«Πόλεμος» στο ελληνικό σινεμά: 20 ταινίες αποσύρονται από τη διαδικασία του ΥΠΠΟ

Επιμέλεια: Newsroom
«Πόλεμος» στο ελληνικό σινεμά: 20 ταινίες αποσύρονται από τη διαδικασία του ΥΠΠΟ
Σάλος έχει προκληθεί τα τελευταία 24ωρα μετά τις δηλώσεις του καταξιωμένου σκηνοθέτη Βασίλη Κεκάτου για την ξαφνική πάυση της επιτροπής για την επιλογή της ταινίας που θα εκπροσωπήσει τη χώρα στην κατηγορία «Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας» για την επόμενη απονομή των Όσκαρ.

Νέος γύρος διαμάχης προβλέπεται στον πόλεμο που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στο Υπουργείο Πολιτισμού και τους επαγγελματίες του ελληνικού κινηματογραφικού/οπτικοακουστικού χώρου.

Σήμερα (21/8) 20 δημιουργοί αντίστοιχου αριθμού ταινιών ανακοίνωσαν με ανοιχτή επιστολή τους προς την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και τον Υφυπουργό Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα ότι αποσύρουν τις ταινίες τους από τη λίστα των συνολικά 23 ταινιών που είχαν κατατεθεί στο ΥΠΠΟ και ως εκ τούτου από την προβλεπόμενη διαδικασία για την επιλογή της ελληνικής υποψηφιότητας στην κατηγορία του Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους.

Με αυτό τον τρόπο το χάσμα μεταξύ του υπουργείου και των επαγγελματιών του χώρου βαθαίνει και απαιτεί λύση. «Αρνούμαστε να συμπράξουμε σε αδιαφανείς ενέργειες, που απαξιώνουν τον ελληνικό κινηματογράφο και τους επαγγελματίες του, και αναγκαζόμαστε να αποσύρουμε τις ταινίες μας από την ως άνω διαδικασία», σημειώνεται στην επιστολή των 20 δημιουργών.

Στο κείμενο γίνεται λόγος για «ανεύθυνους και πρόχειρους χειρισμοί εκ μέρους του ΥΠ.ΠΟ» που «εγείρουν ερωτήματα και εύλογες υπόνοιες για τη στόχευση τέτοιων ενεργειών». «Θυμίζουν δε τις πρακτικές και τις μεθοδεύσεις των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας, που έχουν καταργηθεί από το 2009. Πρακτικές από τις οποίες οι επαγγελματίες του ελληνικού σινεμά δώσαμε αγώνες για να απεμπλακούμε, πρακτικές που δεν ταιριάζουν σε ένα σύγχρονο κράτος που θέλει να ονομάζεται ευρωπαϊκό, και που εκθέτουν και θα εκθέσουν και στη συγκεκριμένη περίπτωση τη χώρα μας διεθνώς», τονίζεται.

 

«Επιπλέον, στέλνοντας το ΥΠ.ΠΟ τους συνδέσμους των ταινιών μας σε άτομα που – για άγνωστους λόγους – δεν συμπεριέλαβε τελικά στην επιτροπή, αντί να προστατεύσει – ως όφειλε – την πνευματική μας ιδιοκτησία, την οποία όλες και όλοι εμείς του εμπιστευτήκαμε, την μεταχειρίστηκε με τρόπο παράνομο, ανεύθυνο και προσβλητικό για τους δημιουργούς υπό όποια ιδιότητα (σκηνοθέτες και παραγωγοί)», υπογραμμίζουν οι σκηνοθέτες των ταινιών. Ζητούν, επίσης, απάντηση στο ερώτημα ανάμεσα στην πρόταση που έγινε στους συγκεκριμένους επαγγελματίες να αναλάβουν τις θέσεις του προέδρου και των μελών της επιτροπής (πρόταση που επισφραγίστηκε γραπτά με την αποστολή των συνδέσμων των ταινιών) και στον εν τέλει μη ορισμό τους.

Θυμίζουμε ότι η κρίση προκλήθηκε όταν η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ), σωματεία και ενώσεις του ελληνικού κινηματογραφικού / οπτικοακουστικού χώρου απηύθυναν επίσημη ερώτηση στο Υπουργείο Πολιτισμού για την ξαφνική αλλαγή της γνωμοδοτικής επιτροπής επιλογής της ελληνικής ταινίας που θα υποβληθεί στα Οσκαρ. Αλλαγή που έθεσε υπό αμφισβήτηση το κύρος και τον αδιάβλητο χαρακτήρα της διαδικασίας, προκάλεσε την παραίτηση της σκηνοθέτη Ασημίνας Προέδρου (η ταινία της «Πίσω από τις Θημωνιές» ήταν η επίσημη ελληνική υποψηφιότητα στα Οσκαρ 2024) από την γνωμοδοτική επιτροπή που δημοσιεύτηκε στην Διαύγεια και την δημόσια παρέμβαση του βραβευμένου στις Κάννες, σκηνοθέτη Βασίλη Κεκάτου. Και οι δύο δημιουργοί όπως και τα σωματεία και οι ενώσεις και φυσικά η ίδια η ΕΑΚ ζητούν να γίνει δεκτό το πάγιο αίτημα της ΕΑΚ να αποφασίζει η Ακαδημία μέσα από ψηφοφορία των μελών της την ταινία που θα εκπροσωπεί την χώρα στα βραβεία Όσκαρ.

Η χθεσινή απαντητική επιστολή του Υφυπουργού Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα προς την ΕΑΚ, τις ενώσεις και τα σωματεία δεν κατεύνασε τα πνεύματα. «Το ΥΠΠΟ παραμένει θεματοφύλακας της διαδικασίας προκειμένου να διασφαλίζεται όχι μόνον η αντικειμενικότητα αλλά και το κύρος της επιτροπής.» ανέφερε ο ίδιος στην επιστολή του και επικεντρώθηκε στο γεγονός ότι πριν από την 13η Αυγούστου, την επίμαχη ημερομηνία, δηλαδή, στην οποία αντικαταστάθηκαν αιφνιδίως τα μέλη της επιτροπής γνωμοδότησης – ο σκηνοθέτης Βασίλης Κεκάτος, η κριτικός κινηματογράφου Λήδα Γαλανού, η ηθοποιός Κόρα Καρβούνη και η σεναριογράφος Κάλλια Παπαδάκη (μέλη της ΕΑΚ), που είχαν αρχικά προσκληθεί και αποδεχθεί την πρόταση – δεν είχε πραγματοποιηθεί ο ορισμός επιτροπής, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το νόμο.

Επισημαίνεται τέλος, στην επιστολή των 20 Ελλήνων δημιουργών ότι «η μεταχείριση μιας έμπειρης στη συγκεκριμένη διαδικασία υπαλλήλου ως εξιλαστήριου θύματος – όπως φαίνεται πως είναι η θέση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠ.ΠΟ για το ζήτημα – ούτε μας ικανοποιεί ούτε αποκαθιστά το κύρος και την εγκυρότητα της διαδικασίας».

Από τις συνολικά 23 ταινίες που είχαν κατατεθεί στο ΥΠΠΟ δεν αποσύρονται από τη λίστα και τη διαδικασία επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας στα Οσκαρ 2025, η «Φόνισσα» σε σκηνοθεσία της Εύας Νάθενα, ο «Καπετάν Μιχάλης» σε σκηνοθεσία του Κώστα Χαραλάμπους και το «Μινόρε» του Κωνσταντίνου Κουτσολιώτα.

Αλφαβητικά οι υπογράφουσες και υπογράφοντες, δημιουργοί των 20 ταινιών που αποσύρονται από την διαδικασία:

Αδριανόπουλος Χρήστος (σκηνοθέτης ταινίας Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα)

Αλαβάνος Νικόλας (παραγωγός ταινιών Ο τελευταίος ταξιτζής & Πολύδροσο)

Ασλανίδης Λουίζος (παραγωγός ταινίας Μέντιουμ)

Βενέτης Άγγελος (παραγωγός ταινίας Νυχτερινός εκφωνητής)

Βουγιούκαλου Ρένα (παραγωγός ταινίας Embryo Lavra Butterfly)

Βούλγαρης Αλέξανδρος (σκηνοθέτης ταινίας Πολύδροσο)

Δόριζας Άρης (σκηνοθέτης ταινίας Γιάννης Σπανός, πίσω απ᾽ τη μαρκίζα)

Δρανδάκη Μαρία (παραγωγός ταινίας Animal)

Εξάρχου Σοφία (σκηνοθέτρια ταινίας Animal)

Ζωναράς Κάρολος (σκηνοθέτης ταινίας Tranzit)

Ιερόπουλος Φιλ (σκηνοθέτης ταινίας Avant–Drag!)

Ιωακειμίδη Χριστίνα (σκηνοθέτρια ταινίας Μέντιουμ)

Καλομενόπουλος Γιώργος (παραγωγός ταινίας Dolls of Dresden)

Μαυροειδής Ζαχαρίας (σκηνοθέτης ταινίας Το καλοκαίρι της Κάρμεν)

Μπολομύτη Ιωάννα (παραγωγός ταινίας Το καλοκαίρι της Κάρμεν)

Νούσιας Γιώργος (παραγωγός ταινίας Μέντιουμ)

Ντούζα Μαρία (σκηνοθέτρια ταινίας Άκουσε με)

Πάσχος Στέργιος (σκηνοθέτης ταινίας Ο τελευταίος ταξιτζής)

Πατρούμπα Βάσω (παραγωγός ταινίας Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα)

Πετροπούλου Τζίνα (παραγωγός ταινίας Η μητέρα του σταθμού)

Ραΐσης Βασίλης (σκηνοθέτης ταινίας Ο τελευταίος υπνοβάτης)

Σαραντινός Μιχάλης (παραγωγός ταινίας Άκουσε με)

Σουλτάνη Ιωάννα (παραγωγός ταινίας Εξέλιξη)

Τσαγγάρη Αθηνά (παραγωγός ταινίας Ladies in waiting)

Τσάφας Αλέξης (σκηνοθέτης ταινίας Dolls of Dresden)

Τσικάρας Βασίλης (σκηνοθέτης ταινίας Επιχείρηση άστρο)

Τσιμιτσέλης Γιάννης (σκηνοθέτης ταινίας Κουραμπιέδες με χιόνι)

Τσουκαλά Ιωάννα (σκηνοθέτρια ταινίας Ladies in waiting)

Τωμαδάκη Κωστούλα (σκηνοθέτρια ταινίας Η μητέρα του σταθμού)

Χαραλαμπίδης Ρένος (σκηνοθέτης ταινίας Νυχτερινός εκφωνητής)

Χούρσογλου Περικλής (σκηνοθέτης ταινίας Εξέλιξη)

Ψύκου Ελίνα (σκηνοθέτρια ταινίας Αδέσποτα Κορμιά)