F1: Χάμιλτον και Mercedes – Μια ιστορία που γράφτηκε με χρυσά γράμματα
To Grand Prix Άμπου Ντάμπι του 2024 ήταν η τελευταία εμφάνιση του Λιούις Χάμιλτον με τη Mercedes-AMG. Το «αντίο» δεν ήρθε με ιδανικό τρόπο, όμως τα τελευταία χρόνια δεν μπορούν να αντικαταστήσουν το ένδοξο παρελθόν και τις τεράστιες επιτυχίες που ο Βρετανός οδηγός και η ομάδα του πέτυχαν την τελευταία δεκαετία. Παρά το γεγονός πως ξεκίνησε από τη 16η θέση, ο 7 φορές παγκόσμιος πρωταθλητής έδωσε παράσταση, ήταν ταχύτατος και μας προσέφερε ένα από τα καλύτερα προσπεράσματα της χρονιάς στον τελευταίο γύρο για την 4η θέση.
Η καριέρα του Λιούις Χάμιλτον στη Formula 1 είναι συνυφασμένη με την ταχύτητα, το δυναμισμό και την αριστεία. Η συνεργασία του με τη Mercedes υπήρξε καθοριστική για την αναγνώριση του ως τον πιο επιτυχημένο οδηγό στην ιστορία του σπορ. Τα νούμερα μιλάνε από μόνα τους: 6 παγκόσμια πρωταθλήματα οδηγών, 8 τίτλοι κατασκευαστών, 84 νίκες, 78 pole positions και 153 βάθρα.
Imagine… Thank You, Lewis pic.twitter.com/mG90j2cvqA
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) December 5, 2024
Από την απαξίωση στην κορυφή
Στις 28 Σεπτεμβρίου του 2012 η Mercedes ανακοίνωσε πως από το 2013 ο Λιούις Χάμιλτον θα ενταχθεί στο δυναμικό της. Η κίνηση αυτή αμφισβητήθηκε έντονα, καθώς κανένας δεν πίστευε ότι ο Χάμιλτον μπορεί να πετύχει με τη Mercedes. Εκείνη τη χρονιά ο Βρετανός έκανε πρωταθλητισμό με τη McLaren, οι εμφανίσεις του άγγιζαν την τελειότητα και μοναδικός του αντίπαλος ήταν η κακή αξιοπιστία. Από την άλλη, η Mercedes δυσκολευόταν να ανέβει στο βάθρο.
Lewis Hamilton to race for MERCEDES AMG PETRONAS from 2013 @lewishamilton http://t.co/hz6uBUQI
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) September 28, 2012
Η μετεγγραφή του Χάμιλτον στη Mercedes το 2013 σήμανε την αρχή ενός νέου κύκλου για την ομάδα του Μπράκλεϊ. Από την αρχή, η Mercedes δεν ήταν η κυρίαρχη δύναμη στη Formula 1, αλλά με τον Βρετανό στο τιμόνι, οι επιτυχίες δεν άργησαν να έρθουν. Εκείνη τη σεζόν πήρε μία νίκη και η Mercedes πήρε τη 2η θέση στο πρωτάθλημα κατασκευαστών.
Το 2014 άλλαξαν τα πάντα στη Formula 1, με τη Mercedes να εκμεταλλεύεται καλύτερα από όλους τους νέους τεχνικούς κανονισμούς και ξεκίνησε τη δική της δυναστεία στο σπορ. Η τεχνολογική υπεροχή των Γερμανών, σε συνδυασμό με το χαρισματικό στιλ οδήγησης του Χάμιλτον, έσπειραν τον τρόμο στον ανταγωνισμό και το ένα πρωτάθλημα διαδέχθηκε το άλλο.
Η κρίση που έφερε τον Χάμιλτον κοντά στην έξοδο
Το 2016 έπειτα από δύο σερί πρωταθλήματα οι σχέσεις των δύο δοκιμάστηκαν στο έπακρο. Οι αλλαγές που έγιναν στο εσωτερικό της Mercedes σε συνδυασμό με ένα μονοθέσιο που δεν ταίριαζε στο στιλ οδήγησης του Χάμιλτον έφεραν εντάσεις στην ομάδα. Χαρακτηριστική ήταν η άρνηση της ομάδας από το Μπράκλεϊ να πάρει θέση για το συμβάν στην Ισπανία με τον Νίκο Ρόσμπεργκ που έθεσε και τους δύο εκτός μάχης.
Ο Χάμιλτον σκέφτηκε σοβαρά το ενδεχόμενο να φύγει από τη Mercedes ακόμη και στα μισά της σεζόν, με τη Ferrari να κάνει κρούση για την απόκτησή του. Η κόντρα του με τον Ρόσμπεργκ είχε δημιουργήσει ένα πολύ αρνητικό κλίμα εντός του γκαράζ, όμως η μάχη των δύο κρίθηκε στον τελευταίο αγώνα με νικητή τον Γερμανό.
Η ξαφνική αποχώρηση του Ρόσμπεργκ από τη Formula 1 λίγες ημέρες μετά άλλαξε εντελώς τη Mercedes, με τον Χάμιλτον να είναι πλέον ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης. Ο αντίπαλός του έκτοτε δεν ήταν στο διπλανό γκαράζ αλλά σε κόκκινο ή σκούρο μπλε μονοθέσιο, με τις Ferrari και Red Bull να έχουν φτάσει σε δυναμική τη Mercedes.
H ικανότητα να αποδίδει εξαιρετικά σε οποιεσδήποτε συνθήκες -είτε σε στεγνή πίστα είτε σε συνθήκες βροχής, όπου οι άλλοι οδηγοί χάνουν τη σταθερότητά τους- το έκανε απόλυτο κυρίαρχο στις πίστες. Το στιλ του χαρακτηρίζεται από εξαιρετική εκτίμηση των συνθηκών, με την ικανότητά του να επιλέγει τη σωστή στρατηγική και να παίρνει υπολογισμένα ρίσκα σε κάθε γύρο.
Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία της οδήγησής του είναι η ικανότητά του να διατηρεί την ηρεμία του υπό πίεση. Όταν οι συνθήκες ήταν δύσκολες, είτε λόγω καιρικών φαινομένων είτε λόγω του ανταγωνισμού, ο Χάμιλτον δεν έχανε την ψυχραιμία του και εκμεταλλευόταν κάθε ευκαιρία. Στη Mercedes είδαμε πολλές στιγμές μαγείας από τον Βρετανό, με ορισμένες από αυτές να είναι ο γύρος της pole position στη Σιγκαπούρη το 2018, ο οποίος άγγιξε την τελειότητα, ο αγώνας του στην Ιταλία το 2018 και η ξεχωριστή του εμφάνιση στην Τουρκία το 2020.
Παρά τις δυσκολίες και τον έντονο ανταγωνισμό, ο Χάμιλτον ήταν πάντοτε αυτός που ξεχώριζε μέσα στο ασημί μονοθέσιο. Το 2020 αποδείχθηκε χρονιά ορόσημο στην καριέρα του, καθώς έπειτα από μία αδιανόητα εντυπωσιακή εμφάνιση στον αγώνα της Τουρκίας, έφτασε τα 7 παγκόσμια πρωταθλήματα στη Formula 1. Η επίτευξη 7 τίτλων και η κατάρριψη πολλαπλών ρεκόρ ήταν η επιβεβαίωση της κυριαρχίας του Χάμιλτον και η ανάδειξή του ως τον πιο επιτυχημένο οδηγό στην ιστορία.
Το «μαύρο» 2021 και ο κατήφορος της Mercedes
Κάποια στιγμή οι δυναστείες τελειώνουν και αυτή της Mercedes δεν ήταν εξαίρεση. Το τέλος ήρθε το 2021 μία σεζόν στην οποία είδαμε μια από τις πιο σκληρές μάχες στην ιστορία για το πρωτάθλημα οδηγών. Ο τρόπος με τον οποίο κρίθηκε το πρωτάθλημα θα μείνει ως μελανό σημείο της σεζόν, με την ιστορία και τα αποδεικτικά στοιχεία να μαρτυρούν πως ο Χάμιλτον έπρεπε να ήταν αυτός που θα σήκωνε το 8ο πρωτάθλημα της καριέρας του. Η ιστορία όμως γράφτηκε διαφορετικά.
Το 2022 η Mercedes έχασε τη δυναμική της, το «μαγικό της άγγιγμα» να κάνει κάθε μονοθέσιο νικητή και πρωταθλητή. Οι νέοι τεχνικοί κανονισμοί την έπιασαν… στον ύπνο και τα τελευταία τρία χρόνια δεν θύμιζε σε καμία περίπτωση την ομάδα που πήρε 8 σερί τίτλους. Ο Χάμιλτον ως ηγέτης περιορίστηκε σε δοκιμές εντός της σεζόν ώστε το μονοθέσιο να γίνει καλύτερο, κάτι το οποίο εν τέλει δεν συνέβη.
Οι ρωγμές στις σχέσεις του με τη Mercedes έγιναν ολοένα και μεγαλύτερες όταν παράκουσαν τις επιθυμίες του στο σχεδιασμό του μονοθεσίου και η γερμανική ομάδα παρέμεινε στη μετριότητα. Όταν υπέγραψε το συμβόλαιο 1+1 το καλοκαίρι του 2023 όλοι πίστευαν πως θα ήταν το τελευταίο της καριέρας του.
Το δύσκολο «αντίο» και ένα νέο ξεκίνημα
Η «φλόγα» μέσα του έκαιγε ακόμα και μέσα σε λίγους μήνες συνειδητοποίησε πως η Mercedes δεν ήταν η ομάδα με την οποία θα μπορούσε να πάει μπροστά. Έτσι αποφάσισε να αλλάξει παραστάσεις και πήρε τη μεγάλη απόφαση να αφήσει το «σπίτι» του και να υπογράψει με τη Ferrari για το 2025.
Η τελευταία σεζόν του Χάμιλτον με τα «ασημί βέλη» αποδείχθηκε δύσκολη, καθώς το μονοθέσιο δεν ήταν στα μέτρα του. Ωστόσο κατάφερε να «σπάσει» την κατάρα και να κερδίσει 2 αγώνες, με τη νίκη στο Σίλβερστον, τον αγώνα της πατρίδας του, να είναι μία από τις καλύτερες της καριέρας του.
Η κληρονομιά του Χάμιλτον με τη Mercedes δεν περιορίζεται μόνο στους τίτλους και τα ρεκόρ, αλλά επεκτείνεται και στην αλλαγή που έφερε στη φιλοσοφία της Formula 1. Η στήριξή του σε θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης, περιβάλλοντος και ισότητας τον έχει καταστήσει πρότυπο για τις επόμενες γενιές. Η πίστη του στις προσωπικές αξίες και η ανυποχώρητη επιθυμία του για πρόοδο εντός και εκτός της πίστας τον καθιστούν σύμβολο δύναμης και επιτυχίας.
Η καριέρα του Λιούις Χάμιλτον με τη Mercedes δεν είναι απλά μια ιστορία κυριαρχίας και τίτλων. Είναι μια ιστορία εξαιρετικού στιλ οδήγησης, στρατηγικής ευφυΐας και επιμονής. Με την ικανότητά του να προσαρμόζεται στις συνθήκες, να αντιλαμβάνεται την κάθε στιγμή και να διαχειρίζεται τον αγώνα με απόλυτο έλεγχο, ο Χάμιλτον αναδείχθηκε ως ένας εκ των κορυφαίων οδηγών στα χρονικά έχοντας μαζί το την καλύτερη ομάδα στην ιστορία της Formula 1. Και το τέλος της ένδοξης αυτής πορείας είναι ακόμα μακριά.
Tasty donuts from Lewis 😋#F1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/A2WX8gwGbc
— Formula 1 (@F1) December 8, 2024
Φωτογραφίες: Mercedes media