Πότε πρέπει να αλλάξω ελαστικά;
Συχνά ακούμε ότι η κατάλληλη εποχή τοποθέτησης νέων ελαστικών είναι το φθινόπωρο, πριν τα πρωτοβρόχια. Πρόκειται για λάθος που μπορεί να πληρώσουμε ακριβά.
Καθώς το κλίμα που επικρατεί στα περισσότερα μέρη της Ελλάδας καθιστά αχρείαστη την αλλαγή από χειμερινά σε θερινά ελαστικά και το αντίθετο, θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στο πότε θα τοποθετήσουμε νέο σετ στο αυτοκίνητό μας. Η ημερομηνία λήξης τους δεν έχει να κάνει με το αν έφθασε το φθινόπωρο, όταν αρχίζουν οι συχνές βροχές.
Οι καιρικές συνθήκες, ο τρόπος οδήγησης, οι πιθανές ζημιές, η φυσιολογική φθορά και φυσικά ο χρόνος, είναι οι παράγοντες που ορίζουν πότε πρέπει να αλλαχθούν τα ελαστικά σε ένα αυτοκίνητο.
Η σωστή στιγμή για να αλλάξετε τα ελαστικά του αυτοκινήτου σας προσδιορίζεται από ένα σύνολο παραγόντων. Ας δούμε όμως στη συνέχεια ποιοι είναι αυτοί.
Φθορά πέλματος
Η χρήση των ελαστικών οδηγεί στη φθορά του υλικού που έρχεται σε επαφή με το οδόστρωμα, στο πέλμα τους δηλαδή. Οι αυλακώσεις κατά μήκος αλλά και εγκάρσια στο πέλμα του ελαστικού έχουν το ρόλο της απορροής του νερού κατά την κύλιση σε βρεγμένο οδόστρωμα.
Αν το βάθος αυτών των αυλακώσεων είναι μικρότερο των 1,6 χιλιοστών, επιβάλλεται η αλλαγή τους. Τα ελαστικά έχουν επίσης και το δείκτη φθοράς TWI (Tread Wear Indicator), ένα δηλαδή κατώτατο σημείο που ορίζει το ελάχιστο βάθος που πρέπει να έχει η αυλάκωση στο πέλμα.
Αποκόλληση πέλματος
Αν οδηγείτε το αυτοκίνητό σας δυναμικά, στο δημόσιο δρόμο ή στην πίστα, μπορεί η φθορά του πέλματος να μην είναι γραμμική και η πλευρική ή διαμήκης καταπόνηση να έχει επιφέρει αποκόλληση σε μικρά ή μεγάλα κομμάτια του ελαστικού. Σε αυτή την περίπτωση, ακόμα και αν το βάθος πέλματος είναι σωστό, επιβάλλεται αλλαγή.
Γήρανση ελαστικού
Αν η ηλικία από την κατασκευή του ελαστικού είναι μεγαλύτερη των 10 ετών (όχι η ηλικία σε χρήση), αν υπάρχουν σαφή σκασίματα και τριχοειδή ανοίγματα στο προφίλ του ελαστικού ή αποκόλληση, τότε επιβάλλεται άμεση αλλαγή.
Η ηλικία του ελαστικού καθορίζεται από την ένδειξη DOT στα πλευρά του ελαστικού και έναν τετραψήφιο αριθμό σε οβάλ πλαίσιο. Τα δύο πρώτα ψηφία του αριθμού αντιστοιχούν στην εβδομάδα κατασκευής και τα δύο δεύτερα στο έτος. Για παράδειγμα ο αριθμός 4515 σημαίνει 45η εβδομάδα του 2015.
Κοψίματα, τρυπήματα, εξογκώματα
Αν το ελαστικό χτυπήσει δυνατά είτε σε λακκούβα είτε πλευρικά σε ρείθρο πεζοδρομίου για παράδειγμα και σχιστεί ή παρουσιάσει εξόγκωμα, τότε επιβάλλεται η άμεση αλλαγή του ακόμα και αν δεν χάσει τον αέρα του. Επίσης, αν η ζημιά στο πέλμα του ελαστικού υπερβαίνει τα 6,4 χιλιοστά σε διάμετρο, απαιτείται αντικατάσταση και όχι επισκευή.
Ανομοιόμορφη φθορά
Αν λόγω κακής ευθυγράμμισης ή λανθασμένης πλήρωσης με αέρα υπάρξει ανομοιόμορφη φθορά στο πέλμα των ελαστικών -για παράδειγμα περισσότερη στο κέντρο, στις πλευρές του πέλματος ή στη μια πλευρά- τότε επιβάλλεται η άμεση αλλαγή των ελαστικών.
Να θυμάστε ότι η ηλικία ενός ελαστικού ή τα χιλιόμετρα που έχετε διανύσει δεν μπορούν από μόνα τους να αποτελέσουν ένα αξιόπιστο δείκτη για την αλλαγή τους. Για παράδειγμα, αν ελέγχετε συχνά και διατηρείτε στο σωστό επίπεδο τον αέρα στα ελαστικά, χειρίζεστε το αυτοκίνητο πολύ ήπια, ελέγχετε στα σωστά διαστήματα την ευθυγράμμιση και κινείστε σε καλά στρωμένους δρόμους, τότε η φθορά του πέλματος μπορεί να είναι πολύ μικρότερη στα 40.000 χιλιόμετρα, από αυτή των ελαστικών ενός αυτοκινήτου που οδηγείται απότομα, σε κακές συνθήκες και με πλημμελή συντήρηση στα 20.000 χιλιόμετρα.