Skoda RS Experience: Η ισχύς εν τη ενώσει
Στην Πράγα, την πρωτεύουσα της Τσεχίας, η Skoda παρουσίασε με περισσή περηφάνια όλη τη γκάμα των εκδόσεων RS, από το νεότατο αγωνιστικό Fabia RS Rally2, έως το θηριώδες Kodiaq και το ηλεκτρικό Enyaq Coupe.
Η εκδήλωση θα μπορούσε να έχει και την ονομασία «Από τους αγώνες στην παραγωγή», καθώς η ιστορική μάρκα βρίσκει τρόπους να πρωτοστατεί στο αγωνιστικό πεδίο και ειδικά στους αγώνες ράλλυ για περισσότερα από 50 χρόνια.
Skoda RS: Η κληρονομιά Rally Sport
Η ονομασία RS αντίκρισε το φως του ήλιου για πρώτη φορά το 1974. Φορείς της ήταν τα αγωνιστικά Skoda 180 RS και 200 RS.
To μοντέλο ωστόσο που έμελλε να μείνει στην αγωνιστική ιστορία ήταν το θρυλικό 130 RS του 1975. Το δίθυρο κουπέ ζύγιζε μόλις 720 κιλά χάρη στην ελαφριά κατασκευή του, με τμήματα αμαξώματος κατασκευασμένα από αλουμίνιο (στην οροφή και στο εξωτερικό κάλυμμα των θυρών) και πλαστικό GRP ενισχυμένο με ίνες γυαλιού (στα φτερά και στο μπροστινό καπό).
Μέχρι το 1983, το μοντέλο με τον κινητήρα των 1,3 λίτρων και 140 ίππων, που ήταν τοποθετημένος πίσω, είχε κατακτήσει πολλές πρωτιές. Το 1977 έγινε γνωστό και ως η «Porsche της Ανατολής» καθώς τερμάτισε πρώτο και δεύτερο στην κατηγορία του στο θρυλικό Ράλλυ Μόντε Κάρλο, ενώ κέρδισε επίσης και το Ράλλυ Ακρόπολις. Σε αγώνες πίστας, κέρδισε την πρώτη θέση στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού το 1981.
Η αγωνιστική κληρονομιά της Skoda ήταν ήδη μεγάλη, όταν αποφασίστηκε, πλέον υπό τη σκέπη του Volkswagen Group το 2000, το αρκτικόλεξο RS να κοσμήσει και αυτοκίνητα παραγωγής. Καταδεικνύοντας έτσι και την πεποίθηση της Skoda ότι η μεταφορά της αγωνιστικής τεχνολογίας είναι απαραίτητη στα μοντέλα μαζικής παραγωγής. Και μια είδηση: Στο άμεσο μέλλον η Skoda θα προσθέσει ακόμα ένα μοντέλο στην οικογένεια RS.
Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά τη σημερινή γκάμα μοντέλων της σπορ οικογένειας RS.
Skoda Octavia RS
Το Octavia είναι το πλέον εμπορικό μοντέλο της Skoda και το πρώτο που επιλέχθηκε για να φέρει το λογότυπο RS και τις δυναμικές επιδόσεις που αυτό συνεπάγεται, στα μοντέλα παραγωγής. Από το 2000 λοιπόν και μετά, η τσέχικη αυτοκινητοβιομηχανία προσφέρει πάντα μια έκδοση RS του best seller της σε κάθε γενιά, είτε ως Sedan είτε ως Combi.
Για την υφιστάμενη τέταρτη γενιά του μοντέλου, τρεις επιλογές κινητήρα και πέντε συνδυασμοί κινητήρα-μετάδοσης είναι διαθέσιμες, δίνοντας μια τεράστια ευχέρεια επιλογής στον ενθουσιώδη οδηγό. Με βενζινοκινητήρα 2.0 TSI ισχύος 245 ίππων, συνδυάζεται μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων ή DSG 7 σχέσεων. Με το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε μόλις 6,7 δευτερόλεπτα, ενώ η μέγιστη ταχύτητα φτάνει στα 250 χλμ./ώρα.
Με τον κινητήρα πετρελαίου 2.0 TDI και ισχύ 200 ίππων, το μοντέλο προσφέρεται μόνο σε συνδυασμό με ένα DSG 7 σχέσεων στάνταρ και με κίνηση στους εμπρός τροχούς ή σε όλους τους τροχούς. Για πρώτη φορά, σε έκδοση RS, το Octavia ενσωματώνει και plug-in υβριδική μονάδα ισχύος, με συνδυασμό βενζινοκινητήρα 1.4 λίτρων TSi και ενός ηλεκτροκινητήρα, που παράγουν συνδυασμένη ισχύ 245 ίππων. Το κιβώτιο στην περίπτωση αυτή είναι 6-τάχυτο DSG, που μεταδίδει την ισχύ στους εμπρός τροχούς.
Στο εσωτερικό του Octavia RS η εικόνα είναι εκλεπτυσμένα σπορ, με το μαύρο χρώμα και το carbon φινίρισμα να κυριαρχούν. Το flat bottom δερμάτινο σπορ τιμόνι διαθέτει το λογότυπο RS, ενώ τα εμπρός καθίσματα είναι τύπου bucket με ενσωματωμένα προσκέφαλα. Ένας καινοτόμος κεντρικός αερόσακος ανάμεσα στα δύο μπροστινά καθίσματα αποτρέπει τη σύγκρουση του οδηγού και του συνοδηγού μεταξύ τους σε περίπτωση ατυχήματος, ειδικά σε περίπτωση πλευρικής σύγκρουσης.
Skoda Enyaq Coupe RS iV
Η πιο πρόσφατη προσθήκη στη γκάμα των RS αφορά στο αμιγώς ηλεκτρικό Enyaq Coupe. Μάλιστα το RS iV ήρθε να πάρει την πρωτιά αναφορικά με την ισχύ και τη ροπή που παράγει, κερδίζοντας τον τίτλο του ισχυρότερου Skoda σήμερα.
Εκτός της εντυπωσιακής αισθητικής, προσφέρει μετάδοση της κίνησης στους τέσσερις τροχούς μέσω δύο ηλεκτροκινητήρων, οι οποίοι εξασφαλίζουν μέγιστη ισχύ 299 ίππων και επιταχύνουν το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο RS της ŠKODA από τα 0 στα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 6,5 δευτερόλεπτα. Η μέγιστη ταχύτητα ανέρχεται στα 180 χλμ./ώρα.
Η σπορ αίσθηση στο άνετο και ευρύχωρο εσωτερικό εξασφαλίζεται από τις δύο προσεγμένες επιλογές εξοπλισμού RS Lounge και RS Suite . Τα μαύρα καθίσματα της RS Lounge είναι επενδυμένα με μικροϊνες Suedia και διαθέτουν διάκοσμο και ραφές σε πράσινο lime χρώμα. Στο ίδιο χρώμα είναι και οι ραφές στο θερμαινόμενο δερμάτινο σπορ τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών που φέρει το σήμα RS. Το μαύρο Suedia με διακοσμητικές ραφές εμφανίζεται επίσης και στο ταμπλό.
Η προαιρετική RS Suite προσθέτει οπτικά στοιχεία με μαύρο διάτρητο δέρμα, γκρι διακοσμητικά στοιχεία και ραφές, που εμφανίζονται όχι μόνο στα καθίσματα αλλά και στο σπορ δερμάτινο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών. Το ταμπλό με δερμάτινη εμφάνιση έχει και αυτό εξωτερικές ραφές σε όμορφη αντίθεση.
Skoda Kodiaq RS
Πίσω στο 2018, το Kodiaq ήταν το πρώτο SUV στη γκάμα της Skoda που απέκτησε το σπορ χαρακτήρα RS. Τότε διάθετε κινητήρα diesel biturbo 240 ίππων, με τον οποίο σημείωσε το ρεκόρ γύρου για την κατηγορία των επταθέσιων SUV στο θρυλικό Nürburgring-Nordschleife.
Το μοντέλο δέχτηκε μια εκτεταμένη ανανέωση το 2021, κατά την οποία η έκδοση RS απέκτησε βενζινοκινητήρα 2.0 TSi με ισχύ 245 ίππων και σημαντικά μειωμένο βάρος, κατά 60 κιλά, από τoν προηγούμενο κινητήρα diesel. ελαφρύτερος από τον προκάτοχό του.
Η νέα κινητήρια μονάδα συνδυάζεται μάλιστα με νέο 7τάχυτο κιβώτιο DSG, που εξοικονομεί επιπλέον 5,2 κιλά. Αυτό κάνει το τετρακίνητο SUV ακόμη πιο δυναμικό στην οδήγηση και βελτιώνει την απόδοσή του. Είναι ενδεικτικό ότι το Kodiak RS επιταχύνει από 0-100 χλμ./ώρα σε 6,5 δευτερόλεπτα και επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 234 χλμ./ώρα. Η σπορ οδική συμπεριφορά υποστηρίζεται από σύστημα διεύθυνσης με μεταβλητή υποβοήθηση, σε συνδυασμό με το προσαρμοζόμενο σύστημα ελέγχου πλαισίου DCC.
Αποκλειστικές στιλιστικές λεπτομέρειες στο αμάξωμα καθιστούν το Kodiaq RS άμεσα αναγνωρίσιμο. Αυτές είναι οι λεπτοί προβολείς full LED Matrix, ο πίσω ανακλαστήρας RS σε όλο το πλάτος του οχήματος και φυσικά οι μεγάλοι τροχοί.
Στο εσωτερικό κυριαρχεί το μαύρο χρώμα, ενώ στάνταρ διατίθεται ψηφιακός πίνακας οργάνων με προσαρμοσμένα μενού και flat bottom σπορ τιμόνι, με διάτρητο δέρμα και κόκκινες ραφές. Τα σπορ καθίσματα με ενσωματωμένα προσκέφαλα είναι επενδυμένα σε μαύρο χρώμα Suedia, διαθέτουν εντυπωσιακές κόκκινες ραφές, ενώ και το λογότυπο RS είναι επίσης κεντημένο σε κόκκινο χρώμα. Τα μπροστινά καθίσματα είναι ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα και διαθέτουν λειτουργία μνήμης καθώς και επεκτεινόμενη επιφάνεια στην έδρα του καθίσματος.
Skoda Fabia RS Rally2
To αγωνιστικό Skoda Fabia RS Rally2 αποκαλύφθηκε το καλοκαίρι του 2022 και βασίζεται στην τέταρτη γενιά του μοντέλου παραγωγής.
Η Skoda Motorsport εξέλιξε το αυτοκίνητο για αγώνες ράλλυ από την αρχή. Έτσι το Fabia RS Rally2 διαθέτει ένα εξαιρετικά αποδοτικό αεροδυναμικό πακέτο, έναν πρόσφατα εξελιγμένο κινητήρα και δεκάδες ακόμα βελτιώσεις που αποτελούν κληρονομιά της μεγάλη επιτυχίας του προκατόχου του, Fabia Rally2 evo.
Η πίσω αεροτομή παράγει σχεδόν διπλάσια κάθετη δύναμη σε σύγκριση με το παρελθόν και μαζί με το splitter στον μπροστινό προφυλακτήρα, εξασφαλίζουν κορυφαία αεροδυναμική απόδοση, καθώς και ταχύτερη ροή αέρα και χαμηλότερη πίεση κάτω από το όχημα.
Σε σύγκριση με το FABIA Rally2 evo το Fabia RS Rally2 επωφελείται από το πλάτος του αμαξώματος αυξημένο κατά 48 χιλ. και το αρκετά μακρύτερο μεταξόνιο, κατά 94 χιλ. Η διαδρομή της ανάρτησης είναι μεγαλύτερη και τα γόνατα MacPherson είναι πιο άκαμπτα. Επιπλέον, οι μηχανικοί έχουν μειώσει την τριβή στο εσωτερικό των αμορτισέρ.
Το μεγαλύτερο μεταξόνιο ώθησε επίσης στην ανάπτυξη νέας κινηματικής της ανάρτησης. Εκτός από τη σχεδίαση του διαφορικού, τα χαρακτηριστικά αλλαγής ταχυτήτων του κιβωτίου ταχυτήτων και η ανθεκτικότητα των διαφόρων εξαρτημάτων έχουν επίσης βελτιστοποιηθεί έτσι ώστε να επιτευχθεί και μείωση του λειτουργικού κόστους, μεταξύ άλλων.
Εντελώς νέος είναι και ο τετρακύλινδρος turbo κινητήρας, με χωρητικότητα κυλίνδρων στα 1.620 κ.εκ. Διαθέτει μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων και νέο υπερσυμπιεστή, με αποτέλεσμα να αποδίδει 289 ίππους ισχύος και μέγιστη ροπή 430 Nm σε ένα ευρύ φάσμα στροφών. Συνδυάζεται με ένα σειριακό κιβώτιο 5 ταχυτήτων το οποίο κατανέμει την ισχύ και στους τέσσερις τροχούς.
Ο κινητήρας αυτός είναι ρυθμισμένος ειδικά για την 100% βιώσιμη βενζίνη που χρησιμοποιεί η FIA και προέρχεται από βιολογικά απόβλητα και συνθετικά e-fuels. Για την παραγωγή αυτών των αγωνιστικών καυσίμων χρησιμοποιούνται ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Μαζί με τη βελτιωμένη απόδοση, το FABIA RS Rally2 είναι πλέον πιο εύκολο στη χρήση. Μια μεγάλη κύρια οθόνη παρέχει στο πλήρωμα ακόμα καλύτερη επισκόπηση των ζωτικών ενδείξεων του αυτοκινήτου, ενώ εφοδιάζεται και με νέες δυνατότητες, όπως την αναπαραγωγή βίντεο.
Το εσωτερικό επωφελείται επίσης από έναν νέο κεντρικό πίνακα ελέγχου με οθόνη αφής και ενσωματωμένη ενδοεπικοινωνία. Ο οδηγός μπορεί να έχει πρόσβαση σε πολλές λειτουργίες απευθείας χρησιμοποιώντας κουμπιά στο τιμόνι. Το κουμπί εκκίνησης του κινητήρα είναι επίσης ενσωματωμένο στο τιμόνι