Βάλτερι Μπότας στο Gazzetta: «Φτιάχνω τζατζίκι στο σπίτι»
Ο Βάλτερι Μπότας αποτέλεσε μία από τις ευχάριστες εκπλήξεις του 2022. Μετά από πέντε σεζόν στη Mercedes, τις οποίες πέρασε εγκλωβισμένος στη σκιά του Λούις Χάμιλτον, έκανε μία νέα αρχή με τα χρώματα της Alfa Romeo.
Σε ρόλο ηγέτη πλέον, με καύσιμό του το πρώτο του πολυετές συμβόλαιο, ο Φινλανδός απόλαυσε ένα εξαιρετικό ξεκίνημα της σεζόν και απέδειξε πως το σωστό περιβάλλον ήταν αρκετό για να… ανθίσει το ταλέντο του. Μας μίλησε για αυτή τη νέα αρχή αλλά και τα μαθήματα από το παρελθόν, τη γοητευτική Alfa Romeo Tonale αλλά και το… τζατζίκι. Βλέπετε ξεκίνησε ο ίδιος την κουβέντα, λέγοντας πόσο του άρεσε η χώρα μας και μετά, το ένα έφερε το άλλο.
Ποιο μέρος της Ελλάδας επισκέφτηκες;
Είχα κάνει διακοπές στην Κρήτη αλλά έχουν περάσει περισσότερα από δέκα χρόνια από τότε. Θυμάμαι όμως πως είχα περάσει πολύ όμορφα και φυσικά, λάτρεψα το ελληνικό φαγητό. Τα ψητά, το τζατζίκι…
Δεν είχα φανταστεί ποτέ πως θα συζητούσα μαζί σου για το… τζατζίκι!
Μερικές φορές το φτιάχνουμε και στο σπίτι πια. Τόσο πολύ μου αρέσει.
Αλήθεια; Και από που έχεις πάρει τη συνταγή;
Google (γέλια).
Ο ρόλος του ηγέτη
Ο ρόλος του ηγέτη της ομάδας, είναι ένας ρόλος που σου ταιριάζει τελικά περισσότερο;
Ναι, τον προτιμώ. Λογικό είναι. Είναι ένας ρόλος τον οποίο δεν είχα ποτέ στις προηγούμενες ομάδες μου στη Formula 1 και τον ομολογώ πως τον απολαμβάνω.
Τι μαθήματα πήρες τα προηγούμενα χρόνια που σε βοηθούν στο να ηγηθείς πλέον εσύ στην ομάδα σου;
Πιστεύω πως έμαθα πολλά για την ομαδική δουλειά, τη συνεργασία, τη νοοτροπία που πρέπει να έχει ομάδα και το να δουλεύει ενωμένη στο κυνήγι ενός στόχου. Έμαθα το πως να δίνεις κίνητρα στους ανθρώπους γύρω σου ενώ ξέρω καλά και πως λειτουργεί μία ομάδα ικανή να κερδίζει αγώνες και πρωταθλήματα. Τόσο πίσω στο εργοστάσιο, όσο και στην πίστα. Επιπρόσθετα, προφανώς με το πέρασμα του χρόνου έχω μάθει πολλά πράγματα σε ό,τι αφορά στο τεχνικό κομμάτι και τη λειτουργία του μονοθεσίου, τι χρειάζεται για να αποδώσει καλύτερα, πως να βρω το ιδανικό set-up κτλ. Αν μη τι άλλο, έχω μάθει πολλά στην έως τώρα καριέρα μου στο σπορ.
Ανέφερες τη δυνατότητα να δώσεις κίνητρα. Στον teammate, την ομάδα στην πίστα, τους εργαζόμενους πίσω στη βάση. Πιστεύεις πως αυτό είναι κάτι που μπορεί πραγματικά να αλλάξει μία ομάδα προς το καλύτερο;
Είτε το πιστεύεις είτε όχι, αυτό μπορεί να κάνει τεράστια διαφορά. Το να μπορείς να εμπνεύσεις τους άλλους. Ακόμα κι αν τα μέλη της ομάδας καταβάλλουν περισσότερη προσπάθεια κατά 1-2%, αν είσαι σε μία μεγάλη ομάδα, αυτό μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο.
Πως μπορείς όμως να εμπνεύσεις το δυναμικό της ομάδας σου;
Μιλώντας με όλα τα μέλη της, να επισκέπτεσαι συχνά το εργοστάσιο, να περνάς από όλα τα τμήματα, να έχεις ενεργή, πραγματική συμμετοχή σε όλα. Να δείχνεις πως όντως ενδιαφέρεσαι για τη δουλειά που κάνουν όλοι στον οργανισμό. Και να δουν πόσο σημαντικό είναι και για σένα να τα πάει καλά η ομάδα. Αυτό πιστεύω πραγματικά πως δίνει κίνητρο και ωθεί όλους στην ομάδα, να προσπαθήσουν ακόμα περισσότερο.
Η σχέση με τον Λιούις
Θεωρώ πως πολλοί υποτιμούσαν το πόσο γρήγορος ήσουν πραγματικά, στα χρόνια σου στη Mercedes. Γιατί ειδικά κάθε δεύτερο Σάββατο, ήσουν σχεδόν το ίδιο γρήγορος ή και πιο γρήγορος, από έναν επτά φορές παγκόσμιο πρωταθλητή. Νιώθεις κι εσύ πως πολλοί υποτιμούσαν την πραγματική σου απόδοση;
Δεν ξέρω τι λέει ο κόσμος και τι σκέφτεται. Και για να είμαι ειλικρινής, δεν με ενδιαφέρει κιόλας. Φέτος προφανώς όλα είναι διαφορετικά, υπάρχει άλλο σημείο αναφοράς, άλλος teammate, άλλο αυτοκίνητο. Αυτό που άκουσα από πολλούς, ειδικά στο ξεκίνημα της σεζόν, είναι το πόσο ξαφνιασμένοι ήταν βλέποντας πόσο καλά τα πήγαινα και πόσο καλά απέδιδε το μονοθέσιο. Πράγμα θετικό.
Στην επόμενη ερώτηση θέλω μία ειλικρινή απάντηση. Πως ένιωθες στους πρώτους αγώνες, όταν βρισκόσουν μπροστά από τη Mercedes, μπροστά από τον Χάμιλτον; Σου έδωσε επιπλέον ικανοποίηση;
(Πονηρό χαμόγελο) Ήταν μία λίγο… παράξενη κατάσταση. Φυσικά θετική για εμάς και ένιωθα ωραία. Πολύ ωραία και ήταν απόλυτα φυσιολογικό αυτό (γέλια).
Φυσικά κανένας δεν το περίμενε. Προφανώς σημείωσαν μεγαλύτερη εξέλιξη από εμάς στην πορεία της σεζόν και οι ισορροπίες μεταξύ μας άλλαξαν, όμως στο ξεκίνημα του πρωταθλήματος ήταν πολύ ικανοποιητικό να εκκινώ σταθερά δίπλα στον Lewis.
Το κεφάλαιο Alfa Romeo
Τι σε έπεισε να υπογράψεις στην Alfa Romeo; Το πλάνο που σου παρουσίασε η ομάδα; Τα πρώτα δεδομένα από τη δουλειά στο μονοθέσιο, ο ηγετικός ρόλος ή το πολυετές συμβόλαιο;
Νομίζω πως είναι ένας συνδυασμός όλων όσων ανέφερες. Ήταν πολύ σημαντικό για μένα το γεγονός πως ήθελαν να έχω έναν μεγαλύτερο, σημαντικότερο ρόλο εντός της ομάδας. Φυσικά, εξίσου σημαντικό ήταν και το γεγονός πως επιτέλους είχα στα χέρια μου ένα πολυετές συμβόλαιο. Όμως έπαιξε ρόλο και το μακροπρόθεσμο πλάνο που έχει αυτή η ομάδα και το οποίο μου παρουσίασε λεπτομερώς ο Φρεντ (σ.σ. Βασέρ, ο τότε επικεφαλής της Sauber Motorsport και νυν της Ferrari).
Βάσει λοιπόν των όσων σου υποσχέθηκαν και όσων τελικά είχες στη διάθεσή σου, που πιστεύω δεν υπήρχε ιδιαίτερη απόκλιση, πως αξιολογείς την πρώτη σεζόν σου στην Alfa Romeo; Και τι να περιμένουμε το 2023;
Προφανώς ήταν άκρως θετικό το πρώτο μισό της σεζόν και πολύ ικανοποιητικό το γεγονός πως μαζέψαμε αρκετούς βαθμούς. Όσο για το 2023 και το 2024, θέλουμε να είμαστε όλο και πιο ανταγωνιστικοί κι αυτό θα γίνει αν δουλέψουμε ακόμα πιο σκληρά, αν κατανοήσουμε καλύτερα τη λειτουργία του νέου μονοθεσίου και μεγιστοποιήσουμε τα πάντα. Ο στόχος μας είναι ξεκάθαρος: να είμαστε κάθε χρόνο και καλύτεροι.
Το θετικό όταν είσαι μέλος ενός brand όπως η Alfa Romeo, είναι πως έχεις την ευκαιρία να οδηγήσεις τα αυτοκίνητά της, Και μιλώντας για την ιταλική μάρκα, η κουβέντα πηγαίνει αναπόφευκτα στην ολοκαίνουρια Tonale. Την έχεις οδηγήσει, ποιες είναι οι εντυπώσεις σου;
Είναι ένα αυτοκίνητο διαφορετικό από όσα είχε τώρα στη γκάμα της η Alfa Romeo. Υπό μία έννοια, είναι ένα ξεκάθαρο βήμα προς το μέλλον αφού είναι το πρώτο υβριδικό μοντέλο με το σήμα της Alfa Romeo. Θεωρώ επίσης πως η τεχνολογία την οποία περικλείει, αποτελεί επίσης ένα βήμα αναβάθμισης σε σχέση με προηγούμενα μοντέλα. Από πλευράς σχεδιασμού, είναι ένα αυτοκίνητο ιδανικό για την καθημερινότητα. Γοητευτικό, με «καθαρό» σχεδιασμό, όμορφο όπως πρέπει να είναι μία Alfa Romeo. Όμως πέραν της Tonale, είμαι αρκετά ενθουσιασμένος με μερικά άλλα μοντέλα που είναι στα σκαριά και θα παρουσιαστούν τα επόμενα 1-2 χρόνια.
Θα σε ενδιέφερε να εμπλακείς στην εξέλιξη κάποιων επιβατικών μοντέλων; Να κάνεις δοκιμές με αυτά και να βοηθάς στην τελειοποίησή τους;
(χαμογελά πονηρά) Έχουμε κάποια πλάνα… ειδικά για ένα συγκεκριμένο μοντέλο αλλά δεν μπορώ να σας πω περισσότερα σχετικά.
Η νέα εποχή της F1
Μίλησε μου για τους νέους κανονισμούς και τα νέα μονοθέσια. Τι σου αρέσει, τι όχι…
Το αγωνιστικό κομμάτι έχει σίγουρα βελτιωθεί πολύ. Είναι πολύ ευκολότερο να ακολουθείς από κοντά το προπορευόμενο μονοθέσιο, πράγμα που δημιουργεί περισσότερες ευκαιρίες για προσπέρασμα. Αυτό που μου αρέσει πολύ είναι πως στο midfield οι διαφορές είναι υπερβολικά μικρές και οι μάχες ανάμεσα στις ομάδες που βρίσκονται εκεί, είναι απρόβλεπτες. Αυτό είναι πολύ διασκεδαστικό για εμάς τους οδηγούς. Δεν βρίσκω κάτι αρνητικό στους φετινούς κανονισμούς, θεωρώ πως στο σύνολό τους αποτελούν θετική αλλαγή.
Έχω την αίσθηση πως ακόμα δεν έχουμε δει το πραγματικό αντίκτυπο των ορίων στους προϋπολογισμούς. Πιστεύεις πως αυτό θα είναι πιο εμφανές στην πορεία;
Συμφωνώ με αυτό. Είναι κάτι που θα επηρεάζει τις ισορροπίες ολοένα και περισσότερο. Αν δούμε για παράδειγμα δύο χρόνια μετά, πιστεύω πως τότε οι διαφορές θα είναι ανάμεσα σε όλες τις ομάδες μικρές, ακριβώς λόγων των budget caps. Κι αυτό είναι καλό γιατί τώρα, είναι εμφανές πως κάποιες ομάδες είχαν ξοδέψει πολλά χρήματα πριν την επιβολή των ορίων στους προϋπολογισμούς, δουλεύοντας πάνω στα projects των σημερινών κανονισμών. Αλλά περιμένω πως θα έρθει ισορροπία όσο περνάει ο καιρός. Αυτός είναι και ένας λόγος που με κάνει να πιστεύω πως μπορούμε να γνωρίσουμε επιτυχίες με αυτή την ομάδα. Διότι θα έχουμε όλοι τα ίδια χρήματα να ξοδέψουμε και αυτό σημαίνει πως τουλάχιστον στη θεωρία, δεν υπάρχει λόγος να μην είμαστε στο μέλλον σε θέση να διεκδικούμε σε σταθερή βάση, βάθρα και νίκες.
Δεν χρειάζεται, αρκεί το χαμόγελό σου! Είδα πρόσφατα το ντοκιμαντέρ της FIA, το «When We Were Young». Μου έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση τα δικά σου λεγόμενα, γιατί ήταν ξεκάθαρο πως από μικρή ηλικία, είχες στο μυαλό σου ήδη χαραγμένο το δρόμο προς την F1. Κι ας μην είχες ιδέα τότε για τη διαδρομή που θα ακολουθούσε. Τώρα, 25 χρόνια μετά, με 10 νίκες και 20 pole positions στο ενεργητικό σου, τι θα έλεγες σε εκείνον τον πιτσιρικά που ονειρευόταν την F1;
Θα έλεγα σε εκείνον τον πιτσιρικά αλλά και σε κάθε άλλο παιδί, πως δεν πρέπει ποτέ να πάψει να ονειρεύεται. Όσο μεγάλα κι αν είναι τα όνειρά του. Αν πιστέψεις πραγματικά στον εαυτό σου, τότε όλα είναι πιθανά. Είμαι πολύ χαρούμενος που ποτέ δεν εγκατέλειψα το όνειρό μου κι αν έβλεπα τον πιτσιρικά εαυτό μου, αυτό που θα του έλεγα θα ήταν να μην αλλάξει τίποτα, να κάνει τα πάντα με τον ίδιο τρόπο!
Έχοντας λοιπόν ήδη μία αξιοζήλευτη καριέρα στο ενεργητικό σου, ποια ήταν η καλύτερη και ποια η χειρότερη στιγμή σου έως τώρα;
Το πρώτο σκέλος είναι εύκολο. Η καλύτερη στιγμή μου ήταν αναμφίβολα η πρώτη νίκη μου στη Formula 1. Φάνταζε απίστευτο αυτό που είχε συμβεί, ένιωθα πραγματικά υπέροχα που τα είχα επιτέλους καταφέρει. Όσο για τη χειρότερη στιγμή… (το σκέφτεται πολύ). Ποια ήταν η χειρότερη…; Δεν ξέρω, δεν έχω μία που να ξεχωρίζει και να μου έρχεται με τη μία στο μυαλό. Ας κρατήσουμε τις καλές στιγμές λοιπόν! Ίσως κάποιο λάθος μου σε αγώνα, κάποια έξοδος.
Αν έπρεπε να περιγράψεις τη Formula 1 σε κάποιον που δεν έχει ιδέα τι είναι, πως θα την περιέγραφες; Τι είναι η Formula 1;
Είναι η κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού – δεν την αποκαλούν τυχαία έτσι. Είναι ένα πεδίο μάχης στο οποίο ανταγωνίζονται οι καλύτεροι οδηγοί στον κόσμο. Είναι ένας χώρος εξαιρετικού επαγγελματισμού. Ένας χώρος με μεγάλο ανταγωνισμό κι ένα σπορ πολύ απαιτητικό από σωματικής αλλά και πνευματικής πλευράς. Όμως την ίδια στιγμή, είναι απίστευτα απολαυστικό και αποτελεί ένα εξαιρετικό θέαμα για όσους το παρακολουθούν.
Και το συναίσθημα όταν κατεβάζεις την προσωπίδα και πατάς το γκάζι; Όλοι στον κόσμο σε ζηλεύουν που μπορείς να το βιώσεις αυτό…
Πράγματι, είμαι πολύ τυχερός που το ζω αυτό. Το ξέρω. Είναι δύσκολο να το περιγράψω. Δεν συγκρίνεται με τίποτα άλλο. Καμία άλλη μορφή αγώνων πίστας, με οποιοδήποτε άλλο όχημα, δεν μπορεί να συγκριθεί με τη Formula 1.
Η νέα μας συνάντηση
Τα παραπάνω, δημοσιεύτηκαν πρώτη φορά στο μηνιαίο μας περιοδικό gMotion by Gazzetta. Όμως συναντήσαμε ξανά τον Βάλτερι, στο Μπαχρέιν, λίγο πριν την «εκκίνηση» του φετινού Παγκοσμίου Πρωταθλήματος της F1. Και μιλήσαμε για όσα έρχονται…
Ξεκινά λοιπόν μία νέα σεζόν. Έχεις υψηλές προσδοκίες;
Πάντα έχεις υψηλές προσδοκίες. Όλοι ξεκινούν από το μηδέν κι αυτό είναι ωραίο. Υπάρχουν απεριόριστες ευκαιρίες σε αυτό το σπορ.
Πόσο βελτιωμένο είναι το φετινό μονοθέσιο της Alfa Romeo;
Σε σχέση με το περυσινό, αρκετά. Όμως δεν μπορούμε να πούμε με ακρίβεια που θα βρισκόμαστε, θα είναι μεγάλη η μάχη στο midfield. Πιστεύω πως όλοι θα είναι πολύ κοντά σε απόδοση.
Πόσο καλύτερα προετοιμασμένος είσαι φέτος, δεδομένου πως ξέρεις πια καλά και την ομάδα;
Σίγουρα μπαίνω στη νέα σεζόν πιο ετοιμοπόλεμος, έχω κάνει πολύ περισσότερα χιλιόμετρα στις δοκιμές εξέλιξης και πλέον δεν έχω τη διαδικασία εκμάθησης της ομάδας, των ανθρώπων και των λειτουργιών της. Να επικεντρωθώ στη δουλειά. Κι ως τώρα, όλα πάνε καλά.
Πέρυσι, ειδικά στο δεύτερο μισό της σεζόν, είχες στερηθεί καλά αποτελέσματα λόγω προβλημάτων αξιοπιστίας. Πιστεύεις πως τα ξεπεράσατε;
Πάντα υπάρχουν ερωτηματικά σε αυτό το σπορ. Όμως έως τώρα, όλα στο μονοθέσιο δείχνουν να είναι ένα βήμα προς το καλύτερο. Μπαίνω στη νέα σεζόν με περισσότερη αυτοπεποίθηση.
Το μουστάκι, ήρθε για να μείνει;
Δεν ξέρω, μέχρι τώρα μου αρέσει. Κοιτάζω στον καθρέφτη και βλέπω έναν όμορφο τύπο!
Πως πήγε η χειμερινή σου προετοιμασία; Είδαμε πως έκανες πολύ ποδήλατο. Είσαι στην καλύτερή σου κατάσταση;
Νιώθω καλά. Και πάνω στο ποδήλατο νιώθω καλά. Οι δοκιμές κύλησαν ομαλά και ένιωθα πως όντως ήμουν σε πολύ καλή φυσική κατάσταση κι αυτό θα με βοηθήσει. Έτρωγα υγιεινά, έκανα πολύ ποδήλατο… Όπως είπα, είμαι καλύτερα προετοιμασμένος φέτος, σε κάθε τομέα.
Η υγιεινή διατροφή περιλάμβανε και λίγο τζατζίκι;
Έφαγα λίγο τζατζίκι, ναι. Και λίγο σουβλάκι! Το καλό όταν κάνεις πολύ ποδήλατο είναι πως μπορείς και να τρως πολύ!
The climb up to the highest point of UAE, Jabel Al Jais, was worth the views and the epic descend ⛰#VB77 @canyon_bikes
— Valtteri Bottas (@ValtteriBottas) February 28, 2023
📷 @tiffanycromwell pic.twitter.com/BNIpJ0cHUB
Φωτογραφίες: Sauber Motorsport, Mercedes-AMG