Είναι το Osprey το πιο επικίνδυνο αεροσκάφος του αμερικανικού στρατού; (vid)

Επιμέλεια: Newsroom
Είναι το Osprey το πιο επικίνδυνο αεροσκάφος του αμερικανικού στρατού; (vid)
Η κατασκευή του Osprey μπορεί να αναχθεί στην αποτυχημένη επιχείρηση Eagle Claw κατά τη διάρκεια της κρίσης στο Ιράν το 1979-1980.

Το Bell Boeing V-22 Osprey έχει αποτελέσει θέμα έντονης συζήτησης και ελέγχου, και συχνά χαρακτηρίζεται ως «το πιο αμφιλεγόμενο στρατιωτικό αεροσκάφος των ΗΠΑ». Παρά τον καινοτόμο σχεδιασμό και τις δυνατότητές του, το αεροσκάφος έχει αντιμετωπίσει επικρίσεις λόγω αρκετών ατυχημάτων υψηλού προφίλ, συμπεριλαμβανομένης μιας πρόσφατης συντριβής στα ανοικτά των ακτών της Ιαπωνίας στις 29 Νοεμβρίου 2023, η οποία είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο οκτώ Αμερικανών αεροπόρων. Το περιστατικό αυτό αναζωπύρωσε τις ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια του Osprey, στο οποίο έχουν χάσει τη ζωή τους 20 μέλη των αμερικανικών υπηρεσιών σε τέσσερις συντριβές από τον Μάρτιο του 2022.

Ωστόσο, μια πιο προσεκτική εξέταση των δεδομένων αποκαλύπτει μια πιο διαφοροποιημένη εικόνα. Ενώ το V-22 Osprey έχει υποστεί μια σειρά θανατηφόρων ατυχημάτων, δεν είναι απαραίτητα το πιο επικίνδυνο αεροσκάφος στο οπλοστάσιο του αμερικανικού στρατού. Νέα V-22 συνεχίζουν να κατασκευάζονται και το Υπουργείο Άμυνας (DoD) σχεδιάζει να παρατείνει τη διάρκεια ζωής του αεροσκάφους μέχρι τα μέσα του 21ου αιώνα, γεγονός που υποδηλώνει εμπιστοσύνη στην αξία και τις δυνατότητές του.

Η ανάπτυξη του Osprey μπορεί να αναχθεί στην αποτυχημένη επιχείρηση Eagle Claw κατά τη διάρκεια της κρίσης στο Ιράν το 1979-1980. Η αποτυχία της αποστολής, εν μέρει λόγω των μηχανικών προβλημάτων και των επιχειρησιακών περιορισμών των ελικοπτέρων RH-53D Sea Stallion του Πολεμικού Ναυτικού, ανέδειξε την ανάγκη για ένα ευέλικτο αεροσκάφος ικανό για κάθετη απογείωση και προσγείωση, καθώς και για πτήσεις υψηλής ταχύτητας και μεγάλης εμβέλειας. Αυτό οδήγησε στην ανάπτυξη του V-22 Osprey, ενός αεροσκάφους που συνδυάζει την ικανότητα κατακόρυφης ανύψωσης ενός ελικοπτέρου με την ταχύτητα και την εμβέλεια ενός αεροσκάφους σταθερών πτερύγων.

Το ιστορικό του V-22 Osprey περιλαμβάνει τουλάχιστον 16 ατυχήματα με αποτέλεσμα 63 θανάτους κατά τη διάρκεια της 33χρονης ζωής του. Κατά τη φάση δοκιμών του από το 1991 έως το 2006, τέσσερα ατυχήματα είχαν ως αποτέλεσμα 30 θανάτους. Από τότε που το αεροσκάφος τέθηκε σε επιχειρησιακή λειτουργία το 2007, υπέστη 12 συντριβές, συμπεριλαμβανομένων δύο σε ζώνες μάχης, που οδήγησαν σε επιπλέον 33 θανάτους. Αξίζει να σημειωθεί ότι κανένα από αυτά τα περιστατικά δεν προκλήθηκε από εχθρικά πυρά.

Παρά τα περιστατικά αυτά, το ιστορικό ασφάλειας του Osprey, αν το δει κανείς μέσα από το πρίσμα των στατιστικών της στρατιωτικής αεροπορίας, δεν είναι το χειρότερο. Η στρατιωτική αεροπορία εμπεριέχει εγγενώς υψηλούς κινδύνους, με τα αεροσκάφη να επιχειρούν υπό δύσκολες συνθήκες. Το ελικόπτερο UH-60 Black Hawk, για παράδειγμα, έχει οδηγήσει σε περισσότερους από 180 θανάτους σε δυστυχήματα που δεν σχετίζονται με μάχες στα πρώτα 33 χρόνια της υπηρεσίας του, αλλά εξακολουθεί να θεωρείται ένα από τα ασφαλέστερα ελικόπτερα του αμερικανικού στρατού.

Η στατιστική ανάλυση τοποθετεί το Osprey μεταξύ των ασφαλέστερων στρατιωτικών αεροσκαφών. Ο αριθμός των ατυχημάτων και των θανάτων, αν και ανησυχητικός, είναι σχετικά χαμηλότερος σε σύγκριση με άλλα στρατιωτικά αεροσκάφη, όταν προσαρμόζεται με βάση τις ώρες πτήσης. Οι μοναδικές δυνατότητες και η ευελιξία του Osprey συνεχίζουν να το καθιστούν πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο για τον αμερικανικό στρατό, παρά τις αντιπαραθέσεις και τις προκλήσεις που έχει αντιμετωπίσει.

Παρόλο που το Bell Boeing V-22 Osprey είχε το μερίδιό του σε επικριτές και τραγικά περιστατικά, το να χαρακτηριστεί ως το πιο επικίνδυνο αεροσκάφος του αμερικανικού στρατού μπορεί να είναι υπεραπλούστευση. Η ανάπτυξη και η επιχειρησιακή ιστορία του Osprey αντικατοπτρίζουν τόσο τον καινοτόμο σχεδιασμό του όσο και τους εγγενείς κινδύνους της στρατιωτικής αεροπορίας.