Η πολύ απλή εξήγηση στο γιατί τα αεροπλάνα έχουν στρογγυλά παράθυρα

Γιάννης Μπαϊρακτάρης
Η πολύ απλή εξήγηση στο γιατί τα αεροπλάνα έχουν στρογγυλά παράθυρα
Έχεις αναρωτηθεί ποτέ γιατί δεν βλέπουμε τετράγωνα παράθυρα στα αεροπλάνα;

Αν έχεις πετάξει έστω και μία φορά με κάποιο αεροπλάνο, τότε σίγουρα θα έχεις προσέξει πως τα παράθυρα που βρίσκονται στην καμπίνα του έχουν στρογγυλό σχήμα και δεν ύπαρχουν γωνίες.

Γιατί, όμως, τα αεροσκάφη δεν έχουν τετράγωνα παράθυρα; H αλήθεια είναι πως τα παράθυρα σε τετράγωνο σχήμα υπήρχαν μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του 1950, όμως συνέβησαν δύο τρομερά ατυχήματα. Δύο μοντέλα de Havilland Comet, ένα από Ρώμη για Λονδίνο και ένα από Λονδίνο για Γιοχάνεσμπουργκ, κατέπεσαν με διαφορά λίγων μηνών το 1954 και σκότωσαν 56 ανθρώπους. Αυτές οι μοιραίες πτήσεις άλλαξαν και την ιστορία των εμπορικών πτήσεων.

Σύμφωνα με των έλεγχο των αρχών, φάνηκε πως οι «ένοχοι» αυτών των ατυχημάτων ήταν τα τετράγωνα παράθυρα, τα οποία προκάλεσαν την «διάλυση» των αεροπλάνων στον αέρα. Μάλιστα, βρήκαν ότι το 70% της συνολικής πίεσης που δεχόταν το αεροπλάνο στον αέρα συγκεντρωνόταν στις αιχμηρές γωνίες των παραθύρων. Αυτό ήταν το αδύνατο σημείο τους, μιας και δεν άντεχαν την πίεση του αέρα.

Κάπως έτσι, από τότε κι έπειτα ο σχεδιασμός των αεροπλάνων άλλαξε. Τα παράθυρα από τετράγωνα έδωσαν τη θέση τους στα στρογγυλά, τα οποία λόγω του σχήματός τους κατανέμουν ομοιόμορφα όλη την πίεση και είναι πολύ ισχυρότερα.

 

Μια πιο ακριβής εξήγηση είναι ότι οι στρογγυλές οπές σε ένα λεπτό σωλήνα είναι πιο κατάλληλες λόγω της δομής και είναι λιγότερο επιρρεπείς σε θραύση. Οι ρωγμές πίεσης μπορούν να οδηγήσουν σε εκρηκτική αποσυμπίεση και να καταστρέψουν ολόκληρη τη δομή.

Μερικά αεροπλάνα έχουν οβάλ παράθυρα επειδή τα στρογγυλά παράθυρα απαιτούν επιπλέον χώρο, επομένως με την κατακόρυφη επέκταση τους, μπορεί να επιτευχθεί μεγαλύτερη επιφάνεια. Παράλληλα, διαθέτουν τρία τζάμια, το εξωτερικό, το ενδιάμεσο και το εσωτερικό.