«Το Ναυάγιο»: Μπορεί να μείνει στον αφρό (vid)

«Το Ναυάγιο»: Μπορεί να μείνει στον αφρό (vid)
Τo Gazzetta παρακολούθησε τα τρία πρώτα επεισόδια της νέας δραματικής σειράς (Κυριακή με Τετάρτη στις 22:50) του Mega.

Η μυθοπλασία επέστρεψε στα τηλεοπτικά κανάλια. Χρήματα υπάρχουν και ξοδεύονται για καλές και φροντισμένες παραγωγές. Φυσικά και επιδοκιμάζουμε. Αξιόλογοι ηθοποιοί, νέοι, παλιοί, μπαίνουν μπροστά από την κάμερα και στηρίζουν τις σκέψεις και το όραμα φιλόδοξων σκηνοθετών. Καλοδεχούμενο και αναγκαίο για όσους επιλέγουν -και είναι πολλοί- την τηλεόραση για να ψυχαγωγηθούν. Σε κάποιες σειρές, ελάχιστες βέβαια, βλέπουμε και την κινηματογραφική αισθητική, τη σύγχρονη, ανήσυχη, ματιά της μεγάλης οθόνης. Όλα καλά και όλα δύσκολα μετά την επιβλητική επανεκκίνηση της μυθοπλασίας. Η ποιότητα δεν λείπει, όπως και η ποσότητα της επανάληψης. Δράμα εποχής, σύγχρονο, μεταφορά λογοτεχνικών έργων, καθημερινά, μεγάλα, επεισόδια. Αυτό είναι το πεδίο στο οποίο πρέπει να παλέψουν για να επιβιώσουν οι σημερινές τηλεοπτικές σειρές. Εδώ, όμως, οφείλει να γίνει ένας διαχωρισμός: άλλο το πλαίσιο που κινείται και τοποθετείται το προϊόν και άλλο η καλλιτεχνική έκφραση. Ναι, οι παραγωγοί θέλουν να πάρουν τα χρήματά τους πίσω και τα κανάλια υψηλή τηλεθέαση. Οι καλλιτέχνες, όμως, πρέπει να τιμήσουν το επάγγελμα τους, να καταφέρουν να μείνουν στον αφρό. Η δραματική σειρά του Mega, «Το Ναυάγιο», δείχνει ότι μπορεί να τα καταφέρει, μπορεί να κρατήσει την ουσία και την αξιοπρέπεια του καλλιτεχνικού αποτελέσματος. Πολλά τα εμπόδια και οι ανέλεγκτοι παράγοντες, ωστόσο η καλή εικόνα μπορεί να μείνει μέχρι το τέλος.

Η μάχη με τον χρόνο


Η πρώτη ανάγνωση, αποτίμηση, για το εν λόγω σίριαλ είναι άλλη μία δραματική σειρά. Υποτιμητικό και άδικο. Γιατί; Διότι οι βασικοί όροι μη καλλιτεχνικής δράσης ορίζονται βάσει αριθμών. Τι σημαίνει αυτό; Πρέπει να ακολουθηθεί μια πεπατημένη. Οι ιστορίες που αφορούν μια περασμένη εποχή και έχουν γραφτεί σε βιβλίο δίνουν τον τόνο και δείχνουν τον τρόπο. Εδώ, αφετηρία είναι το ομότιτλο λογοτεχνικό έργο του Σπύρου Πετρουλάκη. Η συνάντηση με την τηλεόραση επιτρέπει διαφοροποιήσεις από το πρωτότυπο, αναγκαία προσαρμογή στις συνθήκες του μέσου και μια μικρή υποχώρηση των χαρακτήρων. Όταν κάτι προβάλλεται πάνω από μία φορά την εβδομάδα οφείλει να διαχειριστεί τον χρόνο και τη φθορά που επιφέρει. Και το ενδιαφέρον του κοινού να μείνει αμείωτο και η ιστορία να ξεδιπλωθεί με την ταχύτητα που υποδεικνύει ο μεγάλος, μακροπρόθεσμος, προγραμματισμός. Αυτά δεν μπορούν να μην επηρεάσουν το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Ναι, σεναριογράφος και σκηνοθέτης πρέπει να προχωρήσουν την ιστορία και την πλοκή με τρόπο που να ικανοποιεί τις προηγούμενες συνθήκες. Εδώ, μπαίνει η άδικη κρίση. «Το Ναυάγιο», στα πρώτα τρία επεισόδια που παρακολουθήσαμε, έδειξε ότι μπορεί να μείνει στην πρώτη γραμμή, μπορεί να κρατήσει την ουσία ενός έργου μυθοπλασίας.

Η ανάγκη για φυγή…


Όλα περιστρέφονται γύρω από το ναυάγιο του πλοίου «Φοίνιξ». Εκεί θα βρεθούν άνθρωποι διαφορετικών νοοτροπιών, ηλικιών, τάξεων, άνθρωποι που έχουν ελπίδες, όνειρα, προσδοκίες, φόβους, εσωτερικές πληγές. Η ανάγκη για φυγή κινητοποιεί και κατευθύνει τα βήματα, τις σκέψεις και τα συναισθήματα. Η Ελλάδα της δεκαετίας του ’60, η Αθήνα, η Κρήτη, τα Κύθηρα. Πολλοί χαρακτήρες, πολλές παράλληλες ιστορίες και πολλά μικρά επεισόδια που πρέπει να ενωθούν. Προφανώς και αυτό θα γίνει. Προφανώς και το μοντάζ παίζει κομβικό ρόλο. Δύσκολο να ενωθούν τόσες πολλές σκηνές, και μερικές φορές δεν υπάρχει ευρυθμία, εντούτοις το πρόσημο είναι θετικό. Το σενάριο του Γιώργου Κόκουβα δίνει χώρο για δράση ενώ κρατά ψηλά το σασπένς. Καλή δουλειά στη διεύθυνση φωτογραφίας από τους Νικόλα Καρανικόλα, Θωμά Βαρβία. Σε καλό επίπεδο η σκηνογραφία (Αντώνης Χαλκιάς), όπως και τα ρούχα της Κατερίνας Τσακότα. Η σκηνοθεσία του Γιάννη Χαριτίδη δείχνει πως ξέρει τι θέλει, είναι, όσο γίνεται φυσικά, άμεση και στον σωστό ρυθμό. «Το Ναυάγιο» διαθέτει ερμηνείες που θα «συνομιλήσουν» με το κοινό. Ίσως η αφηγηματική ροή να τις ξεπερνά και να χάνουν κάπως σε ζωντάνια, μολαταύτα οι χαρακτήρες και η διάδρασή τους μένουν στον θεατή. Το κοινό, πάντως, σίγουρα θα ψυχαγωγηθεί από «Το Ναυάγιο».

 

Info

«Το Ναυάγιο»

Πρωταγωνιστούν:
Γιάννης Στάνκογλου, Αναστασία Παντούση, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, Λεωνίδας Κακούρης, Γιώργος Χρυσοστόμου, Έκτορας Λιάτσος, Μιχαήλ Ταμπακάκης, Δημήτρης Καπουράνης, Αθηνά Ροδίτου, Αμαλία Καβάλη, Γιώργος Χριστοδούλου, Θάνος Λέκκας, Νίκος Γκέλια, Κώστας Ξυκομηνός, Γιώργος Σουξές, Φωτεινή Ντεμίρη, Μαρία Ζορμπά, Γιολάντα Μπαλαούρα, Αντιγόνη Φρυδά, Γιώργος Μακρής, Στέλλα Ψαρουδάκη, Ελεάνα Στραβοδήμου, Πέρης Μιχαηλίδης, Κωνσταντίνος Δανίκας, Νάνσυ Μπούκλη, Χρύσα Βακάλη, Εύη Δόβελου, Ελίζα Σκολίδη, Άγγελος Ανδριόπουλος, Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Βαγγέλης Σαλευρής, Χρήστος Χαλβατζάρας, Πολύδωρος Βογιατζής, Φώτης Πετρίδης, Φοίβος Παπακώστας, Χρύσα Ρώμα, Θεανώ Κλάδη, Ζαχαρένια Πίνη, Στέλιος Δημόπουλος, Παναγιώτης Γαβρέλας, Ιώβη Φραγκάτου, Θοδωρής Προκοπίου, Αθανάσιος Μυλωνόπουλος, Δημήτρης Γεωργαλάς, Εύη Παπαδάκη, Ανδρέας Βατζώλης, Στέλιος Βάσιλας κ.α.
Στον ρόλο της Λαμπρινής η Γιώτα Φέστα.

ΣΕΝΑΡΙΟ: Γιώργος Κόκουβας
ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ: Σπηλιόπουλος Χ.Β. – Μαίρη Ζαφειροπούλου
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιάννης Χαριτίδης
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ: Νικόλας Καρανικόλας & Θωμάς Βαρβίας
ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΟΣ: Κατερίνα Τσακότα
ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΟΣ: Αντώνης Χαλκιάς
CREATIVE PRODUCER: Σέργιος Κωνσταντινίδης
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: Θοδωρής Κόντος
ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: JK PRODUCTIONS - ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: ALTER EGO MASS MEDIA S.A.- MEGA

*Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μίνωας.