image

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Το μερίδιό τους στην Ελλάδα και η ευρωπαϊκή πραγματικότητα

To 2022 θα κλείσει με μερίδιο-ρεκόρ για τα ελληνικά δεδομένα, όμως πρέπει ακόμα να διανύσουμε απόσταση για να φθάσουμε στα επίπεδα των άλλων χωρών της ΕΕ.

Το αυξανόμενο κόστος αγοράς των νέων αυτοκινήτων και η περιορισμένη διαθεσιμότητα δε δείχνουν ικανά να ανακόψουν τη στροφή του ευρωπαϊκού – και κατ' επέκταση του ελληνικού – κοινού προς τα ηλεκτρικά (BEV) και plug-in υβριδικά (PHEV) μοντέλα. Οι δύο αυτές κατηγορίες διαφέρουν από τα full hybrid στο ότι οι μπαταρίες τους φορτίζουν από εξωτερική πηγή (δηλαδή μπαίνουν στην πρίζα) και όχι απλά κατά το φρενάρισμα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) για το ενδεκάμηνο του 2022 (Ιανουάριος-Νοέμβριος), το συνδυαστικό μερίδιο των BEV και PHEV στη χώρα μας βρίσκεται στο 7,6%, έναντι 6,5% την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Έτσι ξεπεράσαμε το στόχο των 7.500 επαναφορτιζόμενων αυτοκινήτων που είχε θέσει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για όλο το 2022.

Καθόλη τη διάρκεια του 2021, οι πωλήσεις BEV και PHEV ανήλθαν σε 6.961 αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 2.176 ήταν αμιγώς ηλεκτρικά και τα υπόλοιπα 4.785 επαναφορτιζόμενα υβριδικά. Παρά την άνοδο που παρατηρείται - η οποία οφείλεται σε ένα σημαντικό βαθμό στα κίνητρα που προσφέρει πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» - απέχουμε αρκετά από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο.

ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Το συνδυαστικό μερίδιο των BEV και PHEV στην Ευρωπαϊκή Ένωση το πρώτο εννιάμηνο του 2022 ανέρχεται (σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε ο ΣΕΑΑ) στο 19,2%. Δηλαδή σχεδόν 1 στα 5 νέα αυτοκίνητα που ταξινομούνται στην ΕΕ «μπαίνει» στην πρίζα.

Ένα εμπόδιο που ορθώνεται στην ταχύτερη ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα είναι η σαφώς υψηλότερη τιμή ενός ηλεκτρικού μοντέλου από ένα αντίστοιχο συμβατικό. Η διαφορά μετριάζεται εν μέρει από την κρατική επιδότηση που μπορεί να φθάσει τις 8.000 ευρώ. Ακόμα όμως και όσοι έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπαίνουν σε σκέψεις, σε περίπτωση που δεν έχουν έξυπνο φορτιστή (wallbox) στο σπίτι τους ή έναν ταχυφορτιστή στο χώρο εργασίας τους.

Για αυτό η ανάπτυξη ενός επαρκούς δικτύου ταχυφορτιστών σε κομβικά σημεία (σούπερ μάρκετ, εμπορικά κέντρα, χώρους άθλησης και κατά μήκος των εθνικών οδών) είναι το κύριο προαπαιτούμενο για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας.

Photo Credits: BMW, Nissan