Προετοιμασία για ασφαλή ταξίδια με μοτοσικλέτα

Προετοιμασία για ασφαλή ταξίδια με μοτοσικλέτα

Βασίλης Ορφανός

Οι αποδράσεις σε πιο δροσερά μέρη, έξω από το κλεινόν άστυ, γίνονται όλο και πιο επιτακτικές. Με σύμμαχο τη μορφολογία της χώρας μας, οι εκδρομές αυτή τη χρονική περίοδο έχουν τη τιμητική τους. Ένας ιδανικός συνδυασμός για ταξίδι με ότι χρειαστούμε να έχουμε μαζί μας σε αυτό, γίνεται φορτώνοντας τις ειδικές μπαγκαζιέρες αφού μπορούμε να πετύχουμε καλύτερη ταξινόμηση και μεταφορά των αντικειμένων που θα τοποθετήσουμε μέσα σε αυτές.

Παλαιότερα αυτή την ανάγκη την ικανοποιούσαν ειδικοί οίκοι που κατασκεύαζαν βάσεις και ειδικές βαλίτσες για μοτοσυκλέτες τουρισμού. Στις μέρες μας σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές μοτοσυκλετών παρέχουν βάσεις και μπαγκαζιέρες για τις μοτοσυκλέτες τους. Για παράδειγμα η μοτοσυκλέτα της δοκιμής μας, Suzuki DL 1050, μπορεί να εξοπλιστεί με τις ειδικά σχεδιασμένες μπαγκαζιέρες της που προσφέρει η ελληνική αντιπροσωπεία.

Το πρώτο βήμα πριν τις διακοπές μας με μοτοσυκλέτα είναι να γίνουν κάποιοι έλεγχοι, ώστε το ταξίδι να εξελιχτεί με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια. Ας δούμε όμως ποιοι είναι αυτοί:

image

Service μοτοσυκλέτας

Ανάλογα σε ποια κατάσταση είναι η μοτοσυκλέτα σας τότε θα χρειαστείτε και το ανάλογο service. Το πρώτο που ελέγχουμε είναι αν τα περιφερειακά μέρη της μοτοσυκλέτας βρίσκονται σε καλή κατάσταση: ελαστικά, γρανάζια κίνησης, αλυσίδα, φρένα, ότι χρειάζεται αλλαγή το αντικαθιστούμε έχοντας πάντα στη πίσω άκρη του μυαλού μας ότι η μηχανή θα φορτωθεί στο μέγιστο βάρος οπότε όλα τα κινούμενα της μέρη θα φορτιστούν και θα ζοριστούν περισσότερο απ΄ ότι συνήθως.

Στον κινητήρα ένας γενικός έλεγχος με αλλαγή λαδιών, φίλτρο λαδιού και αέρος, ρύθμιση και λίπανση αλυσίδας είναι ότι καλύτερο χρειάζεται.

image

Έλεγχος πριν το ταξίδι

Αν η μοτοσυκλέτα μετά το τελευταίο service δεν έχει διανύσει αρκετά χιλιόμετρα τότε δεν υπάρχει πρόβλημα. Αν όμως η ώρα για service πλησιάζει, αλλά ακόμα χρειάζονται ορισμένα χιλιόμετρα που με τις διακοπές θα ξεπεραστούν, τότε είναι καλύτερα να γίνει πιο νωρίς.

Φροντίστε όμως λόγω φόρτου εργασίας του μηχανικού σας και των μαζικών αναχωρήσεων κυρίως τον Αύγουστο, να κλείσετε έγκαιρα ραντεβού στο συνεργείο σας.

Στο ηλεκτρικό κύκλωμα ελέγχουμε τη μπαταρία καθώς και όλες τις λάμπες. Ακόμα καλύτερα θα είναι να έχουμε μαζί μας κατά το ταξίδι μία λάμπα μπροστινού φαναριού και μια πίσω σε περίπτωση που μας καεί κάποια ενώ βρισκόμαστε κάπου μακριά και μείνουμε χωρίς φώτα.

image

Έλεγχος αναρτήσεων

Ειδική μνεία θα πρέπει να γίνει στη πίσω ανάρτηση όπου ανάλογα με το βάρος που θα φορτωθεί ίσως χρειαστεί να προφορτίσουμε περισσότερο το ελατήριο της.

Μια εξίσου σημαντική παράμετρος είναι ο έλεγχος της πίεσης του αέρα στα ελαστικά. Μετράμε τη πίεση όταν τα ελαστικά μας είναι κρύα. Ανάλογα πάντα με το πόσο θα φορτιστεί με βάρος το κάθε ελαστικό και σύμφωνα με το βιβλίο του κατασκευαστή θα πρέπει να προσθέσουμε αέρα ώστε να μεγαλώσει η πίεση, γεγονός που θα μας γλιτώσει από ένα σκασμένο ελαστικό.

Επειδή στη φόρτωση συμπιέζονται οι αναρτήσεις καλό θα είναι να υπολογίσουμε τον παράγοντα ελέγχου τεντώματος (τζόγος) της αλυσίδας. Ένα καλό λάδωμα πριν το ταξίδι είναι απαραίτητο και καλό θα είναι στις αποσκευές μας να έχουμε μαζί ένα σπρέι λιπαντικού αλυσίδας, αφού το καλοκαίρι με τις υψηλές θερμοκρασίες το λιπαντικό «φεύγει» πιο εύκολα από πάνω της. Ειδικά αν κινηθούμε και σε εκτός δρόμου διαδρομές ο έλεγχος και η λίπανση της αλυσίδας πρέπει να είναι συχνότερη.

image

Φόρτωση μοτοσυκλέτας

Αφού λοιπόν πραγματοποιήσουμε ευλαβικά όλους τους παραπάνω ελέγχους, θα έρθει η ώρα του ταξιδιού. Στη συνέχεια θα δούμε πως πρέπει να τοποθετήσουμε τις αποσκευές μας, ώστε να έχουμε την καλύτερη κατανομή τους και τη μέγιστη άνεση και ευκολία στην οδήγηση:

Κατά την φόρτωση δίνουμε μεγάλη προσοχή όλα τα απαραίτητα να είναι ισόβαρα κατανεμημένα στις βαλίτσες, ώστε να εξισορροπήσουμε το βάρος αριστερά - δεξιά για να μην έχουμε κλίση προς κάποια πλευρά.

Τα πιο βαριά αντικείμενα καλό είναι να τοποθετηθούν στο κάτω μέρος των πλαϊνών βαλιτσών έτσι κρατάμε το κέντρο βάρους χαμηλά. Στη βαλίτσα που βρίσκεται στη πίσω σχάρα (top case) ή αν δεν υπάρχει, καλό είναι να βάλουμε ότι πιο ελαφρύ και με μεγάλο όγκο π.χ. υπνόσακο, σκηνή κλπ. Καλό θα είναι να έχουμε πάντα μαζί μας ένα επώνυμο αδιάβροχο ειδικά αν ανηφορίσουμε σε κάποια βουνά γιατί ο καιρός σε πιο μεγάλο υψόμετρο είναι ασταθής και αλλάζει.

Ιδιαίτερα χρήσιμα είναι ένα μίνι φαρμακείο καθώς και ένα κιτ service ελαστικών, μαζί με κάποια βασικά εργαλεία και ανταλλακτικά: μπουζόκλειδο, μπουζί, ασφάλεια αλυσίδας κίνησης, μια σειρά ελαφρών βασικών εργαλείων και τέλος ένα λίτρο λιπαντικού από αυτό που ήδη έχουμε τον κινητήρα μας. Όλα τα παραπάνω τα τοποθετούμε μαζί στις μπαγκαζιέρες μας σαν έξτρα εξοπλισμό ασφαλείας.

image

Προσοχή στα «χταπόδια»

Αποφεύγουμε πάντα να συγκρατούμε σακίδια ή αποσκευές μας με χταπόδια, γιατί είναι τα πιο επικίνδυνα. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μας γλιστρήσουν από το χέρι την στιγμή που τα σφίγγουμε ή αν είναι δεύτερης ποιότητας να λυγίσει ο γάντζος συγκράτησης με τραγικό αποτέλεσμα να μας χτυπήσει, ειδικά στα μάτια.

Υπάρχουν περιστατικά αναβατών που έχουν χτυπήσει πολύ σοβαρά με χταπόδια. Αν θέλουμε να συγκρατήσουμε κάποιο σακίδιο στη πίσω σχάρα φροντίζουμε αυτό να είναι από αδιάβροχο υλικό και το σφίγγουμε με ιμάντες.

Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε τους αστάθμητους παράγοντες που μπορεί να συναντήσουμε και να μας χαλάσουν τις διακοπές μας. Γι΄ αυτό πάντα προσπαθούμε να μειώσουμε τις πιθανότητες τραυματισμού από κάποιο ατύχημα. Οδηγούμε πάντα αμυντικά, δεν αφήνουμε κανέναν στο δρόμο να χαλάσει τη διάθεσή μας και έχουμε πάντα στη πίσω πλευρά του μυαλού μας ότι πάμε κάπου να περάσουμε όμορφα και ευχάριστα. Το βασικότερο, τέλος, είναι να επιστρέψουμε πίσω στη βάση μας όπως φύγαμε.