Επιστήμονες ανακάλυψαν πλανήτη που μυρίζει σαν «σάπιο αυγό»: Οι ακραίες καιρικές συνθήκες που επικρατούν

Επιμέλεια: Newsroom

Ένας μακρινός εξωπλανήτης, γνωστός για τις ακραίες καιρικές συνθήκες που επικρατούν, έχει επίσης μια οσμή που μοιάζει με σάπια αυγά, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη. Οι επιστήμονες που ερευνούν τον HD 189733 b, έναν πλανήτη με καυτές θερμοκρασίες και βροχή που μοιάζει με γυαλί, ανακάλυψαν ότι η ατμόσφαιρά του περιέχει σημαντικές ποσότητες υδρόθειου, ένα αέριο που εκπέμπει μια άσχημη οσμή παρόμοια με τα σάπια αυγά και παράγεται επίσης κατά τον μετεωρισμό.

Χρησιμοποιώντας δεδομένα από το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb, οι ερευνητές εντόπισαν ότι το υδρόθειο αποτελεί σημαντικό μέρος της ατμόσφαιρας του HD 189733 b. Η ανακάλυψη αυτή σηματοδοτεί μία από τις πρώτες ανιχνεύσεις υδρόθειου σε εξωπλανήτη, διευρύνοντας την κατανόησή μας για τη σύσταση των μακρινών κόσμων.

Ο Δρ Guangwei Fu, αστροφυσικός στο πανεπιστήμιο Johns Hopkins, επικεφαλής της έρευνας, σημείωσε: «Έτσι, αν η μύτη σας μπορούσε να λειτουργήσει στους 1000°C, η ατμόσφαιρα θα μύριζε σαν σάπια αυγά». Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο έγκριτο περιοδικό Nature.

Ενώ το υδρόθειο είναι ένα από τα αέρια που θα μπορούσαν να υποδηλώνουν την παρουσία εξωγήινων οργανισμών σε μακρινούς πλανήτες, οι ακραίες συνθήκες στον HD 189733 b τον καθιστούν απίθανο υποψήφιο για να φιλοξενήσει ζωή. Ο πλανήτης, παρόμοιος με τον Δία στο ηλιακό μας σύστημα, είναι ένας γίγαντας αερίων με θερμοκρασίες πολύ υψηλές για να υποστηρίξει τη ζωή όπως την ξέρουμε.

Παρόλα αυτά, η ανακάλυψη του υδρόθειου στον HD 189733 b είναι σημαντική για την κατανόηση των διαδικασιών σχηματισμού πλανητών. Το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb, το οποίο παρείχε τα δεδομένα για τη μελέτη αυτή, φέρνει επανάσταση στον τομέα της αστρονομίας, επιτρέποντας λεπτομερείς χημικές αναλύσεις μακρινών πλανητών. Αυτή η δυνατότητα επιτρέπει στους αστρονόμους να αποκτήσουν βαθύτερη γνώση της προέλευσης και της σύνθεσης αυτών των μακρινών κόσμων.