Η αυτοκρατορία των SUV
Η στροφή προς τα SUV και Crossover μοντέλα έχει συντελεστεί και η κυριαρχία τους στην αγορά είναι πλέον αδιαμφισβήτητη.
Τα Sport Utility Vehicles, μαζί με τα Corssover, τείνουν να αντικαταστήσουν σε απόλυτο βαθμό την κυριαρχία που είχαν κάποτε τα τετράθυρα και τα πεντάθυρα hatchback αμαξώματα. Περίπου 1 στα 2 αυτοκίνητα που ταξινομούνται στην Ελλάδα και στην Ευρώπη είναι πλέον SUV ή Crossover.
Ανέκαθεν, τα αυτοκίνητα που κάποτε χαρακτηρίζαμε γενικώς ως «Τζιπ» ή «4Χ4», ασκούσαν μια έντονη γοητεία σχεδόν στο σύνολο των υποψήφιων αγοραστών. Ωστόσο, τα επιπλέον μηχανικά τους μέρη, το αυξημένο τους μέγεθος και βάρος και επομένως οι μεγάλοι κινητήρες που απαιτούνταν για την κίνησή τους, τα καθιστούσαν ακριβά, ενεργοβόρα και προφανώς δυσπρόσιτα στο ευρύ κοινό.
Μετά τα μέσα της νέας χιλιετίας, κάποιοι κατασκευαστές τόλμησαν να παρουσιάσουν μοντέλα χωρίς ιδιαίτερες εκτός δρόμου δυνατότητες, τα οποία βασίζονταν στο πλαίσιο συμβατικών πεντάθυρων αυτοκινήτων, αλλά μιμούνταν τη σχεδίαση των παραδοσιακών 4Χ4, με αυξημένη απόσταση από το έδαφος και μεγάλο όγκο. Και έφεραν στην αυτοκινητική νηνεμία τον τυφώνα των SUV.
Τα SUV ήρθαν πιο κοντά σε όλους
Η ολοένα και μεγαλύτερη διαθεσιμότητα σε SUV μικρού μεγέθους αλλά πληθωρικών χώρων, με μικρούς σε κυβισμό και οικονομικούς κινητήρες, παράλληλα με υβριδικές και ηλεκτρικές εκδόσεις με κίνηση μόνο στους δύο τροχούς, έφερε στην κατηγορία πολλούς περισσότερους οδηγούς οι οποίοι στο παρελθόν -και δικαίως- δεν μπορούσαν να αντεπεξέλθουν στο αυξημένο κόστος χρήσης των ενεργοβόρων τετρακίνητων προτάσεων που κυρίως την απάρτιζαν.
Η επιτυχία των Crossover και SUV οφείλεται εν πολλοίς στην κυριαρχική τους παρουσία, αλλά όχι μόνο. Οι χώροι τους για δεδομένο μήκος αμαξώματος είναι σαφώς πιο μεγάλοι σε σχέση με τις συμβατικές κατηγορίες, ενώ διαθέτουν και πολυμορφικά στοιχεία όπως συρόμενα πίσω καθίσματα, χώρους αποσκευών με διπλό πάτωμα κ.λ.π. Η υπερυψωμένη θέση οδήγησης δίνει ένα σημαντικό προβάδισμα ορατότητας και αποδεικνύεται και πολύ πρακτική στην καθημερινή χρήση, ενώ το μεγαλύτερο ύψος από το έδαφος επιτρέπει η είσοδος και η έξοδος από το αυτοκίνητο είναι πολύ πιο άκοπη. Επίσης, οι οικογένειες εκτιμούν ιδιαίτερα την εύκολη τοποθέτηση παιδικών καθισμάτων.
Ταυτόχρονα, τα crossover και SUV, ακόμα και με κίνηση μόνο στους δύο τροχούς, διατηρούν το πλεονέκτημα της πρόσβασης σε βατούς χωματόδρομους και αντίστοιχες εκτός δρόμου εξορμήσεις, καθώς το αμάξωμά τους προσφέρει μια ικανή απόσταση από το έδαφος, συνήθως 16-21 εκατοστών.
Πώς κέρδισαν την Ευρώπη
Για όλους τους παραπάνω λόγους, η κατηγορία των SUV ανεξαρτήτως μεγέθους έφτασε να κατέχει στη χώρα μας μερίδιο επί του συνόλου των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων 29,23% το 2018, ανέβηκε στο 35,13% το 2019, στο 45,78% το 2020 και σταθεροποιήθηκε σε σχεδόν 48% το 2021.
Στην Ευρώπη η εικόνα είναι αντίστοιχη, με την κατηγορία των SUV να έχει μερίδιο επί του συνόλου των ταξινομήσεων 33,8% το 2018, 36,8% το 2019 και 39% το 2020. Η τάση συνέχισε αυξητική, με ποσοστό που πλησίασε το 50% το 2021 και το 2022.
Τα στοιχεία αποδεικνύουν πέραν πάσης αμφιβολίας ότι τα SUV και τα Crossover μοντέλα δεν είναι απλά μια τάση, όπως ήταν αυτή των πολυμορφικών αυτοκινήτων στο τέλος της περασμένης χιλιετίας. Καθώς συνδυάζουν τα πλεονεκτήματα όλων σχεδόν των κατηγοριών -πλέον και των σπορ ή των cabriolet- μοιραία προσφέρουν πολλά περισσότερα και έτσι αποτελούν την πρώτη επιλογή του κοινού, παρά τον τεράστιο πλουραλισμό της αυτοκινητοβιομηχανίας σε προσφερόμενους τύπους αμαξωμάτων.