Σιμόν Μπάιλς: Το δικό της «8 ½»
Η γλυκιά ζωή της επιτυχίας, της άνεσης, του κομφορμισμού, της καταξίωσης, καταρρέει όταν πρέπει να υπολογίσεις το «μετά» για να διασφαλίσεις το «πριν». Τα κομμάτια δεν είναι ολόκληρα, δεν ταιριάζουν μεταξύ τους και η άβυσσος που κοιτάς απειλεί να σε «καταπιεί». Κανένας δημιουργός δεν μπόρεσε να καταλάβει δίχως πόνο την επόμενη μέρα της κατάκτησης της κορυφής. Η διαχείριση του άπλετου χρόνου γίνεται απαιτητική και επικίνδυνη διαδικασία. Είσαι νέος, ακμαίος και πιστεύεις ότι θα κατακτήσεις όλες τις κορυφές. Κάνεις λάθος όμως, γιατί η θεωρητική απόσταση από τον χρόνο παραπλανά και δεν σε αφήνει να δεις το ελάχιστο κομμάτι δράσης και χρόνου που σου αναλογεί στην πραγματικότητα. Το συνειδητοποιείς ξαφνικά και τότε πρέπει να πάρεις τη μεγάλη απόφαση: ή πηδάς στο κενό ή θυσιάζεσαι στο κενό. Η προηγούμενη περιγραφή, παραδοχή δεν διαφέρει στους πρωταθλητές. Τη στιγμή που ο πρωταθλητής θα ξεπεράσει τα όρια του, την ίδια ώρα θα έχει διαρρήξει τη συμπαντική, σωματική αρμονία. Η επίτευξη του μικρού θαύματος δεν έχει επιστροφή και απαιτεί τα μεγάλα άλματα στον ουρανό. Η τελειότητα είναι τόσο κοντά που το νεύμα της σε αγγίζει και σε παγιδεύει σε μια πορεία δίχως ελεγχόμενο προορισμό. Η Σιμόν Μπάιλς διάλεξε το παρελθόν της, το απτό μέλλον, αυτό που μπορεί να κατακερματίσει και να ζήσει έστω και με το μισό του κομμάτι. Το «8 ½» της Μπάιλς συγκλονίζει.
Αποφάσισε να σταθεί για λίγο
Το «8 ½» ανήκει στον Φεντερίκο Φελίνι, όμως ο αναστοχασμός του παρελθόντος και η πρόκληση του μέλλοντος ανήκουν σε όλους. Η Σιμόν Μπάιλς αποφάσισε να σταθεί για λίγο, να σκεφτεί και να αναρωτηθεί. Το αδυσώπητο του χρόνου και η ατελείωτη πορεία προς το τέλειο, ικανοποιούν τις κατασκευασμένες συνθήκες, τις εμπορευματοποιημένες προϋποθέσεις και τα αχόρταγα «εγώ» εκατομμυρίων θεατών.
Το κέρδος, συλλογικό, ατομικό, εθνικό, εμπορικό, έμπαινε πάνω απ’ όλα -και μπαίνει φυσικά- και η Μπάιλς δεν αντιστάθηκε αμέσως. Κανείς δεν το κάνει κι ας είναι λάθος η αντίδραση του. Η πίστη στον εαυτό και στον υπεράνθρωπο εαυτό οδηγεί τη συμπεριφορά ταλαντούχων αθλητών όπως η Μπάιλς. Μετά αναλαμβάνει η εθνική αξιοπρέπεια και η πολιτική εκμετάλλευση. Παρ’ όλα αυτά, η στιγμή της συνειδητοποίησης πάντα έρχεται και πρέπει να βρεις το θάρρος να τη συναντήσεις. Η Μπάιλς το έκανε και μας είπε με σαφήνεια πως «ως εδώ! Δεν πάει άλλο! Τώρα θα αναμετρηθώ με τον εαυτό μου, για μένα και για κανέναν άλλο». Η Μπάιλς αποσύρθηκε, τόσο απλά. Αποσύρθηκε από ένα πεδίο που φαινόταν ότι είχε κατακτήσει, αυτό της ενόργανης γυμναστικής. Αποδείχθηκε όμως ότι η ενόργανη την είχε κατακτήσει!
H πρωτοποριακή πλατφόρμα της bwin σε περιμένει με νέες λειτουργίες! |21+ Ρυθμ. ΕΕΕΠ
Περίμενε το τέλος!
Η Αμερικανίδα μας επιστρέφει την ευθύνη που της φορτώσαμε και την αφήσαμε απροστάτευτη. Στην ουσία επιβεβαίωσε τη φράση του Πόπλιου Κλώδιου Θρασέα Παίτου, ο οποίος δήλωνε ότι «αυτός που μισεί τα ελαττώματα μισεί την ανθρωπότητα». Ακούγεται υπερβολικό αλλά δεν είναι. Δεν έχουμε μάθει να αποδεχόμαστε τα ελαττώματα μας και κυρίως δεν έχουμε μάθει να αποδεχόμαστε των άλλων. Και η μη αποδοχή ισοδυναμεί με μίσος, διότι απαιτούμε από τον άλλο -εν προκειμένω την Μπάιλς- τα πάντα και ξεχνάμε ότι είμαστε ικανοί πρώτα για το «τίποτα» και μετά για το «πάντα». Η 24χρονη ολυμπιονίκης δεν περίμενε την αρχή των Ολυμπιακών Αγώνων, αλλά το τέλος τους! Η ενόργανη γυμναστική έγινε δεύτερο δέρμα και ασήκωτο στέμμα, ενώ οι προσδοκίες και οι εύκολες κρίσεις ειδικών και μη χρυσές αλυσίδες. Πώς να μη θέλει, λοιπόν, να σπάσει τα δεσμά και πώς να μη θέλει να μείνει μόνη; Σε τηλεφωνική συνέντευξη, λίγο πριν την αναχώρηση για το Τόκιο, της ζήτησαν να θυμηθεί την πιο ευτυχισμένη στιγμή της καριέρας της. Η απάντηση της κατέρριψε προσδοκίες, προσμονές και «σίγουρες» εκτιμήσεις. Τα λόγια της ήταν «ειλικρινά, μάλλον ο ελεύθερος χρόνος μου»!
Η αθλήτρια που πριν πέντε χρόνια σάρωσε στους Ολυμπιακούς του Ρίο, και έγινε σημείο αναφοράς για κάθε συναθλήτρια της, δεν άργησε να βρεθεί σε αδιέξοδο. Το τείχος ορθώθηκε μπροστά της ξαφνικά και στα φθαρμένα υλικά του αποτυπώνονταν οι λέξεις: «Κακοποίηση», «Αδιαφορία», «Καταπίεση», «Νίκη», «Προδοσία».
H πρωτοποριακή πλατφόρμα της bwin σε περιμένει με νέες λειτουργίες! |21+ ΕΕΕΠ
«Και ακόμα σηκώνομαι»
Η επιστροφή από το Ρίο ήταν η αρχή της τραγωδίας. Λίγες βδομάδες αργότερα αποκαλύφθηκε το σκάνδαλο «Λόρενς Νάσαρ». Ο επί χρόνια γιατρός της εθνικής ομάδας γυμναστικής των ΗΠΑ ήταν υπεύθυνος για την κακοποίηση -σωματική, συναισθηματική- που υπέστησαν αρκετές αθλήτριες. Ανάμεσα τους φίλες της Μπάιλς αλλά και ίδια! Η ίδια είχε αφοσιωθεί στη γυμναστική, είχε κάνει θυσίες και είχε φέρει στην ομοσπονδία του αθλήματος και στη χώρα της αυτό που της ζήτησαν, μετάλλια. Υπήρξαν και πραγματικά συλλογικά οφέλη, αφού η επιτυχία της έγινε αφορμή να μπουν στον χώρο πολλά μαύρα κορίτσια, κάτι που ήταν σημαντικό μια και το εν λόγω σπορ «ανήκε» στις λευκές κοπέλες.
Η ίδια ένιωθε ότι το άθλημα της δεν νοιαζόταν γι’ αυτήν, ένιωθε προδομένη. Παρ’ όλα αυτά, έβαλε στην άκρη τα αρνητικά συναισθήματα (για λίγο όπως φάνηκε) και αποφάσισε να αξιοποιήσει τη δύναμη που της έδιναν τα επιτεύγματα της. Έγινε μια ισχυρή, ανεξάρτητη, μαύρη γυναίκα που ξέρει την αξία της και δεν λογοδοτεί σε κανέναν. Σε τηλεφωνική συνέντευξη τόνιζε: «Θα πάω εκεί (σ.σ Τόκιο) και θα εκπροσωπήσω τις ΗΠΑ, τη γυμναστική μου ακαδημία (σ.σ World Champion Centre) και τα μαύρα κορίτσια. Στο τέλος της ημέρας δεν θα εκπροσωπήσω την αμερικανική ομοσπονδία γυμναστικής». Η Μπάιλς φέρει στην κλείδα της τατουάζ στίχο από ποίημα της Μάγια Αγγέλου. Αυτός αναφέρει: «και ακόμα σηκώνομαι» [and still I rise].
Την ήθελαν τέλεια, αλλά αυτή ψάχνει το όνειρο
Η Μπάιλς έμαθε να κερδίζει και να μην κρατά κλειστό το στόμα της. Το πρώτο ήρθε μετά από πολλή προπόνηση και το δεύτερο μετά από πολλή υπομονή. Πριν απ’ αυτήν ήταν αδιανόητο να εκφράσει αθλητής της γυμναστικής την άποψη του. Κανείς δεν ήθελε να τα βάλει με τους κριτές του σπορ ή την ομοσπονδία. Μέχρι τη μέρα της δίκης του κακοποιητή Λόρενς Νάσαρ. Η πίεση ήταν τεράστια και η ίδια ήξερε ότι είχε παρενοχληθεί. Αποφάσισε, λοιπόν, να μιλήσει δημόσια για την εμπειρία της ώστε να δώσει δύναμη στο κίνημα των ανθρώπων που είχαν βιώσει κάτι τόσο οδυνηρό. Αυτό δεν έγινε ανώδυνα. Η κατάθλιψη τη βρήκε και μόνη διέξοδος ήταν ο ύπνος! Κοιμόταν πολλές ώρες διότι «ήταν ό,τι πιο κοντινό στο θάνατο», όπως είχε πει στο περιοδικό «Vogue» Ένιωθε ότι είχε απογοητεύσει τους φιλάθλους καθώς η Αμερική την ήθελε τέλεια.
Η φήμη και η φωνή της ενίσχυσαν την δύναμη της και η αίσθηση του καθήκοντος δεν περιοριζόταν, πια, στη γυμναστική. Παρότρυνε τον κόσμο να ψηφίσει, κατήγγελλε τη βία εναντίον των Ασιατών-Αμερικανών, τόνιζε ότι η ηλεκτρική ενέργεια και το πόσιμο νερό οφείλουν να είναι περισσότερο προσβάσιμα και πως όλοι πρέπει να είναι πιο δεκτικοί στα θέματα φύλου, φυλής και σεξουαλικού προσανατολισμού. Στη διάρκεια των διαδηλώσεων για τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ στάθηκε στο πλευρό του κινήματος «Black Lives Matter» και κατάλαβε πως οι άνθρωποι περίμεναν να ακούσουν τα λόγια της. Αυτό κάπως την τάραξε και όπως έγραψε «πρέπει να είμαι προσεκτική σε ό,τι λέω».
Ο παππούς της Ρον και η δεύτερη σύζυγος του Νέλι, υιοθέτησαν την Μπάιλς και την αδερφή της όταν αυτή ήταν έξι ετών. Εκείνη τη χρονιά, το κέντρο φροντίδας που την πρόσεχε πήγε τα μέλη του σε γυμναστή του Χιούστον. Τότε, προπονητής είδε και το χάρισμα της: Η Μπάιλς είχε επίγνωση του πού βρισκόταν ενώ ήταν στον αέρα! Αυτό της έδινε τη δυνατότητα να προσγειώνεται άψογα. Η προπόνηση τη βοήθησε να καταφέρει ό,τι κι αν είχε στο μυαλό της. Η Μπάιλς έγινε ολυμπιονίκης, σημείο αναφοράς, κορυφαία αθλήτρια. Να, όμως, που το «φελινικό» ερώτημα δεν την αφήνει να ησυχάσει. Ορίστε τα λόγια της. «Στο τέλος της ημέρας είμαι μια τεράστια αθλήτρια, αλλά ποια είμαι στ’ αλήθεια; Αν βγάλεις αυτή τη μάσκα ποια θα είμαι; Ακόμη προσπαθώ να καταλάβω». Ο Φελίνι έψαχνε την επόμενη μεγάλη ταινία και τον εαυτό του. Τον βρήκε στο όνειρο, η Μπάιλς ακόμη ψάχνει το δικό της.
H πρωτοποριακή πλατφόρμα της bwin σε περιμένει με νέες λειτουργίες! |21+ Ρυθμ. ΕΕΕΠ
Πηγή
-«Simon Biles and the Weight of Perfection» [nytimes]