Όταν οι χούλιγκανς γίνονται πρωταγωνιστές: Οι 10 + 1 ταινίες με θέμα το χουλιγκανισμό και τη βία στα γήπεδα (vid)
Το φαινόμενο του χουλιγκανισμού στο ποδόσφαιρο έχει αποτελέσει θέμα ανησυχίας για πολλούς καλλιτέχνες, με αποτέλεσμα αυτό το φαινόμενο να πάρει σάρκα και οστά στη μεγάλη οθόνη,
Ταινίες όπως το «Ultrà» (1991), το «I.D.» (1995), «The Football Factory» (2004), «Green Street Hooligans» (2005), «Cass» (2008), «The Firm» (2009), «Awaydays» (2009), «L'ultimo ultras» (2013), «The Hooligan Wars» (2012), «Okolofutbola» (2013) και «Ultras» αντικατοπτρίζουν ποικίλες οπτικές γωνίες αυτής της υποκουλτούρας.
Ξεκινώντας με το «Ultrà», γινόμαστε μάρτυρες της εσωτερικής δυναμικής μιας ομάδας οπαδών, όπου οι προσωπικές αντιπαλότητες αντικατοπτρίζουν την επιθετική θέρμη των ποδοσφαιρικών κερκίδων. Η απεικόνιση της σύγκρουσης του Principe και του Red μέσα στην Brigata Veleno αναδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο οι προσωπικές και οι ομαδικές ταυτότητες διαπλέκονται, οδηγώντας συχνά σε καταστροφικά αποτελέσματα.
Οι ταινίες «I.D.» και «The Firm» προσφέρουν μια διαφορετική οπτική γωνία, διερευνώντας πώς άτομα εκτός του κόσμου των χούλιγκαν παρασύρονται. Στο «I.D.», τα όρια θολώνουν για τους μυστικούς αστυνομικούς, ειδικά για έναν που αρχίζει να ταυτίζεται με τους χούλιγκαν. Ομοίως, το «The Firm» απεικονίζει το ταξίδι ενός εφήβου στον σαγηνευτικό αλλά και επικίνδυνο κόσμο των ποδοσφαιρικών casuals, τονίζοντας τη γοητεία και τους κινδύνους ενός τέτοιου τρόπου ζωής.
Το «The Football Factory» και το «Green Street Hooligans» εμβαθύνουν στις ψυχολογικές πτυχές του χουλιγκανισμού. Οι ταινίες αυτές τον παρουσιάζουν ως αναζήτηση του ανήκειν και της ταυτότητας σε μια κοινωνία που φαίνεται να προσφέρει ελάχιστα άλλα στους χαρακτήρες της. Η ακατέργαστη ενέργεια και το χειροκίνητο στυλ του «The Football Factory» ενισχύουν τον ρεαλισμό, ενώ το «Green Street Hooligans» παρουσιάζει μια μοναδική προοπτική ενός Αμερικανού που εμπλέκεται στον βρετανικό χουλιγκανισμό.
Τα «Cass» και «Awaydays» αναδεικνύουν τις προσωπικές διαδρομές μέσα στην υποκουλτούρα. Το «Cass» είναι ιδιαίτερα αξιοσημείωτο, καθώς βασίζεται σε αληθινή ιστορία, δείχνοντας πώς ένα ορφανό μωρό από την Τζαμάικα μεγαλώνει και γίνεται ένας χούλιγκαν. Το «Awaydays», που διαδραματίζεται με φόντο τη Βρετανία της Θάτσερ, παρουσιάζει τον χουλιγκανισμό ως διέξοδο από την πεζότητα της καθημερινότητας.
Το «L'ultimo ultras» και το «Okolofutbola» διευρύνουν το γεωγραφικό πεδίο, δείχνοντας ότι ο χουλιγκανισμός δεν περιορίζεται στις βρετανικές ακτές. Το τελευταίο, που εστιάζει στους Ρώσους χούλιγκαν, προσθέτει μια νέα οπτική στο είδος.
Τέλος, τα «The Hooligan Wars» και «Ultras» απεικονίζουν το επικίνδυνο περιβάλλον της βίας και τη διασταύρωση του εγκλήματος και του χουλιγκανισμού. Το «The Hooligan Wars» ξεχωρίζει ιδιαίτερα, καθώς δείχνει την κάθοδο του πρωταγωνιστή σε έναν κόσμο βίας και εγκλήματος, ενώ το «Ultras» παρέχει ένα ιστορικό πλαίσιο για τους Ultras της Νάπολι, αναλογιζόμενο την πολύπλοκη και συχνά ανησυχητική πραγματικότητα του ποδοσφαιρικού φανατισμού.
Εν κατακλείδι, αυτές οι ταινίες προσφέρουν ένα παράθυρο στον κόσμο του ποδοσφαιρικού χουλιγκανισμού, αναδεικνύοντας θέματα ταυτότητας, ανήκειν και τη γοητεία της βίας. Αποκαλύπτουν μια υποκουλτούρα που συχνά παρεξηγείται και εκθειάζεται, προσφέροντας μια βαθύτερη κατανόηση των ανθρώπινων ιστοριών.