Mε το νέο Renault Arkana στους Καλαρρύτες
Κείμενο-Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
Από τη μια ένα σύγχρονο κομψό coupe SUV, όπως το νέο Renault Arkana. Από την άλλη, οι απαράλλαχτοι σχεδόν εδώ και πέντε αιώνες, ιστορικοί Καλαρρύτες. Το ένα, εξαιρετικό δείγμα σύγχρονης τεχνολογίας. Οι άλλοι, ένα ζωντανό κομμάτι παράδοσης. Σημείο ένωσης η ανάγκη για αποδράσεις που θα μας φέρουν κοντά στη φύση, σε μέρη που ακόμα και σήμερα αποτελούν ένα συνδετικό κρίκο με το παρελθόν μας.
Έτσι γρήγορα και απλά, αποφασίσαμε η δοκιμή του νέου μοντέλου να μη γίνει στα γνωστά και συνηθισμένα περιβάλλοντα της Αττικής αλλά σε ένα ταξίδι στον υπέροχο ορεινό όγκο των Τζουμέρκων. μέρκων.
Η πρώτη «λάμψη» του νέου Renault Arkana
Επιλέξαμε να φτάσουμε στο Ρίο μέσω αυτοκινητόδρομου, παρότι η οδήγηση στο «αποστειρωμένο» περιβάλλον του είναι βαρετή, αλλά σίγουρα πιο γρήγορη και ασφαλής. Για να κάνουμε ακόμα πιο εύκολη την οδήγηση χρησιμοποιήσαμε το εξελιγμένο adaptive cruise control της Renault και, εάν δεν παρεμβαλλόταν η ελληνική «πατέντα» των μετωπικών διοδίων, θα μπορούσαμε να φτάσουμε στο Ρίο χωρίς να ακουμπήσουμε καθόλου τα πεντάλ του φρένου ή του γκαζιού.
Αυτή η δυνατότητα πριν μερικά χρόνια θα φάνταζε σενάριο επιστημονικής φαντασίας και δείχνει πόσο έχουν εξελιχθεί τα αυτοκίνητα. Ρύθμιση στην ανώτατη επιτρεπτή ταχύτητα – εδώ να επισημάνουμε την ευκολία ενεργοποίησης και ρύθμισης από τα αντίστοιχα μπουτόν στο τιμόνι του νέου Arkana- και αντίστοιχη επιλογή του προγράμματος Eco (το Arkana διαθέτει τρία προγράμματα λειτουργίας MySense, Eco και Sport) για μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου καθώς στον αυτοκινητόδρομο δεν χρειάζονται μεγάλες επιταχύνσεις.
Σε ταχύτητες 120 - 130 χλμ/ώρα το coupe αμάξωμα του Renault Arkana ταξιδεύει ήσυχα χωρίς αεροδυναμικούς θορύβους μέσα στην καμπίνα, ενώ οι σχετικά σφιχτές αναρτήσεις επιτρέπουν στον οδηγό να μην έχει την αίσθηση της πλεύσης χωρίς όμως καμία υποχώρηση στον τομέα της άνεσης.
Πριν από την εκκίνηση του ταξιδιού μπήκαμε στο εύχρηστο μενού του συστήματος εξατομίκευσης multi-sense και παραμετροποιήσαμε τις ενδείξεις στον ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,2 ιντσών ενώ επιλέξαμε την επιλογή Comfort όσον αφορά τη λειτουργία του τιμονιού- λιγότερο άμεσο.
Υπάρχουν φυσικά οι εφαρμογές Apple CarPlay και Android Auto αλλά δεν χρειάστηκε να συνδέσουμε κάποιο smartphone καθώς το σύστημα πλοήγησης που διέθετε το Arkana είναι ένας από τους πιο εξελιγμένους προ εγκατεστημένους χάρτες, καθώς έχει δημιουργηθεί σε συνεργασία με την Google και διαθέτει ενδείξεις για τα πρατήρια καυσίμων με αναγραφή της τιμής(!) της αμόλυβδης. Επίσης σε προειδοποιεί για τα σημεία που υπάρχουν εγκαταστημένες κάμερες ελέγχου ταχύτητας και κυκλοφορίας.
Μετά το Αντίρριο αποφασίσαμε να κινηθούμε από τον παλιό δρόμο προς Άρτα, καθώς είναι πιο αργό, αλλά πολύ πιο ευχάριστο να οδηγείς στο επαρχιακό δίκτυο. Επίσης η ύπαρξη του σύγχρονου αυτοκινητόδρομου Ιόνια Οδός έχει ελαχιστοποιήσει την κίνηση σε αυτό το κομμάτι (Αντίρριο- Ιωάννινα), με αποτέλεσμα να απολαμβάνεις ακόμα περισσότερο τους άδειους δρόμους. Συνεχίσαμε με τη χρήση της λειτουργίας Eco αλλά αλλάξαμε τη ρύθμιση του τιμονιού σε Standard για μια πιο άμεση απόκριση. Στην μεγάλη ανηφόρα που ακολουθεί αμέσως μετά το Αντίρριο ο 1300άρης turbo κινητήρας με ισχύ 140 ίππων τα καταφέρνει θαυμάσια, πάντα σε συνεργασία με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη των 7 σχέσεων.
Αποτελεσματικό και στα δύσκολα
Το ταξίδι μέχρι την Άρτα κύλησε σε ρυθμούς cruising απολαμβάνοντας την οδήγηση του σπορτίβ γαλλικού SUV αλλά και το καταπράσινο τοπίο μιας πρώιμης άνοιξης, αποτέλεσμα του πολύ ήπιου φετινού χειμώνα. Στις γρήγορες αλλά σχετικά κλειστές στροφές του Μενιδίου το Renault Arkana δεν ταλαιπωρεί τους επιβαίνοντες με μεγάλες κλίσεις ενώ η αίσθηση του τιμονιού ακόμα και στη ρύθμιση Statndard είναι πολύ καλή. Μετά την Άρτα ανηφορίσαμε στα χαμηλά βουνά, παράλληλα με τον ποταμό Άραχθο, για να τον διασχίσουμε στο χωριό Φράστα, μέσω της νέας γέφυρας. Εκεί κοντά υπάρχει και το παραδοσιακό γεφύρι της Πλάκας που το Φεβρουάριο του 2015 κατέρρευσε, για να ολοκληρωθεί η αποκατάστασή του το Δεκέμβριο του 2019. Το μονότοξο αυτό γεφύρι που θεωρείται το μεγαλύτερο των Βαλκανίων, κάποτε ήταν η δίοδος συνόρων, καθώς ο ποταμός Άραχθος ήταν το σύνορο της Ελλάδας με την Οθωμανική Αυτοκρατορία.
Από αυτό το σημείο ξεκινά μια ενδιαφέρουσα ανάβαση με θέα τις εντυπωσιακές και άγριας ομορφιάς, λόγω της βραχώδους επιφάνειάς τους, κορυφές των Τζουμέρκων, που η ύπαρξη χιονιού τις κάνει να δείχνουν πιο εντυπωσιακές. Ακόμα και σε αυτό το σφικτό κομμάτι ανάβασης το Arkana δεν προβληματίζεται. Οι αναρτήσεις είναι προσανατολισμένες προς τη σπορ χρήση αλλά με ένα μέτρο ώστε να μην χαθεί η άνεση. Το Arkana δεν θα σε κάνει να νιώσεις ότι βρίσκεσαι πίσω από το τιμόνι ενός σπορ αυτοκινήτου αλλά δεν θα πει όχι σε μια πιο γρήγορη από τα συνηθισμένα οδήγηση. Η στήριξη των άνετων καθισμάτων είναι πολύ καλή όπως και η θέση οδήγησης, ενώ προσαρμόζεται σε κάθε ανάγκη του οδηγού. Τέλος παρά το coupe σχήμα, το Arkana θα βολέψει και μεγαλόσωμους επιβάτες, τόσο εμπρός όσο και πίσω.
Όσο πλησιάζουμε προς το χωριό Καλαρρύτες ο δρόμος στενεύει για να καταλήξει σε ένα ασφάλτινο φίδι που σκαρφαλώνει στις κάθετες βραχώδεις πλαγιές. Μέσα σε μία εσοχή του βράχου, αρκετά πιο ψηλά από το δρόμο, βρίσκεται η Μονή Κηπίνας, σχεδόν αόρατη καθώς είναι χτισμένη από τις πέτρες των βράχων που περιβάλλον την περιοχή. Το πετρόλ χρώμα του μοντέλου της δοκιμής μας είναι μια ενδιαφέρουσα αντίθεση με το κυρίαρχο καφέ χρώμα της περιοχής, ενώ η coupe σχεδίαση του Arkana κάνει τη φωτογράφηση ακόμα πιο εύκολη. Αφού κατηφορίσαμε στο σχεδόν χαμηλότερο σημείο του φαραγγιού, περνώντας και από μικρή σήραγγα ανοιγμένη στα βράχια, ανηφορίσαμε για να βρεθούμε μετά από μερικά χιλιόμετρα στους Καλαρρύτες, ένα αρκετά γνωστό χωριό, που μαζί με το Συρράκο ελκύει αρκετούς επισκέπτες εξαιτίας της τοποθεσίας αλλά και του παραδοσιακού χρώματος που διατηρεί.
Μετά από μία βόλτα στα πέτρινα σοκάκια του χωριού συνεχίσαμε την ανάβασή μας με κατεύθυνση τα Τρίκαλα όπου θα βρίσκαμε το γνωστό πέρασμα Μπάρος, το υψηλότερο ορεινό πέρασμα της χώρας μας από άσφαλτο, αλλά η ομίχλη που συναντήσαμε λίγο μετά και κάλυπτε τα πάντα μας έκανε να αλλάξουμε διαδρομή- αφήνοντας σαν δικαιολογία ενός άλλου ταξιδιού για την επίσκεψή μας σε αυτό το σημείο της Ελλάδας. Έτσι καταλήξαμε μέσω Ιωαννίνων στο Μέτσοβο.
Την επομένη μέρα θελήσαμε να επισκεφτούμε το γνωστό πέρασμα της Κατάρας, αλλά πλέον παραμένει κλειστό τους χειμερινούς μήνες. Περίπου δέκα χιλιόμετρα μετά το Μέτσοβο, αμέσως μετά τη διασταύρωση για Μηλιά, υπάρχει μπάρα αλλά μπορεί κάποιος να την παρακάμψει από δίπλα, με τη πινακίδα να αναφέρει ότι η διέλευση των οδηγών γίνεται με δικιά τους ευθύνη. Φτάσαμε στο ψηλότερο σημείο του περάσματος με το δυνατό αέρα να φυσά ακριβώς στο διάσελο. Τελικά η διάσχιση του περάσματος δεν μπορεί να γίνει καθώς κοντά στη διασταύρωση της Παναγιάς υπάρχει καθίζηση του δρόμου οπότε αναγκαστικά ο ταξιδιώτης για Καλαμπάκα πρέπει να χρησιμοποιήσει την Εγνατία Οδό από Μέτσοβο.
Αυτό ήταν και το μοναδικό κομμάτι αυτοκινητόδρομου που χρησιμοποιήσαμε για την επιστροφή μας στην Αθήνα μέσω Τρικάλων, καθώς αποφασίσαμε να ακολουθήσουμε μόνο επαρχιακούς δρόμους για να απολαύσουμε την οδήγηση του Arkana μέσα στο όμορφο ανοιξιάτικο τοπίο. Έρημη η ανάβαση Δομοκού και έτσι δεν μπορέσαμε να αποφύγουμε την πρόκληση να οδηγήσουμε αρκετά πιο γρήγορα. Επιλογή προγράμματος “Sport” και ο κινητήρας ζωντανεύει για να προσφέρει όσο το δυνατόν πιο άμεση απόκριση σε κάθε πάτημα του γκαζιού.
Παρότι οι 140 ίπποι δεν μπορούν να θεωρηθούν πολλοί για ένα οικογενειακό SUV όπως το Renault Arkana με βάρος 1.336 κιλά, θα εντυπωσιάσει πολλούς οδηγούς που θα βρεθούν πίσω από το τιμόνι του για τη ταχύτητα που μπορεί να διατηρεί στις στροφές, εξαιτίας του καλού στησίματος και το της αίσθησης του τιμονιού. Αυτά τα δύο χαρακτηριστικά είναι που βοηθούν τον οδηγό να αυξάνει συνέχεια την πίεση στο αυτοκίνητο μέχρι να βρει τα αρκετά υψηλά όρια του. Οι Γάλλοι μηχανικοί φαίνεται να έχουν κάποιο μαγικό ραβδάκι κάνοντας τα αυτοκίνητά τους άνετα αλλά και με πολύ καλή οδική συμπεριφορά. Οι επιδόσεις, επίσης, είναι πολύ καλές, χάρη στην ελαστικότητα του κινητήρα και στις 7 σχέσεις του κιβωτίου. Η επιτάχυνση από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 9,8 δλ., ενώ η μέγιστη ταχύτητα είναι ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 174 χλμ./ώρα.
Εντυπωσιακά οικονομικό
Επιστρέφοντας, μετά από 1.200 χιλιόμετρα, κοιτούσαμε το Renault Arkana αρκετά εντυπωσιασμένοι όχι τόσο λόγω της αισθητικής του, η οποία με τον coupe σχεδιασμό είναι εντυπωσιακή, αλλά για τον ισορροπημένο τρόπο που καλύπτει κάθε ανάγκη του οδηγού του. Τα πολύ καλά χαρακτηριστικά του πρώτου Arkana δεν χρειάστηκαν κάποια βελτίωση, έτσι στο νέο μοντέλο ουσιαστικά δεν υπάρχει καμιά διαφοροποίηση πέρα του γνωστού φρεσκαρίσματος μέσω του facelift.
Στο μεγαλύτερο κομμάτι από τη διαδρομή των 1.200 χιλιομέτρων, που περιλάμβανε αρκετές αναβάσεις, χρησιμοποιήθηκε το πρόγραμμα “Eco” πετυχαίνοντας μια κατανάλωση 5,5 λίτρα/100 χλμ., διευκρινίζοντας όμως ότι πρόκειται για μια επί τούτου οικονομική οδήγηση. Μια πιο ρεαλιστική μέση κατανάλωση με αρκετή αστική χρήση είναι στα 6,5 λίτρα/100 χλμ. Ο κατασκευαστής υπόσχεται μέση κατανάλωση 5,8 – 6,1 λίτρα/100 χλμ. με βάση το πρωτόκολλο WLTP, τιμές οι οποίες όπως έδειξε η δοκιμή μας είναι απόλυτα εφικτές και σε πραγματικές συνθήκες.
Όσον αφορά στις εκτός δρόμου διαδρομές το Arkana δεν θα φέρει κάποια ουσιαστική άρνηση καθώς έχει και αρκετό ύψος από το έδαφος, στα 18 εκατοστά, αλλά οι προσανατολισμένες στην ασφάλτινη χρήση αναρτήσεις δεν είναι η ιδανικότερη λύση για μεγάλες εκτός δρόμου αποδράσεις. Μια τετράδα τροχών με μεγαλύτερο προφίλ από το 55 που φορούσε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας σίγουρα είναι η λύση για αυτούς που θέλουν να έχουν ένα πιο adventure χαρακτήρα από το αυτοκίνητό τους.
Προσιτό και πλήρες
Με το κόστος της έκδοσης δοκιμής να ξεκινά από τα 26.680 ευρώ και επιπλέον να συνοδεύεται από 5ετή εργοστασιακή εγγύηση και 3 έτη δωρεάν οδικής βοήθειας, το νέο Renault Arkana αποτελεί σήμερα μια από τις πιο προσιτές και ταυτόχρονα πιο χαρισματικές προτάσεις οικογενειακού SUV. Παράλληλα, με το χαμηλό επίπεδο κατανάλωσης καυσίμου που επιτυγχάνει και το εξαιρετικό στη λειτουργία του αυτόματο κιβώτιο, είναι ένα από τα πλέον ευχάριστα, εύκολα και οικονομικά στην καθημερινή χρήση αυτοκίνητα.