Μπούργος: Τι κρύβεται πίσω από την ομάδα-έκπληξη σε Ισπανία και Ευρώπη
- Το ταξίδι που άρχισε από τα προκριματικά
- Πως έφτασε στην κατάκτηση
- Μεγάλος ο σεβασμός των Ισπανών για την ΑΕΚ
- Το τραγούδι έκανε την... δουλειά του
- Μια πόλη στο... πόδι!
- Ο άνδρας που «κρύβεται» πίσω από την ομάδα
- Η διαφήμιση και το μάρκετινγκ είναι το παν
Θα μπορούσε ίσως να χαρακτηριστεί και σαν ο... Προμηθέας της Ισπανίας. Μια επαρχιακή ομάδα, που αγωνίζεται τα τελευταία χρόνια στην ισπανική λίγκα και κάθε χρόνο κάνει κι από ένα μικρό βήμα, που την φέρνει πιο κοντά στην καταξίωση.
Για την ακρίβεια, το μόνο που χωρίζει τους Πατρινούς και τους «Μπουργαλέσους» από τα «μεγάλα σαλόνια» των χωρών τους είναι ένας χρόνος, αφού οι μεν είναι στην Basket League από το 2016-17 και, μετά από συμμετοχή σε δύο τελικούς (Κυπέλλου και Πρωταθλήματος), πανηγύρισαν φέτος το Super Cup κι έβαλαν τον πρώτο τίτλο στην τροπαιοθήκη τους. Οι δε, είναι στην Liga Endesa από το 2017-18 και φέτος τερμάτισαν στην 4η θέση του πρωταθλήματός τους, για να φτάσουν δυο μήνες μετά στην κατάκτηση του BCL.
Μια επιτυχία, η οποία ολοκληρώθηκε μετά από ένα χρόνο (και κάτι ημέρες), για να κάνει μια ισπανική πόλη 249 χιλιόμετρα βόρεια της Μαδρίτης να σηκωθεί στο πόδι!
Το ταξίδι που άρχισε από τα προκριματικά
Συνήθως όσες ομάδες αρχίζουν την πορεία τους από τα προκριματικά του BCL, ξεμένουν από... καύσιμα στην διάρκεια της σεζόν. Όχι, όμως, και η Μπούργος, η οποία έφτασε πρώτη στην γραμμή του τερματισμού - έστω και αν σε αυτό η διακοπή λόγω της πανδημίας την ωφέλησε και δυνάμωσε πιο πολύ το ρόστερ της σε αυτό το διάστημα.
Στις 26 Σεπτεμβρίου 2019 η Μπούργος έκανε την πρώτη της νίκη στο BCL για τον δεύτερο προκριματικό γύρο. Επικράτησε της Κίεβ με 86-83 εκτός έδρας, για να φτάσει στο +34 στην έδρα της (96-62). Μπαίνοντας στους ομίλους - και συγκεκριμένα στον ίδιο με την ΑΕΚ - κατάφερε να κάνει αισθητή την παρουσία της από την πρώτη στιγμή. Έχοντας φτάσει στο 3-1, ήρθε στο ΟΑΚΑ για να αντιμετωπίσει τους «κιτρινόμαυρους». Στις 13 Νοεμβρίου 2019 ηττήθηκε με 74-66, αλλά έκανε τρεις σερί νίκες στη συνέχεια. Ακολούθησαν κάποια σκαμπανεβάσματα, για να έρθει μια νίκη - δήλωση (93-76) στο «Coliseum» με αντίπαλο την «Βασίλισσα» στις 22 Ιανουαρίου 2020. Ολοκλήρωσε την πορεία της στους ομίλους με ρεκόρ 8-6 (3η θέση).
Η συνέχεια γράφτηκε μόνο με νίκες. Στην φάση των «16», κι όταν ο κορονοϊός άρχιζε την επέλασή του, η Μπούργος πήρε και τα δύο παιχνίδια με την Ντιναμό Σάσαρι (81-84, 95-80). Ακολούθησε μια εξάμηνη διακοπή, λόγω της εξάπλωσης του ιού σε όλο τον κόσμο, για να έρθει το Final 8 της Αθήνας. Η ομάδα του Γιοάν Πενιαρόγια επιβλήθηκε της Χάποελ Ιερουσαλήμ του Όντετ Κάτας με 92-65, νίκησε την Ντιζόν με 81-67 και έπειτα έκανε στην άκρη την ΑΕΚ (85-74), για να πάρει το τρόπαιο στα χέρια της.
Πως έφτασε στην κατάκτηση
Είναι δεδομένο πως Μπούργος και ΑΕΚ ήθελαν το τρόπαιο του Basketball Champions League «απεγνωσμένα», η κάθε μία για τους δικούς της λόγους. Όμως, όσο ονειρική ήταν η αρχή του αγώνα για τους «κιτρινόμαυρους», δεν ήταν το ίδιο και η συνέχεια. Το παιχνίδι κόντρα στους Ισπανούς δεν θύμισε σε τίποτα το ολοκληρωτικό παιχνίδι κόντρα στην Σαραγόσα, αλλά και το συγκεντρωμένο με αντίπαλο την Νίμπουρκ.
Η δεύτερη περίοδος ήταν καθοριστική, για να θέσει από νωρίς τον πρωταθλητή της διοργάνωσης. Η Μπούργος βρήκε 3-4 τρίποντα συνεχόμενα από τον 38χρονο Ομάρ Κουκ, ο οποίος στα δύο προηγούμενα ματς ήταν... άφαντος (1/3 σουτ σε 40 λεπτά συνολικά, αλλά με 11 ασίστ), ο γνωστός στο ελληνικό κοινό (ΠΑΟΚ, Κύμη) Θαντ ΜακΦάντεν πήρε τη σκυτάλη, και αυτό ήταν αρκετό, για να παίξει με το μυαλό της ΑΕΚ. Όπως παραδέχθηκαν ο Ηλίας Παπαθεοδώρου και ο Νίκος Ζήσης στη συνέντευξη Τύπου μετέπειτα, υπήρχε και η διάθεση και η ενέργεια και η θέληση, αλλά ήρθε η πνευματική εξασθένιση. Αποτέλεσμα ήταν να χαθούν τα ριμπάουντ, να γίνονται βεβιασμένες επιλογές και η ΑΕΚ να μοιάζει ομάδα χωρίς συνοχή.
Βέβαια, δεν είναι και λίγο το γεγονός πως από την ίδρυση του Basketball Champions League, δηλαδή εδώ και τέσσερις σεζόν, η ΑΕΚ φροντίζει πάντα να πρωταγωνιστεί: την πρώτη σεζόν (2016-17) έφτασε στους «16», την δεύτερη σήκωσε το τρόπαιο, την τρίτη έφτασε στους «8» και τώρα τερμάτισε δεύτερη.
Μεγάλος ο σεβασμός των Ισπανών για την ΑΕΚ
Μιλώντας με μέλη, αλλά και δημοσιογράφους της Μπούργος, καταλάβαινες αμέσως τον σεβασμό που είχαν για τον αντίπαλό τους. Στα μάτια τους, η ΑΕΚ ήταν ένα «φόβητρο», μια τεράστια ευρωπαϊκή ομάδα, με τίτλους και παίκτες που έχουν γράψει ιστορία στην ευρωπαϊκή σκηνή. Το παραδέχθηκε αυτό, άλλωστε, και ο προπονητής τους, Γιοάν Πενιαρόγια, στη συνέντευξη Τύπου μετά τον αγώνα. Ο θαυμασμός αυτός, όμως, δεν τους εμπόδισε να την κοιτάξουν «κατάματα».
«Είστε αλήθεια φοβερή ομάδα, οι παίκτες σας έχουν μεγάλες παραστάσεις, αλλά έχετε πόσα τρόπαια! Θέλουμε κι εμείς ένα!», είπε με χιούμορ Ισπανός δημοσιογράφος από το Μπούργος, λίγες ώρες πριν την έναρξη της αναμέτρησης.
Το φινάλε τελικά είχε ευτυχισμένο τέλος για την ομάδα από την επαρχία της Ισπανίας, αλλά παρά τον ενθουσιασμό τους, δεν αμέλησαν να αναγνωρίσουν την προσπάθεια του αντίπαλου. «Συγχαρητήρια, ήταν ένα απίθανο παιχνίδι!».
Το τραγούδι έκανε την... δουλειά του
Με την έλλειψη φιλάθλων, οι άνθρωποι που εργάστηκαν για το Final 8 του BCL προσπάθησαν να έχουν τα πάντα στην εντέλεια, για να περνούν όλα όσα γίνονται μέσα από την τηλεόραση, μεταφέροντας στον τηλεθεατή το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Και φυσικά σε μία τέτοια διοργάνωση, η μουσική είναι το «Α» και το «Ω». Επίσης, με τρεις ισπανικές ομάδες (Μπούργος, Σαραγόσα, Τενερίφη) στην τελική φάση, τα latin τραγούδια είχαν την τιμητική τους. Ειδικά ένα, που είχε τίτλο «La Copa» («Το Κύπελλο») και είναι του Don Omar.
Και τι έλεγαν οι στίχοι; «Θα δείξω τι αξίζω... Θα δείξω ποιος είμαι... Θα μάθουν από τι είμαι φτιαγμένος... Αυτό που έχω μέσα στο στήθος μου, με έφερε εδώ που είμαι... Θα με δουν να νικάω και να είμαι πρωταθλητής... Αυτός που δεν κατέκτησε το μεγαλύτερό του βραβείο... Θα με στέψουν βασιλιά».
Μια πόλη στο... πόδι!
Όσοι παρακολουθούν τα νέα του Basketball Champions League, αλλά και της ισπανικής λίγκας, θα έχουν ήδη ενημερωθεί για την «μαγεία» που επικρατεί στην πόλη των περίπου 175.000 κατοίκων και για την ατμόσφαιρα που δημιουργούν οι φίλαθλοι, που έχουν φέρει τρεις σερί φορές το βραβείο για τους «καλύτερους οπαδούς στην Ισπανία» στο σύλλογο. Αυτά που έχουν δηλώσει οι παίκτες της δεν είναι καθόλου υπερβολικά. «Κερδίσεις, χάσεις, θα είναι πάντα εκεί και θα σε στηρίζουν. Δεν τους νοιάζει αν χάνεις, αρκεί να βλέπουν ότι το παλεύεις στο παρκέ», είπε ο Ντέγιαν Κράβιτς, αλλά και ο Βίτορ Μπενίτε παλαιότερα, στο gazzetta.gr.
Το διαπίστωσε αυτό, άλλωστε, και το ίδιο το gazzetta.gr όταν βρέθηκε τον προηγούμενο Ιανουάριο στο Μπούργος για το παιχνίδι με την ΑΕΚ. Μια βόλτα στους δρόμους όλα θύμιζαν μια κλασική επαρχιακή πόλη, στην οποία επικρατεί ηρεμία και πραότητα. Το ίδιο βράδυ, όμως, περίπου 9.000-10.000 φίλαθλοι «μετέτρεψαν» το γήπεδο σε... πάρτι και δεν σταμάτησαν λεπτό να τραγουδούν για την αγαπημένη τους ομάδα.
todo depende del ángulo con que se mire pic.twitter.com/aWMLQC54Sk
— San Pablo Burgos ACB (@SanPabloBurgos_) October 4, 2020
Αυτός ήταν κι ένας από τους λόγους που ήθελε πολύ η ισπανική ομάδα να κατακτήσει το τρόπαιο. Ο κόσμος της. Ο τρόπος της να πει «ευχαριστώ» και να κάνει περήφανους τους φιλάθλους της, για όση στήριξη έχει λάβει τόσα χρόνια, και ειδικά φέτος, στην πρώτη της ευρωπαϊκή χρονιά. Ο Καρμέλο Παλάθιος του «Diario de Burgos» λέει στο gazzetta.gr: «Για κάποιους υπάρχει ακόμα αναμονή για ένα εισιτήριο. Έχουν ταξιδέψει μαζί με την ομάδα σε Αθήνα, Ιερουσαλήμ, Αμβέρσα, Ιταλία και φυσικά σε όλη την Ισπανία. Πέρυσι, όταν παίζαμε στην Μπασκόνια, ήρθαν στο γήπεδο 2.000 άτομα!».
Ο άνδρας που «κρύβεται» πίσω από την ομάδα
Μπορεί η Μπούργος να ιδρύθηκε το 1994 (με την ονομασία Μιραφλόρες), αλλά μόλις το 2015 έγινε επαγγελματική και συμμετείχε για δύο χρόνια στην δεύτερη κατηγορία της Ισπανίας, μέχρι που πήρε την άνοδο για τη Liga Endesa.
Ο Καρμέλο Παλάθιος μας βοήθησε να καταλάβουμε καλύτερα τι «κρύβεται» πίσω από την ομάδα. Και όπως στην περίπτωση της ΑΕΚ, που έχει μπροστάρη έναν άνθρωπο (Μάκης Αγγελόπουλος) που δηλώνει οπαδός, επενδύει οικονομικά και θέλει να βλέπει την ομάδα του να πηγαίνει ψηλά, έτσι συμβαίνει και με την Μπούργος, που πίσω της είναι ο Φέλις Σάντσο (στη φωτογραφία δεξιά). Ένας νέος επιχειρηματίας, με καταγωγή από την πόλη και με πολλές αθλητικές ανησυχίες. «Είναι στο χώρο του real estate και η επιχείρησή του συνέχισε να αναπτύσσεται, παρά την κρίση. Το γεγονός ότι αναμείχθηκε με τα κοινά της ομάδας κι έκανε την πόλη και τους φιλάθλους κομμάτι της, είναι ένα από τα "κλειδιά" της επιτυχίας. Έχει κάνει επίσης πολύ καλή δουλειά με το να διαχειρίζεται τους πόρους της ομάδας», αναφέρει ο τοπικός δημοσιογράφος.
Η Μπούργος έχει μπροστά από το όνομά της το «San Pablo», είναι η εταιρεία της οποίας ηγείται ο Φέλις Σάντσο και δραστηριοποιείται σε πολλές πόλεις της ιβηρικής χερσονήσου και κυρίως στο Νότο. Φέτος, όμως, βρήκε ακόμα έναν δυνατό συμπαίκτη, την «Groupo Hereda», η οποία είναι δικηγορική εταιρεία. Εξού και το νέο όνομα της: Hereda San Pablo Burgos.
Όπως αναφέρθηκε, ο ισχυρός άνδρας της ομάδας είχε αρκετές αθλητικές ανησυχίες. «Πριν γίνει πρόεδρος στο μπάσκετ, ήταν και στην ποδοσφαιρική ομάδα, που παίζει στην τρίτη κατηγορία. Στις προεδρικές εκλογές, όμως, δεν εξελέγη. Ακόμα, και ο sports manager, ο Αλμπάνο Μαρτίνεθ (σ.σ στη φωτογραφία αριστερά), είναι από το Μπούργος. Έπαιζε ως επαγγελματίας σε άλλη ομάδα της πόλης. Είναι υπεύθυνος για τις μεταγραφές και έχει παίξει μεγάλο ρόλο στην επιτυχία της ομάδας», προσθέτει ο Παλάθιος.
Η διαφήμιση και το μάρκετινγκ είναι το παν
Por la ciudad y por la provincia. Esto es por y para Burgos. #ChampionsOfEurope #MásLejosQueNunca pic.twitter.com/IcRCvq6zv4
— Hereda San Pablo Burgos (@SanPabloBurgos) October 4, 2020
Οι άνθρωποι της Μπούργος δεν έχουν επενδύσει πολλά μόνο στο αγωνιστικό κομμάτι και σε μια καλή παρουσία εντός παρκέ, αλλά και πως θα παρουσιάζεται η ομάδα έξω από τις τέσσερις γραμμές του γηπέδου. Γνωρίζουν ότι η εικόνα είναι το παν και προσπαθούν με διάφορες στρατηγικές και διαφημίσεις να έχουν κοντά την τοπική κοινωνία, αλλά ταυτόχρονα να προσελκύουν χορηγούς και νέους φιλάθλους. Με λίγα λόγια, θέλουν να φτάσουν «πιο μακριά από ποτέ» («más lejos que nunca»), όπως είναι και το μότο τους, σε κάθε τομέα.
Αν παρακολουθεί κανείς τα social media τους, θα διαπιστώσει πόσο εφευρετικοί και άμεσοι είναι, χρησιμοποιώντας πολλές φορές το χιούμορ, για να «σπάσει» τον πάγο της απόστασης. Παραδείγματος χάριν, πριν τον τελικό με την ΑΕΚ και μετά την τελευταία τους προπόνησή, είχαν γράψει «Πάμε να ετοιμαστούμε. Πρέπει να είμαστε όμορφοι απόψε για το ραντεβού μας». Ακόμα μερικά παραδείγματα: Πέρυσι, του Αγίου Βαλεντίνου, είχαν ετοιμάσει ένα κουτί με μια φανέλα της ομάδας, μια μπασκέτα δωματίου και μια αφίσα στην τιμή των 50 ευρώ, για να τα κάνει δώρο όποιος ήθελε στο άλλο του μισό. Στο παιχνίδι με την ΑΕΚ που έγινε στην έδρα τους, είχαν καλέσει τον κόσμο τους να κάνουν το «Coliseum» μωβ, δηλαδή όποιος αγόραζε την ευρωπαϊκή μωβ φανέλα, είχε δωρεάν είσοδο στο γήπεδο. Ακόμα, η μασκότ τους, ο Dino, είναι πολύ ενεργός με τον κόσμο, τόσο στο γήπεδο, όσο και στα social media. Επιπλέον, έχουν κάνει συνεργασίες με τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, ώστε να ακολουθούν την ομάδα δημοσιογράφοι στα περισσότερα εκτός έδρας παιχνίδια της και να την ζουν από κοντά, διαφημίζοντάς την εντός κι εκτός συνόρων.
«Φέτος, παρά το γεγονός ότι οι φίλαθλοι γνωρίζουν πως δεν μπορούν να μπουν στο γήπεδο, λόγω του ιού, το 90% έκλεισε το εισιτήριο διαρκείας του! Η ομάδα τους ενημέρωσε πως σε όσα παιχνίδια απουσιάσουν φέτος (σ.σ. που μπορεί να είναι και όλη η σεζόν), θα μπουν δωρεάν του χρόνου! Ο σύλλογος πήρε το ρίσκο να μην έχει έσοδα την επόμενη σεζόν, αλλά με το έπαθλο της κατάκτησης του BCL, νομίζω πως όλα είναι καλά!», κατέληξε στην εξιστόρησή του στο gazzetta.gr ο Παλάθιος.
Διάβασε όλα τα τελευταία νέα της αθλητικής επικαιρότητας. Μάθε για όλους τους live αγώνες σήμερα και δες τις αθλητικές μεταδόσεις της ημέρας και της εβδομάδας μέσα από το υπερπλήρες Πρόγραμμα TV του Gazzetta.