Ανασκόπηση WRC: Το 2022 ήταν μία... Κάλε Χρονιά!

Ανασκόπηση WRC: Το 2022 ήταν μία... Κάλε Χρονιά!

Η σεζόν του 2022 εισήγαγε την υβριδική τεχνολογία στο WRC, σε μία κίνηση με δύο κατευθύνσεις: αφενός ο θεσμός να μειώσει το αποτύπωμά του στο περιβάλλον και αφετέρου να γίνει ελκυστικός σε περισσότερους κατασκευαστές. Προς το παρόν οι εργοστασιακές ομάδες παρέμειναν τρεις, η Toyota Gazoo Racing, η Hyundai Motorsport και η M-Sport Ford.

Πέρα από τον 1.6 τούρμπο βενζίνης, τα αυτοκίνητα της κορυφαίας κατηγορίας Rally1 φέρουν και ηλεκτροκινητήρα 136 ίππων, ο οποίος δίνει έξτρα ισχύ στις ειδικές διαδρομές αλλά κινεί αποκλειστικά τα αγωνιστικά σε περιοχές όπως τα service park των αγώνων. Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα περιελάμβανε 13 ράλλυ, με το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις να είναι 10ο στο πρόγραμμα και τη Νέα Ζηλανδία να επιστρέφει για πρώτη φορά μετά το 2012.

Η ομάδα που παρουσιάστηκε καλύτερα προετοιμασμένη για την υβριδική εποχή του WRC ήταν η Toyota. Με κεκτημένη ταχύτητα από το 2021, ο Κάλε Ροβάνπερα κέρδισε – έχοντας ως συνοδηγό τον Γιόνε Χάλτουνεν – τους 5 από τους πρώτους 7 αγώνες της σεζόν. Κάνοντας διαχείριση στο υπόλοιπο της χρονιάς και προσθέτοντας μία ακόμα νίκη στη Νέα Ζηλανδία με το GR Yaris Rally1, στέφθηκε ο νεότερος πρωταθλητής στην ιστορία του θεσμού, σε ηλικία μόλις 22 ετών και μίας ημέρας!

Παρά τη νίκη του Σεμπαστιάν Λεμπ στο Μόντε Κάρλο, η M-Sport Ford δεν μπόρεσε να φανεί ανταγωνιστική στη συνέχεια της χρονιάς. Μάλιστα οι Αντριάν Φουρμό και Γκας Γκρίνσμιθ υπέπεσαν σε πολλά λάθη, που κόστισαν βαθμούς και πολλά χρήματα σε επισκευές του Puma Rally1.

Η Hyundai είχε καθυστερήσει την εξέλιξη του υβριδικού i20 N Rally1, οπότε η αντεπίθεσή της στο δεύτερο μισό της σεζόν (κέρδισε τους 4 από τους τελευταίους 6 αγώνες) δεν είχε αντίκρυσμα. Στα υπέρ της το εντυπωσιακό 1-2-3 στο ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις, κάτι που είχε να συμβεί για μάρκα στον εθνικό μας αγώνα τα τελευταία 33 χρόνια! Στα αρνητικά, η κόντρα του Οτ Τάνακ με τη διοίκηση της ομάδας, που οδήγησε στη λύση του συμβολαίου τους στο τέλος της σεζόν. Ο Εσθονός θα οδηγεί το 2023 για την M-Sport.

image

Ράλλυ Μόντε Κάρλο

Από την έρημο στα... χιόνια!

Νικητής: Σεμπαστιάν Λεμπ

Πέντε εβδομάδες πριν συμπληρώσει 48 έτη ζωής και αμέσως μετά την περιπέτεια του Ράλλυ Ντακάρ, ο Σεμπαστιέν Λεμπ κέρδισε στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο και έγινε ο γηραιότερος νικητής στην ιστορία του WRC! Με συνοδηγό την Ιζαμπέλ Γκαλμίς, ο 9 φορές πρωταθλητής του θεσμού επικράτησε με το Ford Puma Rally1 της M-Sport του Σεμπαστιέν Οζιέ. Ο Γάλλος τερμάτισε δεύτερος με το Toyota Yaris Rally1, πληρώνοντας ένα κλατάρισμα στην ΕΔ16. Το βάθρο συμπλήρωσε ο Κρεγκ Μπριν, επίσης με Puma. Το πρωτάθλημα άρχισε με το τρομακτικό ατύχημα του Αντριάν Φουρμό, ο οποίος είχε έξοδο με το Puma να πέφτει στο γκρεμό. Ευτυχώς, τόσο ο ίδιος όσο και ο συνοδηγός του δεν τραυματίστηκαν.

image

Ράλλυ Σουηδίας

Ο Ροβάνπερα στην επίθεση

Νικητής: Κάλε Ροβάνπερα

Η συνέχεια δόθηκε στα τέλη Φεβρουαρίου, στη Σουηδία. Μετά τα Ράλλυ Εσθονίας και Ακρόπολις του 2021, ο Κάλε Ροβάνπερα πανηγύρισε την τρίτη νίκη της καριέρας του στο WRC. Μάλιστα, τέθηκε επικεφαλής στη βαθμολογία, θέση που διατήρησε μέχρι το φινάλε. Ο δρόμος προς τη νίκη στη Σουηδία έγινε πιο εύκολος για τον νεαρό Φινλανδό από τη στιγμή που εγκατέλειψε ο teammate του στην Toyota, Έλφιν Έβανς. Η δεύτερη θέση πήγε στον Τιερί Νεβίλ με το Hyundai i20 N και η τρίτη στον Εσαπέκα Λάπι με ένα ακόμα Toyota Yaris.

image

Ράλλυ Κροατίας

Ροβάνπερα στο... photo finish!

Νικητής: Κάλε Ροβάνπερα

Μετά από διάλειμμα δύο μηνών, η Κροατία φιλοξένησε τον 3ο γύρο του πρωταθλήματος. O αγώνας ήταν μία σκληρή μάχη ανάμεσα στους Κάλε Ροβάνπερα και Οτ Τάνακ, μέχρι το τελευταίο χιλιόμετρο στην ασφάλτινη επιφάνεια. Τελικά αυτός που επικράτησε ήταν ο Φινλανδός οδηγός της Toyota Gazoo Racing, με διαφορά μόλις 4,3 δευτερολέπτων! Η Hyundai είχει διπλή παρουσία στο βάθρο, με τον Τιερί Νεβίλ να τερματίζει στην 3η θέση. Ο Βέλγος είχε έξοδο στην τελευταία ειδική διαδρομή, όμως κατάφερε να συνεχίσει παρά τη ζημιά στο i20 N Rally1 και τα δύο κλαταρισμένα ελαστικά.

image

Ράλλυ Πορτογαλίας

«Τριπλός» Ροβάνπερα και ο τίτλος στον ορίζοντα

Νικητής: Κάλε Ροβάνπερα

Η 50ή επέτειος του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ εορτάστηκε τον Μάιο, στο Ράλλυ Πορτογαλίας. Εκεί ο Ροβάνπερα σημείωσε την τρίτη συνεχή νίκη στη σεζόν και έγινε το αδιαφιλονίκητο φαβορί για τον τίτλο. Ο Κάλε δεν έκανε λάθη υπό την πίεση του teammate του στην Toyota Gazoo Racing, Έλφιν Έβανς, και ολοκλήρωσε το πρώτο χωμάτινο ράλλυ του φετινού πρωταθλήματος με διαφορά 15,2 δευτερολέπτων. O Ντάνι Σόρντο (Hyundai i20 N Rally1) ήταν εξαιρετικά γρήγορος στην power stage, με αποτέλεσμα να καλύψει τη διαφορά των 2,2 δευτερολέπτων που τον χώριζε από τον Τακαμότο Κατσούτα (Toyota) και να ανέβει στο βάθρο.

image

Ράλλυ Σαρδηνίας

Σημάδια αντίδρασης από Hyundai και Τάνακ

Νικητής: Οτ Τάνακ

Στις αρχές Ιουνίου, η Σαρδηνία φιλοξένησε το 5ο ράλλυ της χρονιάς. Αν και οι ελπίδες του για κατάκτηση του πρωταθλήματος οδηγών ήταν περιορισμένες, ο Οτ Τάνακ πανηγύρισε μία σημαντική νίκη ψυχολογίας, τόσο για τον ίδιο όσο και για τη Hyundai Motorsport. Ήταν η 15η νίκη στην καριέρα του Εσθονού στο WRC και πρώτη μετά από 462 ημέρες, από το Φεβρουάριο του 2021 και το Ράλλυ Φινλανδίας. Μαζί του ανέβηκαν στο βάθρο οι Κρεγκ Μπριν (M-Sport Ford Puma Rally1) και Ντάνι Σόρντο (Hyundai i20 N Rally1).

image

Ράλλυ Σαφάρι

Η Toyota βγήκε για... κυνήγι

Νικητής: Κάλε Ροβάνπερα

Ο Ροβάνπερα επικράτησε ξανά, με την Toyota να σημειώνει το εξωπραγματικό 1-2-3-4 στην Κένυα με τα Yaris Rally1. Ο νεαρός Φινλανδός διαχειρίστηκε ιδανικό την κατάσταση στο τελευταίο σκέλος του αγώνα και σημείωσε την 4η του νίκη σεη σεζόν. Αν για τον Ροβάνπερα ήταν ένα καλό αποτέλεσμα, για την Toyota ήταν… εξωπραγματικό, αφού έκανε κατάληψη στις πρώτες τέσσερις θέσεις! Δεύτερος ήταν ο Ουαλός Έλφιν Έβανς που επέστρεψε στα θετικά αποτελέσματα, με τον Τακαμότο Κατσούτα να ανεβαίνει -όπως και το 2021- στο βάθρο. Ο πολύπειρος Σεμπαστιέν Οζιέ ήταν τέταρτος και από εκεί και πέρα, οι διαφορές ήταν χαοτικές. Άξια αναφοράς η 7η θέση γενικής για τον Ιορδάνη Σερδερίδη με το Ford Puma Rally1.

image

Ράλλυ Εσθονίας

Ροβάνπερα και... άντε γεια!

Νικητής: Κάλε Ροβάνπερα

Αποδεικνύοντας για μία ακόμα φορά ότι είναι ταχύτατος πάνω σε κάθε έδαφος, ο Κάλε Ροβάνπερα κυριάρχησε και στο Ράλλυ Εσθονίας, έβδομο από τους 13 γύρους του πρωταθλήματος. Ο 21 ετών Φινλανδός οδηγός δεν επηρεάστηκε από τη βροχή που έπεφτε κατά διαστήματα το τριήμερο του αγώνα και μετέτρεπε σε βούρκο τις χωμάτινες ειδικές διαδρομές. Στη 2η θέση τερμάτισε ο teammate του στην Toyota, Έλφιν Έβανς (+1:00,9) και στην 3η ο Οτ Τάνακ με το Hyundai i20 N Rally1 (+1:55,7). Με αυτά τα αποτελέσματα, η Toyota είχε αρχίσει να... ξεμακραίνει και στη βαθμολογία των κατασκευαστών.

image

Ράλλυ Φινλανδίας

Η αντίδραση άργησε κάτι μήνες

Νικητής: Οτ Τάνακ

Ο Ότ Τάνακ πανηγύρισε στη Φινλανδία τη δεύτερη φετινή του νίκη στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ, σημειώνοντας τον καλύτερο χρόνο σε 7 από τις 22 ειδικές διαδρομές του αγώνα. Ο Εσθονός έφτασε στον τερματισμό με προβάδισμα 6,8 δευτερολέπτων από τον δεύτερο, Κάλε Ροβάνπερα, όμως ο τίτλος είχε πια... πετάξει. Πίσω τους δεν είχαμε δράματα, με δύο Yaris GR Rally1 να έπονται. Ο Εσάπεκα Λάπι ανέβηκε στο βάθρο μπροστά στους συμπατριώτες του παρότι έκανε... τούμπες στην προτελευταία ειδική διαδρομή, ενώ ο Έλφιν Έβανς έμεινε τέταρτος, μπροστά από το Hyundai i20 N Rally1 του Τιερί Νεβίλ.

image

Ράλλυ Βελγίου

Τάνακ ξανά, λίγο πριν το Ακρόπολις

Νικητής: Οτ Τάνακ

Ο 8ος γύρος του WRC διεξήχθη στο Βέλγιο, στα μέσα του Αυγούστου. Ο Οτ Τάνακ άντεξε στην πίεση του Έλφιν Έβανς (Toyota) και σημείωσε την τρίτη φετινή του νίκη στο WRC. Το βάθρο συμπλήρωσε ο Φινλανδός Εσαπέκα Λάπι με το GR Yaris Rally1. Οι μεγάλοι άτυχοι του Ράλλυ Βελγίου ήταν οι Κάλε Ροβάνπερα, Κρεγκ Μπριν και Τιερί Νεβίλ. Και οι τρεις είχαν έξοδο, γεγονός που τους μηδένισε κάθε πιθανότητα διεκδίκησης μίας εκ των πρώτων θέσεων. Πάντως ο Ροβάνπερα εξακολουθούσε να διατηρεί προβάδισμα ασφαλείας έναντι των υπολοίπων.

image

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις

Ιστορικό 1-2-3 για τη Hyundai

Νικητής: Τιερί Νεβίλ

Στη δεύτερη χρονιά από την επιστροφή του στο WRC, το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις συνάρπασε το παγκόσμιο κοινό με την εντυπωσιακή υπειριδική στο Ολυμπιακό Στάδιο, ενώπιον 60.000 θεατών. Ο αγώνας έδειξε το επόμενο τριήμερο το σκληρό του πρόσωπο, με τη Hyundai Motorsport όχι μόνο να επιβιώνει αλλά και να μονοπωλεί το βάθρο. Κάτι τέτοιο είχε να συμβεί στον εθνικό μας αγώνα από το 1989 και την Lancia!

Ο Τιερί Νεβίλ μαζί με τον συνοδηγό του Μάρτιν Βιντάγκε πανηγύρισαν νίκη για πρώτη φορά στο φετινό πρωτάθλημα, αλλά και για παρθενική φορά στην Ελλάδα. Μαζί του άνοιξαν σαμπάνιες στο βάθρο ο Οτ Τάνακ και ο Ντάνι Σόρντο. Άτυχοι του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις ήταν ο Σεμπαστιάν Λεμπ που εγκατέλειψε και ο Κάλε Ροβάνπερα που είχε έξοδο και έμεινε μακριά από τη δεκάδα.

image

Ράλλυ Νέας Ζηλανδίας

«Game, set, match, championship»

Νικητής: Κάλε Ροβάνπερα

Ιστορία γράφτηκε στις 2 Οκτωβρίου στο Ράλλυ Νέας Ζηλανδίας, καθώς ο Κάλε Ροβάνπερα με το Toyota GP Yaris Rally1 πήρε την 6η φετινή του νίκη και ταυτόχρονα κατέκτησε το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ του 2022. Ο Φινλανδός έγινε ο νεότερος πρωταθλητής του WRC, σε ηλικία 22 ετών και μίας ημέρας. Το προηγούμενο ρεκόρ κρατούσε ο θρυλικός Κόλιν Μακρέι, που είχε κατακτήσει το πρωτάθλημα του 1995 σε ηλικία 27 ετών και 109 ημερών! Ο Ροβάνπερα επίσης έγινε ο πρώτος Φινλαδός που κερδίζει τον τίτλο ύστερα από 20 χρόνια. Τελευταίος πρωταθλητής από τη Φινλανδία ήταν το Μάρκους Γκρόνχολμ το 2002. Ο Σεμπαστιέν Οζιέ έκανε πολύ καλό αγώνα και διατήρησε μέχρι το τέλος τη 2η θέση στη γενική κατάταξη, μπροστά από τον Οτ Τάνακ.

image

Ράλλυ Καταλονίας

Ιστορία από τον Οζιέ και τίτλος για την Toyota

Νικητής: Σεμπαστιάν Οζιέ

Μετά τον τίτλο των οδηγών με τον Κάλε Ροβάνπερα, η Toyota Gazoo Racing WRT ολοκλήρωσε τη φετινή κυριαρχία της στο WRC, κατακτώντας και τον τίτλο των κατασκευαστών – ένα ράλλυ πριν το φινάλε του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος του 2022. Νικητής στην Ισπανία ήταν ο Σεμπαστιέν Οζιέ, που κέρδισε σε αγώνα του WRC για δέκατη συνεχή χρονιά! Ακολούθησαν ο Τιερί Νεβίλ και ο ήδη πρωταθλητής Κάλε Ροβάνπερα.

image

Ράλλυ Ιαπωνίας

Γλυκόπικρο φινάλε για τη Hyundai

Νικητής: Τιερί Νεβίλ

Η αυλαία της αγωνιστικής σεζόν στο WRC έπεσε στα μέσα Νοεμβρίου με το Ράλλυ Ιαπωνίας. Η Hyundai εκμεταλλεύτηκε το κλατάρισμα που είχε ο Έβανς της Toyota και ολοκλήρωσε τη χρονιά με 1-2 από τους Τιερί Νεβίλ και Οτ Τάνακ. Μαζί τους στο βάθρο ανέβηκε ο Ιάπωνας Τακαμότο Κατσούτα της Toyota Gazoo Racing. Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσαν οι δύο άλλοι οδηγοί της ιαπωνικής ομάδας, Σεμπαστιάν Οζιέ και Έλφιν Έβανς. Η απάντηση της Hyundai στην κυριαρχία της Toyota άργησε να έρθει κατά τη διάρκεια της σεζόν, κάτι που αποτυπώθηκε και στους βαθμολογικούς πίνακες. Ο Τάνακ ήταν 50 βαθμούς μακριά από τον Ροβάνπερα και η ομάδα 70 βαθμούς πίσω από την Toyota.