Η ακτινογραφία της συμφωνίας: Όλα τα μέτρα και τα αντίμετρα
Από τα μέτρα στα οποία συμφώνησαν κυβέρνηση – θεσμοί ξεχωρίζουν οι περικοπές στις επικουρικές συντάξεις και το «μαχαίρι» στις φορολογικές εκπτώσεις. Σίγουρα δεν είναι όμως μόνο αυτά.
Αναλυτικά:
ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
Η περίπτωση των μειώσεων στις συντάξεις είναι η πλέον χαρακτηριστική. Η δέσμευση της κυβέρνησης για περικοπή της ασφαλιστικής δαπάνης κατά 1,8 δισ. ευρώ το 2019 οδηγούσε σε μειώσεις κύριων συντάξεων κατά 22%. Για να αποφύγει το βαθύ μαχαίρι στις κύριες συντάξεις η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας αντιπρότεινε να περιληφθούν και οι επικουρικές στην εξίσωση. Τελικά ο λογαριασμός που βγήκε προβλέπει περικοπές έως 18% στις κύριες και έως 18% στις επικουρικές συντάξεις.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ
Αλλά και στο μέτωπο της φορολογίας η κυβέρνηση αναγκάσθηκε να νομοθετήσει πρόσθετες παρεμβάσεις για να καλύψει το δημοσιονομικό κενό του 2018.
Συγκεκριμένα, συμφώνησε σε πρόσθετα μέτρα 450 εκατ. ευρώ για το 2018 µέσω του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος για την περίοδο 2018-21 µε στόχο πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ. Τα μέτρα αφορούν στην κατάργηση της φοροαπαλλαγής ιατρικών δαπανών (121 εκατ. ευρώ), κατάργηση της έκπτωσης 1,5% κατά τον υπολογισμό της μηνιαίας παρακράτησης φόρου (68 εκατ.), μαχαίρι στο επίδομα θέρμανσης (58 εκατ.), κατάργηση επιδομάτων τα οποία ενσωματώνονται στο Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (10 εκατ.) και στην εξοικονόμηση 188 εκατ. ευρώ από τον ΕΟΠΥΥ.
Σε αυτά τα μέτρα θα έρθει να προστεθεί το μαχαίρι 650 ευρώ στην έκπτωση φόρου (αφορολόγητο 5.600-6.700 ευρώ) για μισθωτούς, συνταξιούχους και αγρότες µε εφαρμογή από το 2020 ή εναλλακτικά από το 2019 αν δεν βγαίνει ο λογαριασμός του 2019.
ΑΛΛΑ ΜΕΤΡΑ
- Απελευθέρωση της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές σε τουριστικές περιοχές χωρίς να απαιτείται απόφαση από την περιφέρεια.
- Νομοθεσία µε βάση τις συστάσεις OOΣΑ για την απελευθέρωση των αγορών τροφίμων, ποτών και τουρισμού
- Διάταξη νόμου για την πώληση µη συνταγογραφούμενων φαρμάκων και εκτός φαρμακείων.
- Πλήρης εφαρμογή του εξωδικαστικού συμβιβασμού, με ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς και ποινική προστασία των τραπεζικών στελεχών που υπογράφουν αναδιαρθρώσεις δανείων.
- Διάταξη νόμου µε την οποία θα προβλέπεται αναστολή των συλλογικών διαπραγματεύσεων έως το τέλος του προγράμματος του ESM.
ΑΝΤΙΜΕΤΡΑ
- Μείωση φορολογικού συντελεστή για τις επιχειρήσεις από το 29% στο 26%.
- Μείωση συντελεστών φορολόγησης φυσικών προσώπων από το 22% στο 20%.
- Μείωση ΕΝΦΙΑ κατά 200 εκατομμύρια, για τα χαμηλά και μεσαία στρώματα.
- Μείωση της Εισφοράς Αλληλεγγύης, η οποία μηδενίζεται για όσους έχουν έσοδα μέχρι 30.000 ευρώ, ενώ για τους υπόλοιπους προβλέπεται μείωση του συντελεστή.
ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Άμεση αναφορά στην πώληση των λιγνιτικών μονάδων και έμμεση αναφορά στην μελλοντική ανάγκη για συμμετοχή και των υδροηλεκτρικών αν αυτό κριθεί απαραίτητο γίνεται στο αναθεωρημένο κείμενο της συμφωνίας για τα ενεργειακά.
Το κείμενο προβλέπει παραχώρηση λιγνιτικών μονάδων, το ποσοστό των οποίων προσδιορίζεται στο 40% αλλά θα οριστικοποιηθεί σε συνεννόηση με την Κομισιόν και την ελληνική πλευρά. Η πώληση μονάδων θα πρέπει να έχει ισοδύναμα οικονομικά χαρακτηριστικά με εκείνα που προέκυπταν από τη δυναμικότητα των λιγνιτικών μονάδων σε όρους αποδοτικότητας και χρόνου ζωής.
Ως προαπαιτούμενο για την αξιολόγηση, θα κοινοποιηθούν στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DG Competition) ως τα μέσα Μαΐου όλα τα απαραίτητα στοιχεία για την εξειδίκευση των μέτρων σε επόμενο στάδιο. Τα μέτρα θα οριστικοποιηθούν και θα νομοθετηθούν μετά τη διεξαγωγή έρευνας αγοράς (market test) μέχρι το Νοέμβριο 2017. Η υλοποίηση τους προβλέπεται μέχρι τον Ιούνιο 2018.
Όπως αναφέρει το κείμενο, η ΔΕΗ οφείλει να συμμορφωθεί με την πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τη δεσπόζουσα θέση -C(2008) 824 και C(2009) 6244-και προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να περάσουν από το ΚΥΣΟΙΠ και να εγκριθούν δομικά μέτρα. Αυτά αφορούν στην παραχώρηση λιγνιτικών μονάδων σε υπάρχοντες, εναλλακτικούς προμηθευτές ή νέους επενδυτές. Η ΔΕΗ δεν θα πρέπει να έχει καμία συμμετοχή ή σύνδεση με καμία από τις μονάδες που θα πουληθούν (συμπεριλαμβανομένου και του προτιμησιακού εφοδιασμού ηλεκτρικής ενέργειας). Σύμφωνα με όσα προβλέπει η ΕΕ, ο αγοραστής θα πρέπει: να μην έχει καμία σχέση με τη ΔΕΗ και τις θυγατρικές της, να έχει τα απαραίτητα κεφάλαια και την εμπειρία που θα καταστήσουν ανταγωνιστική τη νέα επιχείρηση.
Δημοπρασίες ΝΟΜΕ
Σχετικά με τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ, προβλέπεται ότι το 2017 θα δημοπρατηθεί ποσότητα 12% και θα υπάρξει επαναδημοπράτηση της μισής ποσότητας του 2016 δηλαδή 4% (η συνολική ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που θα δημοπρατηθεί από τη ΔΕΗ φέτος φτάνει το 16%).
Συγκεκριμένα, συμφωνήθηκε η αλλαγή στις δημοπρατούμενες ποσότητες ενέργειας, που θα ξεκινήσει το Δεκέμβριο 2017. Όπως αναφέρει το υπουργείο, οι θεσμοί ζητούσαν υπερβολικά υψηλές ποσότητες δημοπράτησης (αρχικά μέχρι 46% και στη συνέχεια μέχρι 33%). Μέσα από τη διαπραγμάτευση η αύξηση περιορίσθηκε σε πολύ πιο χαμηλά και ρεαλιστικά επίπεδα (16% για το 2017, 19% για το 2018 και 22% για το 2019). Ωστόσο, συμπεριλήφθηκε όρος στη συμφωνία, ότι μετά την εφαρμογή των μέτρων για το λιγνίτη οι ποσότητες των δημοπρατούμενων ποσοτήτων θα μειωθούν.
ΑΔΜΗΕ
«Προθεσμία» δίνεται και για την απόσχιση του ΑΔΜΗΕ η οποία ουσιαστικά λήγει τώρα, τον Μάιο του 2017, ενώ αναφέρεται ότι αν αυτή δεν ολοκληρωθεί θα ξεκινήσει διαδικασία για την πώληση του 100% της εταιρείας.
Στο κείμενο γίνεται ειδική αναφορά στην οικονομική κατάσταση της ΔΕΗ όπου προτείνονται δεσμευτικέ δράσεις μεταξύ των οποίων η εκκαθάριση των οφειλών του δημοσίου μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους και των οφειλών των ΥΚΩ, μέτρα για το πρόβλημα των ρευματοκλοπών αλλά και των στρατηγικών κακοπληρωτών και θέματα που αφορούν τη διαδικασία της έκδοσης λογαριασμών. Ειδικότερα για τις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας η εκκρεμότητα των παρελθόντων ετών θα τακτοποιηθεί σε βάθος 5ετίας, έως το 2022, προκειμένου να αποφευχθούν αυξήσεις στα τιμολόγια ηλεκτρισμού.
Όπως αναφέρεται στο κείμενο η ελληνική αγορά ενέργειας έχει ανάγκη από δομικές μεταρρυθμίσεις για να ευθυγραμμιστεί με την ευρωπαϊκή, να γίνει ανταγωνιστική, να μειωθούν τα μονοπώλια και η ανισορροπία στο σύστημα και να υπάρξει μεγαλύτερη διείσδυση των ΑΠΕ και του φυσικού αερίου προς όφελος των καταναλωτών.
Η συμφωνία με τους θεσμούς προβλέπει την υποβολή έως το Σεπτέμβριο 2017 ενός οδικού χάρτη για την ολοκλήρωση της απελευθέρωσης της αγοράς φυσικού αερίου.
Σχετικά με το target model προβλέπεται να υποβληθεί άμεσα στους θεσμούς οδικός χάρτης για την προσαρμογή της εγχώριας αγοράς ηλεκτρισμού στους κανόνες της ενοποιημένης ευρωπαϊκής αγοράς, στο πλαίσιο του Μοντέλου Στόχου (Target Model).
ΔΕΣΦΑ
Όπως έχει ήδη αποφασιστεί, θα προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του 66% της ΔΕΣΦΑ (35% ΕΛΠΕ, 31% ΤΑΙΠΕΔ), με το δημόσιο να διατηρεί το υπόλοιπο 34%. Η συμφωνία προβλέπει δύο προδιαγραφές.
-Ο δυνητικός επενδυτής θα πρέπει να είναι Ευρωπαίος Διαχειριστής, ή σε σύμπραξη με επενδυτή από Τρίτες χώρες, για λόγους ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού, τόσο της Ελλάδας, όσο και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
-Μετά την ιδιωτικοποίηση, η ΔΕΣΦΑ θα λειτουργεί με το μοντέλο του πλήρους ιδιοκτησιακού διαχωρισμού.
Έχει προχωρήσει ήδη η διαδικασία πρόσληψης συμβούλου από το ΤΑΙΠΕΔ για την ιδιωτικοποίηση. Ορίζοντας υλοποίησης ως τα τέλη του 2017.
Την επόμενη εβδομάδα στη Βουλή τα προαπαιτούμενα
Το νομοσχέδιο για τα προαπαιτούμενα αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή στις αρχές της επόμενης εβδομάδας και να ψηφιστεί αμέσως μετά την επιστροφή του πρωθυπουργού από το προγραμματισμένο ταξίδι του στην Κίνα, ο οποίος επιστρέφει στις 16 Μαΐου, εξήγησε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Δημήτρης Τζανακόπουλος.
Όπως διευκρίνισε, τα θετικά μέτρα (αντίμετρα) θα κατατεθούν σε ξεχωριστό άρθρο στο νομοσχέδιο των προαπαιτουμένων για να «δοθεί η δυνατότητα τόσο στα κόμματα της αντιπολίτευσης όσο και σε όλους τους βουλευτές να τα ψηφίσουν».
Πηγή: insider.gr