Ο διευθυντής σχεδιασμού της Citroen μιλάει στο Gazzetta

Πάνος Σεϊτανίδης
Ο διευθυντής σχεδιασμού της Citroen μιλάει στο Gazzetta
O Pierre Leclercq, ένας από τους σημαντικότερους σχεδιαστές στον κόσμο της αυτοκίνησης και πλέον υπεύθυνος για την εικόνα της γαλλικής μάρκας, μιλάει αποκλειστικά στο Gazzetta για τις ιδιαιτερότητες του ολοκαίνουριου C5 X, το μελλοντικά πλάνα της Citroen αλλά και τα στοιχεία που καθορίζουν το σχεδιαστικό DNA ενός αυτοκινήτου.

Αν υπάρχει μία αυτοκινητοβιομηχανία που σταθερά ξεφεύγει από τις νόρμες και δεν διστάζει να κινηθεί κόντρα στην μονοτονία, αυτή είναι η Citroen. Από το θρυλικό 2CV και το εμβληματικό DS μέχρι τα πιο σύγχρονα, γεμάτα χαρακτήρα μοντέλα όπως το C4 ή το ολοκαίνουριο C5 X. Ένα μοντέλο τόσο διαφορετικό που… αποτελεί από μόνο του μία κατηγορία!

Λίγο μετά την παγκόσμια παρουσίαση του εν λόγω μοντέλου, το Gazzetta και ο Πάνος Σεϊτανίδης είχαν την ευκαιρία να ανακρίνουν τον Διευθυντή Παγκόσμιου Σχεδιασμού της Citroen, Pierre Leclercq. Ο 49χρονος Βέλγος έχει μακρά θητεία στον κόσμο της αυτοκίνησης, από την ιταλική εταιρεία sportscars Zagato, τις Ford και BMW, μέχρι την Κινέζικη Great Wall Motors, προτού βρει λιμάνι στη γαλλική μάρκα. Μας μίλησε για τη ζωή του σχεδιαστή, το πως συνδυάζει αυτό το ρόλο με τις αρμοδιότητες ενός manager, τη σχεδιαστική φιλοσοφία της Citroen στο σήμερα και το αύριο και φυσικά το ρηξικέλευθο C5 X.

Citroen C5 X

H επικοινωνία μας έρχεται ιδανική στιγμή, λίγο μετά την αποκάλυψη του C5 X. Ενός αυτοκινήτου με ξεχωριστό σχεδιασμό, ενός αυτοκινήτου που αλλάζει τα δεδομένα!

Ακριβώς έτσι. Και ξέρετε, γενικά είδα πως με αυτό τον τρόπο το υποδέχθηκε το κοινό και ο Τύπος, πράγμα που με χαροποιεί ιδιαίτερα. Ανέκαθεν η Citroen ήταν, είναι και θα είναι μία εταιρεία που αρέσκεται στο να ταράζει τα νερά. Προσπαθούμε πάντα να λανσάρουμε αυτοκίνητα με διαφορετική σιλουέτα. Οχήματα που είναι πάντα λίγο διαφορετικά από αυτά που έχεις συνηθίσει να βλέπεις στο δρόμο. Αυτό ίσχυε με τη νέα γενιά του C4 – είναι ένα αυτοκίνητο που αν το δεις εν μέσω κίνησης στους δρόμους, ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα. Το ίδιο και σε μεγαλύτερο βαθμό, ισχύει με το C5 X. Δεν έχετε δει κάτι ανάλογο και χαιρόμαστε που φέρνουμε κάτι φρέσκο στην αυτοκίνηση.

Ποιο κομμάτι του C5 X σας αρέσει περισσότερο;

Σε κάθε παρουσίαση του αυτοκινήτου που είχαμε κάνει, σε όποιον κι αν το είχαμε δείξει, είχε φέρει χαμόγελο στα πρόσωπα όσων το αντίκριζαν. Θεωρώ πως είναι ένα σέξι αντικείμενο. Είναι ένα αυτοκίνητο που θες να βρεθείς πίσω από το τιμόνι του, θες να το οδηγήσεις. Και είναι ένα αυθεντικό Citroen, κουβαλά μέρος της νέας σχεδιαστικής ταυτότητάς μας σε ότι αφορά στο «πρόσωπό» του. Την είδαμε πρώτη φορά στο C4 αλλά στο C5 X έχει περισσότερη ένταση. Οι μικρές λεπτομέρειες του είναι ελκυστικές, διακρίνεται από καμπύλες και νομίζω πως ο συνολικός του σχεδιασμός χαρακτηρίζεται από αγνότητα.


Είναι ένα αυτοκίνητο που συνδυάζει στοιχεία από διαφορετικές κατηγορίες. Θυμίζει λίγο SUV, λίγο σεντάν, λίγο wagon. Ποιο από τα παραπάνω έχει κυρίαρχη θέση στο σχεδιαστικό του DNA;

Είναι μία καλή ερώτηση. Η βάση μας αφορούσε την κατηγορία των σεντάν και παρότι ανυψώθηκε, νομίζω εκεί βρίσκεται το κυρίαρχο DNA. Δεν είναι ένα SUV το οποίο χαμηλώσαμε, είναι περισσότερο ένα σεντάν στο οποίο προσθέσαμε ύψος και όγκο.

Δεδομένης της διαφορετικότητάς του, στα πρώτα στάδια της δημιουργίας του C5 X, ποια ήταν η υποδοχή την οποία είχε λάβει στα υψηλά κλιμάκια της μάρκας;

Είναι ένα αυτοκίνητο που από τα αρχικά στάδια σχεδιασμού, διακρινόταν από αρκετά πειστική όψη. Πηγή έμπνευσης αποτέλεσε το CXperience Concept, το πρωτότυπο που παρουσιάσαμε πριν μερικά χρόνια στο Παρίσι. Αλλάξαμε τις αναλογίες, προσθέσαμε στοιχεία SUV αλλά κάθε αλλαγή, έτυχε εξαιρετικής υποδοχής. Ξέρετε, η διοίκηση της εταιρείας μας ενθαρρύνει να διευρύνουμε τα όρια κι αυτό κάναμε με αυτό το μοναδικό μοντέλο.

​Citroen C5 X

Πως μπορεί να βρεθεί η κατάλληλη ισορροπία ανάμεσα στην άνεση, την ευρυχωρία αλλά ταυτόχρονα, τα κάλλη; Δεν είναι χαρακτηριστικά που συνδυάζονται πάντα…

Έχετε απόλυτο δίκιο. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο με πολύ μεγάλο μήκος. Κάθεσαι στα πίσω καθίσματα και αναρωτιέσαι: πως είναι δυνατόν να υπάρχει τόσος χώρος; Είναι απολαυστικό αυτοκίνητο για ταξίδια, είναι ένα αυτοκίνητο που θες να οδηγείς. Ένα αυτοκίνητο με το οποίο θες να σε πηγαίνουν βόλτα, λόγω της άνεσης των πίσω καθισμάτων. Πράγμα που είναι εφικτό λόγω του μεγάλου μεταξονίου. Διευρύναμε τις διαστάσεις του και από την αρχή του project, ένα στοιχείο που θεωρούνταν απαραίτητο, ήταν να έχει μεγάλο χώρο αποσκευών. Όμως, θέλαμε να διασφαλίσουμε πως θα το διατηρήσουμε όσο γίνεται πιο δυναμικό σε εμφάνιση. Στο τέλος, νομίζω πως πετύχαμε τον ιδανικό συνδυασμό.

Δεδομένης της ιδιαιτερότητας του εν λόγω μοντέλου, ποιος είναι ο άμεσος ανταγωνιστής του από εμπορικής πλευράς;

Είναι μία δύσκολη ερώτηση ή καλύτερα, είναι δύσκολη η εύρεση της σωστής απάντησης, γιατί δεν υπάρχει κάποιος άμεσος ανταγωνιστής. Όπως και να έχει όμως, πιστεύουμε ακράδαντα πως θα είναι ένα επιτυχημένο μοντέλο.

​Citroen C5 X

Άρα… δημιουργήσατε μία νέα κατηγορία με το C5 X;

Νομίζω πως φέρνουμε κάτι νέο, κάτι εντελώς διαφορετικό στους δρόμους. Άρα ναι.

Όπως είπατε, το μοντέλο αυτό βασίστηκε στο πρωτότυπο CXperience. Θαρρώ πως η γενικότερη αντίληψη του κοινού είναι πως τα concept cars είναι δημιουργήματα απλά για εκθέσεις, απλά για να προκαλούν ντόρο και να δείχνουν πως μία μάρκα είναι ικανή να δημιουργήσει οτιδήποτε. Μήπως όμως τα χρησιμοποιείτε περισσότερο ως προεπισκοπήσεις πραγμάτων που έρχονται; Όπως συνέβη με το C5 X;

Η αλήθεια είναι πως υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι και λόγοι να δημιουργήσει μία εταιρεία ένα πρωτότυπο. Μπορεί να αποτελέσει μία πρόγευση, πράγμα που σημαίνει πως υπάρχει ήδη ένα συγκεκριμένο σχέδιο το οποίο θέλεις να παρουσιάσεις, διανθίζοντάς το με κάποια στοιχεία, κάνοντάς το λίγο πιο συναρπαστικό, πράγμα που αποτελεί συνηθισμένο τρικ. Αυτός είναι ο ένας τρόπος. Ξέρετε, τα concept cars αποτελούν τεστ για το κοινό, μετράμε τις αντιδράσεις του κόσμου όταν τα βλέπει. Έτσι λοιπόν, για μένα η πιο όμορφη ιστορία είναι όταν δημιουργείς ένα concept car, κάτι εντελώς νέο κι αυτό τελικά αποτελεί βάση για ένα αυτοκίνητο που καταλήγει να κυκλοφορεί στους δρόμους. Όπως έγινε με το συγκεκριμένο μοντέλο. Κι αυτή την ιστορία, φιλοδοξούμε να την επαναλάβουμε. Είμαστε σε διαρκή αναζήτηση νέων ιδεών.

Citroen CXperienece Concept

Αυτό είναι το CXperienece Concept στο οποίο βασίστηκε το C5 X

Αναφέρατε την αντίδραση του κοινού στα πρωτότυπα. Είναι διαδικασία στην οποία η αυτοκινητοβιομηχανία δίνει πραγματικά βάση; Στις αντιδράσεις όταν ένα πρωτότυπο βρίσκεται σε μία έκθεση;

Φυσικά! Ανέκαθεν ίσχυε αυτό. Τα concept cars δεν τα κάνουμε για εμάς. Θέλουμε να αποτελούν πηγή έμπνευσης για το brand, τους ανθρώπους μας αλλά φυσικά και το κοινό. Γενικά, δίνουμε πολύ μεγάλη σημασία στις έρευνες που αφορούν τους επίδοξους πελάτες και αυτό αφορά και τα concept cars αλλά και τα μοντέλα που κυκλοφορούν στην αγορά.

Τι κρύβει η συνέχεια για τη Citroen; Να περιμένουμε κι άλλες εκπλήξεις;

Έχουμε πολλά συναρπαστικά πράγματα στον προγραμματισμό μας, μπορώ να σας διαβεβαιώσω για αυτό. Είναι πονηρή η ερώτηση, θα αρκεστώ στο να σας ζητήσω να κάνετε λίγη υπομονή, έχουμε εκπλήξεις ενόψει… (γέλια)

Citroen e-C4

Η Citroen ποτέ δεν φοβόταν να κινηθεί κόντρα στο ρεύμα. Αυτό την καθιστά ιδανικό χώρο εργασίας για ένα σχεδιαστή;

Το σημαντικότερο για εμάς τους σχεδιαστές, είναι να μπορούμε να εκφραστούμε ελεύθερα. Να μπορούμε να αξιοποιήσουμε όσο γίνεται περισσότερη από τη δημιουργικότητά μας. Νομίζω είναι σαφές, όχι μόνο τα τελευταία χρόνια αλλά σε όλη την ιστορία της μάρκας, πως πάντα φέρνει την αλλαγή. Μπορώ να σας πω ότι η διοίκηση μας πιέζει, ακόμα και σήμερα, να τολμούμε όσο γίνεται περισσότερο. Πράγμα εξαιρετικό για τις ομάδες σχεδιαστών μας. Νομίζω πως είναι ιδανικό μέρος για να δουλεύει ένας σχεδιαστής, γιατί μπορεί να πειραματιστεί, να εξερευνήσει, να προτείνει ότι ιδέα μπορεί να έχει. Δεν αποθαρρύνουμε ποτέ τους σχεδιαστές μας. Φυσικά, εννοείται πως κάποια στιγμή έρχεται η ώρα που καλούμαστε να κάνουμε κάποιες επιλογές αλλά σας διαβεβαιώνω πως κάθε σχεδιαστής μας μπορεί να εξαντλήσει τη δημιουργικότητά του.

Εσείς ακροβατείτε πια ανάμεσα σε αυτούς τους δύο κόσμους. Είστε ένας πολύ πετυχημένος σχεδιαστής, που πλέον είναι ανώτερο διοικητικό στέλεχος. Που τελειώνει ο σχεδιαστής Pierre Leclercq και που αρχίζει ο manager;

Είναι αλήθεια πως καλούμαι να πιέσω τη σχεδιαστική μας ομάδα, καλούμαι να δημιουργήσω ένα όραμα μαζί της, εξασφαλίζοντας όμως παράλληλα πως αυτό το όραμα, αυτή η κατεύθυνση που θα πάρουμε, θα έχει νόημα και για την εταιρεία, θα έχει νόημα και σε ότι αφορά στις πωλήσεις, όλο τον όμιλο. Πρέπει να επιβλέπω όλες αυτές τις παραμέτρους και να διασφαλίσω πως στο μαγείρεμα, θα εκτελέσουμε σωστά τη συνταγή ώστε να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Pierre Leclercq

Μπαίνετε όμως ακόμα στον πειρασμό να σχεδιάζετε;

Καθώς δεν είναι πια κομμάτι των αρμοδιοτήτων μου, δεν θα ήταν θετικό ως προς την εικόνα των σχεδιαστών μας. Αλλά ένας σχεδιαστής, δεν παύει ποτέ να είναι σχεδιαστής. Κάθε μέρα, έστω και λίγο, κάτι σχεδιάζω. Πάντα έχουμε ένα μολύβι κοντά και ακόμα κι όταν θέλουμε να πούμε κάτι, μιας και ο δικός τομέας είναι τομέας οπτικοποίησης, συχνά έτσι λέμε τη γνώμη μας! Έτσι επικοινωνούμε μεταξύ μας. Δεν είμαι πια ο άνθρωπος που ξεκινά το σχεδιασμό ενός νέου οχήματος, δεν είμαι αυτός που βάζει τις προσωπικές πινελιές αλλά σίγουρα έχω σταθερή εμπλοκή και ο ρόλος μου πια είναι να κατευθύνω την ομάδα μου προς τη σωστή κατεύθυνση.

Μια φορά σχεδιαστής, πάντα σχεδιαστής…

Απολύτως! Είναι η πιο όμορφη δουλειά στον τομέα μας, έτσι δεν είναι…;

Citroen C5 Aircross

Είστε στο ρόλο του Διευθυντή Σχεδιασμού της Citroen εδώ και δυόμιση χρόνια. Σε τι βαθμό θεωρείτε πως η παρούσα γκάμα είναι εναρμονισμένη με το δικό σας όραμα;

Εντελώς! Η πρώτη στιγμή που μπαίνεις μέσα σε ένα νέο στούντιο σχεδιασμού, είναι πάντα καθοριστική. Μπορεί σε μια στιγμή να απογοητευτείς, να τρομάξεις ή να ατενίσεις το μέλλον θετικά. Ερχόμενος στη Citroen, εξεπλάγην ευχάριστα από όσα είδα στο στούντιο σχεδιασμού. Το λέω ειλικρινά, διότι είδα από την πρώτη στιγμή και πιστεύω πως πλέον το βλέπετε κι εσείς, πως η Citroen παρεκκλίνει της πεπατημένης σε ότι αφορά στα αυτοκίνητα που βλέπετε στο δρόμο. Διατηρεί τη γνώριμη φιλοσοφία της αλλά διευρύνει τα όρια σε ότι αφορά στο σχεδιασμό. Ξέρουμε που ήμασταν, ξέρουμε που ήμαστε και ξέρουμε που πάμε.

Μπορείτε να μας αποσαφηνίσετε τις δυσκολίες του να καθοριστεί η σχεδιαστική στρατηγική ενός τόσο μεγάλου brand; Σκέφτεστε πάντα μακροπρόθεσμα;

Αν ξέρεις που θέλεις να βρίσκεσαι μετά από 6, 7, 8 χρόνια… τότε ξέρεις πως να ενώσεις τις κουκίδες για να φτάσεις ως εκεί. Είναι καθοριστική η δημιουργικότητα, η ομάδα σχεδιαστών μου πρέπει να μπορεί ακόμα και να με ξαφνιάζει. Αυτό ψάχνω, αυτόν τον αιφνιδιασμό αποζητώ κοιτώντας τα σχέδιά τους. Χρειάζεται θάρρος! Κι έπειτα, είναι καθοριστικό να έχει παρθεί η σωστή κατεύθυνση και οι δικές μας ιδέες να είναι εναρμονισμένες με όσα θέλει να κάνει η Citroen. Αν όπως είπα ξέρεις που βρίσκεσαι και τι θες να κάνεις, διατηρείς μία σχεδιαστική φιλοσοφία η οποία θα σε βοηθήσει να δημιουργήσεις τα βήματα μέχρι να φτάσεις εκεί που θες. Αυτό αφορά στον εξωτερικό σχεδιασμό, στο σχεδιασμό του εσωτερικού, την τεχνολογία, όλα. Σας ανέφερα νωρίτερα τις μελέτες σχετικά με τις επιθυμίες των πελατών. Όταν αναλαμβάνεις ένα ρόλο σαν αυτό που ανέλαβα, πρέπει να μπορείς να αντιληφθείς γιατί κάποιος αγοράζει αυτοκίνητα της συγκεκριμένης μάρκας, τι τον ελκύει σε αυτά…

Citroen C3 Aircross

Δεν μπορώ να μη διακόψω, είναι ιδανική η πάσα. Που καταλήξατε, γιατί κάποιος αγοράζει αυτοκίνητα της Citroen;

Ξέρετε πως στη Γαλλία η Citroen είναι το πιο δημοφιλές brand; Δεν αναφέρομαι μόνο σε αυτοκινητοβιομηχανίες. Είναι η πιο δημοφιλής εταιρεία γενικότερα, είναι απίστευτο αν το σκεφτεί κανείς! Αυτό τα λέει όλα.

Έχετε δουλέψει για διάφορες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Τι σας αρέσει περισσότερο στη Citroen;

Το μέγεθος των ομάδων σε κάθε τμήμα, διαφέρει πολύ από τις αυτοκινητοβιομηχανίες στις οποίες έχω θητεύσει. Έχουμε μία ιδιαίτερη δομή, μικρές ομάδες ανθρώπων και αυτό είναι κάτι που μου αρέσει πολύ γιατί θεωρώ πως είναι άκρως αποδοτικό. Ξέρεις με ποιον πρέπει να μιλήσεις για κάθε τι. Έχω εργαστεί σε εταιρείες όπου η δομή της ομάδας ήταν τέτοια, που δεν είχες ιδέα σε ποιον να απευθυνθείς για τι. Εδώ όλα είναι ξεκάθαρα κι αυτό αποδίδει. Νομίζω πως είναι το ατού του ομίλου! Όμως πέραν αυτού που αφορά στο λειτουργικό κομμάτι, προφανώς η δημιουργικότητα είναι κάτι που δεν συναντάς παντού. Υπάρχουν εταιρείες όπου πολύ απλά, δεν μπορείς να κάνεις ότι θέλεις. Δεν μπορείς να πειραματιστείς, να αφήσεις τη φαντασία σου να δουλέψει. Προφανώς και εδώ πρέπει να υπάρχει σύμπνοια για τις προτεινόμενες σχεδιαστικές κατευθύνσεις αλλά μπορείς να φτάσεις πολύ μακριά. Αυτό είναι κάτι που εκτιμώ πολύ.

Pierre Leclercq

Μου δίνετε την εντύπωση του διευθυντή που δεν θέλει απλά να κατευθύνει και να εγκρίνει αλλά που αρέσκεται στο να έχει προσωπική επαφή με όλους, εικόνα για τι κάνει ο καθένας στην ομάδα…

Μου αρέσει να έχω προσωπική σχέση με κάθε μέλος της σχεδιαστικής ομάδας. Σίγουρα.

Κλείνοντας, ποιο είναι το εταιρικό σας αυτοκίνητο; Τι προτιμάτε να οδηγείτε εσείς στην καθημερινότητά σας;

Ένα C5 Aircross Hybrid το οποίο λατρεύω! Το φορτίζω κάθε βράδυ επιστρέφοντας σπίτι και μάλιστα καταφέρνω σχεδόν πάντα να κινούμαι αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια. Με αυτό το μοντέλο, αντιλαμβάνεσαι τι πάει να πει άνεση! Ειδικά σε mode αποκλειστικής λειτουργίας με ηλεκτροκινητήρα, είναι σε άλλο επίπεδο!

Citroen C5 Aircross Hybrid

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!