Volvo ΕΧ30: Οδηγούμε στην Ελλάδα το νέο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο – Εκδόσεις και τιμές (vid)
Σύμφωνα με τους εκπροσώπους της Volvo, το νέο EX30 είναι το σημαντικότερο μοντέλο που λανσάρει η Volvo από την εποχή του μετασχηματισμού της, ο οποίος ξεκίνησε με τη δεύτερη γενιά του Volvo XC90, το 2014.
Οι λόγοι είναι πολλοί, αλλά ο κυριότερος αφορά στο γεγονός ότι το μοντέλο απευθύνεται σε ένα εντελώς διαφορετικό κοινό, πολύ πιο νεανικό αλλά και πολύ ευρύτερο, όπως άλλωστε αποδεικνύει και το κόστος του EX30.
Η Volvo κάνει λόγο για «εκδημοκρατισμό της premium ηλεκτροκίνησης» και σε συνδυασμό με τον ενθουσιασμό των στελεχών της σχετικά με το EX30, μας δημιούργησαν μια έντονη προσμονή να «θέσουμε τὸν δάκτυλόν μας εἰς τὸν τύπον τῶν ἥλων».
Πριν όμως από αυτό, ας δούμε λίγο το νέο Volvo EX30 στη θεωρία.
Στα χαρτιά
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του Volvo EX30 συνθέτουν μια κορυφαία πρόταση BEV αυτοκινήτου της κατηγορίας B SUV. Με μήκος 4,233 μέτρα το αυτοκίνητο κινείται ακριβώς στο μέσο όρο των ανταγωνιστών του, όντας αρκετά συμπαγές. Το πλάτος των 1,837 μέτρων του προσθέτει μια αρκετά στιβαρή παρουσία στο δρόμο, ενώ οι πολύ μικροί πρόβολοι και το μεγάλο μεταξόνιο των 2,65 μέτρων (Jeep Avenger και Peugeot e2008: 2,562 μέτρα), συνθέτουν πολύ ιδιαίτερες και στιβαρές αναλογίες, ενώ αφήνουν υποσχέσεις και για καλούς χώρους.
Την κίνηση αναλαμβάνει ένα ηλεκτρικό μοτέρ στον πίσω άξονα στις δικίνητες εκδόσεις με μπαταρίες χωρητικότητας 51 ή 69 kWh, και δύο μοτέρ στην τετρακίνητη εκδοχή με την μπαταρία των 69 kWh. Οι εκδόσεις RWD αποδίδουν ισχύ 272 ίππων και ροπή 343 Nm, ενώ η τετρακίνητη ισχύ 428 ίππων και ροπή 543 Nm.
Έχουμε δηλαδή να κάνουμε με δύο πολύ ταχείς και μια ταχύτατη εκδόσεις. Οι δύο πρώτες επιταχύνουν από 0-100 χλμ./ώρα σε 5,7 και 5,3 δλ. αντίστοιχα, ενώ η 4WD σε 3,6 δλ. Όλες, διατηρούν τη δέσμευση της Volvo για οικειοθελή περιορισμό της μέγιστης ταχύτητας στα 180 χιλιόμετρα. Στην οποία προφανώς φτάνουν ώσπου να πεις EX30.
Τις παραπάνω εντυπωσιακές επιδόσεις έρχονται να χαλιναγωγήσουν τεράστιοι για το μέγεθος του αυτοκινήτου τροχοί με διάμετρο 18, 19 ή 20 ίντσες και πλάτος ελαστικών από 225 έως 245 χιλιοστά. Στον τομέα της ανάρτησης έχουμε την κλασική λύση των γονάτων McPherson εμπρός και την προηγμένη λύση των πολλαπλών συνδέσμων πίσω. Τα φρένα περιλαμβάνουν δίσκους διαμέτρου 322 χιλ. εμπρός και 320 πίσω, που αυξάνονται στα 350 και στα 333 χιλ. αντίστοιχα στην τετρακίνητη έκδοση.
Από άποψη εξοπλισμού, ακόμα και η βασική έκδοση είναι πληρέστατη, με όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες, κλιματισμό, ζάντες ελαφρού κράματος και 26 συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης, τα οποία στις κορυφαίες εκδόσεις αυξάνονται στα 31. Πλούσια είναι τα ελέη του ΕΧ30 και σε επίπεδο συνδεσιμότητας, καθώς τηλέφωνα Android και iOs συνδέονται εύκολα ασύρματα ή ενσύρματα, ενώ το λειτουργικό του συστήματος πολυμέσων είναι το Android της Google.
Στο δρόμο
Αξίζει να δεις κανείς από κοντά το νέο Volvo EX30. Καταφέρνει στην εξωτερική του σχεδίαση να διατηρεί μια αξιοσημείωτη ισορροπία νεωτερισμού και κλασικής κομψότητας, την ίδια στιγμή που οι αναλογίες του είναι απόλυτα ισορροπημένες. Το συνολικό αποτέλεσμα είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον και θα έλεγα μάλιστα άμεσα αποδεκτό.
Το εσωτερικό δίνει την αίσθηση της σκανδιναβικής αφαιρετικής λογικής λίγο περισσότερο από τα μεγαλύτερα μοντέλα της μάρκας, καθώς το EX30 στερείται το γνωστό μας «πίνακα οργάνων». Εμπρός από τον οδηγό υπάρχει ένα μικρό πάνελ σκούρου χρώματος με τις υποχρεωτικές από το νόμο λυχνίες άμεσης προειδοποίησης και τίποτε άλλο. Αντίθετα, η οθόνης αφής του συστήματος πολυμέσων πλειοδοτεί σε μέγεθος με διαγώνιο 12,3 ιντσών και κάθετο προσανατολισμό.
Λόγω λειτουργικού συστήματος είναι πολύ κοντά στη λογική χρήσης των κινητών τηλεφώνων, ωστόσο η σχεδόν ολοκληρωτική απουσία φυσικών διακοπτών κάνει τον περιστασιακό χρήστη να «ψάχνεται» στην πρώτη επαφή. Αξιοσημείωτα στοιχεία στο εσωτερικό αποτελούν το κεντρικά τοποθετημένο ντουλαπάκι συνοδηγού που πλέον ανήκει και στον οδηγό, οι συρόμενες ποτηροθήκες που αποκαλύπτονται σε δύο φάσεις, πρώτα η μια και μετά η άλλη, το soundbar στη βάση του ταμπλό που έρχεται μαζί με το προηγμένο ηχοσύστημα Harman Kardon των κορυφαίων εκδόσεων εξοπλισμού και οι κεντρικά τοποθετημένοι και μόλις δύο διακόπτες των τεσσάρων ηλεκτρικών παραθύρων, με ένα επιπλέον διακόπτη για την επιλογή λειτουργίας των εμπρός ή των πίσω. Τέλος, ο επιλογέας του κιβωτίου είναι τοποθετημένος δεξιά στην κολόνα του τιμονιού και όχι στη βάση της κεντρικής κονσόλας, όπως σε όλα τα υπόλοιπα μοντέλα της Volvo.
Από άποψη εργονομίας λοιπόν το αυτοκίνητο απαιτεί συνήθεια, από άποψη χώρων όχι, καθώς είναι επαρκείς για το μέγεθός του, αλλά για τέσσερις και όχι για πέντε ενήλικες. Ο χώρος αποσκευών έχει δύο επίπεδα -μια πολύ πρακτική λογική- με συνολικό όγκο 400 λίτρων. Πολύ θετική κρίνουμε και την ύπαρξη εμπρός χώρου (frunk), ο οποίος παρότι έχει όγκο μόλις 7 λίτρα, μπορεί να δεχτεί το καλώδιο φόρτισης επί παραδείγματι.
Η έκδοση που οδηγήσαμε ήταν αυτή με τη μεγάλη μπαταρία και την κίνηση μόνο πίσω, η οποία μας ικανοποίησε απόλυτα σε πολλούς τομείς. Κατ' αρχάς το ΕΧ30 είναι ένα πανεύκολο στο χειρισμό αυτοκίνητο, με εξαιρετικές επιδόσεις και όσο χρειάζεται ενδοτική ανάρτηση. Στις κλειστές στροφές της διαδρομής μας οι απότομες αλλαγές κατεύθυνσης δεν ήταν το φόρτε του, καθώς είναι έντονη η πλεύση λόγω της μεταφοράς του μεγάλου βάρους των περίπου 1.800 κιλών. Ωστόσο η πρόσφυση είναι σχεδόν ατελείωτη και όταν κανείς καταφέρει οδηγώντας πολύ επιθετικά να την απολέσει, τότε η επέμβαση των ηλεκτρονικών συστημάτων είναι τόσο άμεση και διακριτική, που σπάνια τα αντιλαμβάνεσαι να εμπλέκονται. Επίσης, χάρη στην μετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς, το αυτοκίνητο βγάζει τη δύναμη και τη ροπή του κινητήρα στο δρόμο χωρίς δράματα.
Η λειτουργία one pedal είναι λιγότερο επεμβατική από αυτή που έχουμε συνηθίσει σε άλλα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά υπάρχει ως επιλογή. Δεν είναι όμως διαθέσιμα προφίλ οδήγησης όπως sport ή eco. Τα φρένα έχουν πολύ καλή αίσθηση αλλά στα λίγα χιλιόμετρα που πραγματοποιήσαμε δεν μπορέσαμε να διακρίνουμε την αντοχή τους, ενώ τέλος ο θόρυβος στο εσωτερικό είναι πολύ χαμηλός και κυρίως αεροδυναμικής φύσης, σε απαγορευτικές όμως από το νόμο ταχύτητες.
Τελικά
Το ολοκαίνουργιο Volvo EX30 είναι ένα πολύ ενδιαφέρον αυτοκίνητο από πολλές απόψεις. Με κόστος που ξεκινάει από τις 37.572 ευρώ για τη βασική έκδοση, τις 42.966 ευρώ για την extended range και τις 49.352 ευρώ για την 4WD χωρίς επιδότηση, αποτελεί μια premium επιλογή με τιμή mainstream.
Λειτουργικά είναι εξαιρετικό αν η εστίαση του οδηγού είναι στην άνεση και όχι στο sportiness, ενώ σε επίπεδο ασφάλειας, εξοπλισμού και επιδόσεων είναι στην κορυφή -και όχι μόνο της κατηγορίας μεγέθους του. Επίσης, το αυτοκίνητο είναι ένα από τα πλέον βιώσιμα της παγκόσμιας αγοράς, με μεγάλα ποσοστά χρήσης ανακυκλωμένων μετάλλων και πλαστικών και σίγουρα το πιο «οικολογικό» Volvo που έχει βγει ποτέ από τη γραμμή παραγωγής.
Μένει να δούμε σε μια πλήρη δοκιμή τι συμβαίνει με την αυτονομία, την οποία η Volvo προσδιορίζει στα 344, 476 και 450 χιλιόμετρα για τις τρεις εκδόσεις standard range, extended range και 4WD αντίστοιχα.