Ψυχολόγος εξήγησε για ποιο λόγο δεν υπάρχουν ρολόγια στα εμπορικά κέντρα

Επιμέλεια: Newsroom
Ψυχολόγος εξήγησε για ποιο λόγο δεν υπάρχουν ρολόγια στα εμπορικά κέντρα
Η απουσία ρολογιών στα εμπορικά κέντρα δεν είναι μια αβλεψία αλλά μια στρατηγική επιλογή, με στόχο να βυθίσει τους επισκέπτες σε ένα περιβάλλον όπου ο χρόνος δεν περνάει.

Έχετε παρατηρήσει ποτέ την αξιοσημείωτη απουσία ρολογιών καθώς περιπλανιέστε στους διαδρόμους ενός εμπορικού κέντρου; Αυτή η φαινομενικά ασήμαντη παρατήρηση έχει προκαλέσει περιέργεια και συζήτηση, ρίχνοντας φως σε μια σκόπιμη επιλογή βαθιά ριζωμένη στην ψυχολογία του καταναλωτή.

Στην πολυσύχναστη ατμόσφαιρα των εμπορικών κέντρων, όπου τα καταστήματα δελεάζουν και η ποικιλία των εμπορευμάτων είναι εκθαμβωτική, ο χρόνος τείνει να περνάει απαρατήρητος. Παρά την τρέχουσα κρίση του κόστους ζωής, οι αγορές παραμένουν αμειώτη επιθυμία για πολλούς. Η εμπειρία των αγορών ξεπερνά την απλή απόκτηση αγαθών, είναι μια πολιτιστική τελετουργία, μια μέρα γεμάτη εξερεύνηση και απόλαυση. Ωστόσο, μέσα σε αυτή τη γοητεία του λιανεμπορίου, η απουσία ρολογιών είναι μια υπολογισμένη παράλειψη, συστατικό στοιχείο μιας στρατηγικής που έχει σχεδιαστεί για να χειραγωγήσει την αντίληψή μας για τον χρόνο.

Η Laura Geige, ψυχολόγος που μίλησε στο Metro, φώτισε αυτή την τακτική ως μια «σχολαστικά επεξεργασμένη στρατηγική» που χρησιμοποιεί την περιβαλλοντική ψυχολογία. Τα εμπορικά κέντρα, σύμφωνα με την Geige, έχουν σχεδιαστεί για να είναι «αυτόνομα σύμπαντα» όπου η αδυσώπητη πορεία του χρόνου αποκρύπτεται, ενθαρρύνοντας τους καταναλωτές να παραμείνουν περισσότερο και, αναπόφευκτα, να ξοδέψουν περισσότερα. Αυτή η πρακτική της απομάκρυνσης των αγοραστών από το πέρασμα του χρόνου, κάνοντάς τους να έχουν λιγότερη επίγνωση της διάρκειας της περιήγησής τους, είναι μια έξυπνη εκμετάλλευση της «χρονικής διαστρέβλωσης», ένα φαινόμενο που αποσκοπεί στην αποδέσμευση των ατόμων από τους χρονικούς περιορισμούς του πραγματικού κόσμου.

Η απουσία ρολογιών στα εμπορικά κέντρα δεν είναι μια αβλεψία αλλά μια στρατηγική επιλογή, με στόχο να βυθίσει τους επισκέπτες σε ένα περιβάλλον όπου ο χρόνος δεν περνάει. Αυτή η «χρονική διαστρέβλωση» δεν ισχύει μόνο για τους χώρους λιανικής πώλησης, είναι μια τακτική που χρησιμοποιείται ως γνωστόν στα καζίνο του Λας Βέγκας, όπου η νύχτα συγχωνεύεται ομαλά με τη μέρα χωρίς την καθοδήγηση συσκευών χρονομέτρησης.

 

Ως καταναλωτές, η επίγνωση αυτών των ψυχολογικών στρατηγικών επιτρέπει μια πιο προσεκτική ενασχόληση με τα περιβάλλοντα μας. Η αναγνώριση του σκοπού πίσω από την απουσία ρολογιών μπορεί να δώσει στα άτομα τη δυνατότητα να κάνουν πιο συνειδητές επιλογές σχετικά με το πώς ξοδεύουν το χρόνο και τα χρήματά τους.