλιους λίθους τον έλεγχο και την άρρωστη καταξίωση. Ο άνθρωπος πρέπει να πετύχει, πρέπει να τακτοποιήσει σε βάθος χρόνου τα επαγγελματικά, προσωπικά, ζητήματα, πρέπει να ελέγξει τη ζωή και τον θάνατο! Αυτό το πρέπει σου τρυπάει το μυαλό και μια φράση, σε ανύποπτο χρόνο, σε καθηλώνει: η ζωή δεν έχει να κάνει με την τύχη. Και πώς θα ερωτευτείς στην επόμενη στροφή; Πώς θα γεμίσεις τη χαρά σου και πώς θα απαλύνεις τη θλίψη σου; Η ανάγκη για ατσαλάκωτες ζωές γίνεται βρόχος και η κρυφή ελπίδα δεν χωράει στο αίμα που ρυθμίζει τα πάντα! «Η αιμολήπτρια» έρχεται από το μέλλον και μας προειδοποιεί.
Η σκοτεινή θεματική…
Το κείμενο της Ella Road δεν μας είναι ξένο. Στη σημερινή δραματουργία έχουμε δει κι άλλα έργα, ελλήνων συγγραφέων, (το Labor της Ανθής Τσιρούκη για παράδειγμα ή το Αίμα των Κρίνων, της Δέσποινας Αποστολίδου) με αυτό το περιεχόμενο, με τη σκοτεινή θεματική. Υπάρχει αναγνώριση, αλλά ακόμη δεν υπάρχει εξοικείωση του κοινού και των ηθοποιών. Εδώ, η σκηνοθεσία-μετάφραση του Μενέλαου Καραντζά ακολουθεί τις καθαρές γραμμές του κειμένου και μας δίνει κάτι ενδιαφέρον, κάτι που σε κρατάει στη θέση σου και δεν σε απασχολούν τα 140 λεπτά διάρκειας της παράστασης. Η πλοκή είναι πολύ καλά δουλεμένη, με την ανατροπή στο κατάλληλο σημείο, ο ρυθμός εντείνεται με πολλή προσοχή και το θέμα του έργου πάντα σε πρώτο πλάνο. Η θεματική του, όμως, είναι αυτή που ενώ κερδίζει την προσοχή του θεατή, την ίδια στιγμή του προκαλεί μια αμηχανία. Το σίγουρο είναι ότι αξίζει να δοθούν ευκαιρίες και σε άλλα τέτοια έργα. Αν μη τι άλλο δίνουν κάτι νέο και πρωτότυπο στο επίπεδο της γραφής.
Κληρονομικότητα και γενετική προδιάθεση
Η περιγραφή του έργου είναι αυτή. Σε ένα δυστοπικό, αλλά επικίνδυνα αναγνωρίσιμο, μέλλον οι άνθρωποι χαρακτηρίζονται και καθορίζονται από έναν αριθμό. Είναι ο γενετικός αριθμοδείκτης, η βαθμολογία του DNA τους και του γενετικού τους προφίλ. Απ’ αυτήν εξαρτάται η εκπαίδευση, η υγεία, ο πλούτος, η ευτυχία τους. Το έργο θέτει ξεκάθαρα το ζήτημα του διαχωρισμού βάσει γενετικής ταυτότητας και της καθοδηγούμενης μοίρας! Η συγγραφέας δεν πατά μόνο στη φαντασία, μα αξιοποιεί τις εξελίξεις που σχετίζονται με τα ιατροβιολογικά δεδομένα. Η κληρονομικότητα, η γενετική προδιάθεση φτιάχνουν το πλαίσιο και εκεί δοκιμάζονται ηθοποιοί και κοινό. Η αιμολήπτρια Μπέα θα γνωρίσει τον γενετικά ανώτερο Ααρών και η ιστορία θα ξεκινήσει… Οι ερμηνείες των τεσσάρων ηθοποιών -Σελήνα Διαμαντοπούλου, Δώρα Παρδάλη, Δημήτρης Τσιγκριμάνης, Στράτος Χρήστου- είναι σταθερές, αναδεικνύουν με σαφήνεια το κείμενο, το θέμα και τη μόνιμη ταραχή των χαρακτήρων τους. Στην ευρυθμία της παράστασης συμβάλλουν τα σκηνικά (Ντέιβιντ Νεγρίν) και η αλλαγή τους σε «ζωντανό» χρόνο και τα βίντεο (Μαρία Λάφη) που παρεμβάλλονται. Οι φωτισμοί (Βαλεντίνα Ταμιωλάκη) ακολουθούν το δραματουργικό ύφος. Στη μικρή σκηνή του θέατρου «Άνεσις» θα δείτε μια παράσταση που θα σας συγκινήσει, θα σας προβληματίσει και θα σας κάνει να χειροκροτήσετε μια άξια συλλογική προσπάθεια.
Ταυτότητα παράστασης
«Η αιμολήπτρια», της Ella Road [έως τις 14/5]
Στο θέατρο «Άνεσις» [μικρή σκηνή]
Σκηνοθεσία – μετάφραση: Μενέλαος Καραντζάς
Σκηνικά: Ντέιβιντ Νεγρίν
Κοστούμια: Εβελίνα Δαρζέντα
Σχεδιασμός φωτισμών: Βαλεντίνα Ταμιωλάκη
Ηχητικός σχεδιασμός: Κώστας Μπώκος studio 19st
Σκηνοθεσία βίντεο: Μαρία Λάφη
Βοηθός σκηνοθέτη: Εμμανουήλ Στεφανουδάκης
Βοηθός σκηνογράφου: Ξένια Κούβελα
Φωτογραφίες: Τάνια Πασχάλη
Graphic designer: Γιάννης Παπαδόπουλος
Επικοινωνία: Μάρθα Κοσκινά
Παραγωγή: WHAT IF? Α.Μ.Κ.Ε. και ΜΑΜΕΝΕΖΥ Α.Μ.Κ.Ε.
Παίζουν: Σελήνα Διαμαντοπούλου (Μπέα), Δώρα Παρδάλη (Τσαρ), Δημήτρης Τσιγκριμάνης (Ααρών) και ο Στράτος Χρήστου (Ντέιβιντ).
Παραστάσεις: Πεμ. Παρ., Σαβ. 21:00, Κυρ. 19:00
Εισιτήρια: από 12 ευρώ.
Διάρκεια: 140 λεπτά (με διάλειμμα)