Crypto και ποδόσφαιρο: Η νέα ψηφιακή πραγματικότητα παίζει μεγάλη μπάλα!

Crypto και ποδόσφαιρο: Η νέα ψηφιακή πραγματικότητα παίζει μεγάλη μπάλα!

Μια αχαλίνωτη ψηφιακή «γη» που σε σημεία - κλειδιά παραμένει αχαρτογράφητη. Μακριά από την κριτική ματιά του νομοθέτη. Απελευθερωμένη από περιορισμούς, γραφειοκρατία, ελέγχους και κάθε λογής σύνορα. Μα ταυτόχρονα καθόλα νόμιμη, γεμάτη ρίσκο, υποσχέσεις και χρήμα. Και ο τελευταίος παράγοντας είναι αρκετός για να προσελκύσει ακόμα και κολοσσούς.

Από τα τέλη της προηγούμενη δεκαετίας, τα κρυπτονομίσματα αναπτύσσονται ραγδαία και ο κόσμος του ποδοσφαίρου δεν θα μπορούσε να μείνει αμέτοχος μπροστά στη γέννηση ενός γίγαντα. Σε μια εποχή μάλιστα που ο χώρος αντιμετωπίζει κρίση ρευστότητας σε παγκόσμιο επίπεδο, ένα ψηφιακό νόμισμα φαντάζει ως μια ιδανική ευκαιρία.

Μια ευκαιρία που οι ποδοσφαιρικές ομάδες αποφάσισαν να αρπάξουν από τα μαλλιά. Παρά τα ρίσκα, παρά τις εκτεταμένες αντιδράσεις. Αναζητώντας τρόπους για να εξισορροπήσει τα οικονομικά του έπειτα από το σαρωτικό πέρασμα του κορονοϊού, το ποδόσφαιρο δίνει την ψήφο του σε μια πρωτοποριακή μοντέρνα αγορά, ευελπιστώντας πως θα ανακαλύψει τον χρυσό της ψηφιακής εποχής. Θα είναι πράγματι έτσι;

Γράφουν οι Πολύδωρος Παπαδόπουλος - Νίκος Κικίδης

image

Απόλυτη κυριαρχία στην Premier League

Οι αποδείξεις για την παρείσφρηση των κρυπτονομισμάτων στο πoδόσφαιρο μπορούν να εντοπιστούν σε κάθε λίγκα, αλλά αν έπρεπε να επιλέξουμε ένα και μόνο σημείο του χάρτη τότε αυτό θα ήταν η Αγγλία. H Premier League έχει αγκαλιάσει για τα καλά την ψηφιακή αγορά, αφού την περσινή περίοδο οι 19 από τις συνολικά 20 ομάδες του πρωταθλήματος είχαν χορηγία με εταιρεία κρυποτονομισμάτων.

Μοναδική εξαίρεση η Μπράιτον, η οποία πάντως πριν από μερικά χρόνια είχε δώσει τα χέρια με την εφαρμογή χρηματοοικονομικών συναλλαγών eToro. Από την πλευρά τους, όλες οι υπόλοιπες ομάδες της κατηγορίας παραδόθηκαν πλήρως στο «νόμισμα» της νέας εποχής. Άρσεναλ, Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, Τσέλσι, Μάντσεστερ Σίτι, Λίβερπουλ, Τότεναμ, όλα τα μεγάλα κλαμπ κινήθηκαν στο ίδιο μήκος κύματος για τη σεζόν 2021-2022, υπογράφοντας χορηγίες με εταιρείες κρυπτονομισμάτων.

Ακόμα και τους τελευταίους μήνες που έχει καταγραφεί κατακόρυφη πτώση της αξίας του κρυπτονομίσματος, δεν υπάρχει ακόμα ένδειξη ότι η σχέση... αγάπης των συλλόγων της Premier League με τα crypto επιβραδύνεται. Παρόλα αυτά, η Αγγλία δεν στέκεται μόνη της μπροστά στον ψηφιακό κόσμο. Αντιθέτως, η επιρροή του νέου νομίσματος εξαπλώνεται σε όλα τα μήκη και πλάτης της ποδοσφαιρικής οικουμένης.

Παρί Σεν Ζερμέν, Ίντερ, Μίλαν, Βαλένθια, Μπαρτσελόνα, Ατλέτικο Μαδρίτης και πολλοί ακόμα ευρωπαϊκοί γίγαντες με τον έναν ή τον άλλον τρόπο ασχολούνται άμεσα με τα crypto, δημιουργώντας έναν άρρηκτο δεσμό μεταξύ του ποδοσφαίρου και του κρυπτογραφημένου νομίσματος.

image

Μέσι σε... κρυπτονομίσματα!

Ηταν η καλύτερη διαφήμιση που μπορούσε να γίνει! Όταν ο Λιονέλ Μέσι συμφώνησε με την Παρί, αποφασίστηκε πως μέρος της πληρωμής θα γίνει με κρυπτονομίσματα. Όπως ανακοίνωσαν και οι Παριζιάνοι ήταν ένα «πακέτο καλωσορίσματος του παίκτη». Ωστόσο, γίνεται κατανοητό ότι το ψηφιακό νόμισμα θα είναι στην πραγματικότητα ένα κομμάτι των μισθών του Μέσι που έχουν υπολογιστεί σε 1 εκατομμύριο λίρες την εβδομάδα και προέρχεται από την Socios.com.

Πρόκειται για την ίδια εταιρεία που ειδικεύεται στα deals, μεταξύ των οποίων και τη δημιουργία κρυπτονομισμάτων για περισσότερους από 130 οργανισμούς των σπορ, όπως οι: Παρί Σεν Ζερμέν, Μπαρτσελόνα, Γιουβέντους και Μάντσεστερ Σίτι. Ο κόσμος των ψηφιακών νομισμάτων δεν είναι άγνωστος για τον Αργεντινό σταρ, καθώς, όπως τόνισε και η Socios –ετοιμάζεται πυρετωδώς για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του Κατάρ– για τη μετακίνησή του από τη Μπαρτσελόνα στην Παρί ένα μέρος της πληρωμής έγινε σε κρυπτονομίσματα.

Τώρα, το πρόσωπο και το όνομα του Μέσι αναμένεται να γίνουν κρυπτονόμισμα, ή, καλύτερα Fan Token. Τα fan tokens είναι ένας τύπος κρυπτονομίσματος που επιτρέπει στους κατόχους του να λαμβάνουν αποφάσεις σχετικές με την αγαπημένη τους ομάδα σε δευτερεύουσας σημασίας ζητήματα (περισσότερα γι΄αυτό παρακάτω).

Η συναλλακτική δραστηριότητα για τα tokens της Παρί, που διατίθενται μέσω του Socios.com, έφτασε στα ύψη μετά την ανακοίνωση του τεράστια deal. Τις ημέρες πριν την ανακοίνωση της μεταγραφής, οι συναλλαγές ξεπέρασαν σε όγκο τα 1,2 δισ. δολ. Zαλιστήκατε από τον αριθμό; Το token της Παρί, το οποίο διαθέτει κεφαλαιοποίηση περίπου 52 εκατ. δολ., είδε την τιμή του να εκτινάσσεται κατά 130% σε μια εβδομάδα, μετά τις πρώτες φήμες για τη μετεγγραφή του Μέσι στην ομάδα.

image

Fan Tokens και αντίδραση των οπαδών

Πέρα από τα διασημότερα «νομίσματα» όπως το Bitcoin, μια διαφορετική μορφή cryptocurrency που έχει απασχολήσει ιδιαίτερα τις ποδοσφαιρικές ομάδες είναι και τα Fan Tokens. Ενώ μπορούν να γίνουν αντικείμενα διαπραγμάτευσης σε διάφορες συναλλαγές, βαρύνουσα σημασία για τις ομάδες έχει το γεγονός ότι (θεωρητικά) επιτρέπουν στους οπαδούς να συμμετέχουν στη διαδικασία λήψης αποφάσεων του κλαμπ, αλλά και σε διάφορες προωθητικές εκστρατείες, αγώνες, ψηφοφορίες και πολλά άλλα.

Με απλά λόγια όποιος οπαδός αγοράσει ένα fan token τότε αυτομάτως έχει την υπόσχεση ότι μπορεί να λαμβάνει λόγο και σε μερικές από τις μεγάλες αποφάσεις του κλαμπ. Ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές τέτοιου είδους «νομισμάτων» είναι η και η εταιρεία «Chiliz», η οποία συνεργάζεται με τουλάχιστον 24 ομάδες.

«Οι κάτοχοι Fan Token μπορούν να έχουν πρόσβαση σε προνόμια, όπως δικαιώματα ψήφου σε δημοσκοπήσεις συλλόγων, εισιτήρια για θέσεις VIP, αναγνώριση ως ''super fan'', προωθήσεις συλλόγων και χορηγών, παιχνίδια και φόρουμ συνομιλίας», εξηγεί η εν λόγω εταιρεία στην προσπάθειά της να προσελκύσει όλο και περισσότερους επενδυτές.

Και η αλήθεια είναι πως το πλάνο της φαίνεται να λειτουργεί. Μίλαν, Μάντσεστερ Σίτι, Μπαρτσελόνα, Παρί Σεν Ζερμέν και Γιουβέντους έχουν υπογράψει ήδη συμφωνίες με τη συγκεκριμένη εταιρεία, με τις τιμές των fan tokens να διαφέρουν ανάλογα με το κλαμπ. Σύμφωνα με σχετική έρευνα του δημοσιογραφικού πρακτορείου Reuters, πιο ακριβό ήταν εκείνο της Μπαρτσελόνα με αξία στα 50 δολάρια, ενώ τα αντίστοιχα της Μάντσεστερ Σίτι και της Παρί Σεν Ζερμέν κυμαίνονταν μεταξύ 38-52 δολαρίων στα μέσα του περασμένου μήνα.

Αυτή η μορφή συναλλαγής ωστόσο έχει προκαλέσει και αντιδράσεις από τους φιλάθλους. Η συμμετοχή στις λήψη αποφάσεων του κλαμπ επί πληρωμή δεν είναι αρεστή σε όλα τα οπαδικά τμήματα που κατηγορούν τις ομάδες για απληστία, μέχρι και για παραπλάνηση. Πρόσφατες έρευνες μάλιστα εκτιμούν ότι για τους οπαδούς που επενδύουν μεγάλα ποσά σε κρυπτονομίσματα υπάρχει "ρεαλιστικός κίνδυνος" να χάσουν τα χρήματά τους και προειδοποιούν πως πολλές εταιρείες χρησιμοποιούν ως πρόσχημα το ποδόσφαιρο για να... τους φάνε τα λεφτά, όπως και για το ότι μένουν στα λόγια όσον αφορά την πραγματική συμμετοχή.

Πρόσφατα, μάλιστα, στη Μ. Βρετανία η ρυθμιστική αρχή εμπορικής επικοινωνίας απαγόρευσε διαφημιστική καμπάνια της Άρσεναλ για τα fan tokens, επισημαίνοντας ότι "παραπλανεί" τον καταναλωτή, αποσιωπά τους πιθανούς κινδύνους για απώλεια περιουσίας και δεν διασαφηνίζει αν το fan token λειτουργεί με την λογική του κρυπτονομίσματος. Ένα απλό παράδειγμα για τους (πολλούς) κινδύνους που παραμονεύουν στον ψηφιακό κόσμο.

image

Γιατί οι ομάδες επενδύουν στο crypto;

Με λίγα λόγια στη συγκεκριμένη αγορά υπάρχουν πολλά χρήματα. Η βιομηχανία ανθίζει - παρά τα σκαμπανεβάσματα όπως εκείνο του προηγούμενου μήνα με κατάρρευση των μετοχών - και τα ποσά που εισρέουν κάθε χρόνο στο ποδόσφαιρο είναι ανυπολόγιστα. Την ίδια ώρα που μερικοί σύλλογοι στηρίζονται σε κρατικές επιχορηγήσεις και... τσέπες ολιγαρχών, οι ανταγωνιστές τους αποφάσισαν να απαντήσουν μέσω του ψηφιακού νομίσματος.

Τα λεφτά είναι καλά, οι υποσχέσεις πολλές και η συνταγή ιδανική ιδανική για να παραμείνει ένα κλαμπ ανταγωνιστικό. Ιδίως μετά την σύγχρονη εκτόξευση στα μισθολόγια και την απουσία salary cap σε ευρωπαϊκά επίπεδο, όλο και περισσότερες ομάδες είναι απεγνωσμένες για περισσότερα έσοδα που θα τους διατηρήσουν στην αφρόκρεμα της ελίτ.

Συν τοις άλλοις, οι υποστηρικτές των κρυπτονομισμάτων ισχυρίζονται πως η blockchain τεχνολογία που χρησιμοποιούν έχει από μόνη της πολλά ευεργετικά στοιχεία, όπως οι πληρωμές που παρακάμπτουν σύνορα, δικαιοδοσίες και γραφειοκρατικά ζητήματα που μπορούν να προκύψουν σε τριτοκοσμικές περιοχές, εμπόλεμες ζώνες ή πιο απλά σε χώρες με κάκιστα τραπεζικά συστήματα.

image

Ποιες είναι οι παγίδες της αγοράς;

Δεδομένου ότι ο κλάδος αναπτύσσεται τάχιστα χωρίς σχεδόν κανέναν έλεγχο, ίσως ο μεγαλύτερος κίνδυνος που ελλοχεύει αυτή τη στιγμή -πέρα από μια γιγαντιαία κατάρρευση στις κρυπτογραφήσεις που θα αναγκάσει τους επενδυτές να εγκαταλείψουν τον κλάδο- είναι το ζήτημα της διαφάνειας. Για να γίνει πιο εύκολα κατανοητό αυτές οι εταιρείες εμπλέκονται με τη διακίνηση χρημάτων σε όλο τον κόσμο χρησιμοποιώντας τρόπους που είναι ελάχιστα κατανοητοί, πόσο δε μάλλον ελεγχόμενοι!

Κάτι που σημαίνει ότι οι συναλλαγές μέσω κρυπτονομισμάτων είναι αρκετ;a πιο πιθανό να εμπλακούν σε έκνομες πρακτικές, όπως το ξέπλυμα μαύρου χρήματος και η άμεση χρηματοδότηση παράνομων δραστηριοτήτων. Και για να το θέσουμε σε ποδοσφαιρικά πλαίσια: ένας σύλλογος μπορεί να υπογράψει μια συμφωνία με μια εταιρεία που διαλύεται από το... πουθενά ή που μπορεί να εμπλακεί σε σκάνδαλα και διαμάχες χωρίς να έχει ληφθεί καμία προειδοποίηση ή κάποιο αποθαρρυντικό σημάδι τη στιγμή των υπογραφών.

Μια ομάδα δηλαδή δεν μπορεί να είναι ποτέ σίγουρη αν στο τέλος της ημέρας θα πάρει τα λεφτά της... Χαρακτηριστικό ήταν το παράδειγμα της Μάντσεστερ Σίτι, η οποία τον προηγούμενο Νοέμβριο βρέθηκε ξεκρέμαστη λόγω της συμφωνίας που είχε υπογράψει με την εταιρεία κρυπτονομισμάτων «3Key».

Το... πρόβλημα στην υπόθεση είναι το γεγονός ότι η εν λόγω εταιρεία δεν υπάρχει καν όπως αποδείχθηκε, με τους Πολίτες τελικά να παγώνουν το deal και να γλιτώνουν από απάτη την τελευταία στιγμή. Περίπου την ίδια εποχή η Μπαρτσελόνα αρχικά προανήγγειλε και στη συνέχεια ακύρωσε συμφωνία με μία άλλη επιχείρηση του κλάδου, την Ownix, στελέχη της οποίας λίγο αργότερα έγινε γνωστό ότι αντιμετωπίζουν κατηγορίες για απάτη και σεξουαλική παρενόχληση.

Πηγές: Athletic, Telegraph, Forbes, Business Insider

@Photo credits: Getty Images/Ideal Image