Test Drive: 1.400 χιλιόμετρα με το Audi RS e-tron GT
Όταν ολοκληρώθηκε η συνεννόηση με την Κοσμοκάρ για τη δοκιμή του Audi RS e-tron GT, τίποτα δεν προμήνυε ότι εκείνες ακριβώς τις ημέρες που είχαμε προγραμματίσει, θα εξελισσόταν το μεγαλύτερο -έως την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές- κύμα κακοκαιρίας στη χώρα μας. Όταν δε αυτό έγινε προφανές, ήταν πλέον πολύ αργά για να αλλάξει ο προγραμματισμός.
Στη δοκιμή αυτή άλλωστε δεν εμπλεκόταν μόνο το αυτοκίνητο. Το οποίο ως ένα και μοναδικό έχει πολύ σφιχτό πρόγραμμα δημοσιογραφικών δοκιμών. Εμπλέκονταν συνάδελφοι δημοσιογράφοι, φωτογράφοι καθώς και προγραμματισμένες διαμονές σε ξενοδοχεία. Επομένως, η όποια αλλαγή θα σήμαινε εκ νέου εβδομάδες συνενοήσεων. Εν ολίγοις θα φτάναμε -και με τις εκλογές στο πλάνο- στο καλοκαίρι για την πραγματοποίηση της μεγάλης αυτής δοκιμής/οδοιπορικού. No way.
Το μεγάλο ταξίδι της ηλεκτροκίνησης ξεκινά
Ο κύβος ερρίφθη λοιπόν και την Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου ξεκίνησε η μεγάλη πορεία προς βορρά, ξεκινώντας αρχικά από το ηλιόλουστο παραλιακό μέτωπο της Αττικής στον Άλιμο, το οποίο πολύ γρήγορα μετατράπηκε σε νεφοσκεπές με διάθεση χιονόπτωσης σκηνικό, φτάνοντας στο ύψος της Νέας Κηφισιάς. Η θερμοκρασία ωστόσο, είτε με ήλιο είτε με νέφωση, δεν ξεκολλούσε από τους 2 βαθμούς κελσίου, παρότι η ώρα που ξεκινήσαμε ήταν μεσημεριανή.
Όπως γνωρίζετε ή όπως θα μάθετε τώρα, η χαμηλή θερμοκρασία είναι ο μεγαλύτερος εχθρός αυτονομίας ενός αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Με ιδανικό παράθυρο θερμοκρασίας λειτουργίας για τη μπαταρία τους περίπου 30 βαθμούς, τα συστήματα θέρμανσης που κρατούν το συσσωρευτή σε σωστή θερμοκρασία σε αυτές τις συνθήκες λειτουργούν υπερωρία, όπως και το σύστημα θέρμανσης με αντλία θερμότητας για την καμπίνα των επιβατών. Τόσο τα πρώτα όσο και η δεύτερη αντλούν ενέργεια κατά βάση από τη μπαταρία για να κάνουν τη δουλειά τους, οπότε το αποτέλεσμα είναι σημαντικά μειωμένη αυτονομία, σε σχέση με τις ιδανικές συνθήκες μιας ήπιας θερμοκρασιακά ανοιξιάτικης ημέρας, ή έστω μιας αρκετά ζεστής καλοκαιρινής. Για εγκυκλοπαιδικούς και μόνο λόγους να αναφέρουμε ότι η συστοιχία μπαταριών του Audi RS e-tron GT μπορεί να λειτουργεί χωρίς πρόβλημα σε ένα έυρος θερμοκρασιών από -30 βαθμούς Κελσίου έως και +50.
Πέραν αυτού του γεγονότος όμως, θα είχαμε να αντιμετωπίσουμε και μερικά ακόμα προβλήματα, λόγω της συγκυρίας του ψύχους. Το πρώτο ήταν οι πολύ χαμηλές ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο από τη συνεχή παρουσία εκχιονιστικών μηχανημάτων. Το δεύτερο ήταν οι πτώσεις τάσεις ή ακόμα και οι διακοπές ρεύματος στα σημεία φόρτισης, λόγω της επιβάρυνσης ή της αστάθειας του συστήματος μεταφοράς ενέργειας. Τέλος, τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης του Audi RS e-tron GT έβγαιναν συχνά – πυκνά εκτός λειτουργίας, καθώς οι αισθητήρες και οι κάμερες που παρέχουν τα δεδομένα για τη λειτουργία τους, καλύπτονταν από μεγάλο στρώμα χιονιού ή πάγου.
Ευτυχώς είχαμε προνοήσει να έχουμε αρκετό χρόνο στη διάθεσή μας, γνωρίζοντας πολύ καλά τα αποτελέσματα της πλήρους εφαρμογής του νόμου του Μέρφι, από άλλες αντίστοιχες αποστλές: «Ό,τι μπορεί να πάει στραβά, θα πάει».
Ευτυχώς και πάλι, όλα τα «στραβά» αντιμετωπίστηκαν μόνο με καπέλο χρόνου και χωρίς να απειληθεί στο ελάχιστο η ασφάλεια των συμμετεχόντων ή του αυτοκινήτου. Εκ των υστέρων ενημερωθήκαμε από την αντιπροσωπεία της Audi, την Κοσμοκάρ, ότι ένα εμπρός ελαστικό και η ζάντα βρέθηκαν χτυπημένα και έπρεπε να αλλαχτούν. Ωστόσο εμείς δεν είχαμε ούτε στιγμή ένδειξη απώλειας αέρα από το ελαστικό, κραδασμό στο σύστημα διεύθυνσης ή άλλη ένδειξη ότι οι εμπρός τροχοί είχαν κάποια καταστροφική επαφή. Φυσικά, σε τόσο αντίξοες συνθήκες το προφίλ των 35 χιλ. (το αυτοκίνητο διέθετε τους προαιρετικούς τροχούς με διάσταση ελαστικών 265/35/21 εμπρός και 305/30/21 πίσω) δεν είναι το καλύτερο ακόμα και για την παραμικρή επαφή.
Η πρώτη μέρα της διαδρομής από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη ήταν καθαρά διεκπεραιωτική, με πολύ χαμηλές ταχύτητες και προσπάθεια να προσπεράσουμε τα προβλήματα του χιονιά, τόσο στην κίνηση όσο και στη φόρτιση, καθώς αντιμετωπίσαμε μια διακοπή ρεύματος στην Αταλάντη. Έτσι οι 598 ίπποι των δύο ηλεκτρικών κινητήρων του Audi RS e-tron GT έμειναν στο μεγαλύτερο μέρος τους σταβλισμένοι, περιμένοντας τις κατάλληλες συνθήκες για να καλπάσουν στην άσφαλτο.
Από τις παρυφές της Αττικής έως και τη Λάρισα περίπου, η διαδρομή ήταν μια συνεχής εναλλαγή ήπιας και έντονης χιονόπτωσης. Σε κάποια σημεία το χιόνι ήταν πολύ μαλακό και οι ταχύτητες ήταν στο εύρος των 100 χλμ./ώρα, σε άλλες υπήρχε εναλλαγή με πάγο και χρειαζόταν να κινούμαστε με λιγότερα από 50 χλμ./ώρα. Σε αυτές τις συνθήκες, εκτιμήσαμε ιδιαίτερα τα προηγμένα συστήματα ελέγχου της δυναμικής συμπεριφοράς, την τετρακίνηση Quattro και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο «διαφορικό» πίσω του Audi RS e-tron GT, τα οποία σε κάθε υποψία απώλειας πρόσφυσης έσωζαν την παρτίδα διακριτικά και άμεσα.
Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφέρουμε ότι η τετρακίνηση υλοποιείται μέσω των δύο ηλεκτρικών κινητήρων και η ψηφιακή της λειτουργία επιτρέπει τη σχεδόν αυτόματη μεταβολή του λόγου μετάδοσης στους εμπρός και στους πίσω τροχούς ανάλογα με τις συνθήκες. Συγκεκριμένα, η απόκριση του συστήματος τετρακίνησης είναι πέντε φορές ταχύτερη σε σχέση με τα μηχανικά συστήματα των Audi Quattro με θερμικούς κινητήρες. Μάλιστα, ανάλογα με το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης, ο λόγος μετάδοσης μεγιστοποιεί τη συμβολή των εμπρός, των πίσω ή όλων των τροχών στη μετάδοση της ροπής.
Τις αρκετές ώρες που είμαστε αναγκασμένοι να οδηγούμε προς Θεσσαλονίκη (περίπου 9 ώρες μαζί με τις στάσεις φόρτισης, εκ των οποίων οι τελευταίες απαίτησαν μόλις 80 περίπου λεπτά), τα εμπρός καθίσματα του αυτοκινήτου αποδείχθηκαν μάννα εξ ουρανού. Σκληρά αλλά όχι άβολα, με εξαιρετική στήριξη και όλες τις πιθανές ρυθμίσεις, όριζαν μαζί με το ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο τιμόνι μια άψογη θέση οδήγησης. Αντίθετα δε με τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, των οποίων η θέση οδήγησης είναι λίγο πιο ψηλά από τα αντίστοιχα συμβατικά λόγω της τοποθέτησης της συστοιχίας των μπαταριών στο πάτωμα, στο Audi RS e-tron GT οδηγός και επιβάτες κάθονται πολύ χαμηλά.
Η ηλεκτροπνευματική ανάρτηση, με τα διπλά ψαλίδια εμπρός και πίσω, λειτουργεί άψογα παρά τα τεράστια ελαστικά με το ελάχιστο προφίλ. Στις χαμηλές ταχύτητες του πρώτου μέρους της δοκιμής, ήταν πολύ ενδοτική, χωρίς παράλληλα να αφήνει το αμάξωμα να πάλλεται τόσο στον εγκάρσιο, όσο και στο διαμήκη άξονα.
Αυτόματα, η ανάρτηση έχει τη δυνατότητα μεταβολής του ύψους της σε ένα εύρος περίπου 4 εκατοστών. Σε ταχύτητες κάτω από 30 χλμ./ώρα το αμάξωμα ανασηκώνεται κατά 2 εκατοστά. Από τα 90 έως τα 180 χλμ./ώρα χαμηλώνει κατά 1 εκατοστό. Από τα 180 χλμ./ώρα και άνω, χαμηλώνει επιπλέον 1,2 εκατοστά. Έτσι, το κέντρο βάρους διατηρείται πάντα όσο πιο χαμηλά είναι εφικτό σε συνθήκες όπου πραγματικά χρειάζεται, ενώ στις χαμηλές ταχύτητες αποφεύγονται οι επαφές με ψηλά ρείθρα πεζοδρομίων, ράμπες εισόδου χώρων στάθμευσης κ.λ.π. Για λόγους καλύτερης κινηματικής της ανάρτησης αλλά και διατήρησης του βάρους χαμηλά, όλα τα στοιχεία της και τα υποπλαίσια είναι κατασκευασμένα από κράμα αλουμινίου.
Η αρχική στάση για φόρτιση κατά το πρώτο μέρος του ταξιδιού μας προς Θεσσαλονίκη είχε προγραμματιστεί στην Αταλάντη και ήταν απολύτως απαραίτητη καθώς η μέση κατανάλωση ενέργειας του αυτοκινήτου λόγω των εξαιρετικά δυσμενών καιρικών συνθηκών είχε ανέβει στις 31 kWh/100 χλμ., όταν η μέση κατανάλωση σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP που ανακοινώνει η γερμανική μάρκα για το μοντέλο, κυμαίνεται από 19,8 έως 22,1 kWh/100 χλμ.
Η μπαταρία του Audi RS e-tron GT είναι τεχνολογίας ιόντων λιθίου και έχει συνολική χωρητικότητα 93 kWh και ωφέλιμη 84 kWh. Έτσι, με μέση κατανάλωση 31 kWh, στα περίπου 200 χλμ. που είχαμε καλύψει έως ότου φτάσουμε στο πρατήριο της Shell στην Αταλάντη, θα έπρεπε να περιμένουμε αρκετά για να ανακτήσουμε τις 60 περίπου kWh που «έλειπαν» από τη μπαταρία.
Ευτυχώς η δυνατότητά του αυτοκινήτου να φορτίζει με συνεχές ρεύμα έως και 270 kWh αλλά και ο ταχυφορτιστής του incharge της nrg των 180 kWh στο συγκεκριμένο σημείο, μας επέτρεψαν μέσα σε ελάχιστο χρόνο να ανακτήσουμε τη χαμένη ενέργεια και βγούμε ξανά στο δρόμο, αυτή όμως τη φορά νύχτα.
Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε... 9 ώρες
Μια νύχτα που έγινε μέρα, χάρη στα matrix LED φώτα που διαθέτει στο βασικό εξοπλισμό του το αυτοκίνητο -προαιρετικά διατίθενται και με τεχνολογία laser. Πραγματικά εκπληκτικά, δίνουν ένα τεράστιο εύρος δέσμης, χωρίς ταυτόχρονα να τυφλώνουν τους εμπρός ή αντίθετα κινούμενους, ενώ έχουν λειτουργία που κατευθύνει τη δέσμη προς το σημείο καμπής και αυτόματη εναλλαγή ανάμεσα στα φώτα πορείας (μεγάλα) και διασταυρώσεως (μεσαία). Ειδικά σε δύσκολες καιρικές συνθήκες, η ύπαρξη αυτών των φωτιστικών σωμάτων εξασφαλίζει ένα τεράστιο πλεονέκτημα ασφάλειας.
Φτάνοντας στις παρυφές της Λάρισας, ο καιρός έχει πλέον αλλάξει εντελώς, καθώς τα σύννεφα έχουν δώσει τη θέση τους στα αστέρια και το χιόνι έχει χαθεί τόσο από το οδόστρωμα, όσο και από το περιβάλλον που για περίπου 200 χιλιόμετρα από την Αθήνα ήταν κατάλευκο. Η ταχύτητα αυξάνεται στα 120 – 130 χλμ./ώρα, αλλά λόγω των πολύ χαμηλών θερμοκρασιών που φλερτάρουν με αρνητική τιμή λόγω και της νύχτας, η κατανάλωση ρεύματος παραμένει ψηλά, στις περίπου 29 kWh/100 χλμ.
Φτάνουμε λοιπόν στα Σ.Ε.Α. Σκοτίνας, 277 χιλιόμετρα μακριά, με μόλις 17% ενέργεια στην μπαταρία και περίπου 30 χιλιόμετρα υπολειπόμενη αυτονομία. Εδώ, στο πρατήριο της Avin, ο φορτιστής συνεχούς ρεύματος έχει μέγιστη ισχύ 50 kWh και έτσι θα έπρεπε να περιμένουμε πολύ ώρα για μια πλήρη φόρτιση. Δεν χρειάστηκε όμως παρά 40 λεπτά περίπου, καθώς το αυτοκίνητο φόρτιζε με 48 kWh, ενώ η απόσταση από τo ξενοδοχείο Porto Palace στη Θεσσαλονίκη, στο οποίο θα διανυκτερεύαμε ήταν μόλις 94 χιλιόμετρα. Μάλιστα, παρότι το ξενοδοχείο μας είχε ενημερώσει ότι διέθετε φορτιστές εναλλασσόμενου ρεύματος 22 kWh, φροντίσαμε να έχουμε και ένα περιθώριο ασφάλειας περίπου 80 χλμ. στην αυτονομία μας, για παν ενδεχόμενο.
Τελικά φτάσαμε στη Θεσσαλονίκη και στο Porto Palace Hotel κατά τις 22:15 τη νύχτα, έχοντας ξεκινήσει από Αθήνα περίπου στις 13:00. Ευτυχώς όχι κατάκοποι, παρά το γεγονός ότι στο 50% της διαδρομής οδηγούσαμε με την προσοχή μας στο 100%, λόγω κυρίως της άνεσης και της ευκολίας οδήγησης του Audi RS e-tron GT.
Εντωμεταξύ είχαμε επικοινωνία με το ξενοδοχείο για να προλάβουμε ανοιχτό το εστιατόριο ώστε να δειπνήσουμε, χωρίς να χρειαστεί να φύγουμε και πάλι προς το κέντρο της πόλης. Το εξαιρετικά ευγενικό προσωπικό φρόντισε ώστε ο σεφ να έχει έτοιμο ένα μενού τριών πιάτων για τέσσερα άτομα, παρότι η ώρα που τελικά κατεβήκαμε για φαγητό ήταν κοντά στις 23:00. Το οποίο μενού ήταν εξαιρετικό γευστικά, ζεστό, άριστα και άμεσα σερβιρισμένο, παρότι την ώρα εκείνη είμαστε οι μόνοι που είχαμε απομείνει στο εστιατόριο. Τους ευχαριστούμε πολύ.
Να σημειώσουμε ότι το Porto Palace Hotel στη Θεσσαλονίκη το επιλέξαμε για τον αχανή χώρο στάθμευσης που διαθέτει, για τους δύο διαθέσιμους φορτιστές -καθώς στο ταξίδι μας είχαμε ένα ακόμα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο ως συνοδευτικό- και φυσικά για την ιδανική του θέση πολύ κοντά στο κέντρο αλλά στην είσοδο της πόλης, που καθιστά όλες τις μετακινήσεις πολύ εύκολες.
Τελικά, το Porto Palace Hotel αποδείχθηκε «λίρα», καθώς εκτός όλων των προφανών του πλεονεκτημάτων είχε πολλά ακόμα τα οποία πρέπει να το επισκεφτείς για να εκτιμήσεις. Όπως, για παράδειγμα, την απόλυτη ησυχία στα δωμάτια παρά την ύπαρξη πολλών επισκεπτών, την άψογη διαρρύθμιση των δωματίων, τη ζέστη, τα άνετα στρώματα στα κρεβάτια, την απόλυτη καθαριότητα και -ειδικά στην περίπτωσή μας- την πολύ όμορφη θέα προς τη θάλασσα από το παράθυρο. Την επόμενη ημέρα το πρωί διαπιστώσαμε επίσης ότι το πρωινό ήταν εντυπωσιακό σε ποσότητα και ποιότητα, ικανό να σε κρατήσει αυτό και μόνο δραστήριο όλη τη μέρα.
Επιτέλους είδαμε τον ήλιο
Μετά τα «μπιλοζίρια» του νότου, η υπέροχη μέρα που ξημέρωσε στον θεωρητικά πιο άστατο από άποψη καιρικών φαινομένων βορά, αποτελεί ό,τι καλύτερο για την επιτυχή ολοκλήρωση της δοκιμής. Ξεκινάμε φωτογραφίσεις και βιντεοσκοπίσεις με το χάραμα, για να αποφύγουμε την κίνηση στο κέντρο της πόλης και να έχουμε τη δυνατότητα να έχουμε ως φόντο τα εμβληματικά της σημεία, όπως το Λευκό Πύργο, την Καμάρα, κ.ά.
Ακόμα και έτσι όμως η κίνηση στο κέντρο είναι αρκετή, αποδεικνύοντας ότι η ολοκλήρωση του ΜΕΤΡΟ, που μετρά δυστυχώς δεκαετίες από τότε που εξαγγέλθηκε, θα ανακουφίσει την πόλη. Το παραλιακό μέτωπο είναι πανέμορφο και η κύρια τοπογραφία της πόλης με πανοραμική ανάπτυξη ως προς αυτό, της εξασφαλίζει έναν σπάνιο σε μητροπολιτικά κέντρα ανοιχτό ορίζοντα.
Το Audi RS e-tron GT αποτελεί πόλο έλξης σε τέτοιο βαθμό, που σε ορισμένες περιπτώσεις μας κάνει να νοιώθουμε άβολα. Όχι γιατί μας ενοχλούν οι ερωτήσεις των δεκάδων θαυμαστών του, αλλά διότι δεν έχουμε άπλετο χρόνο και νοιώθουμε ότι γινόμαστε αγενείς όταν τους διακόπτουμε για να αλλάξουμε σημείο, ή τους επιβάλλουμε να απομακρυνθούν για να έχουμε καθαρά πλάνα εικόνων και video. Είναι τέτοια η έλξη που ασκεί το αυτοκίνητο, ώστε πολλοί οδηγοί σταματούν διακόπτοντας την κίνηση για να πάρουν μια εικόνα του ή να το θαυμάσουν.
Το πολύ χαμηλό αμάξωμα των 4,99 μέτρων μήκους με τα τεράστια μετατρόχια και το πλάτος των 1,96 μέτρων σε συνδυασμό με το έντονο κόκκινο χρώμα και τις αντιθέσεις σε μαύρο, είναι πραγματικά ένα σύγχρονο γλυπτό. Χρόνια είχε να πρωτοτυπήσει τόσο η Audi και με αυτό το μοντέλο κατάφερε να πετύχει το κέντρο του στόχου και στην αισθητική αρτιότητα. Αυτό το βλέπουμε εμείς, αλλά κυρίως φαίνεται στις αντιδράσεις του κόσμου, οι οποίες ήταν από θετικές έως και διθυραμβικές.
Στο δρόμο για τα Ιωάννινα
Τελειώνοντας με τις εικόνες και τα video από το κέντρο της πόλης, παίρνουμε το δρόμο του ταξιδιού μας νοτιοδυτικά, προς Ιωάννινα. Όχι με την ευκολία που αρχικά διαφαίνεται, καθώς η έξοδος προς την Εγνατία οδό είναι κλειστή λόγω έργων και αναγκαζόμαστε να κάνουμε έναν μικρό κύκλο από τον κάμπο του Λουδία.
Καθημερινή, η Εγνατία οδός έχει ελάχιστη κίνηση και έτσι μας δίνει τη δυνατότητα να χαρούμε κάπως περισσότερο τις επιδόσεις του Audi RS e-tron GT, οι οποίες είναι από εντυπωσιακές έως και πρωτόγνωρες. Οι 598 ίπποι της ισχύος και τα 830 Nm της ροπής αρκούν για να εκσφενδονίσουν το αυτοκίνητο με την τροφαντή μάζα των περίπου 2,3 τόνων στα 100 χλμ./ώρα σε 3.3 δλ. και στα 200 χλμ./ώρα σε 10,9 δλ. Τα 250 χιλιόμετρα της μέγιστης ταχύτητας είναι υπόθεση λίγων ακόμα δευτερολέπτων, όπου επεμβαίνει και ο ηλεκτρονικός κόφτης.
Φυσικά το θέμα δεν είναι η μέγιστη ταχύτητα, την οποία αν διατηρήσεις για μερικά χιλιόμετρα αντί του προορισμού σου θα βρεθείς στο αυτόφωρο. Είναι ο μαγικός τρόπος με τον οποίο το αυτοκίνητο «εκτοξεύεται» εμπρός από σχεδόν κάθε ταχύτητα, με το βαθύ πάτημα του γκαζιού. Ο τεράστιος αριθμός ίππων κατεβαίνει χωρίς το παραμικρό δράμα στην άσφαλτο -και για αυτό φροντίζουν η τετρακίνηση, οι τεράστιοι τροχοί, η πνευματική ανάρτηση και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πίσω διαφορικό- εξασφαλίζοντας εκπληκτική ενεργητική ασφάλεια σε κάθε διαδρομή.
Με μια ενδιάμεση φόρτιση στα Σ.Ε.Α. Πλατάνου, σε έναν ακόμα ταχυφορτιστή incharge της nrg, ολοκληρώνουμε τη διαδρομή προς Ιωάννινα μέσω καθαρού καιρού, νεροποντής, χιονόπτωσης και τέλος πάλι καθαρού καιρού. Σε κάθε περίπτωση όμως η εξωτερική θερμοκρασία δεν ανεβαίνει πολύ πάνω από το μηδέν. Καθώς τώρα οι συνθήκες είναι κάπως καλύτερες, η μέση κατανάλωση ενέργειας κατεβαίνει στις 29 kWh. Αρκετά μεγάλη και πάλι λόγω του ψύχους, αλλά τουλάχιστον τα 300 χιλιόμετρα αυτονομίας είναι μια εφικτή προοπτική.
Στα υπέροχα Ιωάννινα φτάνουμε απόγευμα, όπου το αυτοκίνητο είναι σε άθλια κατάσταση οπτικά και απαιτεί ένα καλό πλύσιμο πριν ξεκινήσουμε φωτογράφιση. Ο νόμος του Μέρφι χτυπά και πάλι, αυτή τη φορά σε ένα πρατήριο καυσίμων που σταματήσαμε για πλύσιμο. Με το αυτοκίνητο γεμάτο σαπούνια, κόβεται το νερό. Και καθώς έχουμε το δεύτερο αυτοκίνητο στην ίδια κατάσταση, προσπαθούμε με πανιά να τα καθαρίσουμε όπως – όπως. Μισή ώρα μετά και ξυλιασμένοι από το κρύο και τα νερά, επιτέλους συνεχίζουμε προς το κέντρο της πόλης.
Ακόμα μια φορά το Audi RS e-tron GT δεν αργεί να γίνει το κυρίαρχο θέαμα, των Ιωαννίνων αυτή τη φορά. Όπου και να σταματάμε, δημιουργείται συνωστισμός. Δεν είναι μάλιστα λίγοι που αναγνωρίζουν σχετικά εύκολα για ποιο αυτοκίνητο πρόκειται. Ευτυχώς δύο σημεία φόρτισης incharge της nrg το ένα δίπλα στο άλλο, μας δίνουν τη δυνατότητα εντός των Ιωαννίνων να φορτίσουμε κατά το διάστημα της περιήγησης στην πόλη. Έτσι ώστε το πρωί να συνεχίσουμε τη φωτογράφιση και στη συνέχεια να ξεκινήσουμε για το μακρύ δρόμο της επιστροφής στην Αθήνα.
Η διανυκτέρευση έχει προγραμματιστεί στο AAR Hotel, που βρίσκεται επάνω στην παλιά Ε.Ο. Ιωαννίνων - Άρτας. Εξαιρετικό σημείο για εμάς, καθώς για φωτογραφικούς αλλά και οδηγικούς λόγους, δεν θέλουμε να μπούμε απευθείας στην Ιόνια οδό από τα Ιωάννινα, αλλά να κινηθούμε προς Φιλιππιάδα από τον παλιό δρόμο. Ο οποίος, στο μεγαλύτερο μέρος του κινείται παράλληλα με τον ποταμό Λούρο και έχει ανοιχτές καμπές πολλών χιλιομέτρων με αρκετά καλή ορατότητα και -πλέον- λίγη σχετικά κίνηση.
Η διανυκτέρευση στο AAR Hotel & Spa γέμισε τις «μπαταρίες» μας -και μπορεί να γεμίσει και αυτές του δικού σας ηλεκτρικού αυτοκινήτου καθώς υπάρχει φορτιστής 22 kW διαθέσιμος- ενώ το εξαιρετικό πρωινό μας κράτησε ακμαίους και χορτάτους για πολλές ώρες, παρότι ξεκινήσαμε στις 7 το πρωί για να προλάβουμε την κίνηση στο κέντρο των Ιωαννίνων. Επιστροφή, πακετάρισμα και αναχώρηση, μετά από μια πολύ κατατοπιστική συζήτηση με το ευγενικό προσωπικό του ξενοδοχείου σχετικά με τις εκπληκτικές – και εν πολλοίς σε λήθη ακόμα- τουριστικές δυνατότητες των Ιωαννίνων και της ευρύτερης περιοχής.
Από το AAR Hotel έως και τη Φιλιππιάδα, αντιλαμβάνεσαι ακριβώς το λόγο για τον οποίο κατασκευάζονται αυτοκίνητα όπως το Audi RS e-tron GT. Αν απολαμβάνεις την οδήγηση, ο κεραυνοβόλος έρωτας είναι δεδομένος. Με ένα σύστημα διεύθυνσης παντογράφο, ανάρτηση άμεσα συνδεδεμένη με τον εγκέφαλο του οδηγού και άλογα που μπορούν να ρυμουλκήσουν δεξαμενόπλοιο, χορογραφείς μια υπέροχη αλληλουχία συνεχών εναλλαγών κατεύθυνσης και συναρπαστικής αίσθησης. Σε πολλές περιπτώσεις ο εγκέφαλος δίνει την εντολή «κόψε», εσύ τον αγνοείς με βάση την εμπιστοσύνη που έχεις χτίσει στο αυτοκίνητο και πάλι όμως περνάς από κάθε καμπή με χιλιόμετρα που ούτε χιλιοστό δεν διαταράσσουν την ισορροπία του αυτοκινήτου. Το επίπεδο της πρόσφυσης είναι τόσο εντυπωσιακό, που σε δημόσιο δρόμο τρομάζεις πολύ πριν το αυτοκίνητο δείξει καν την πρόθεση αποσταθεροποίησης. Αυτά, στα πολλά.
Σε επαρχιακή διαδρομή και με μέτριας ποιότητας άσφαλτο, είναι προφανής η σπορ διάθεση του Audi RS e-tron GT με το ποσοστό της ισχύος που μεταφέρεται πίσω να είναι μεγαλύτερη στο πρόγραμμα dynamic, ώστε να δίνεται η ελευθερία τοποθέτησης με το γκάζι. Αυτό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση υπερστροφή ισχύος, η οποία για να επιτευχθεί πρέπει να βγουν εκτός όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου της δυναμικής συμπεριφοράς, κάτι που είναι εφικτό. Ωστόσο η «πισωκίνητη» έμφαση εξασφαλίζει εξαιρετική ευελιξία, καθώς μην ξεχνάμε ότι το αμάξωμα έχει μήκος πέντε σχεδόν και πλάτος που φτάνει στα δύο μέτρα. Για όσους δε επιθυμούν ακόμα μεγαλύτερη ευελιξία ειδικά σε αστικές συνθήκες, υπάρχει η δυνατότητα προαιρετικού εξοπλισμού με σύστημα ενεργητικής τετραδιεύθυνσης.
Το μηχανολογικό βάθος του αυτοκινήτου είναι τέτοιο, που μετά από δύο ημέρες στο εσωτερικό του ελάχιστα ασχοληθήκαμε με ζητήματα όπως η λειτουργία του προηγμένου συστήματος πολυμέσων. Αξίζει να σημειώσουμε ότι το Android τηλέφωνό μας συνδέθηκε άμεσα και ασύρματα μέσω Android Auto για όλα τα περαιτέρω, ενώ το σύστημα DAB (Digital Audio Broadcast), δούλευε εξαιρετικά, φέρνοντάς τους αγαπημένους μας σταθμούς στα πιο απομακρυσμένα σημεία.
Ο οδηγός έχει εμπρός του το Audi Virtual Cockpit, δηλαδή μια ψηφιακή οθόνη 12,3 ιντσών με όλες τις απαραίτητες ενδείξεις και μπορεί να επιλέξει μεταξύ τριών θεμάτων classic, sport, και e-tron, αυτό που ταιριάζει περισσότερο στις προτιμήσεις του. Φυσικά μπορεί να παραμετροποιήσει ακόμα περισσότερες ενδείξεις. Η κεντρικά τοποθετημένη ψηφιακή οθόνη αφής του συστήματος πολυμέσων MMI έχει διαγώνιο 10,1 ίντσες και ο χειρισμός της μπορεί να γίνει είτε με την αφή, είτε με χειρονομίες είτε με φωνητικές εντολές. Οι τελευταίες ενεργοποιούνται με την έκφραση Hey Audi.
Το σύστημα έχει εξαιρετικές δυνατότητες λόγω της συνεχούς online επικοινωνίας του, με αποτέλεσμα η πλοήγηση να γίνεται σε πραγματικό χρόνο, ενώ η υπάρχει και η δυνατότητα ανταλλαγής πληροφοριών με άλλα αυτοκίνητα της Audi που διαθέτουν ανάλογη τεχνολογία. Παρά τις μεγάλες δυνατότητες ωστόσο του MMI, η εικόνα «λιτότητας» και ποιότητας που έχει ο οδηγός στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, συνδέεται άμεσα με το σπορ χαρακτήρα του. Όπως επίσης και η δυνατότητα καταγραφής χρόνων στην πίστα και μέτρησης επιταχύνσεων που προσφέρει το σύστημα.
Ιδιαίτερη μνεία αξίζει το σύστημα ήχου με την υπογραφή της Bang & Olufsen, το οποίο με ενισχυτή 710 watt και 16 στρατηγικά τοποθετημένα μεγάφωνα στο εσωτερικό, εξασφαλίζει υπέροχη ποιότητα μουσικής αν και η πηγή το επιτρέπει. Από το σύστημα των ηχείων προέρχεται φυσικά και ο εικονικός ήχος κινητήρα εσωτερικής καύσης, ο οποίος δεν είναι αντιληπτός μόνο στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, αλλά κατ' επιλογή του οδηγού και στο περιβάλλον. Ναι, υπάρχουν ηχεία στο χώρο αποσκευών που μεταδίδουν τον ήχο πολύστροφου κινητήρα βενζίνης, ανάλογα με το πάτημα του γκαζιού, την ταχύτητα και το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης. Όλο αυτό, ονομάζεται e-tron sport sound και αποτελεί στοιχείο του βασικού εξοπλισμού στο αυτοκίνητο.
Επιστροφή και απολογισμός
Η κίνηση στην Ιόνια οδό είναι ξεκούραστη και απροβλημάτιστη τόσο λόγω της ελάχιστης κίνησης, όσο και λόγω της εκπληκτικής αεροδυναμικής του Audi RS e-tron GT, με συντελεστή οπισθέλκουσας 0.24, έναν από τους καλύτερους σε αυτοκίνητο παραγωγής. Η πίσω πτέρυγα η οποία λειτουργεί ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης και την ταχύτητα, τα ενεργά αεροδυναμικά βοηθήματα εμπρός και το πλήρως καλυμμένο πάτωμα του αυτοκινήτου, συνθέτουν ένα αποτέλεσμα το οποίο παρά τη μεγάλη μετωπική του επιφάνεια λόγω διαστάσεων, λειτουργεί σαν σφήνα στον αέρα. Με τις συνθήκες πλέον να έχουν βελτιωθεί πολύ όσον αφορά στα καιρικά φαινόμενα, η μέση κατανάλωση ενέργειας έχει πέσει στις περίπου 25 kWh/100 χλμ., παρότι η μέση ταχύτητα η οποία κινούμαστε έχει ανέβει σημαντικά.
Από τα Ιωάννινα ωστόσο δεν φτάνουμε Αθήνα χωρίς φόρτιση. Τα 422 χιλιόμετρα από την πανέμορφη μητρόπολη της Ηπείρου έως και τα γραφεία του gmotion μας επιβάλλουν τουλάχιστον μια ενδιάμεση φόρτιση, καθώς έχουμε κάνει και «παρασιτικά» χιλιόμετρα, λόγω των αναγκών της φωτογράφισης. Έτσι, στο πρατήριο της Avin στα Σ.Ε.Α. Ευηνοχωρίου, κάνουμε μια τελευταία στάση φόρτισης την οποία συνδυάζουμε με γεύμα, καθώς ήδη είναι μεσημέρι. Εδώ, ο φορτιστής incharge της nrg είναι των 50 kW, οπότε ξεπερνάμε τη μια ώρα για μια πλήρη φόρτιση, αλλά αυτό διόλου μας καθυστερεί λόγω της επιλογής μας να το συνδυάσουμε με την μεγάλη στάση του ταξιδιού.
Πλέον έχουμε ενέργεια για περισσότερα από 350 χιλιόμετρα σβέλτου ταξιδιού σύμφωνα με τον υπολογιστή του Audi. Πριν το τελικό μέρος του μεγάλου ταξιδιού των 1.400 χιλιομέτρων μάλιστα, ήρθε η ώρα να κάνουμε και τον απολογισμό με το Κώστα Παστρίμα, που επίσης οδήγησε για περίπου στο μισό της διαδρομής το Audi RS e-tron GT. Το συμπέρασμα είναι -φυσικά- αβίαστο. Το αυτοκίνητο είναι πραγματικά σε στρατοσφαιρικό επίπεδο σε σχέση με οτιδήποτε άλλο κυκλοφορεί και άνετα μπορεί να το συγκρίνει κανείς με την «αδελφή» Porsche Taycan, σε κάθε πτυχή του. Συμφωνούμε μάλιστα ότι αισθητικά μας ικανοποιεί περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο τετράθυρο ή πεντάθυρο luxury GT κυκλοφορεί εκεί έξω.
Η απόδοσή του είναι ικανή να συναρπάζει και -ειδικά στο δημόσιο δρόμο- το αυτοκίνητο δεν «τελειώνει» ποτέ. Σε πίστα όμως δεν μπήκαμε για να ανακαλύψουμε το απόλυτο όριό του και πραγματικά ήταν κρίμα. Ωστόσο οι χρόνοι υλοποίησης αυτής της μεγάλης δοκιμής δεν επέτρεψαν κάτι τέτοιο. Έτσι όμως είχαμε την ευκαιρία να εξερευνήσουμε στο 100% τον GT χαρακτήρα του αυτοκινήτου, ο οποίος άλλωστε υπερισχύει και δηλώνεται και στην ονομασία του.
Το Audi RS e-tron GT είναι ένα πραγματικό έργο τέχνης -αισθητικά, ηλεκτρομηχανικά, οδηγικά. Τα περίπου 150.000 ευρώ που κοστίζει τα αξίζει μέχρι και το τελευταίο σεντ. Ωστόσο, στο δρόμο δεν είναι μόνο του -υπό την έννοια ότι χρειάζεται και ένα δίκτυο ταχείας φόρτισης να το υποστηρίζει, τουλάχιστον για τις μεγάλες αποδράσεις για τις οποίες κατασκευάστηκε. Εδώ, το incharge της nrg αποδεικνύεται ο πιο πολύτιμος σύμμαχος, με το μεγαλύτερο δίκτυο ταχυφορτιστών στους αυτοκινητοδρόμους της χώρας μας.
Από την άλλη πλευρά όμως, αυτοκίνητα όπως το Audi RS e-tron GT τα οποία έχουν μεγάλη κατανάλωση ενέργειας αλλά και ταυτόχρονη δυνατότητα ταχείας φόρτισης υπέρ – υψηλών ταχυτήτων, στην περίπτωσή μας έως 270 kWh, δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν επαρκώς στους φορτιστές των 50 kW. Χρειάζονται τουλάχιστον σταθμούς των 180 kW όπως αυτός του incharge στην Αταλάντη, έτσι ώστε ο οδηγός να μην χάνει πολύτιμο χρόνο για τη φόρτιση της μεγάλης μπαταρίας. Στο σημείο αυτό πρέπει επίσης να σημειώσουμε ότι εντός του 2023 θα γίνουν σημαντικές επενδύσεις σε αυτό το επίπεδο και έτσι πολύ σύντομα σε κομβικά σημεία του οδικού δικτύου το incharge θα προσφέρει φορτιστές 180 kW και μεγαλύτερους, ικανούς να καλύπτουν τις ανάγκες υπέρ-αυτοκινήτων μπαταρίας όπως το Audi RS e-tron GT.
Θα κλείσουμε με μια προτροπή: Η Ελλάδα, παρότι δεν έχει το καλύτερο οδικό δίκτυο, έχει το καλύτερο «σκηνικό» οδήγησης, ακόμα και στους αυτοκινητοδρόμους της. Αν δε κάποιος προτιμήσει το δευτερεύων επαρχιακό ή ορεινό, οι εικόνες που δέχεται απογειώνουν την ψυχολογία και γεμίζουν τις αισθήσεις του με το μεγαλείο της φύσης. Ταξιδέψτε λοιπόν στην Ελλάδα, με όποιο μέσο διαθέτετε και με όποια οικονομική δυνατότητα.