Κώστας Μπέζος: Ο άγνωστος μποέμ ρεμπέτης που κατάφερε να ενώσει τους χαβανέζικους και ελληνικούς ήχους (vid)

Επιμέλεια: Newsroom
Κώστας Μπέζος: Ο άγνωστος μποέμ ρεμπέτης που κατάφερε να ενώσει τους χαβανέζικους και ελληνικούς ήχους (vid)
Με το ψευδώνυμο Κωστής, ηχογράφησε ρεμπέτικα τραγούδια, προτιμώντας τα ντουέτα με κιθάρα από το παραδοσιακό μπουζούκι.

Ο Κώστας Μπέζος μπορεί να μην είναι γνωστό όνομα, ειδικά εκτός Ελλάδας, και σίγουρα δεν έχει συγγένεια με τον Τζεφ Μπέζος της Amazon. Ωστόσο, η συμβολή του στο μουσικό τοπίο της δεκαετίας του 1930 είναι τόσο συναρπαστική όσο και σημαντική.

Γεννημένος το 1905, ο Μπέζος ήταν ένα πολύπλευρο άτομο: δημοσιογράφος, σκιτσογράφος, τραγουδιστής και κιθαρίστας. Στην Αθήνα, ζούσε μια διπλή ζωή, συνεισφέροντας σε εφημερίδες την ημέρα ενώ το βράδυ προσέδιδε ζωντάνια σε ταβέρνες και νυχτερινά κέντρα. Η πιο αξιοσημείωτη συνεισφορά του στη μουσική ήταν με το συγκρότημά του, τα «Άσπρα Πουλιά», που εμφανίστηκε στην Αθήνα κατά τη διάρκεια του πολέμου, συνδυάζοντας την παραδοσιακή ελληνική μουσική με χαβανέζικες κιθάρες και γιουκαλίλι.

Η μουσική ευελιξία του Μπέζου επεκτάθηκε και στο ρεμπέτικο, ένα είδος που συνδέεται με την κουλτούρα της εργατικής τάξης του Πειραιά και παρόμοιων γειτονιών. Με το ψευδώνυμο
Κωστής, ηχογράφησε ρεμπέτικα τραγούδια, προτιμώντας τα ντουέτα με κιθάρα από το παραδοσιακό μπουζούκι. Αυτή η κίνηση ήταν μια σημαντική απόκλιση από τον κανόνα και ανέδειξε την προθυμία του να πειραματιστεί και να διευρύνει τα μουσικά όρια.

 

Τραγικά πέθανε από φυματίωση το 1943, κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής της Ελλάδας. Η μουσική του στη συνέχεια έμεινε στη σχετική αφάνεια μέχρι το 2015, όταν η Olvido Records, με έδρα το Πόρτλαντ, αναβίωσε την κληρονομιά του. Κυκλοφόρησε μια συλλογή από 32 τραγούδια του, αρχικά σε δίσκους 78rpm, σε ένα άλμπουμ με τίτλο «The Jail's a Fine School». Αυτή η επανέκδοση έπιασε το σύγχρονο κύμα της αναβίωσης του βινυλίου, συστήνοντας τον μοναδικό «χαβανέζικο» ήχο του Μπέζου στη νέα γενιά.