Το «θαλάσσιο τέρας» της Σοβιετικής Ένωσης: Το μεγαθήριο που έχει «απομονωθεί» στην Κασπία Θάλασσα (vid)

Επιμέλεια: Newsroom
Το «θαλάσσιο τέρας» της Σοβιετικής Ένωσης: Το μεγαθήριο που έχει «απομονωθεί» στην Κασπία Θάλασσα (vid)
Η επιχειρησιακή ζωή του αεροπλάνου διακόπηκε λόγω της διάλυσης της Σοβιετικής Ένωσης στις αρχές της δεκαετίας του 1990.

Η ιστορία του κολοσσιαίου αεροπλάνου της Σοβιετικής Ένωσης, που συχνά αναφέρεται ως «θαλάσσιο τέρας», σηματοδοτεί ένα συναρπαστικό κεφάλαιο στα χρονικά της στρατιωτικής τεχνολογίας του Ψυχρού Πολέμου. Πρόσφατα, οι ρωσικές αρχές μετέφεραν το μεγαθήριο σε μια απομακρυσμένη στρατιωτική προβλήτα στην Κασπία Θάλασσα.

Το εκρανοπλάνο κλάσης Lun, που εισήλθε σε υπηρεσία το 1987, σχεδιάστηκε για να προσβάλλει πυρηνικά υποβρύχια και αεροπλανοφόρα του ΝΑΤΟ. Ωστόσο, η επιχειρησιακή του ζωή διακόπηκε λόγω της διάλυσης της Σοβιετικής Ένωσης στις αρχές της δεκαετίας του 1990, με αποτέλεσμα τον παροπλισμό του και την επακόλουθη εγκατάλειψή του σε ναυτική βάση στην Κασπία Θάλασσα. Αφού έμεινε στην αφάνεια για τρεις δεκαετίες, το σκάφος μεταφέρθηκε σε μια παραλία, με προορισμό την έκθεσή του σε ένα τοπικό ναυτικό μουσείο, σηματοδοτώντας το τέλος της εποχής του.

Το εκρανοπλάνο της κλάσης Lun δεν ήταν η αρχική προσπάθεια της Σοβιετικής Ένωσης να αναπτύξει αυτούς τους γίγαντες. Το KM, γνωστό ως το μεγαλύτερο αεροσκάφος της εποχής του έκανε το ντεμπούτο του τη δεκαετία του 1960. Η ικανότητά του να πετάει σε χαμηλά ύψη το καθιστούσε αόρατο στα ραντάρ, αλλά παρά τον καινοτόμο σχεδιασμό του, δεν υπηρέτησε ποτέ σε μάχη.

 

Παρόλο που τα αρχικά σοβιετικά εκρανοπλάνα απέτυχαν να εκπληρώσουν τους στρατιωτικούς ρόλους που οραματίζονταν, κυρίως λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών και των εγγενών περιορισμών της λειτουργίας σε φουρτουνιασμένη θάλασσα, η κληρονομιά τους συνεχίζεται. Η επόμενη γενιά των συγκεκριμένων αεροπλάνων, που προορίζεται για πολυτελείς πολιτικές μεταφορές, αποτελεί ένα τολμηρό βήμα, συνδυάζοντας την ιστορική καινοτομία με τις σύγχρονες φιλοδοξίες.