Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου: Το μεγάλο λάθος στην κατασκευή της που άλλαξε όλη την πορεία της

Επιμέλεια: Newsroom
Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου: Το μεγάλο λάθος στην κατασκευή της που άλλαξε όλη την πορεία της
Το γλίστρημα ενός πυλώνα της γέφυρας Ρίου Αντιρρίου ανάγκασε τους μηχανικούς να σκαρφιστούν έναν άλλο τρόπο για να προλάβουν να ολοκληρώσουν την κατασκευή της στην ώρα της.

Η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου ή, επίσημα, Γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» είναι η μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιωτή γέφυρα πολλαπλών ανοιγμάτων στον κόσμο έχοντας συνεχές και πλήρως αναρτημένο κατάστρωμα 2.252 μέτρων. Κατέχει μια θέση στο Βιβλίο των Ρεκόρ Γκίνες, ενώ διαθέτει τα πιο βαθιά θεμέλια γέφυρας στον κόσμο, στα 60 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Ένα σπουδαίο οικοδόμημα, το οποίο έχει σχεδιαστεί για να αντέχει εκεί που άλλοι σχεδιασμοί θα είχαν αποτύχει.

Αν και από το 2004 που παραδόθηκε στην κυκλοφορία, μέχρι και σήμερα 18 χρόνια μετά, την έχουν διασχίσει δεκάδες εκατομμύρια οχήματα και πεζοί, ελάχιστοι είναι αυτοί που γνωρίζουν για το μεγάλο λάθος που έγινε κατά τη διάρκεια της κατασκευής της. Ένα λάθος, το οποίο θα κόστιζε πολύ σε χρόνο, αλλά και σε χρήμα και που τελικά ανάγκασε τους μηχανικούς να αλλάξουν όλη την πορεία της γέφυρας, προκειμένου να προχωρήσει το έργο.

Τα θεμέλια της γέφυρας είναι μιάμιση φορά μεγαλύτερα από ένα γήπεδο ποδοσφαίρου. Για να καταφέρουν να μεταφερθούν οι πυλώνες που ζύγιζαν περίπου 70.000 τόνους, ήρθε μέχρι και ένα παγοθραυστικό από τη Νορβηγία, καθώς και άλλα τρία ρυμουλκά πλοία. Την ώρα, όμως, που τοποθετούνταν ο ένας από τους πυλώνες, τον Μάιο του 2001, αυτός γλίστρησε κατά 30 εκατοστά πιο μακριά από τη θέση που είχε προβλεφθεί. Αυτό ήταν το τριπλάσιο από τον προβλεπόμενο στόχο.

Για να προλάβουν το χρονοδιάγραμμα, οι μηχανικοί σκαρφίστηκαν ένα νέο σχέδιο. Αποφάσισαν αντί να μετακινήσουν τον συγκεκριμένο πυλώνα, να κατασκευάσουν την υπόλοιπη γέφυρα κατά 30 εκατοστά πιο δίπλα από εκεί που αρχικά θα κατασκευαζόταν. Μια δύσκολη απόφαση, που τελικά τους «βγήκε» και το έργο συνεχίστηκε κανονικά.

 

Αξίζει τέλος να σημειωθεί πως η γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης έχει σχεδιαστεί για να αντέχει φυσικά φαινόμενα και σεισμούς. Συγκεκριμένα μπορεί να αντέξει ακόμη και έως 6,5 ρίχτερ περίπου, ισχυρούς ανέμους και τεκτονικές μετακινήσεις και γενικότερα φυσικά φαινόμενα τα οποία υπερβαίνουν σε μεγέθη τα αντίστοιχα της περιοχής.