Ανασκόπηση MotoGP 2022: Μια χρονιά σε τρεις πράξεις
Το 2022 ήταν μια κομβική χρονιά για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα MotoGP. Η κορωνίδα του δίτροχου μηχανοκίνητου αθλητισμού βρέθηκε σε μια κατάσταση όπου έπρεπε να διαχειριστεί την απουσία του μεγαλύτερου ονπόματος που έτρεξε ποτέ με μοτοσικλέτες. Ο Βαλεντίνο Ρόσι είχε πλέον αποσυρθεί από το τέλος του 2021 και η επόμενη ημέρα δεν είχε τον μεγάλο πρωταγωνιστή που θα έπαιρνε άμεσα τη θέση του, αφού και ο Μαρκ Μάρκεθ πάλευε με τον τραυματισμό του και δεν βρισκόταν στο επίπεδο που τον γνωρίζουμε.
Αυτό που ξέραμε σίγουρα ήταν ότι η Ducati είχε μια παντοδύναμη μοτοσικλέτα και μια στρατιά από αναβάτες που μπορούσαν να την οδηγήσουν πάρα πολύ γρήγορα, με «αρχηγό» τον Πέκο Μπανάια. Ξέραμε επίσης ότι ο Φάμπιο Κουαρταραρό μπορεί κα κάνει μικρά θαύματα πάνω στη σέλα της -όχι και τόσο ανταγωνιστικής- Yamaha. Κατά βάση, προτού ξεκινήσει η σεζόν περιμέναμε έναν μονόλογο της Ducati και του Μπανάια. Τελικά ο Μπανάια εξασφάλισε το Πρωτάθλημα Αναβατών και η Ducati το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, αλλά με τρόπο αρκετά διαφορετικό από αυτόν που περιμέναμε.
Πράξη Πρώτη: Η εποχή της αβεβαιότητας
Η σεζόν ξεκίνησε όπως συνήθως στο Κατάρ, με τον βραδινό αγώνα στη Λουσέιλ. Αμέσως φάνηκε ότι η εργοστασιακή ομάδα της Ducati δεν είχε καταφέρει να ετοιμάσει τη μοτοσικλέτα του 2022 εγκαίρως, με τους Πέκο Μπανάια και Τζακ Μίλερ ακόμα να «ψάχνονται» τόσο με τις ρυθμίσεις του πλαισίου όσο και με την επιλογή του κινητήρα. Έτσι, βρήκε την ευκαιρία να λάμψει το άστρο του Ενέα Μπαστιανίνι, ο οποίος στη σέλα της περσινής Ducati, που ετοίμαζε η ομάδα της Gresini, πήρε την πρώτη του νίκη. Ήταν ένα εντελώς απρόσμενο βάθρο στο Κατάρ, με τον Μπραντ Μπίντερ (ΚΤΜ) στη 2η θέση και τον Πολ Εσπαργκαρό (Honda) στην 3η. Όλες οι προβλέψεις είχαν πάει στο βρόντο.
Οι τέσσερις πρώτοι αγώνες της χρονιάς έγιναν σε πίστες μακριά από την Ευρώπη, που αποτελεί τη βάση όλων των ομάδων. Μετά το Κατάρ ακολούθησε ο αγώνας στην Ινδονησία, όπου -καμία έκπληξη- έβρεχε. Νικητής ο σπεσιαλίστας στο βρεγμένο Μιγκέλ Ολιβέιρα και τρεις διαφορετικοί αναβάτες ανέβηκαν στο βάθρο.
Κάτι που είχε φανεί από το ξεκίνημα της χρονιάς ήταν ότι η Aprilia το 2022 είχε ανέβει επίπεδο. Αυτό επιβεβαιώθηκε πανηγυρικά στον τρίτο αγώνα της χρονιάς, στην Αργεντινή. Εκεί, ο Αλέιξ Εσπαργκαρό πήρε την πρώτη του νίκη στο MotoGP, που ήταν ταυτόχρονα και η πρώτη νίκη της Aprilia στην κορυφαία κατηγορία. Και πάλι είδαμε ένα βάθρο εντελώς διαφορετικό από τους δύο προηγούμενους αγώνες. Μέχρι εκείνο το σημείο είχαν γίνει τρεις αγώνες και εννέα (9) διαφορετικοί αναβάτες είχαν ανέβει στο βάθρο.
Το κομμάτι με τους «υπεράκτιους» αγώνες ολοκληρώθηκε με το grand prix στο Όστιν των ΗΠΑ. Για πρώτη φορά στην αμερικανική πίστα δεν κέρδισε ο Μαρκ Μάρκεθ, ο οποίος όμως έκανε έναν από τους πιο εντυπωσιακούς αγώνες της καριέρας του. Νικητής ήταν για δεύτερη φορά ο Ενέα Μπαστιανίνι της Gresini Ducati. Ο νεαρός Ιταλός έβαλε το όνομά του στους διεκδικητές του τίτλου και ουσιαστικά άνοιξε την πόρτα για τη μετακίνησή του στην εργοστασιακή ομάδα της Ducati.
Πράξη Δεύτερη: Το άστρο του Κουαρταραρό
Φτάσαμε στον 5ο αγώνα της χρονιάς για να πατήσουν οι ομάδες ευρωπαϊκό έδαφος και να αρχίσει το «βασικό» κομμάτι της σεζόν. Ο «κορμός» αυτός του πρωταθλήματος ξεκίνησε με τον αγώνα στην Πορτογαλία. Στην πίστα του Αλγκάρβε, στο Πορτιμάο, ο Φάμπιο Κουαρταραρό θύμισε τις περσινές εμφανίσεις του με τη Yamaha και με μία απόλυτα κυριαρχική εμφάνιση πήρε την πρώτη του νίκη στη σεζόν και έδειξε ότι δεν θα μείνει εκτός της μάχης για τον τίτλο.
Στον επόμενο αγώνα, στη Χερέθ, ήρθε και η πρώτη νίκη του Πέκο Μπανάια για το 2022. Φτάνοντας στην Ευρώπη, η Ducati κατάφερε να κάνει τη μοτοσικλέτα της να δουλέψει όπως έπρεπε και ο Ιταλός το μετουσίωσε σε αποτέλεσμα στην ισπανική πίστα. Ο Κουαρταραρό όμως τερμάτισε δεύτερος και πήρε την πρωτοπορία στη βαθμολογία του πρωταθλήματος.
Επόμενη στάση ήταν το GP Γαλλίας, στο οποίο ο Ενέα Μπαστιανίνι πήρε την 3η νίκη του μέσα στη σεζόν. Ωστόσο, ο Φάμπιο Κουαρταραρό παρά την 4η θέση διατηρήθηκε στην πρωτοπορία του πρωταθλήματος. Ο Πέκο Μπανάια είχε άλλη μία πτώση και άρχισε να χάνει πολύ έδαφος. Πήρε όμως το «αίμα του πίσω» στον επόμενο αγώνα μέσα στην έδρα της Ducati, στο Μουτζέλο, όπου κατέκτησε μιαν ονειρική νίκη.
Οι δύο επόμενοι αγώνες σε Καταλονία (Circuit de Catalunya) και Γερμανία (Σαχσενρινγκ), ήταν το highlight της χρονιάς για τον Φάμπιο Κουαρταραρό. Ο Γάλλος αναβάτης της Yamaha πήρε δύο σπουδαίες νίκες και άρχισε να ξεφεύγει στη βαθμολογία, ειδικά μετά το γεγονός ότι ο ασταθής Μπανάια δεν κατάφερε να πάρει βαθμούς σε κανέναν από τους δύο.
Βρισκόμασταν ακριβώς στη μέση της σεζόν, με 10 αγώνες να έχουν ολοκληρωθεί και 10 να απομένουν έως το τέλος. Ο Κουαρταραρό έμοιαζε το απόλυτο φαβορί, και ο πιο σοβαρός διεκδικητής σε εκείνο το σημείο έμοιαζε να είναι ο Αλέιξ Εσπαργκαρό της Aprilia, o οποίος με εξαιρετική οδήγηση και πολλές παρουσίες στο βάθρο βρισκόταν στη 2η θέση της βαθμολογίας. Όσο για τον Μπανάια, η διαφορά του από τον Κουαρταραρό είχε φτάσει στους 91 βαθμούς και όλα έδειχναν να έχουν τελειώσει.
Πράξη Τρίτη: Η ανατροπή του αιώνα
Φτάνοντας στον 11ο αγώνα της χρονιάς, το GP Ολλανδίας στην πίστα του Άσεν, όλα έμοιαζαν ιδανικά για τον Κουαρταραρό. Βρισκόταν σε μια πίστα που ο ίδιος και η Yamaha πάντα πήγαιναν πολύ καλά και είχε φτιάξει μια καλή διαφορά από τους διώκτες του. Τα πράγματα όμως δεν εξελίχθηκαν όπως θα το ήθελε ο ίδιος και η ομάδα του. Ο Κουαρταραρό έκανε ένα από τα σπάνια λάθη του στον πρώτο γύρο, προσπαθώντας να περάσει τον Αλέιξ Εσπαργκαρό, και εγκατέλειψε τον αγώνα, τον οποίο τελικά κέρδισε ο Πέκο Μπανάια με την Ducati.
Αυτή ήταν η αρχή ενός εντυπωσιακού σερί για τον Ιταλό, ο οποίος μέτρησε τέσσερις συνεχόμενες νίκες, καθώς μετά την Ολλανδία κέρδισε στο GP Μ. Βρετανίας στο Σϊλβερστον, στο GP Αυστρίας στο Red Bull Ring και στο GP Αγ. Μαρίνου στο Μιζάνο. Αντίθετα, σε αυτήν την 4άδα αγώνων ο Κουαρταραρό ανέβηκε μόνο μία φορά στο βάθρο, με την 2η θέση στην Αυστρία. Ο Γάλλος, μάλιστα, εγκατέλειψε και στον επόμενο αγώνα, στο Αραγκόν, όπου κέρδισε ο Μπαστιανίνι και η Μπανάια ήταν 2ος.
Έτσι, όταν ήρθε η ώρα το πρωτάθλημα να φύγει ξανά από την Ευρώπη για τη μεγάλη περιπέτεια σε Ασία και Ωκεανία, είχαν διεξαχθεί 15 αγώνες και η διαφορά ανάμεσα στον Κουαρταραρό, που εξακολουθούσε να είναι πρώτος, και τον Μπανάια, που είχε ανέβει στη 2η θέση, είχε πέσει στους 10 μόλις βαθμούς και όλα πλέον ήταν ανοιχτά.
Η επόμενη τετράδα αγώνων ήταν το τελευταίο σπριντ σε αυτόν τον μαραθώνιο των 20 grand prix και διεξήχθηκαν μέσα σε πέντε εβδομάδες. Στο GP Ιαπωνίας στο Μοτέγκι ο Τζακ Μίλερ πήρε την πρώτη του νίκη για το 2022, σε μια από τις τελευταίες εμφανίσεις του με την Ducati, προτού μετακομίσει στην ΚΤΜ. Στο βρεγμένο GP Ταϊλάνδης κέρδισε για δεύτερη φορά ο Μιγκέλ Ολιβέιρα, επίσης στο κύκνειο άσμα του με την ομάδα της ΚΤΜ, αφού το 2023 θα τρέχει με τη δορυφορική RNF Aprilia.
Στο GP Αυστραλίας ο Άλεξ Ρινς μας υπενθύμισε πόσο καλός αναβάτης είναι ο ίδιος και πόσο καλή είναι (ήταν) η μοτοσικλέτα της Suzuki, που στο τέλος της χρονιάς αποχώρησε από το MotoGP. Και στο GP Μαλαισίας ο Πέκο Μπανάια εξασφάλισε την 7η νίκη του μέσα στη σεζόν, για να πάει στον τελευταίο αγώνα ως φαβορί. Ο Ιταλός μάλιστα θα μπορούσε να είχε εξασφαλίσει τον τίτλο στη Σεπάνγκ, αλλά η «ηρωική» 3η θέση του Κουαρταραρό έστειλε το πρωτάθλημα στον τελικό της Βαλένθιας.
Εκεί στη Βαλένθια, στον τελευταίο αγώνα της σεζόν, ο Μπανάια έπρεπε απλώς να τερματίσει από τη 14η θέση και ψηλότερα για να πάρει τον τίτλο ενώ ταυτόχρονα ο Κουαρταραρό έπρεπε να κερδίσει. Με οκτώ μοτοσικλέτες της Ducati στον αγώνα, το σενάριο ξεπερνούσε ακόμα και τα όρια της επιστημονικής φαντασίας και έτσι, φυσιολογικά, ο Πέκο Μπανάια στέφθηκε Παγκόσμιος Πρωταθλητής και έφερε τον τίτλο στο Μπόργκο Πανιγκάλε 15 χρόνια μετά τον Κέισι Στόνερ, που είχε κάνει το ίδιο το 2007. Για την ιστορία, τον αγώνα κέρδισε ο Αλεξ Ρινς με τη Suzuki.
Η χρονιά της Ducati
Κι αν ο Μπανάια «ίδρωσε» για να πάρει το πρωτάθλημα στον τελευταίο αγώνα, δεν έγινε το ίδιο με την Ducati. Η ιταλική μοτοσικλέτα ήταν με διαφορά η καλύτερη του grid σε όλη τη σεζόν και ο τίτλος στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών είχε βαφτεί κόκκινος πολλούς αγώνες πριν από τη λήξη της σεζόν. Οι αναβάτες της Ducati κέρδισαν τους 12 από τους 20 αγώνες της χρονιάς (7 ο Μπανάια, 4 ο Μπαστιανίνι και έναν ο Μίλερ) και δεν άφησαν περιθώριο αμφισβήτησης.
Η έκπληξη της χρονιάς ήταν πάντως η Aprilia. Το ιταλικό εργοστάσιο έκανε ένα άλμα το 2022 και με τους Αλέιξ Εσπαργκαρό και Μάβερικ Βινιάλες στις μοτοσικλέτες κατέκτησε νίκες και βάθρα και για πρώτη φορά στην ιστορία της βρέθηκε στη διεκδίκηση του πρωταθλήματος με τον Εσπαργκαρό.
Το 2022 ήταν επίσης μια πολύ δύσκολη χρονιά για τον Μαρκ Μάρκεθ. Ο Ισπανός ήταν σαφώς επηρεασμένος από τον τραυματισμό στο δεξί του χέρι από το 2020 και μάλιστα έχασε τους αγώνες από την Καταλονία μέχρι και το Μιζάνο γιατί έκανε άλλη μία χειρουργική επέμβαση, την 4η, στο χέρι του, για να το επαναφέρει στη φυσιολογική του κατάσταση. Εκτός από αυτό, ταλαιπωρήθηκε από τη διπλωπία, που επανήλθε στο τέλος του 2021, ύστερα από έναν τραυματισμό στην προπόνηση.
Εμπρός για το 2023
Το 2023 θα ξεκινήσει σε λίγες εβδομάδες με τις πρώτες επίσημες δοκιμές. Για αρκετούς η νέα χρονιά θα αποτελέσει μια νέα αρχή, για άλλους θα είναι η συνέχεια της -επιτυχημένης ή όχι- πορείας τους. Όπως ο Φάμπιο Κουαρταραρό, που περιμένει από τη Yamaha να του δώσει μια πιο δυνατή μοτοσικλέτα για να μπορέσει να παλέψει επί ίσοις όροις.
Ο Πέκο Μπανάια θα έχει ένα στόχο στην πλάτη του, καθώς είναι αυτός που όλοι θέλουν να κερδίσουν. Όχι μόνο από τις άλλες ομάδες αλλά και από την ίδια την Ducati. Η συνύπαρξή του με τον πολύ φιλόδοξο Ενέα Μπαστιανίνι στην εργοστασιακή ομάδα θα έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε τον ταχύτατο Χόρχε Μαρτίν, που είναι «πικραμένος» από το γεγονός ότι έχασε τη θέση και έχει πολλά να αποδείξει.
Η νέα αρχή αφορά τους πρώην αναβάτες της Suzuki, που μετά την αποχώρηση των Ιαπώνων από το MotoGP βρήκαν στέγη στη Honda: o Τζοάν Μιρ στην εργοστασιακή ομάδα της Repsol και ο Άλεξ Ρινς στη δορυφορική LCR. Αφορά επίσης τον Τζακ Μίλερ, που μετακόμισε στην ΚΤΜ και τον Μιγκέλ Ολιβέιρα, που πέρασε στις τάξεις της Aprilia, η οποία θα έχει δορυφορική ομάδα, την RNF.
Όλα τα συστατικά για μια πολύ ενδιαφέρουσα σεζόν είναι στη θέση τους και το μόνο που μένει είναι να την απολαύσουμε. Η ομάδα του gMotion θα παρακολουθήσει, όπως πάντα, λεπτό προς λεπτό την εξέλιξη της σεζόν και θα σας μεταφέρει όλες τις εξελίξεις.
Παρακολουθήστε στο παρακάτω βίντεο την ανασκόπηση της σεζόν του MotoGP για το 2022 από τους Κώστα Παστρίμα και Γιάννη Πετρόχειλο.