Το κοινωνικό σινεμά του Παύλου Τάσιου
Είναι ταινίες μιας άλλης εποχής αλλά είναι τόσο σύγχρονες. Είναι ταινίες που "φωνάζουν" τα προβλήματα των ανθρώπινων σχέσεων και ερευνούν τον άνθρωπο και τις εξαρτήσεις του.
Είναι οι ταινίες του Παύλου Τάσιου. Ο σπουδαίος σκηνοθέτης, που έφυγε από τη ζωή το 2011, άφησε πίσω του αρκετά "διαμάντια" τα οποία δεν γυαλίζουν αλλά καταγράφουν καθαρά τη ζωή σαν να είναι ... κρύσταλλο.
Ο Παύλος Τάσιος ήταν παντρεμένος με την ηθοποιό και ποιήτρια Κατερίνα Γώγου και απόκτησαν ένα παιδί. Τα ... πνευματικά παιδιά του είναι όμως πολλά και κάνουν... θόρυβο.
Στις ταινίες του Τάσιου θα βρεις την γυμνή αλήθεια και πολλούς συμβουλισμούς. Οι ζυμώσεις στην κοινωνία είναι στο επίκεντρο. Οι ανθρώπινες σχέσεις μπαίνουν στο μικροσκόπιο.
Ο Παύλος Τάσιος κατέβηκε στη ... γη, "ταξίδεψε" στα Εξάρχεια και εξερεύνησε την Αθήνα για να μάθε από πρώτο χέρι τι κρύβεται πίσω από τα φώτα.
Η "παραγγελιά" είναι μια ταινία-σταθμός της ζωής του αλλά και για τον ελληνικό κινηματογράφο. Είναι η ιστορία ζωής του Νίκου Κοεμτζή. Του ανθρώπου, που κυνηγήθηκε για τα φρονήματα του, που πέρασε στην παρανομία, και που έφτασε σε σημείο για μια παραγγελιά να σκοτώσει τρεις ανθρώπους και να τραυματίσει άλλους επτά.
Είναι εκείνο το βράδυ του 1973, μέσα στη χούντα, που ο Κοεμτζής ξεσπά. Όποιος πιστεύει ότι όλα έγιναν για μια παραγγελία ήταν γελασμένος. Εξαιρετικός στον ρόλο του Νίκου Κοεμτζή, ο Αντώνης Αντωνίου, και στον ρόλο του αδελφού του, ο Αντώνης Καφετζόπουλος.
Ταινία γροθιά στο στομάχι. Αφήγηση, δράση, ποίηση, απαγγελία. Τα δυο σου χέρια πήρανε βεργούλες και με δείρανε...
Τον Καφετζόπουλο τον συναντάμε και πάλι λίγα χρόνια μετά, το 1982, στην ταινία "Στίγμα". Μαζί και την Όλια Λαζαρίδου που έπαιζε και στην "Παραγγελία". Ένα παιδί θα γεννηθεί με σύνδρομο down.
Οι γονείς σε πανικό. Η αλήθεια στο... πιάτο. Τώρα τι κάνουμε; Οι αντιδράσεις, η ανώριμη κοινωνία και η αντίληψη για τα παιδιά. Το στίγμα και η ευθανασία. Ένα ψυχογράφημα ενός ζευγαριού που θα έρθει τόσο κοντά και τόσο μακριά λόγω ενός παιδιού. Στη μέση η γιαγιά, η Ντίνα Κώνστα.
Η ταινία " Τα Βαποράκια" είναι ... ναρκωτικό. Μιλάει καθαρά για το πρόβλημα της εποχής. Την διακίνηση, την κάλυψη, την κονόμα. Καταγράφει το σύστημα και την εξάπλωση του.
Θα δούμε τον εξαιρετικό Κωνσταντίνο Τζούμα στον ρόλο της τραβεστί Ούρσουλα. Πρωταγωνιστής ο Δάνης Κατρανίδης. Το σενάριο εδώ υπογράφει ο Μπάμπης Τσικληρόπουλος, ο οποίος μελοποιήθηκε και από τον Θάνο Μικρούτσικο και μας έδωσαν και την "Ελένη" με τη φωνή της Χαρούλας Αλεξίου.
Τα τραγούδια της ταινίας από το στόμα του Βλάση Μπονάτσου ενώ εμφανίζεται και ο Νικόλας Άσιμος.
Λίγα χρόνια μετά, ο Τάσιος θα παρουσιάζει το "Νοκ Άουτ". Θα μπει μέσα στα Εξάρχεια. Στην πλατεία. Πάλι ναρκωτικά. Ο εξαιρετικός Γιώργος Κιμούλης προσπαθεί να ... κόψει. Ο Κώστας Αρζόγλου δίνει και αυτός τη μάχη μαζί του.
Η ψυχολογία τους από το ζενίθ στο ναδίρ και αντίστροφα. Την μουσική υπογράφει ο Γιώργος Χατζηνάσιος και στην ταινία ακούγονται τραγούδια από τις φωνές του Βασίλη Παπακωνσταντίνου, του Παύλου Σιδηρόπουλο, του Γιάννη Μηλιώκα, του Βλάση Μπονάτσου, της Μαρίας Αριστοπούλου και του Άγγελου Σκορδίλη.
Από το "Μην κλαις για μένα Ελλάδα" φτάσαμε στο "Νοκ Άουτ".
Ο Τάσιος θα βραβευτεί στην δεκαετία του '70 και για το "Ναι μεν αλλά.." με τον Φάνη Χηνά και τον Αλέξη Δαμιανό. Είναι η ταινία με κεντρικό ήρωα να ψάχνει μια άλλη ζωή από αυτή που ζει με την γυναίκα του και να φτάνει ακόμη και στο φόνο για να την αποκτήσει.
Ψυχολογικό δράμα. Μια αυτοκτονία θα λύσει το πρόβλημα άραγε; Οι σχέσεις δοκιμάζονται και μένουν μετεξεταστέες...
Φυσικά η ταινία "Βαρύ Πεπόνι" του 1977 με πρωταγωνιστή τον Μίμη Χρυσομάλλη, στο οποίο έχουν βασικούς ρόλους η Κατερίνα Γώγου και ο Αντώνης Αντωνίου, είναι "κλασσική".
Θέμα της, η διαδρομή από την ελληνική επαρχία στην Αθήνα. Οι δυσκολίες, η μοναξιά, οι πολυκατοικίες, τα κλουβιά και το περιθώριο.
*Οι ταινίες του Παύλου Τάσιου προβάλονται τις Δευτέρες από το Cosmote Cinema 3.