Φόρτιση: Το Α και το Ω των ηλεκτρικών οχημάτων
Το λεγόμενο «άγχος της αυτονομίας» είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο στη διάδοση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όμως πλέον υπάρχουν πολλές και αποτελεσματικές λύσεις φόρτισης.
Η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση είναι μη αναστρέψιμη, όμως ο ρυθμός με τον οποίο αυξάνεται η διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά έχει να κάνει σε μεγάλο βαθμό με το δίκτυο φόρτισης. Έρευνες έχουν δείξει ότι το «άγχος της αυτονομίας» κάνει πολλούς σκεπτικούς όσον αφορά την αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος.
Είναι χαρακτηριστικό ότι την τελευταία πενταετία στην Ευρώπη τα μεν ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεκαπλασιάστηκαν, τα δε σημεία φόρτισης αυξήθηκαν κατά 2,5 φορές. Για να καλύψουν την απόστασή αυτή, οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας και οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων αναπτύσσουν λύσεις φόρτισης και ταχυφόρτισης. Ταυτόχρονα παρέχονται κρατικά κίνητρα για τοποθέτηση φορτιστών σε οικίες και χώρους εργασίας.
Τα είδη φορτιστών
Οικιακή πρίζα: Ο πιο απλός τρόπος φόρτισης είναι στο σπίτι, σε μία πρίζα σούκο. Θα πρέπει πάντως ένας ηλεκτρολόγος να κάνει εγκατάσταση πρίζας βιομηχανικού τύπου, ώστε η φόρτιση να είναι ασφαλής και αξιόπιστη. Η φόρτιση αυτή είναι εξαιρετικά αργή (στα 2,3 kW), οπότε και όλο το βράδυ το αυτοκίνητο να είναι στην πρίζα η μπαταρία δεν θα φορτιστεί πλήρως.
Επιτοίχιος φορτιστής (wallbox): Ο πιο διαδεδομένος τρόπος φόρτισης για όσους διαθέτουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Είτε στο πάρκινγκ της οικίας είτε σε αυτόν του χώρου εργασίας, το wallbox εξασφαλίζει γρήγορη και αξιόπιστη φόρτιση της μπαταρίας. Η μέγιστη ισχύς των wallbox είναι συνήθως 22 kW, κάτι που σημαίνει ότι σε 4-5 ώρες μπορεί να φορτιστεί πλήρως ένα οικογενειακό ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Αν ο επιτοίχιος φορτιστής είναι ισχύος 11 kW, ο χρόνος διπλασιάζεται. Το κόστος τους είναι περίπου 1.000 ευρώ, όμως παρέχεται κρατική επιδότηση ύψους 500 ευρώ.
Ταχυφορτιστής (DC): Είναι ο πιο γρήγορος τρόπος φόρτισης της μπαταρίας ενός ηλεκτρικού οχήματος. Οι περισσότεροι ταχυφορτιστές είναι ισχύος 100 ή 150 kW και βρίσκονται είτε σε εμπορικά κέντρα είτε (συνήθως) σε ΣΕΑ των αυτοκινητοδρόμων. Εδώ το κόστος φόρτισης είναι υψηλότερο, καθώς υπάρχει και η χρέωση είτε της εταιρείας που διαχειρίζεται τον αυτοκινητόδρομο είτε του παρόχου ενέργειας, όμως ο χρόνος μειώνεται πάρα πολύ.
Η φόρτιση από το 10% στο 80% διαρκεί περίπου 30-40 λεπτά, όσο δηλαδή κρατά η στάση για ξεκούραση ή ένα σνακ στο ΣΕΑ. Μέσα σε αυτή τη διάρκεια, μπορείτε να εξασφαλίσετε επιπλέον αυτονομία 200-300 χλμ. και να συνεχίσετε χωρίς άγχος το ταξίδι σας.
Υπάρχει βέβαια και το ενδεχόμενο «ουράς» στα σημεία φόρτισης, οπότε το διάστημα αναμονής αυξάνεται σημαντικά. Το πρόβλημα αυτό θα λυθεί με την λειτουργία νέων ταχυφορτιστών που τοποθετούνται αυτή την περίοδο αλλά και με τη δημιουργία του ηλεκτρονικού μητρώου φορτιστών. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καλέσει του παρόχους ενέργειας να εγγραφούν στο μητρώο, ώστε ο οδηγός ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου να πληροφορείται ανά πάσα στιγμή σε πόση απόσταση από το σημείο που βρίσκεται υπάρχει φορτιστής, το κόστος ανεφοδιασμού, ακόμη και αν υπάρχει αυξημένη κυκλοφορία στο σημείο.